Hoe lang medicijnen in bv?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Cin85, 28 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.562
    14.137
    113
    Vrouw
    Om een lang verhaal kort te maken, ik ben vandaag de hele dag met spoed in het ziekenhuis geweest en men heeft een stuk uit mn kaak geboord. Normaal gesproken wordt dan morfine geadviseerd maar dat medicijn mag ik niet door mijn darmziekte. Het plan was om alleen op paracetamol te teren omdat dit tenminste ook mag met bv, maar hier kom ik hard van terug. Heb nu paracetamol met codeine gekregen maar dit mag niet met borstvoeding. Echter als ik vannacht niet in slaap kom wil ik het wel gaan gebruiken. De voeding die ik erna kolf gooi ik dan weg, zonde van mijn melk maar een vrolijke uitgeslapen moeder is ook heel wat waard voor mijn mannetje.
    Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt eer de medicatie uit mijn melk verdwenen is? Dan weet ik namelijk wanneer ik wel weer mijn gekolfde melk in de koelkast kan zetten.

2. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik zou het niet weten... Bel het zkh even om het te vragen. Zij kunnen je vast helpen.

Beterschap iig

3. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik zou voor de zekerheid even navragen, maar ik dacht 48 uur minimaal!

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

De halfwaardetijd is 3-4 uur, dus na 4 uur nog 50% in je melk, na 8 uur 25% etc.

Maar hoezo codeine, dat is een hoestprikkeldemper?

Je mag echt gewoon ibuprofen nemen hoor!

5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.562
    14.137
    113
    Vrouw
    Meiden bedankt voor jullie reacties! Heb inderdaad toch maar even gebeld, arts ging het uitzoeken en werd later terug gebeld.
    Moet na 3 uur even kolven en weggooien en de dag erna mag de boel weer in de koelkast gezet worden.

@ Zogelukkig, paracetamol met codeine is een sterke pijnstiller. Codeine is een soort licht morfine preperaat wat toevallig ook als bijwerking heeft dat het de hoestprikkel dempt. Omdat ik een chronische darmziekte heb mag ik geen andere pijnstillers dus ook geen brufen enzo, anders lig ik zo weer in het ziekenhuis en daar heb ik geen zin in. ;)

6. Bri

Bri Niet meer actief

Hoe lang het duurt voordat medicatie uit je bloed (en dus uit je melkproductie) is, verschilt per medicijn. Het is dus altijd verstandig om het even goed uit te laten zoeken.

Fijn dat je het zo hebt kunnen oplossen. Dat tussentijds kolven en weggooien bevreemdt mij een beetje, maar goed, als je arts dat heeft geadviseerd zal het wel kloppen.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Eigenschappen
    Opiumalkaloïd met analgetische en hoestprikkeldempende werking. Werking: bij inname op lege maag na 30 min., max. na 1–2 uur. Werkingsduur: ca. 4 uur. Codeïne valt onder de bepalingen van de Opiumwet, maar niet in zijn volle omvang.

Kinetische gegevens
    Resorptie: goed. Metabolisering: in de lever tot norcodeïne en tot morfine (10%). Eliminatie: met de urine onveranderd (10%) en als metabolieten. T1/2 = 3–4 uur, bij leverinsufficiëntie langer, bij overdosering 6 uur.

Indicaties
    Hoest. Pijn (alleen voor de tabletten).

Contra-indicaties
    Astma. Hersentrauma, verhoogde intracraniële druk, convulsieve aandoeningen. Delirium tremens. Hartinsufficiëntie. Terughoudendheid is geboden bij verminderde ademreserve zoals bij emfyseem, kyfoscoliose en bij overmatige slijmvorming in de luchtwegen.

Zwangerschap/Lactatie
    Over het gebruik van codeïne tijdens zwangerschap bij de mens en over de effecten in dierstudies bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Codeïne passeert de placenta.
    Codeïne en de metaboliet morfine gaan over in de moedermelk. Niet gebruiken tijdens lactatie.

Hoe is het gegaan met de pijn(stilling), Cin?

Toen ik ruim een jaar geleden een spoedoperatie moest ondergaan en veel pijn had, mocht ik wel morfine. Ook een opioide, net als codeine, maar sneller in het bloed en sneller er weer uit. T1/2 van morfine is 2-3 uur. Met een baby van ruim 9 maanden kon ik dat wel plannen.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Kijk, dát is informatie :D
    Ik twijfelde er niet aan dat je het even had opgezocht hoor. Was meer in het algemeen, omdat de topicvraag nogal algemeen was geformuleerd en niet op die manier te beantwoorden.

Deel Deze Pagina