ik heb even een discussie met iemand. ik ben eigenlijk van mening dat er in het voorjaar meer kittens en pups geboren worden. maar mijn sparringspartner beweerd dat dat het hele jaar constant is. wie oh wie weet dit??
Kittens worden voornamelijk veel in het voorjaar geboren. Kijk maar eens inde asiels... die worden vanaf eind april overstroomd met jonge katjes. Mbt honden... die kunnen maar 2 keer per jaar gemiddeld, dus dat is denk ik iets meer over het jaar verspreid. Dus hebben jullie allebei gelijk
Poezen worden krols vanaf januari en de draagtijd duurt 2 maanden. Je kan het beste een kitten nemen die in de eerste helft van het jaar is geboren, is me ooit verteld door een medewerkster van het asiel. Die zei ook dat je geen najaarskitten moest nemen, omdat die van een erg jonge voorjaarspoes kunnen zijn. Wij horen nu alweer krolse poezen buiten. Honden worden meestal op bestelling gedekt en pups heb je dus het hele jaar. Hetzelfde geldt voor raskatten.
Najaarskittens worden stoppelkatten genoemd en zijn volgens kenners minder gezond dan voorjaarskatten.
Dat is mooi dat ik dat weet! Vriendlief en ik zijn nog op zoek naar kittens.. We wachten wel even tot April xxx
Het is echt zo dat najaarskatten minder gezond zijn, heb dat hier wel zo ervaren. Of het is een erg jonge voorjaarspoes die dan gedekt is of een wat zwakker, ouder vrouwtje. In de natuur geldt toch het recht van de sterkste, die worden het eerst bevrucht. Als er zo rond april nestjes zijn, zou ik er een daaruit halen.
Katten is vooral in het voorjaan en zomer. Maar er zijn ook najaarsnestjes, en die zijn helemaal niet zo slecht als ze zeggen wij hadden ras maine coons met stamboom, en heb nooit een verschil gemerkt met het nestje wat we in de zomer hadden van de ene poes en het nestje wat we van de andere poes in het najaar hadden. Alleen is het vraag en aanbod anders in het najaar/winter, dan is er minder aanbod, terwijl in de lente zomer internet en asiels vol zitten met jonge katjes. Maar qua gezondheid en uiterlijk enz zat hier echt geen verschil in de nestjes. En honden is eigenlijk het hele jaar door, een kat kan veel vaker krols worden als een hond loops. hier was het 1 nestje per kat per jaar. Meer als voldoende, want een kat moet ook weer bij komen na het krijgen van een nestje en het zogen van de jongen.
mijn eigen ervaring is dat het weinig verschil maakt. mijn kat staat bijvoorbeeld nu op het punt van bevallen.. en heeft vorig jaar in het najaar kittens gehad en allemaal gezond verklaard.. maar dat is natuurlijk alleen eigen ervaring.
Mijn kitten is van 20 augustus, wat is dat er dan voor eentje? Is trouwens een halve ragdoll (mams is ragdoll) en ik weet dat mams oud genoeg en gezond was Mijn andere kat is van 16 september en inmiddels 7 jaar oud zonder ook maar iets gemankeerd te hebben in haar leventje! Kerngezond en superlief, dus ik denk dat het meer een fabeltje is dat najaarskatten ongezonder zijn. Sterker nog; de twee katten die ik had die van april en mei waren zijn allebei overleden op jonge leeftijd! Volgens mij heeft het allemaal meer te maken met het feit dat mensen kittens nemen zonder de ouders te zien/kennen en zonder achtergrondinformatie te hebben. Ongezonde katten hou je altijd, maar het maakt volgens mij geen reet uit wanneer ze geboren zijn!
Wat ik al zei: raskatten is natuurlijk een heel ander verhaal, die worden op bestelling gedekt door een gezonde sterke kater ook. Veel buitenkaters dragen allerlei erfelijke en soms dodelijke virussen met zich mee. In de natuur dekken de sterkste katers de sterkste poezen en dat gebeurt tussen januari en april en dus heb je tot mei de grootste kans opde gezondste kittens.