Teveel terugtrekken

Discussion in 'Zwangerschap' started by klaver85, May 10, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. klaver85

klaver85 Bekend lid

Nov 26, 2014
    757
    182
    43
    Beste dames en enkele heer,

De laatste weken heb ik regelmatig discussies met mijn man.
    Mijn zwangerschappen lopen niet helemaal van een leien dakje en het is dus ook best pittig voor hem.

Vanaf het begin enorm misselijk en moe en de laatste weken weer veel hoofdpijn,vocht vasthouden etc.
    Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik met 35 weken ingeleid vanwege het Hellp syndroom, en ben ook soms bang dat het weer dezelfde kant op gaat.

We hebben een geweldige dochter van 16 maanden dus rusten zit er soms wat minder in.

De laastse weken (week of 5) trek ik me merkbaar terug. Wat hij heel erg vind is dat ik absoluut geen puf heb voor familiebezoek en daar komen steeds vaker opmerkingen over.

Ik snap hem zeker wel, maar ik krijg het echt zo moeilijk opgebracht en het kost me waanzinnig veel energie.
    Daarbij is het blijkbaar zo dat wij degene zijn die op bezoek moeten komen, eens zeggen, we komen even een uurtje bij jullie langs zit er niet in.

Normaal ben ik degene die dan iets bespreekbaar maakt in de familie, maar heel rottig... ik heb er echt de puf niet voor en ben veels te bang dat ik iets zeg, wat heel anders kan overkomen dan bedoeld is.

Wat ik hier mee wil bereiken? Ik weet het ook niet zeker.

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat is de reden dat jullie altijd langs moeten gaan? Ik zou daar normaal al geen zin in hebben, laat staan als je zo moe en beroerd bent.

Een heftige zwangerschap kan echt een wissel trekken op je lijf en je gemoed... Natuurlijk is dit ook voor je man niet simpel, maar hij moet zijn verwachtingen omtrent die familiebezoeken toch bijstellen, vind ik.

Praat erover, maak duidelijk hoe je je voelt.

3. klaver85

klaver85 Bekend lid

Nov 26, 2014
    757
    182
    43
    Ik denk dat het een beetje zo gegroeid is. We hadden het vaak druk en wipte dan, tussendoor regelmatig langs.
    Nadat de kleine geboren werd zorgde we ervoor dat we ongeveer eens de week aanwipte.

De laatste weken is mijn man met de kleine dus vaak alleen geweest.
    Naar mijn ouders gaan we op het moment ook zelden maar mijn moeder wipt wel eens tien minuten binnen hooguit twee maal in de week.

4. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

In mijn ogen is het normaal en zelfs gezond dat je je wat terug trekt nu het einde van de zwangerschap nadert. Je wordt door de hormonen veel prikkel gevoeliger terwijl je minder kunt hebben. Daarbij is het zwaar om voor jezelf, een dreumes en een baby in de maak te zorgen.
    Je man zou zn verwachtingen iets bij mogen stellen. Hij zorgt nu voor meer druk, terwijl je behoefte hebt aan rust. Is er een rustig moment deze week? Dan kan het misschien helpen om uit te leggen waarom je je rust nodig hebt. En erbij te vertellen dat het niets met je man of zijn familie te maken heeft. Mannen kunnen zich snel afgewezen voelen en moeten dat soms wat vaker horen. Zeker in een tijd dat je wat minder aandacht en puf voor hem hebt.
    Sterkte en zorg goed voor jezelf nu ;)

5. Roos32

Roos32 Bekend lid

Jun 2, 2013
    923
    137
    43
    Female
    Met al dit soort dingen denk ik 'het is maar tijdelijk'. Dus ja misschien vervelend voor familie of je man, maar dat komt allemaal wel weer. Ik ben zelf ook heel selectief geworden in waar ik heen ga of niet en schaam me er ook niet voor te vragen of vriendinnen overdag af willen spreken omdat ik 's avonds zo verschrikkelijk moe ben. Het is zo jammer dat we een man niet even een weekje kunnen laten voelen wat wij voelen als we echt even beroerd zijn van de zwangerschap. Ik hoor hier wel vaker dat mannen denken dat we ons aanstellen terwijl een zwangerschap iets prachtigs is, maar ook verschrikkelijk veel van je vergt.

6. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

Dec 21, 2013
    1,805
    655
    113
    Ik zou op dit moment wel in een soort cocon willen zitten. Ik heb ook geen zin om op visite te gaan bij mensen of om andere dingen te ondernemen. Het liefst ben ik op dit moment thuis, maar dat gaat natuurlijk niet altijd. Dus ik snap je!

7. toetie

toetie Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    2,310
    7
    38
    noord brabant
    herkenbaar hier ook totaal geen zin in maar wij zijn verhuisd in de zwangerschap en nog flink aan het klussen intussen zo moe waardoor ik ook merk dat ik vroeger mijn cocon in wil.

8. klaver85

klaver85 Bekend lid

Nov 26, 2014
    757
    182
    43
    Ja het is idd heel moeilijk over te brengen. Ik doe natuurlijk nog heel veel dingen die moeten, dus hij kan zich dan niet voorstellen dat ik me daarnaast echt heel ziek kan voelen... dan zou ik namelijk niks meer doen.

Vind het erg frustrerend op het moment.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik vind dat jij nu voor gaat; luister naar je lichaam en ook naar waar jij mentaal behoefte aan hebt. Ik zou dat ook zo tegen familie zeggen; je hebt nu fysiek en mentaal gewoon rust nodig af en toe.

