2 nationaliteiten

Discussion in 'De lounge' started by moonlight159, Dec 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Mijn moeder is in Canada geboren, mijn grootouders zijn van Nederland naar Canada geemigreerd.
    Nu blijkt dat mijn pas geboren neefje, door de nationaliteit van oma, ook de canadese nationaliteit krijgt (naast het nederlanderschap). Wij als kinderen van mijn moeser hebben niet de canadese nationaliteit en mijn kinderen (naar mijn weten) ook niet.

Weet iemand hoe dit zit? Ik kan nergens vinden dat je als je oma een andere nationaliteit heeft, de kleinkinderen dit ook krijgen en wij niet.
    Ik vind dit heel erg vreemd.

2. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Nee vind het ook gek. Jolisa heeft alleen nl nationaliteit geen angolese.
    Ik weet wel dat je dat zelf kan aanvragen

3. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,879
    2,879
    113
    Noord-Holland
    Het ligt aan de wetgeving. Voor de NL wet mag je bv 2 nationaliteiten hebben; in andere landen accepteren ze er maar één. Mijn man heeft zijn oorspronkelijke nationaliteit op moeten geven om Nederlander te kunnen worden. In dit geval zou je dus de Canadese wet erop na moeten slaan :)

4. Does81

Does81 Bekend lid

Mar 26, 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Geen idee. Ik dacht ook altijd dat je het dan moet aanvragen etc? Of de geboorte daar registreren?
    Misschien heeft de Canadese ambassade een site? Als ze er eentje hebben? Daar staat meestal veel info op over hoe en wat qua nationaliteiten etc. Ieder land heeft zo weer zijn eigen regels over hoe iemand die nationaliteit kan krijgen etc etc. Of heb je daar misschien al gekeken? Durf het niet te zeggen.

5. Wardi

Wardi Bekend lid

May 6, 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Ik snap het niet helemaal....je moeder is, neem ik aan, Canadese? Is dat omdat ze geboren is uit een Canadese of omdat ze geboren is in Canada? In het laatste geval kun je dus niet door geboorte de nationaliteit verkrijgen, slechts door geboorte in het land zelf. Dan is het logisch dat jullie als kinderen van jullie moeder (die in NL geboren zijn, neem ik aan?) niet de Canadese nationaliteit hebben verkregen. Echter, geldt in Canada de regel dat je door geboorte de Canadese Nationaliteit verkrijgt (zoals het geval met het Nederlanderschap) dan zou iedereen die geboren is uit een Canadese dus Canadese moeten zijn, snap je het nog? haha.

Anyway, je moet er dus de wet van Canada op naslaan.

6. moonlight159

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik ben vergeten te vermelden dat mijn moeder met 3 jaar weer in Nederland is gaan wonen en dat wij geboren zijn nederland en er nog steeds wonen.

7. Luun

Luun Bekend lid

Mar 24, 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    De regels verschillen per land. Bijvoorbeeld in amerika geldt de regel dat als je op amerikaans grondgebied bent geboren je amerikaan bent. Ongeacht de achtergrond van de ouders. In nederland is het zo dat je de nederlandse nationaliteit kan aanvragen als een van je ouders of grootouders nederlands is. Dit is misschien in Canada ook zo, dat weet ik zo niet. Maar dan geldt het natuurlijk voor alle kinderen en kleinkinderen van je oma en moeder. Maar die nationalliteit moet je wel aanvragen, die krijg je niet zo ineens door de bus zeg maar. Dus als je het navraagt kun je misschien het aanvragen??

8. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,417
    1
    0
    NULL
    Den Haag

Dit dus. Mijn tane in geemireerd naar canada, mijn oudste neef (perongeluk ivmbegrafenis ) hier in nl gebiren dus nederlander, mij andere neefje is dus daar geboren en heeft 2 nationaliteiten.

Nu is het alleen sinds een tijdtje nieuw dat je in canada maar 1 naionalteit mag hebben. Ze hebben he allemaal omlaten zetten naar casnadees.

Groetjes

9. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Nee niet direct....

Mijn vader is Italiaans...ik ook en mijn zoon en dochter ook...wij hebben allemaal dus een dubbele gekregen.

Dit komt omdat ik eerst als Italiaanse ben geboren en door een wet in 1986 ( geloof ik, de datum weet ik niet precies) kon mijn moeder ons toen ook Nederlander maken. Dat heeft ze toen gedaan.

Kan het zijn dat de ouders van het neefje een dubbele nationaliteit hebben ( 1 daarvan dus.)

10. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Waar is je neefje geboren? Nederland of Canada?

11. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Man is Duits, ik Nederlands

Zoon heeft Duitse en NL nationaliteit terwijl m'n man een NL paspoort heeft ;) konden het bij het aangeven NIET verwerpen en hij kreeg echt 2 nationaliteiten terwijl wij dat niet wilde, want man woont al vanaf zijn 4 in NL en heeft niks met Duitsland, maar onze zoon heeft nu dus wel 2 nationaliteiten

12. moonlight159

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik en mijn zusjes zijn allemaal nederlands, geboren en getogen. Mijn moeder heeft daar tot haar 3de gewoond, mijn opa en oma zijn van origine ook Nederlanda. De vader van mijn neefje ( mijn zwager dus) is ook nederlands.

Dus daarom is het zo gek dat hij juist als 2de nationaliteit de Canadese krijgt. Ik heb mijn verhaal ook bij rijksoverheid neergelegd. Ik hoop dat zij ons verder kunnen helpen.

13. adi

adi Niet meer actief

Maar waar staat dan dat hij Canadese nationaliteit heeft?
    Op zijn geboorteakte?

14. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,417
    1
    0
    NULL
    Den Haag

Hi moonlight,

Zoals ik al eerder zei mijn tante en oom zij 100% hollander geboren en getogen, daarheen geemigreerd, en de neef die bijtoeval hier is geboren is jaren lang nederlander geweest, en de gene die in canada is geboren jaren lang beiden nationaliteiten.
    Beiden volwassen ( 30&24) zijn nu sinds een aantal jaar canadees net als hun moeder. Zij hebben dit zo laten omzetten.

Althans ik begrijp uit jouw verhaal dat je zusje nu in canada woont.

Groetjes

15. moonlight159

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Nee ze woont gewoon in Nederland!

En dit werd bij de gemeente gezegd.

16. moonlight159

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Ze heeft nog nooit een voet op canadese bodem gezet. ;)

17. adi

adi Niet meer actief

Hebben ze om een bevestiging/ uittreksel oid gevraagd? Of was het iets dat een ambtenaar riep? Het lijkt me namelijk heel sterk, en denk dat het niet waar is.

18. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Nou volgens mij kan je alleen het canadese nat krijgen als je daar wordt geboren, heeel raar dus....

19. moonlight159

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Precies dat dachten wij ook. Want dan zouden wij die nationaliteit ook moeten hebben.

Mijn zusje is vandaag (in haar kraamtijd, mijn neefje is vorige week geboren) zelf naar het gemeentehuis geweest. Vorige week met de aangifte werd dit papa al verteld. Ik weet niet of ze een uitreksel oid gekregen heeft. Ik doe het met haar verhaal.

20. Baylee

Baylee Fanatiek lid

Jan 21, 2008
    2,417
    0
    36
    Voor mijn kinderen kon ik kiezen ze kregen automatisch de Nederlandse nationaliteit (man Nederlander ik Belg)
    Ik heb ze aangegeven hier bij de ambassade van Belgie in Den Haag en nu hebben ze 2 nationaliteiten bv mijn zoontje heeft een NL id kaart en een Belgisch paspoort.

Ik denk dat je gewoon even contact moet opnemen met de Canadese ambassade hier in NL die kunnen je alles precies uitleggen.

Share This Page