iets achter zoeken, factuur ziekenhuis

Discussie in 'De lounge' gestart door heleentje80, 16 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Hoi,

Ben in oktober jl bevallen in het ziekenhuis (geen noodgeval gewoon standaard in belgie).
    Tijdens die bevalling heb ik een epidurale gekregen (ook geen noodgeval, meer comfort).
    Die epidurale is erg misgelopen, 4x geprikt (totdat bleek dat het buisje een fabricagefout had), anesthesist die zich kwaad maakte in de verloskamer, anesthesisit die nadien wel tig keren is langsgekomen om zich ter verontschuldigen. Nadien hersenvochtlek en bloedpatch (nieuwe epidurale met eigen bloed om he tlek te dichten), flinke koorts enz....
    Soit, een grote knoeiboel(en nog pijnlijk ook, nu nog hoofd-en rugpijn soms). Toen HA een week later naar anesthesist belde, zei deze dat alles goed verlopen was:$. K kon het zelf horen, HA trok ook raar gezicht.

Nu het probleem: ik kreeg de ziekenhuisfactuur en daar staat geen anesthesie op, geen rekening voor de 2 extra dagen die ik er na de bloedpatch gelegen heb, geen erelonen voor de dokters die in die 2 dagen langsgekomen zijn, geen rekening voor de bloedpatch, geen rekening voor de extra babyvoeding of kinderartsconsulten in die 2 dagen. NIKS, noppes.

Nu de vraag: is dit lief van het zh, of dekken ze zich in (iemand zei mij dat zolang er geen factuur van is er ook geen medische fout gemaakt is). Maar ik heb wel nog steeds erge rug-en hoofdpijn.

Wat denken jullie: lieve zieknhuisdirectie of proberen ze zich ergens uit te wurmen:)

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    Oef...ja dat is een goede vraag...

Ik zou denk ik even juridisch advies inwinnen

3. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Je kan ook het ziekenhuis opbellen en navragen waarom dat niet in rekening is gebracht. Alleen... Dan maak je wel slapende honden wakker.

4. Bloembie

Bloembie Bekend lid

12 sep 2011
    621
    0
    16
    Volgens mij werken ziekenhuizen met dbc's (diagnose behandel codes) Van te voren is dus al afgesproken welk bedrag er voor welke opnamen/aandoening vast ligt. Ook het aantal opname dagen staan hierin beschreven. Of je nu langer of korter ligt dan de tijd die er bij de dbc staat beschreven maakt niets uit. De vergoeding voor de behandeling blijft gewoon hetzelfde. Ik weet niet zeker of wat ik zeg helemaal juist is maar volgens mij werkt het wel ongeveer zo.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Allemaal leuk en aardig maar ik zou wel willen weten of het hele gebeuren uberhaupt wel in mijn dossier is opgenomen. Je geeft zelf aan dat je nu nog hoofd en rugpijn hebt, uiteindelijk weet je niet wat er nog gaat gebeuren in de toekomst. Ik zou er zeker over bellen.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ze woont in belgie, geen idee of dat daar ook zo gaat?

7. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    @Bloembie,

In belgie werkt het anders.
    Elk ding wordt afz gefactureerd, daarom zijn 2 facturen nooit dezelfde (je betaald telkens een dokter langskomt, voor een fles water, voor de hoeveelheid babyvoeding).
    Dus zelf al heb je dezelfde bevalling gehad dan je buurvrouw (dus bvb met epidurale ipv zonder en 5 dagen verblijf) dan nog kan ze een ander bedrag hebben, vb omdat 1 dokter een keertje meer geweest is of omdat de baby andere voeding nodig had.
    Daarom vind ik het ook erg raar. Normaal zijn ze er hier als de kippen bij om je 20 keer op een dag te bezoeken; dan kunnen ze ook 20 consulten in rekening brengen. En nu niks.

@umm: HA vond het ook raar. De anesthesist zei dat alles normaal was en ondertussen zat de HA op die 4 gaten in mijn rug te kijken. Trouwens welke leek kent er een bloedpatch? Ik had er nog nooit van gehoord.

8. Bloembie

Bloembie Bekend lid

12 sep 2011
    621
    0
    16
    Sorry, ik had niet opgelet dat je uit België komt. Daar heb ik al helemaal geen kaas van gegeten ;). Ik weet alleen dat hier in nederland zulke gegevens niet rechtstreeks naar de zorgverzekeraar mogen. Dus niet alles wat in je dossier staat. Gelukkig maar want dan zouden ze je eventueel kunnen weren uit hun aanvullende verzekering (niet uit de basisverzekering), maar of dit in België zo is?? Misschien kun je vragen om je dossier in te kijken, daar heb je recht toe. En dan kijken of alles erin staat. Zo ja, fijn dat dan niet alles gefactureerd is. Staat het er niet in dan een gesprek met de desbetreffende anesthesist aanvragen, want dat is natuurlijk geen gang van zaken!

Wel ontzettend balen dat het zo mis gegaan is en je nog steeds last hebt. Sterkte!

9. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    In nl kun je je medische dossier opvragen, bij ons kon ik het gekopieerd thuis gestuurd krijgen. Misschien het ziekenhuis bellen om dit na te vragen, kun je zelf kijken of het wel in je dossier is opgenomen.

10. tuc

tuc Niet meer actief

kun jij niet je dossier opvragen (zonder reden op te geven) om te kijken of er wat over in staat. Daar zal ook een bevallingsverslag inzitten neem ik aan.

11. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Ik zou toch wel graag willen dat dat in mijn dossier stond. Mochten er toch complicaties van komen, staat in je dossier vermeld hoe en wat tijdens de bevalling.

12. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    wat apart zeg!
    En erg voor jou dat je dat hebt meegemaakt.....

Ik zou het zh nog niet bellen....
    maar juist een jurist oid , iemand die daar meer verstand van heeft. Zodat je daar informatie kunt inwinnen?

Het klinkt mij wat raar omdat de arts ook zei dat het allemaal goed was gegaan (telefonisch aan je huisarts) nou dat is dus niet zo!

13. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoe het met de nota zit weet ik niet. Ik weet wel dat je over de ruggenprik eerder een topic hebt geopend waar ik toen ook een antwoord heb gegeven.
    Heb toen geprobeert uit te leggen dat niet alles fout is zoals jij het toen beschreef.

Als je wil weten hoe het zit zul je toch echt verhaal moeten halen in het ziekenhuis.

Sterkte en succes ermee.

14. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Thx voor de reacties (nederlands systeem is idd anders dan het belgische, hier heb je geen basispakket maar iedereen krijgt wat de dokter het beste vindt. Dus de ene kan meer tandarts hebben, of meer psychiater of helemaal nooit ziek zijn of het ene jaar 10 operaties en het andere jaar niets. Maakt niet uit. Iedereen betaald evenveel lidgeld per jaar)

@kwebbeltje,
    had idd hierover een topic geopend. Maar ik had er mij bij neer gelegd (dossiers kan je hier niet opvragen, kan enkel een arts doen) en gedacht dat het een redelijk standaard "fout" was.
    Nu met die factuur begin ik toch te twijfelen of ze iets willen verbergen of dat ze zich zo willen verontschuldigen voor iets.
    In ieder geval heb ik nog rugpijn (had deze middag massageles en moest op de grond zitten en na 5 min verrekte ik van de pijn, nu 3u later is het nog allemaal pijnlijk).
    Ga een afspraak maken met de HA morgen en vragen wat zij ervan vindt.

Deel Deze Pagina