Het gaat weer helemaal de verkeerde kant op met mijn gewicht Bij de 1e ben ik in totaal 45 kg aangekomen, ik was voor de zwangerschap mooi afgevallen en probeerde mijn gewicht te stabiliseren. Vervolgens gestopt met roken en de pil, en al vrij snel zwanger, logisch dat je gaat groeien. Alleen bij mij is het met (soms meer) een kilo per week gegaan en het was niet te stoppen , zelfs toen er zwangerschapsdiabetes werd gevonden hielp het bijpassende dieet niet om de gewichtstoename te stoppen. Niemand kon me een verklaring geven waarom ik veel aangekomen was. Na de bevalling heeft het ca 1,5 jaar geduurd voor ik weer een normaal gewicht had (van BMI 41 terug naar 24) Toen werd ik zwanger van de 2e. Al bij de intake bij de vk was ik al 8 kg aangekomen (bij 12 weken zwanger) Dus weer vloog het gewicht me aan, al was het niet zo snel als bij de 1e. Ook deze keer weer diabetes (pas na de bevalling bevestigd) uiteindelijk ben ik met 105 kilo bevallen, toen ik dus toch weer 30 kg ben aangekomen. Ook weer met hard werken eraf gekregen in ca 1 jaar tijd. En nu voor de 3e keer een kindje op komst... Potjandrie de weegschaal geeft alweer 10 kg meer aan dan voor de zwangerschap. En ik ben pas 11 weken Ik doe 2x per week fitness, met een groot cardio-deel en een stuk krachttraining. Dit zal ik proberen zo lang mogelijk vol te houden om de toename in gewicht te beperken maar het resultaat van de afgelopen 8 weken is niet al te best Wat doe ik verkeerd? Na een ingesleten Sonja Bakker patroon (milde hoofdmaaltijden en verstandige tussendoortjes) heb ik niet de indruk dat ik echt verkeerd aan het eten ben. Wel iets meer dan normaal, maar dan wel gezonde dingen zoals fruit of een extra boterham. Ik kan je wel zeggen dat ik er behoorlijk moedeloos van word... Hoe kan ik die extreme gewichtstoename een halt toe brengen? Groet van Kiki
Hoi Kiki, wat vervelend voor je. Je doet zo te lezen al heel veel en meer dan je best kun je niet doen. De ene vrouw heeft nu eenmaal meer aanleg voor gewichtstoename dan de ander en zwangerschapsdiabetes lijkt toch wel bij jouw zwangerschappen te horen helaas. Fruit is heel gezond, maar er zitten ook veel natuurlijke suikers in. Dus probeer niet teveel fruit te eten. 1-2 stuks per dag is voor jou meer dan voldoende denk ik. En neem ipv een extra boterham een extra cracker. Verder inderdaad een goed idee om het sporten zo lang mogelijk vol te houden en probeer een geregeld leven te leiden met redelijk constante bedtijden en eettijden. eet niet teveel in een keer, maar verspreid je voeding over een keer of 7 op een dag. Eet gevarieerd en dus niet te vet. Ik denk niet dat je het echt goed tegen kunt houden, maar als je je hieraan houdt en de dingen die je zelf al hebt bedacht, dan doe je alles wat je kan. Heb je al een afspraak gemaakt met een dietiste? Wellicht helpt je dat nog. Groetjes Brigitte
Bedankt voor je antwoord. En inderdaad kan ik wel weer eens een bezoekje aan een dietiste brengen. Al weet ik denk ik al wat ze tegen deze "ervaren zwangere" zal zeggen. Het kan nooit kwaad om de voedingswijzer voor een koolhydratenspreidend dieet weer eens door te nemen. Groetjes van Kiki