Bloed laten prikken, algemene check

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamavandrie34, 29 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Ik ben 7 weken geleden bevallen. Bij de bevalling ben ik bijna 2 liter bloed waardoor ik nu extra ijzer slik. De huisarts vond het goed als ik na 6 weken dat liet controleren.
    Nu had ik bedacht dat ik eigenlijk wel wat meer dan enkel ijzer zou willen laten controleren, omdat ik een pittige zwangerschap heb gehad en nu een pittige kraamtijd (ik geef volledig borstvoeding aan mijn tweeling en heb ernaast 4 andere kinderen).
    Ik ben erg moe, wat enigzins logisch is, maar ik wil niet 0-1 achter staan zeg maar, ik wil graag aanvullen als ik tekorten heb en niet weggstuurd worden met ‘het hoort erbij’
    Ik eet weinig vlees (1 a 2 keer per week), veel zuivel (minstens twee keer per dag), veel groente, niet zo veel fruit.

Wat kan ik laten checken? Ijzer, vitamine D, maar wat nog meer?

2. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.201
    533
    113
    Dat moet je met je huisarts overleggen, zij moet bepalen wat er geprikt zou moeten worden aan de hand van jou geschiedenis. Ik zou een telefonisch consult aanvragen en je verhaal vertellen en dat je weinig vlees eet misschien dat ze dan B12 erbij kan nemen om te laten controleren.

Geletulpen, Neuzeke, Spectre en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.882
    2.562
    113
    Schildklier word na de bevalling ook wel vaak gezegd maar ik weet niet of dit zo kort erna al kan. Misschien even overleggen.
    B12 sowieso goed idee.

4. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Vitamine D
    Ijzer
    HB
    Ferritine
    Foliumzuur
    Vitamine b12
    Vitamine b1
    Vitamine b6

Mamavandrie34 vindt dit leuk.
  5. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.826
    8.482
    113
    Vrouw
    Dit, plus gewoon t algemeen bloedbeeld

6. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Schildklier. Deze wordt vaak niet gezien en kan toch een grote boosdoener zijn. Spreek helaas uit ervaring.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.142
    113
    Klopt, maar zo snel na de bevalling weet ik niet zeker of het al wel zin heeft?

8. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Durf ik ook niet te zeggen, ik had wel maand of 3 na mijn bevalling al klachten. Maar ik weet dat toen aan slaapgebrek en hormonen. Na 6 maanden zat ik huilend bij de huisarts en liet ze hem prikken en bleek hij nagenoeg stil te liggen. Bij mij helaas auto-immuunsysteem geworden.

9. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.844
    3.611
    113
    Vrouw
    Je bent bij je bevalling 2 liter bloed verloren en moet het nu doen op ijzerpilletjes? Wow. 2 liter is echt megaveel, heb je geen bloedtransfusie gehad?
    Ik hoop dat ze niet alleen je HB maar ook je ferritine en je transferrine gaan meten. Gewoon een volledig bloedbeeld+vitamines aanvragen kan nooit kwaad. Het is fijn om te weten, al helemaal omdat je borstvoeding geeft aan twee kindjes.
    Succes!

10. Mamavandrie34

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Nee ik hoefde geen bloedtransfusie omdat mijn hb (? Ik weet niet zeker of het HB was, ik denk het) acceptabel genoeg was. Maar ik wil het nu wel laten controleren!

dank allemaal voor de tips, dat neem ik mee naar de huisarts :)

11. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.201
    533
    113
    Goed dat je het gaat bespreken met de huisarts. Bedenk wel voor jezelf dat het ook heel goed kan dat er niks uit het bloedonderzoek komt. Nog niet zolang geleden bevallen, veel bloedverlies tijdens de bevalling, borstvoeding voor 2 kinderen en daarnaast gaat ook de rest van je huishouden inmiddels weer door. Andere kinderen naar school, clubjes, huishouden en nacht voedingen en zelf nog ontzwangeren. Onderschat het niet en misschien kun je overdag ook extra hulp inschakelen die de andere kinderen op kunnen vangen zodat je overdag ook even rust kan pakken.
    Pas goed op jezelf!

12. Mamavandrie34

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Absoluut! Het zou goed kunnen dat er niks uitkomt, maar ik wil niet iets missen en achter de feiten aanlopen. Ik eet zo goed als ik kan en slaap, erm, zo veel ik maar kan. Als ik iets moet aanvullen dan hoor ik het graag, hoeft het niet dan ook goed, geduld :)

mama2bengeltjes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina