hoi hoi Al 1 jaar twijfel twijfel twijfel. Ik wil ZO graag zelf kinderkleren naaien voor mijn eigen kinderen maar wat kost de investering van de machine (best met overlock als je tricot wil naaien zoals tshirts niet?), stoffen, knopen, ritsen, garen, scharen, etc. En waar haal ik de tijd. en waar berg ik alles op. En doe ik het op eigen initiatief via Youtube tutorials/boeken of volg ik lessen waarbij ik in maanden of een jaar 2 stuks bij elkaar genaaid heb elke les 1 deeltje. Ik vond een les die start in september tot juni, 1 avond per week, maar wel 200 euro natuurlijk. en ik ga ook al 1-2 x gaan sporten zal ik er wel talent voor hebben en zal ik dit wel een leuke hobby blijven vinden beetje zonde want toch best een grote investering. waar halen jullie stoffen? Niet piepkleine bloemetjes of schreeuwerig of diertjes of glittertjes of panelen met natuurtaferelen. Mijn smaak is hippe flamingo's, en cactussen en watermeloenen en geometrische / monochrome stofjes, effen kleur met zwarte stipjes/streepjes. Tunieken, jurken, leggins, ruffle mouwen op de schouder. En heb je behalve stoffen echt nog veel andere dingen nodig zoals tekenpapier, naalden, garen, stof om boordjes te werken, of valt dat goed mee. en hoe krijg ik het thuis verkocht aan mijn vriend die dure hobby
Ik lees even mee. Ik een mooie uitbreiding van mijn hobby haha. Maar vind het inderdaad nogal een investering. Vind stof ook aardig aan de prijs nog.
Ik heb ook helemaal geen kleding te kort of nodig. het is echt voor het plezier. maar zal ik het wel plezierig vinden
Mijn dochter heeft toen ze 8 of 9 was een naaicursus gedaan van 10 lessen. Die heeft het mij weer geleerd. Ik ben niet echt handig ermee hoor, maar op Youtube staan ook gewoon simpele voorbeelden. We hebben twee naaimachines, een oude Toyota en een Brother voor mijn dochter. Ik gebruik vooral die Brother, is eenvoudig in gebruik en in kan er niet mee over mijn vingers naaien enzo . Verder heeft mijn schoonoma jaren een naaischool gehad en die heeft me ook wat geleerd, maar die woont niet om de hoek en ze is zo secuur en beheerst allerlei technieken, dat dat verschil gewoon groot is, dus ik rommel zelf maar wat aan. Ik koop stof op de markt, bij de stoffenwinkel of online. Gewoon wat me aanspreekt en niet te duur is, anders kan ik net zo goed wat in de winkel kopen. Ik gebruik de naaidoos van mijn dochter, die heeft oma voor haar samengesteld en gegeven, geen idee wat dat gekost heeft. Zal niet het goedkoopste zijn, want volgens oma breken goedkope garen snel enz. Maar goed, verder kosten spelden enzo natuurlijk ook niet heel veel.
Het is inderdaad een vrij dure hobby. Al kun je het wel net zo duur maken als je zelf wilt. Ik ben ooit gestart met een naaimachine van 100 oid. Na een paar jaar heb ik een lockmachine aangeschaft voor 300 euro. Vorig jaar heb ik mijn naaimachine vervangen voor een betere (600 euro...). Stof is al snel 15 euro per meter en zeker voor de oudste heb ik al snel minstens een meter nodig, voor jurkjes meer. Boordstof en fournituren heb je zeker nodig en dat loopt ook hard op. Patronen zijn ook flink aan de prijs... Patroonpapier en garen doe je vrij lang mee, dus dat valt wel mee qua kosten. Maaikes heb ik nooit gevolgd, dus daar heb ik geen verstand van.
ik ben 6 jaar geleden begonnen met naailes. En naailes is dus gewoon gezellig samen naaien en als je vragen hebt dan is de naaijuf om je verder te helpen. Ik ben begonnen met een 2e hands naaimachine van 100 euro maar die voldeed al snel niet meer en heb toen een nieuwe gekocht van 700 euro. Een lockmachine heb ik pas 3 jaar geleden gekocht. En vergeet niet dat je niet alles in een keer hoeft te kopen van fournituren. In het begin kun je best een kledingstuk maken met alleen een naaimachine, spelden, garen en patroonpapier/patroon. De rest van mijn spullen is in de loop der jaren verzameld. En inderdaad veel stof vanaf 6 euro de meter maar de meest leuke stoffen gaan richting de 10 tot 15 euro per meter. Ik vind het nog steeds leuk om te doen en ik krijg ook voldoening als ik mijn kinderen in zelf gemaakte kleren zie lopen. Het is toch anders dan wat de rest draagt. En ik krijg vaak complimentjes over de kleren.
