Beleggen

Discussie in 'De lounge' gestart door Eppo82, 2 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Hoi allemaal,

Na een aantal financiële topics dacht ik, dan kan deze ook wel. :p

Zijn er hier dames die beleggen? Het heeft mijn interesse gewekt en ik zou graag als newbie wat tips krijgen hoe wegwijs te worden in deze wereld. Waar moet ik mee starten, video-tips?
    Ik hoor graag jullie verhalen/ervaringen en do’s/donts. :)

2. indy90

indy90 Fanatiek lid

21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Wij hebben via porteRenee de cursus beginnen met beleggen gevolgd. Hierin word het echt simpel en begrijpelijk uit gelegd. Zij geeft op haar site en instagram ook veel tips over beleggen en andere geldzaken op een niveau die voor iedereen te begrijpen is. Best wel interessant.

spruitje80, OliJul, Luna86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.290
    1.313
    113
    Vrouw
    Yes ik ook.
    En mijn vader is al 30 jaar aan het beleggen ongeveer dus die heeft er veel verstand van en mijn man vindt het heel interessant. Wij hebben zelf aandelen, we hebben nog andere beleggingen, kinderen hebben allemaal aandelen.

Mijn man heeft ook nog zo’n cursus gedaan.
    Het is vooral een kwestie van veel lezen en volgen en dan (klein) beginnen.

Eppo82 vindt dit leuk.
  4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Oh PorteRenee heb ik ooit weleens van gehoord ja, alleen niet dat zij een cursus beleggen geeft. Ik zal eens kijken op de site, thanks!

5. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.310
    113
    Gelderland
    qua beleggen kan ik het account van porterenee aanraden. Ze deelt vaak tips en biedt volgens mij ook een cursus aan.

Eppo82 vindt dit leuk.
  6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Hoe moet ik dat zien? Staan ze dan op naam van de kinderen? Want op is het toch vanaf 18 jaar dat je kunt beleggen?

7. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.290
    1.313
    113
    Vrouw
    Yes. Mijn vader heeft ze allemaal bij de geboorte aandelen “cadeau” gedaan. Staan inderdaad op hun naam en daar moesten we met mijn vader speciaal voor naar de bank en mijn man moest een cursus volgen. En wij zijn beheerder tot ze 18 zijn. Wij kunnen handelen maar niet aan het geld zitten.

Eppo82 vindt dit leuk.
  8. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Ik heb een pensioen beleggingspotje bij Brand New Day. Zij beleggen mijn geld, dus ik ben er zelf niet actief mee bezig.

Cornflake en Eppo82 vinden dit leuk.
  9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Interessant, ga ik me ook in verdiepen, thanks!

Cornflake vindt dit leuk.
  10. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Dit inderdaad. Mijn man noemt het zijn hobby. Hij volgt beursfora, heeft het beleggingsmagazine, houdt jaarverslagen e.d. in de gaten van de bedrijven waar hij interesse in heeft. En als hij van mening is dat een bedrijf te laag gewaardeerd wordt kopen we aandelen 'voor een prikkie' en hopen we dat ze gaan stijgen.

In coronatijd heb ik Shell aandelen gekocht voor € 13 stuk, ze staan nu op € 30. Shell keert ook elk kwartaal dividend uit. Daar moet je je ook in inlezen, groei aandelen vs dividend aandelen.

Eppo82 en Cornflake vinden dit leuk.
  11. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Ik kan aandelen van mijn werk kopen. 10 kopen is 20 krijgen na 3 jaar. Dus heel weinig risico aan. Daar steek ik dus ieder jaar geld in en dat vind ik wel genoeg.

Eppo82 vindt dit leuk.
  12. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Ik heb een beleggingsrekening bij de ING. Het is mijn spaarpotje voor later. Ik heb er geen zin in om me er heel erg in te verdiepen, of er dagelijks/wekelijks mee bezig te moeten zijn. Dus ik stort elke maand een bedrag en zij verdelen het over verschillende fondsen/bedrijven. Heb een duurzaam/groen profiel samen gesteld en voor nu een hoog risicoprofiel. Zodra ik de 45/50 gepasseerd ben schroef ik op een gunstig moment het risico naar beneden zodat ik wat meer zekerheid heb.
    Mijn man is 3 jaar ouder en ik zou het fijn vinden om tegelijkertijd te stoppen met werken. Dat betekent dat mijn aow gat waarschijnlijk 3,5 jaar is om te overbruggen. De inschatting van onze adviseur was dat dat ongeveer 10.000 euro per jaar is.

Eppo82 vindt dit leuk.
  13. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.290
    1.313
    113
    Vrouw
    alles herkenbaar. Misschien delen we dezelfde man :p:p

Mythique vindt dit leuk.
  14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    #14 Juul75, 2 dec 2023
    Laatst bewerkt: 2 dec 2023
    Ik beleg al vanaf mijn 17e. Gewoon een beleggingsrekening bij mijn bank. Ik heb een account bij Morningstar om fondsen te selecteren die ik vervolgens via mijn bank koop. Ik koop alleen fondsen en EFT's, ik vind losse aandelen te risicovol. Ik kijk ook niet elke dag, beleggen doe ik voor de lange termijn. Ik kies op basis van morningstar en economische berichten fondsen (meestal in ieder geval fondsen in noord Amerika en Europese midcaps, en ook wat high yield bonds) en koop dat een kijk er een tijdje niet meer naar. Belangrijkste is spreiding over verschillende fondsen, en niet nerveus worden. Soms heb je een jaartje met verlies en soms idiote winst. Maar over 30 jaar heb ik gemiddeld 5% en dat is inclusief mijn kaspositie dus dat dempt het resultaat vanwege lage rentes

Eppo82 vindt dit leuk.
  15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Bedankt voor de reacties. Mijn man vind het dus ook leuk, maar is meer met crypto bezig enzo. Ik ben (misschien wel vrouweigen :p) iets minder van de risico’s. Mij lijkt het ook wel leuk om aandelen te hebben die dividend uitkeren. Beetje als stukje extra inkomen zeg maar, op de langere termijn gezien uiteraard.
    Ik ben niet zo schrikachtig aangelegd gelukkig, ik weet dat je over een langere termijn moet kijken als de beurs naar beneden duikt. En ik beleg uiteraard met geld dat ik nu niet nodig heb.
    @Juul75, bij fondsen koop je stukjes van verschillende aandelen tegelijk toch? Is dat ook met kleine bedragen zinvol? Of moet ik dan aan duizenden euro’s inleg denken?
    En beleg je dan 1 keer een groter bedrag en laat je dat dan staan of elke maand bijv een klein bedrag? Wat is wijsheid?

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Bij fondsen koop je idd kleine delen aandelen in een soort van 'mandje'. Een ETF is een fonds dat een bepaalde index trackt, dan kun je bijvoorbeeld de AEX volgen qua rendement. Als je een fonds pakt krijg je aandelen in dat fonds, die op zijn beurt weer aandelen in diverse bedrijven hebben. Zo spreid je het risico ook al. Ik leg meestal ineens een wat groter bedrag in maar je kunt ook prima maandelijks inleggen. Voor mij maakt het niet veel uit wanneer ik inleg omdat ik met lange termijn focus beleg. Dus soms koop ik vlak voor de markt instort (gebeurde me 5 jaar geleden) maar dat trekt met 2 jaar wel bij. Dus magnetische inleggen is ook prima.

Tot slot, je kunt ook bij bijna alle banken beheerd beleggen. Ideaal om te beginnen, je vult aan het begin een vragenlijst in een dan komt dat een risico profiel uit, en de bank belegt dan voor je. Wel in hun eigen fondsen natuurlijk en ik vind dat ik het altijd beter kan dan hen (kuch kuch :roflmao:) maar als je net begint of er niet in wilt/kan verdiepen is dit een prima optie. En altijd hoger rendement dan sparen op de lange termijn.

Eppo82 vindt dit leuk.
  17. OliJul

OliJul Actief lid

17 feb 2023
    346
    222
    43
    Vrouw
    @Eppo82; wij doen aan indexbeleggen via Meesman en leggen maandelijks een vast bedrag in.

Eppo82 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina