Veel opvolgmelk!

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by CindyJessie, Dec 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

May 21, 2012
    802
    15
    18
    Hallo!
    Enige tijd geleden stelde ik een vraag over het kunnen laten vervallen van de 5e fles.
    Dit is uiteindelijk gelukt. Mijn dochter is bijna 9 maanden en ze zit nog op 4 flessen. Ze drinkt nog met gemak 4 keer 180/6!

Ik wachtte rustig af totdat ze zelf ging minderen maar nee hoor...
    En ze eet best veel gedurende de dag.
    Ze krijgt 's ochtends een papfles, daarna 1 a 2 stuks fruit en voor het slapen weer een fles. 's Middags 1 boterham met boter en voor het slapen gaan weer een fles. Na het slapen een tussendoortje in de vorm van een rijstewafel/soepstengel. Daarna avondeten en een fles voor het slapen gaan. Bij het avondeten eet ze erg goed, groenten en aardappelen/pasta/rijst. Omdat ze nog zo veel melk drinkt krijgt ze nog geen toetje.

Voorheen gaf ik haar 3x 180/6 en 1x 120/4. (De middagfles met de gedachte die af te bouwen)
    Dit pikt ze meestal niet, na die 120/4 vraagt ze om meer.
    Daarom dacht ik gewoon op 4 flessen te blijven, maar alle flessen iets te verkleinen. Misschien wil ze graag 4 drinkmomenten?
    Wat is wijsheid?
    Tussendoor bied ik haar water/rooibosthee aan.
    Ik zit er best een beetje over in, ik wil haar niet overvoeden. Ze vraagt ook echt om de flessen, maar ik ben bang dat te veel opvolgmelk slecht voor haar is. Is dit zo?
    Ik weet dat ze heus niet altijd flessen blijft drinken, maar ik vind het erg lastig. Wil graag mijn dochter volgen.
    Alvast bedankt!!
    Groeten Cindy

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Tussen de 8-10 maanden is het advies gemiddeld 600 ml opvolgmelk per 24 uur te geven, bv 3 flessen van 200 ml (180/6). Meer is niet nodig. Het is wel moeilijk wanneer ze om meer vraagt. Zo te lezen eet ze verder goed. Welke soort flesvoeding krijgt ze? Je kunt het rekken door tussentijds water/rooibos thee geven. Anders kun je ook 4 flessen nog even geven, als ze er nog niet aan toe is, en dan met een schepje minder voeding erin. Wat extra vocht kan namelijk geen kwaad en zo krijgt ze niet te veel poeder/voeding.
    Groetjes Angelique

Share This Page