Wat zijn aanraders van machines? merk + type voor een beginner. (neen geen 700 euro aub ) & welke webshops voor hippe stoffen? nog meer kriebels nu...
Eigenlijk precies dit! Ik heb toen ik zwanger was van de oudste een goedkope naaimachine (van de Lidl volgens mij) voor mijn verjaardag gevraagd en toen ben ik gewoon begonnen met uitproberen. Op fb is er een facebookgroep "gratis naaipatronen", waar je (hoe kan het ook anders) veel gratis naaipatronen kunt vinden. Nu zijn die niet altijd even fijn en goed passend als een betaald patroon natuurlijk, maar wel handig om mee te beginnen, zonder dat je meteen dure patronen moet kopen. En vaak met een stap-voor-stap-foto-handleiding, zo zie je precies wat je moet doen. Zelf ben ik overigens fan van La Maison Victor, een tijdschrift met patronen. Volgens mij kost het 8,95 en er staan een stuk of 12 patronen in (kinderen, mannen en vrouwen door elkaar). Met een goede, duidelijke uitleg, dus ook prima voor beginners.
Voor een beginner naaimachine zou je eens naar Brother kunnen kijken. Mijn zusje heeft de CS70 en maakt daar veel leuke dingen mee. Stofjes haal ik zelf liever in de winkel, dan kan je meteen voelen/zien of het echt is wat je ervan verwacht. Soms zie ik op internet een leuk stofje en is het in het echt veel dunner of flubberiger dan wat ik hoop. Stoffenspektakel/-beurs is misschien ook leuk om eens naartoe te gaan. Daar vind je echt van alles wat, in allerlei prijsklassen.
Oh ik hou er van! Ik ben op naailes gegaan bij een particulier (€25 Pm). Voor verjaardag geld gevraagd voor naaimachine (brother rond de €300), naai ik nog steeds mee. Na aantal jaar lockmachine gekocht. Eerst die van de lidl (€200-250). Net een betere gekocht, maar die van de lidl werkte echt prima! Hoewel je daar wisselende verhalen over hoort. Stoffen koop ik overal en nergens, maar megastoffen.nl heeft oa leuke stoffen voor €5 de meter (neem wel katoen teicot). Daar koop ik ook mijn boordstoffen. Patronen hangt er vanaf wat je wil maar die vaak ik ook vaak voor verjaardagen. Inmiddels zijn alle jurkjes en truien in de kast van eigen maaksel. En maak ik ook op bestelling. Zo verdien ik mijn uit de hand gelopen hobby weer wat terug
Heb als startnaaimachine een Toyota JCB15 jeans. Gekocht voor €90,- bij blokker. Prima apparaat voor een startende naaister. Ik volg naailes bij een buurthuis. 2 dames op leeftijd geven vrijwillig naailes. Erg ongedwongen en gezellig. Kost €1,50 per les. Er staat daar een lockmachine. Dus als ik iets wil locken dan doe ik dat daar. Zodra ik het naaien beter onder de knie heb ( en ik het ook echt leuk blijf vinden) ga ik zelf een lockmachine aanschaffen. Tot nog toe gemaakt, kwijlsjaaltjes voor zoon, meerder kokerrokjes voor mezelf, herstel-en reparatiewerk van wat kleding.
Ah ja, lijkt mij ook zo leuk. Er zijn zoveel leuke stofjes om jurkjes voor dochter en broekjes voor jongste zoon mee te maken. Maar ik heb echt totaal geen kaas gegeten van naaien. Ik lees hier iets over een lockmachine... echt geen idee wat dat überhaupt is.
