Aangeleerd gedrag?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Yil, 22 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Onze jongste (17 mnd) is elke dag al voor onze wekker wakker. Tussen 6:15-6:30 is het bingo. Omdat we dan zelf nog graag even een half uurtje blijven liggen, nemen we hem bij ons in bed. Dan blijft hij misschien 10 min rustig en daarna wordt hij druk en gaat het hele bed door. We zetten dan vaak even de tv voor hem aan en dan gaat mijn man douchen en aankleden. Neemt hem dan mee naar beneden en dan ga ik omkleden en onze dochter uit bed halen.
    Nu hebben we het idee dat hij dat tv kijken erg leuk vindt en daarom steeds vroeg wakker is en bij ons in bed wil. Hebben wij hem dit gedrag aangeleerd of zou hij gewoon een vroege vogel zijn? Onze dochter sliep altijd een heel stuk langer:D

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.252
    113
    randstad
    Nou hier geen TV zo vroeg maar ook standaard 6,15 wakker. Maar nu heeft ze gisteren middagslaapje over geslagen en word ze nu pas wakker dus ooit komt het goed

3. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Hier slaapt hij vaak ook maar 1x per dag, maar langer slapen? No way! Maakt ook niet uit hoe laat hij naar bed gaat trouwens. Hij slaapt nog geen 11 uur per nacht. Slaapt vaak pas tegen 20:00. Dus ik denk dat we hem maar eens vroeger naar bed gaan doen, kijken of hij dan vroeger wakker wordt hahaha!

4. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    6.15 lijkt me een volkomen normale tijd voor een jong kind, en aangezien je dat TV kijken pas in bent gaan voeren nadat hij steeds zo vroeg wakker werd, denk ik dat het antwoord op je vraag wel duidelijk is ;)
    Hier 4 van zulke vroege vogels, alhoewel de oudste twee inmiddels meestal langer slapen ;) Komt vanzelf. Altijd leuk natuurlijk, als je van jongs af aan uitslapers hebt, maar alles na 6 uur hebben wij al vroeg leren accepteren als normale tijd om op te staan :)

5. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    het lijkt me niet dat hij in zn slaap denkt: zo laat ik maar eens wakker worden en tv gaan kijken. Wat wel kan is dat hij als hij wakker wordt denkt, joepie bij mama en papa mag ik tv kijken.

6. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Lijkt me een normale tijd om de dag te beginnen.
    Hij zal niet vroeger wakker worden omdat hij bij jullie tv mag kijken.

7. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Hij zal inderdaad vast niet vroeger wakker worden om televisie te kijken.

Hier gelukkig niet zo'n vroege vogel, maar hier maakt het ook niet uit hoe laat ze naar bed gaat. Gisteren lag ze er pas om half 10 in en toch was ze alweer voor 8 uur wakker.

8. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Onze dochter was blijkbaar een uitzondering, want die moesten vaak om 8:30 wakker maken als het niet later was. Sliep tot vlak voor ze naar de basisschool ging ook nog rustig een paar uur id middag. Echter als ik het om mij heen navraag, lijken de meeste kinderen toch eerder rond 7:30 wakker te worden. Helaas pech hebben dus? Daarnaast lijkt het me te vroeg omdat hij altijd al weer snel moe is id ochtend en vaak na 3 uur weer wil slapen

9. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Nou voor 7 uur vind ik om wel erg vroeg. Ik heb altijd gezegd: 'Voor 7 uur begin ik mijn dag niet.' Maar of ik dat met de tweede ook zo heb weet ik natuurlijk nog niet.

Als ze hier een enkele keer om half 7 wakker is, dan ga ik meestal met haar op schoot op haar eigen kamer zitten en dan slaapt ze meestal nog wel even. Zodra ik met haar op ons bed ga zitten is het één groot feest. Misschien kun je zoiets nog proberen. Dat je op die manier z'n klokje een beetje verzet.

10. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Oei en dan gaat volgend weekend de klok terug! Wij hebben nu eindelijk een goede slaper 's nachts. Meestal rond 19:00 a 19:30 naar bed en dan 7:30 wakker. Heeft wel periodes gehad van eerder wakker, dan probeerde ik hem te troosten en nog even terug te leggen of met hem te gaan zitten op de stoel in zijn kamer. En we hebben altijd gewacht met eten geven tot 7:00.

11. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ik ben echt altijd zo flabbergasted van ouders die maar roepen: mijn dag begint pas om 7 uur. Hier alle vier de kinderen op jonge leeftijd meestal ruim voor 7 uur wakker. Onze wekker gaat doordeweeks ook om 6.15, dat helpt natuurlijk ook wel mee om er een dergelijk ritme in te krijgen, maar toch...
    Na 3 uur weer moe en aan slapen toe, lijkt mij ook volkomen normaal en beslist geen reden dat hij 's ochtends eigenlijk nog langer zou moeten slapen. Als hij nou na een uurtje alweer moe was: ja. Na 3 uur is echter totaal andere koek.

12. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Hier ook een vroege vogel. Ik had het er gisteravond toevallig nog met mijn man over: weet je nog toen we met onze pasgeboren baby een weekend naar Zeeland gingen, toen werd hij om 5 uur (i.p.v. 3/4 uur) wakker en dachten we dat hij misschien op korte termijn ging doorslapen. Inmiddels is het geregeld 5 uur als hij wakker wordt en zien we dat als doorslapen, dus ochtend :p

Het is echt per kind verschillend denk ik. Het is wat anders als je een bak winegums naast het ledikantje zet en hij op ieder wakker moment de verleiding ziet om maar helemaal uit bed te komen. Wij gaan trouwens zo'n slaaptrainer wekker kopen (schaap), dus wie weet is dat ook wat voor jullie? Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat zolang iedereen doet alsof het nacht is je de beste kansen hebt op een langere nacht, of later begin van de dag. Moet je wel consequent zijn natuurlijk en dat vinden we 's ochtends wat moeilijker dan 's nachts...

13. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Maar waarom? Ik heb gewoon geen zin om al om 6 uur 's morgens beneden te gaan zitten. Helemaal niet als de wekker pas om half 8 gaat. Maar als jij het geen probleem vind dan is dat voor jou zo toch goed.

14. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik denk niet dat het echt een keuze is hoe het bioritme van je kind vindt dat het ochtend is... Misschien ben je nu gezegend met een uitslaper? In mijn gezin vroeger was ik degene die om 5 of 6 uur de dag al vrolijk in keek, mijn eerste zusje sliep gewoon 'normaal' tot een uur of 7 en mijn jongste zusje sliep een gat in de dag. Dezelfde opvoeding, totaal ander resultaat. Het is denk ik geen kwestie van wel of geen zin hebben. Wat doe je anders tussen 5 en 7? Luisteren naar een huilend kind?

15. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Misschien heb ik nu inderdaad geluk. We zullen het gaan merken over een poosje. Maar ook bij de tweede wil ik het in elk geval proberen.

Ik zei al eerder, als ze hier een keer bijvoorbeeld om half 7 wakker is, dan ga ik meestal met haar op schoot op haar eigen kamer zitten. Vaak slaapt ze dan toch nog wel even. Zodra ik met haar op ons bed ga zitten is het één groot feest.

16. runstar

runstar Actief lid

9 nov 2014
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, wat ik laatst las in een blad, ben ik het zo mee eens. Het kwam ongeveer hier op neer: dat veel ouders er alles aan doen om een kind zo snel mogelijk door te laten slapen dan wel langer proberen te laten slapen. Ipv dat de ouders het laten draaien om het ritme van het kind. Het kind moet zich dus aanpassen aan de ouders.
    Lijkt mij dat je kind idd een eigen ritme heeft. Die van mij wordt wakker wanneer ze wakker wordt, dat is ook weleens midden in de nacht, dan volgt er soms een flesje of schone luier en weer slapen. Maar 6.15 wakker vind ik top! Dan heeft ze bij ons mooi hele nacht doorgeslapen, ik moet er toch uit om 6.30.

17. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Hier is meneer pas wat langer in de nacht gaan slapen toen hij ruim 1 jaar was. Our share van gebroken nachten hebben wij wel gehad wat dat betreft. En nog steeds moet ik er minstens 1x per nacht uit voor meneer. Als hij dan alweer om 6:30 huilend wakker wordt en niet meer wil slapen en jouw wekker zelf nog even niet gaat, is dat gewoon niet fijn. Maar idd heeft ieder kind zijn eigen ritme en daar kun je weinig aan veranderen. Ik ben al blij dat hij vanmorgen zowaar niet huilend wakker werd, maar wat aan het kletsen was. Zo kunnen wij hem nog even laten liggen en zelf ook even rustig wakker worden! Count your blessings! 😉

18. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik hoop ook dat de volgende voor ons lekker slaapt hoor ;) Je hebt het niet voor het zeggen, maar ik vind wel dat ik aan de beurt ben haha :p

19. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Oeps, Ik vind 7 uur nog vroeg😂😂
    Hier is het altijd tussen 8 en 9 uur 😉

20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik ook hoor! Maar zoontje gaat hier dan ook wat later naar bed in de avond, ligt nooit om 19.00 in bed en slaapt daardoor dus ook uit.
    Ik ben zo'n moeder die haar kind om 7.00 's morgens meld dat het nog midden in de nacht is, handig dat het tegenwoordig lekker lang donker is, en dat hij nog maar even moet gaan slapen. Kind draait zich om, gaat weer lekker liggen en slaapt nog een uurtje of soms 2 verder (vanmorgen was het 10.15:p).
    Zolang hij dat pikt zal ik dus niet direct tussen 6.00-7.00 opstaan omdat meneer wakker lijkt te zijn. En uiteraard werkt dit niet altijd, maar 9 vd 10x wel.
    Het is wel zo dat hier nog geen andere kinderen zijn, dus wij hebben geen schoolritme o.i.d. waar zoontje zich aan aan 'moet' passen.

Deel Deze Pagina