A.s. maandag word ik ingeleid om medische redenen (zwangerschapscholestase), ik ben dan 37+1. Ik ben heel erg benieuwd naar de ervaringen van anderen die specifiek rond de 37 weken zijn ingeleid. Ik vraag me vooral de volgende zaken af: - Zat je met 37 weken nog helemaal 'dicht' en hoe lang duurde het voordat er genoeg ontsluiting was om de vliezen te kunnen breken? (Mij is verteld dat dit soms wel 3-4 dagen kan duren, als de baarmoedermond bij 37 weken totaal nog niet rijp is). - Hoe lang duurde het na het breken van de vliezen en evt. aansluiten van het weeëninfuus voordat je bevalling echt op gang kwam en hoe lang duurde je bevalling vervolgens? - Voor degenen die borstvoeding wilden geven: kwam dit goed op gang en had je kindje al genoeg kracht om goed te kunnen drinken? - Had je kindje nog bepaalde opstartproblemen? Mochten jullie snel naar huis? Men verwacht dat bij mij alles nog potdicht zit (wordt maandagochtend pas gecheckt) en ik zal dan maandagochtend een balloncatheter ingebracht krijgen en moet in het ziekenhuis blijven, totdat er genoeg ontsluiting is om de vliezen handmatig te breken (wat dus een paar dagen kan duren schijnt het....hoop dat het sneller gaat!) en het weeëninfuus te starten. Ik had vanochtend wel al echte voorweeën/indalingsweeën, bleven zeker een uur lang om de paar minuten komen. Gisteravond ook om de zoveel minuten harde buiken. Ik heb verder de hele zwangerschap nooit harde buiken gehad.... Hopelijk een goed teken dat mijn lijf al wat aan de gang gaat ! Ik had tot heden een hele makkelijke zwangerschap zonder complicaties, en was helemaal ingesteld op een thuisbevalling ergens rond de 40-42 weken ..... moet dus even omschakelen! Alvast bedankt voor jullie reacties, ik ben ontzettend benieuwd naar ervaringen van anderen die vrij vroeg zijn ingeleid.
Wat goed om te horen dat je word ingeleid ! Was er al benieuwd na hoe je gesprek gister was in het ziekenhuis. Bij de eerste twee geen kans tot inleiden gehad met 37 weken ivm gebroken vliezen bij 36.3 en 36.5 wel wee opwekkers gehad, Bij de derde wel met 37 weken ingeleid, met 36.4 heeft de gyn gevoeld en had ik 1,5 cm dus ze zou drie dagen later de vliezen breken Om half 9 werden de vliezen gebroken en gezien bij de eerste twee de weeën niet kwamen kreeg ik nu meteen wee opwekkers, 7 uurtjes later is ze geboren, ze deed het meteen goed, alle drie trouwens, de eerste twee moesten twee nachtjes blijven en de derde 1 nachtje, geen bijzonder heden gehad verder bij de eerste drie.
Ah spannend! Het was bij mij wat eerder, vanaf 35.6 hebben ze geprobeerd de bmm week te krijgen. Dit is na 4 ballonnen en 3 hormoonveters uiteindelijk voldoende gelukt met 37 weken precies. Ruim een week bezig geweest Half 8 vliezen gebroken, 8 uur aan wee opwekken en half 5 is dochter geboren. We moesten nog een week blijven. Door de pre eclampsie wS ze erg klein en ze at heel slecht. Ik hoop dat het bij jou iets soepeler gaat. 2.5 week ziekenhuis wordt niemand een leuker mens van
Kennis Van mij is ook met 37 weken ingeleid.. S'avonds ballon, volgende ochtend vliezen breken en 3 uur later infuus aan.. Kindje is na het aansluiten van het infuus +- 6 uur later geboren.. Goed helder kindje en bv verliep ook prima .. Ze mochten de volgende dag naar huis
ik moet mij ook maandag melden.. ik las op verschillende forums dat het week worden van de bmm echt lang duurt als dit nog niet zo is. ik ben dan 38 weken.. het zal bij mij toch wel een beetje week zijn geworden tegen die tijd?
Je zou je man/vriend een keer kunnen verleiden als je jezelf er toe kunt zetten sperma kan zorgen voor verweking en verstrijken van de baarmoeder mond
Hier met 36 week ook ingeleid met de balloncatheter, maar dan ivm zwangerschapsvergiftiging. Dit is op de woensdag ochtend gebeurd, en zat ook nog helemaal dicht. Mocht me de volgende dag om 7 uur melden en had net voldoende ontsluiting om de vliezen te breken. Daarna aangesloten aan wee opwekkers en nog wat andere dingen. Rond 10 uur kwam de eerste wee, en om 15.20 is de kleine meid geboren. Zelf heb ik nog een kleine week in het ziekenhuis gelegen, en de kleine meid 2 week in totaal. Ze had moeite met drinken, maar verder was ze wel helemaal gezond. Op de vraag over borstvoeding kan ik je dan helaas ook geen antwoord op gegeven omdat ze een sonde had.
Ook ingeleid met precies 37 weken. Ik moest in de ochtend om 6 uur bellen of er plaats zou zijn ( avond ervoor niet geslapen van de zenuwen) Helaas was dat er niet en zouden wij om 8.30 zelf door zh gebeld worden. Dit gebeurde niet dus vl om 9.00 zelf gebeld en we mochten komen. 9.30 was ik daar werd gekeken of ik al iets van ontsluiting had nou niks dus hahaha en ik kreeg vaginale pillen ingebracht en moest toen 1.1/2 aan de ctg om te kijken hoe beeb dit vond. Had nergens geen last van. Om 12.00 mocht ik van de kamer maar moest in het zh blijven en zeker om 14.00 terug zijn. Iets over 13.00 begon het te rommelen en terug gegaan. Gyn gekeken en 3cm vliezen gebroken en nu afwachten. Ik had om ruggeprik gevraagt en om iets voor 17.00 werd deze gezet en weer aan de ctg om te kijken hoe de beeb dat vond. 18.00precies terug op kamer en werd weeenopwekkers infuus op hoog gezet. Ruggeprik deed niet zijn werk ( pas later) en na een mega weeenstorm lag om 19.35 ons kleine meisje op mijn buik. Volmaakt gezond . Suc6 maandag
Ik ben met precies 37 weken ingeleid ivm de doodgeboorte van mijn eerste zoon. Mocht me op zondagochtend melden en er werd gekeken of ik al ontsluiting had. Zat toen op 1 cm. Ballonkatheter geplaatst en kon gelukkig afwachten op een kamer helemaal voor mij alleen. Rond 8 uur s'avonds viel de ballon eruit. Er werd besloten om die avond niets meer te doen en om de volgende morgen verder te kijken. Had toen ook nog geen weeën. De andere ochtend werd ik heel vroeg wakker gemaakt en zat ik nog maar op 2 cm. Weer een nieuwe ballon erin die er om half 2 uit viel. Toen zat ik eindelijk op de 3 cm, zodat ze mijn vliezen konden breken. Dat gebeurde dacht ik rond 3 uur en half 4 lag ik helemaal aangesloten aan alle apparaten en weeënopwekkers. De laagste dosis omdat het de vorige keer ook snel ging na het breken van mijn vliezen. Wilde niet gelijk in een weeën storm komen. Het duurde nog even voordat ik wat voelde en in no time zat ik op de 10 cm. Na 2x persen is mijn zoon iets voor 6en geboren. Ging allemaal erg vlot en kijk terug op een super bevalling. Met de baby ging ook alles goed. We mochten wel een nachtje blijven omdat het al aan het einde van de dag was en vond dat ook wel lekker. Volgende ochtend zijn we gelijk naar huis gegaan. Heel veel succes maandag!
Ik ben bij de derde met 36,6 met spoed ingeleid. Om 23 uur vliezen gebroken, ondanks slechts 1 cm ontsluiting . Om 6 uur geboren. Weeën kwamen zelf meteen goed op gang, alleen omdat het snel moes, begonnen ze na een uurtje al met weeenopwekkers. Met mijn zoontje ging het niet goed, 12 dagen op highcare gelegen en absoluut geen kracht om te drinken. Ze noemden hem een randprematuur. Maar dat hij zo ziek was, kwam meer doordat ik al 11 dagen met een ieniemienie scheurtje in mijn vliezen liep. Succes maandag!
Spannend! Ik ben ook ingeleid ivm zwangerschapscholestase en dat is me alles meegevallen! Ik moest mij op vrijdagochtend om 8.00 melden in t ziekenhuis. Kreeg verdeeld over de dag 3 tabletten ingebracht. Die dag kon ik gewoon mijn gang gaan, lunchen in t ziekenhuis, wandelen door de gangen, etc. Ik kreeg s middags en s avonds wel wat kramp maar rond 21.00 een krappe 2 cm ontsluiting. De afspraak was dat ze de ochtend erna op zaterdag zouden kijken of mijn vliezen al gebroken konden worden. Die nacht kon ik niet slapen. Partner wel naar huis gestuurd met t idee: het loopt niet zo n storm. Toch wel wat vervelende kramp, maar t ging best. Om 5.00 een standje van de verpleging gekregen over dat ik teveel aan t spoken was . Ze wilden mij wat slaapmedicatie geven. Dat kreeg ik en van 5.30 tot 7.45 heb ik prinsheerlijk geslapen. Om 7.45 schrok ik wakker en had ik echt pijn. Ik moest poepen voor mijn gevoel en kon niet meer goed lopen (ook nog suf van de slaapmedicatie). Partner geappt om 8.10 of hij kon komen. Ik ondertussen huilend op de wc want ik had pijn en die poep kwam maar niet (er ging serieus nog geen belletje rinkelen bij mij of de verpleging). Verpleging overlegde en stelde voor mij even op een privé kamer te leggen aan t ctg. Ook mocht mijn broek vast uit want ze gingen de verloskundige roepen om te toucheren. De verpleegkundige riep echter al gelijk toen ik mijn broek uit had en lag: hooooo JE BENT AAN HET BEVALLEN!! Alle toeters en bellen. Geen gynaecoloog op de afdeling dus uiteindelijk heeft toch een verloskundige mijn bevalling gedaan. Om 8.30 stapte mijn man binnen en om 8.36 was onze dochter er. Het ging echt ineens heel snel, terwijl het bij de eerste echt lang duurde. Mij is het alles meegevallen. Heb alleen die tabletjes nodig gehad, geen wee opwekkers, geen vliezen breken niks. Succes!! Het komt vast helemaal goed.
Spannend dat je word ingeleid! Ik ben zelf ook met 37 weken ingeleid ivm nierstuwing en hoge bloeddruk. Ik was op vrijdag de hele dag voor onderzoeken in het ziekenhuis en ze hebben voor zaterdag direct een verloskamer gereserveerd. Ik heb NIET geslapen die nacht haha. Bij mij was de kleine al goed ingedaald en ik had van mezelf al 2 cm ontsluiting. Na het breken van mijn vliezen om 8.30 kwam het niet snel genoeg vanzelf op gang dus moest ik aan de opwekkers. Ik maakte gebruik van een TENS-apparaat (vond ik echt heel prettig) dus de weeen waren prima op te vangen. Ze zetten het infuus om de zoveel tijd een beetje hoger zodat het sneller gaat. De weeen kwamen rond 11.00 best heftig maar ik dacht, als dit het is.. prima! Toen ze kwamen vragen of ik een ruggenprik wilde dacht ik eerst dat dat niet nodig was, tot ze zeiden dat dit wel tot een uur of 23.00 kon duren. Oei.. toch maar voor de prik gegaan en zodra mijn TENS losgekoppeld was kreeg ik een weeenstorm. Toch wel fijn zo'n ruggenprik want daarna kon ik het beter handelen. Om 16.30 had ik volledige ontsluiting en mocht ik beginnen. Ik heb 2 uur lang geperst maar had er de kracht niet meer voor dus ze is met de pomp gehaald (knip, au). Meisje kerngezond, wel aan de lichte kant maar niks zorgwekkends. Ik begon direct met flesvoeding en ze dronk meteen alles leeg. Ivm met de hoge bloeddruk moest ik een nachtje blijven maar zaterdagavond mocht ik naar huis! Nadeel van inleiding vind ik dat je de hele tijd plat moet liggen vanwege de CTG en dergelijke. Als je je om wilt draaien moeten aaaal die slangen mee. Vet irritant! Verder was het prima!