Ik heb al jaren een naaimachine, weet niet meer hoe duur maar niet zo gek duur. Wat je meer nodig heb: Stofschaar Spelden Tornmesje Krijt oid om patroon te tekenen (maar ik vind de stiften van de kinderen het fijnste) Patroonpapier Stoffen haal ik vaak bij de stoffenwinkel zodat ik gelijk garen kan uitzoeken als het nodig is. Plek: hier gebeurd het aan de eettafel Tijd: heb ik wel maar een rondkruipende dreumes is niet handig Begin op een proeflapje om je machine te leren kennen. En daarna makkelijke kinderkleren voor de "boeit niet vandaag" dagen Voor je het weet zijn ze geschikt voor school
Ik heb een husqvarna, goed tevreden over. Naaigaren idd beter niet van action etc, dat breekt heel snel
Ik ben op naailes gegaan voor 12,5 per week, dus 50 per maand. Enkele lessen gedaan want de lessen waren niet helemaal mijn ding en naaijuf was erg precies, wat ik zelf niet echt ben. Ik wilde gewoon de basis dingen graag leren maar weet bv niet hoe ik de knoopsgatfunctie moet gebruiken (ik maak ook niets met knopen?). En daarnaast vond ik het vervelend dat ik na mn werk snel moest eten en daarna ook nog naar naailes moest en dan laat thuis kwam. Ik heb een brother innovis 15 genomen die is rond de 330 goed voor beginners en automatisch instelbaar. Naaien is idd leuk maar er gaat veel tijd in zitten. Verder heb ik een naaisetje van de ikea gekocht waar schaar ed in zitten, is niet al te duur daar. Garen had ik bij hema gehaald+ elastiek.Een later ook bij ikea garen. Doe je ook lang mee. Stoffen bestel ik online, net zoals ik bijna alles online koop. Ben daar wel erg tevreden over. Patronen heb ik zelf leren tekenen voor broekjes en voor jurkjes heb ik opgezocht op internet en uitgeprint. Was goed gelukt alleen hij ging niet over haar hoofd, dus maar zo een zijsluiting gemaakt wat baby shirtjes ook hebben haha. De eerste keer had ik 8 soorten stoffen gekocht waarvan 2 van 1,5 meter en de andere van 1 meter en was ik 116 euro voor kwijt. Ik heb lang niet alle stoffen opgemaakt maar met 1 stof was ik voor een speciaal jurkje bij alle stof kwijt. Broekjes doe je wel lang met de stof en kan je meer uit halen. Eigenlijk moet ik weer wat gaan bij maken maar zoals ik al zei er zit veel tijd in en als ik dan even vrije tijd heb doe ik liever wat anders. De eerste keer een broekje maken koste mij 2,5 uur. Daarna ging het wel wat sneller maar nog minstens uur bezig voor legging broekje met alle voorbereiding erbij. Broekjes vind ik het leukste om te maken dat is wel makkelijk en staat erg leuk, ik heb echt super leuke reacties erop gehad. Jurkjes ben je veel langer mee bezig helemaal als je nog niet het patroon hebt. Met spelden en knippen gaat veel tijd in zitten. De vraag zal ik dit wel een leuke hobby blijven vinden twijfel ik wel over. Vorig jaar was ik erg enthousiast en dat is wel afgezwakt. Maaar het is wel handig een naaimachine te hebben, als iets kapot is kan je het zelf maken, dingen innemen is mogelijk en ze gaan heel lang mee. Maar de laatste keer dat ik iets heb gemaakt was in januari en het is nu mei dus wel even tijd terug. Misschien kan je ergens in de buurt een proefles doen om te kijken of het wat is? Zo kwam er meer bij kijken dan ik had verwacht vooral met het spelden van het patroon op de stof, en dan meten met knippen en dan als je iets wil naaien weer alles spelden.. Toch ben ik besloten ervoor te gaan, wel een beetje een fase geweest denk ik...
Ik heb een naaimachiene voor mijn verjaardag gekregen, heel erg blij mee. Ik heb van verschillende oma's naaigerei gekregen. En via via een doos voor oude naaispullen. Maar je kan altijd op marktplaats zoeken misschien bied iemand het aan voor een kleine prijs. Naailessen heb ik nooit gehad, maar denk er over om het nu toch te nemen. Ik kan een hoop zelf maar ik doe waarschijnlijk ook een hoop niet goed. Upcyclen hou ik erg van, dus tweede hands kleding kopen en daar weer iets anders van maken.
Deze jas heb ik gemaakt van een wollen rok die ik vond bij de tweede hands. Voering is van wat ik nog over had van wat anders.
Deze week bij de Lidl naaimachine €149 De stoffenkraam.nl heeft goedkope stofjes Maar het liefste ga ik op zaterdag in Utrecht naar de lapjesmarkt Gaat niets boven de stoffen zien en voelen
thx voor de reacties & wat is de meerwaarde van overlock? ik hoor de benaming vaak maar heb eigelijk geen flauw benul kan je geen tshirtstof / rekstof naaien misschien met een gewone machine, of ben ik op een dwaalspoor
Bij tricot heb je in principe geen lock nodig. Voor katoen is het al een stuk handiger. Persoonlijk vind ik de afwerking met een lock wel veel mooier.