10. ButterflyPassion

ButterflyPassion Fanatiek lid

Jul 13, 2015
    2,278
    2,523
    113
    Female
    O wat herkenbaar! Mijn man zei ook van de week; waarom kan je na een hele dag werken niet in je eentje koken, je kan toch ook koffie halen op je werk?? (Lijkt bijna op elkaar he haha). Weetje, ik denk dat die mannen veel proberen mee te leven, maar het soms voor zichzelf ook wel een beetje vervelend vinden dat wij ons oude ik even niet meer zijn.

Ik zou het toch nogmaals op een rustig moment aan je man aangeven, en vragen of hij anders bij de betreffende familie wil vragen of ze eens zin hebben bij jullie een bakkie te komen doen :). En als ze dat gek vinden of willen weten waarom kan hij naar mijns inzien gewoon melden dat het een beetje zwaar voor je is de laatste loodjes. Niet zo gek toch?! Tja en als je familie dat dan niet wilt... dan hebben ze toch pech denk hoor. Je moet jezelf niet voorbij lopen!

11. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

May 23, 2014
    3,426
    920
    113
    Haaglanden
    Volgens mij is t heel normaal dat je je laatste weken van je zwangerschap terug trekt.
    Ik deed dat ook en hoor t ook veel van andere. Ook van m'n moeder. Dus zal wel iets natuurlijks zijn.

En ja als je een keer niet of korter op bezoek gaat ergens is dat aan jou/jullie.
    Zie dat je nog ma
    Precies dit.
    Het is echt normaal hoor en tijdelijk ;)

12. klaver85

klaver85 Bekend lid

Nov 26, 2014
    757
    182
    43
    Denk er zelf ook zo over hoor, en ook meerdere malen aangegeven (en de poot stijf gehouden), maar het komt om de paar dagen toch terug.

Denk dat het allemaal wat zwaarder valt dan gedacht, laatste 2 jaar ook een rollercoaster. Zwanger van de eerste en daarvan dikke 6 maanden zo ziek als een hond geweest, het vroeger halen van haar, ziekenhuisopname van mij en toch de zorgen omdat je je kind moet achterlaten.
    Het ontzwangeren en wennen en toen we uitspraken dat we na 9 maanden toch ooit wilde gaan voor nummertje 2 en we wel zagen wanneer hetzelfde weekend raak (had nog geen fatsoenlijke cyclus).

Heb net nog eens aangegeven dat ik echt wel sympathie voor hem heb, maar het gewoon niet gaat en me ook niet lukt... geestelijk en lichamelijk is het gewoon te vermoeiend nu.

Wel fijn dat meerdere zich ook terug trekken, voelt toch minder alleen

13. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik heb gelezen dat het terugtrekken een heel natuurlijk iets is.
    De moeder bewaart de laatste weken/dagen voor de bevalling haar energie om het huis klaar te maken en voor tijdens en na de bevalling.
    Gewoon iets wat de natuur zo geregeld heeft en wat je ook terug ziet bij dieren.
    Niks geks dus!

Ik had het ook en iedereen vond het maar raar dat ik met 34 weken het liefst binnen zat en niet naar buiten wilde omdat ik nog best we even te gaan had.
    Bleek ik dus met 36 weken te bevallen en mijn lichaam (en geest) ging dus al in de 'bespaar' stand.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik deed het idd ook, zeker het laatste trimester. Ik had echt behoefte aan rust en echt alleen zijn. Was sowieso ook echt moe, dus lag al vroeg in bed telkens.

15. klaver85

klaver85 Bekend lid

Nov 26, 2014
    757
    182
    43
    Lig er nu idd ook al in, redelijk gaar en pijn aan mijn rug. Probeer nog even wakker te blijven i.v.m. plassen, maar kan het niet al te lang meer rekken. Gelukkig is onze kleine dame bezig met het oefenen van de handstand in mijn buik, dat helpt wel;)

16. Tadja

Tadja Lid

Jul 5, 2016
    92
    0
    6
    Hoofd financiële administratie
    Ik herken het wel een beetje hoor.
    Ik denk dat veel mannen zich gewoon niet zo goed kunnen inleven in zwangere vrouwen.

Ik heb een vrij zware zwangerschap met veel harde buiken, bekken klachten en vooral veel moeheid. Ik werk nu halve dagen en val dan nog soms op de bank in slaap om 20.00 uur.
    Mijn vriend zegt dan ook gewoon doodleuk, hoe kan je nou moe zijn je heb bijna niks gedaan vandaag.
    Ik laat het maar voor wat het is en negeer dit soort dingen gewoon. Vindt mezelf op het moment belangrijker en weet dat het ook wel weer over gaat na de zwangerschap.

17. Superfly

Superfly Actief lid

Jun 2, 2010
    189
    19
    18
    Female
    Ik herken het heel goed. Mijn zwangerschappen lopen ook niet van een leien dakje.
    Ik ben nu ook alle dagen ziek, moe en heb ook nog eens bekkenpijn. Ik ben gewoon niet mezelf tijdens de zwangerschap en heb dus ook niet zoveel zin om dingen te gaan ondernemen.
    Over het algemeen doet hij wel zijn best om het te accepteren, maar er zijn ook dagen dat ik de hele dag aan het spugen ben en ziek op de bank ligt en hij vervolgens staat te klagen dat hij zijn schone onderbroeken uit een mand moet vissen ipv dat ze netjes in de kast liggen o_O
    Nou dan kan ik wel even flink uit mijn slof schieten hoor pfff. Maar ja dat soort dingetjes hou je toch zolang het zo gaat.

18. klaver85

klaver85 Bekend lid

Nov 26, 2014
    757
    182
    43
    Dan hoop ik dat het snel beter gaat! Zelf de tweede zwangerschap (nu dus) maar hoeven te spugen tot een week of 23. Weet precies hoe je je voelt! Dus een hele dikke knuffel en probeer je taai te houden

Share This Page