Wat enorm toevallig. Ik moet me ook aanstaande maandag melden voor inleiding bij 37+1. Alleen bij mij vanwege lichamelijke klachten (nieren in verdrukking) en mijn lichaam heeft een hele klap gehad van mijn vorige zwangerschap en direct deze zwangerschap. Veel bloed verloren etc. Ik volg hier dus even mee had eigenlijk dezelfde vragen als jou, alleen ga ik flesvoeding geven. Mijn baarmoedermond is al volledig verweekt, dit is 1,5 week geleden geconstateerd, weet alleen niet hoe het met de ontsluiting zit dat voelen ze maandag wel denk ik. Het word wel heel erg spannend die laatste 4 dagen nu, en dan nog eens de vraag of de inleiding meteen lukt. Morgen eerst nog even een heftig dagje hier omdat het dan een jaar geleden is dat we ons zoontje verloren zijn
Bedankt voor alle ervaringen tot dusver, ik heb er veel aan en lees er graag nog meer ! @sannie, wat toevallig dat we op dezelfde dag en op exact dezelfde termijn worden ingeleid. Wie weet in hetzelfde ziekenhuis, haha ! Wat een goed teken dat je baarmoedermond al verweekt is. Bij mij hebben ze nog niks gecheckt dus ik hoor dat maandag pas. Sterkte morgen, dat zal idd een hele heftige dag voor jullie zijn. Succes maandag en de dagen erna !
In een ander topic heeft ze laten weten dat ze vrijdag al ingeleid ging worden omdat haar bloedwaarden van de cholestase 132 waren. Dus met een beetje geluk is de baby al geboren !
Oh wat leuk, ik kwam even reageren en zie nu dat Sannie ook bevallen is. Ik "ken" haar ook . Nou, mijn ervaring; ik ben vorige week met 37.5 ingeleid. Niet vanwege medische redenen, maar omdat mijn dochtertje anderhalf jaar geleden is overleden in mijn buik (geen oorzaak gevonden), hoefde ik niet de spanning door te staan van de allerlaatste weken. (Die spanning was er toch wel, maar goed). Toen ik binnenkwam voor opname had ik al 2 cm ontsluiting. Later hoorde ik dat dat niet zo gek is bij de tweede. Ik kreeg daarom dus geen ballonnetje alleen de pilletjes om de weeën op te wekken. Ik kreeg om 15u het eerst pilletje en de derde rond 01.00 s nachts. Al die tijd en tot aan 05.00 uur heb ik wel weeën gehad, maar geen "echte". Ik lag eerlijk gezegd gewoon te pitten al die tijd . Tot ik wakker werd van een flinke wee (om iets voor 05.00), water gebroken, flink weeën en om 5.50 was ie geboren $ supersnel dus). Hij woog 2770 en heeft vanaf het begin heel goed gedronken (na 5 min op mijn borst begon ie al de borst te zoeken). Hij had en heeft veel kracht en was ook hardstikke alert. Nog steeds. Mijn melk is nu pas echt op gang gekomen, dag 8. Maar sinds dag 5 zag ik ook al druppels eruit komen en mijn zoontje is nu al aangekomen, dus 8 dagen oud en al een klein beetje boven zijn geboorte gewicht. Dus hij doet het hardstikke goed. Ik bleef wel wat langer in het ziekenhuis maar dat is hier normaal (woon in Spanje). Plus ik slik bepaalde medicijnen waardoor ze hem wat in de gaten wilden houden, gewoon protocol. Maar hij heeft het vanaf het begin super gedaan. Soms denk ik het mag wel wat minder met dat temperament . Heel veel succes!
Hoe is het met jullie gegaan die pas ingeleid werden? Bij mij bekijken' ze het nu om de dag. Vandaag hebben ze even getwijfeld. Maar ikzelf denk dinsdag met 37w. Ben benieuwd. Eerste ingeleid met 38+3 en pas geboren met 38+5. Kijk er nu toch wel tegenop.