Hoi dames ik wil bij de geboorte van ons zoontje heel graag borstvoeding gaan geven. bij mn oudste zoontje heb ik het zelf snel opgegeven(later veel spijt van gehad!) en heb ik wel een tijdje gekolfd. maar nu wil ik dus vol voor de b.v. gaan, maar even een paar vraagjes wat zijn nu dingen die je dus beter niet moet eten/drinken als je bevallen bent? en wat zijn juist wel goede dingen om te eten/drinken of om te doen als de baby geboren is. dus alle tips zijn welkom! alvast bedankt! groetjes mupet
Dat is nu juist het makkelijke: in principe hoef je er niets bijzonders voor te doen of te laten. Uiteraard wel oppassen met medicatie (altijd specifiek advies inwinnen wat wel en niet samen kan met BV) en alcohol (3 uur na een drankje is je melk weer 'alcoholvrij'). Rustig aan met koffie, rauwe ui, koolsoorten en sinaasappelsap. Je kunt het wel nemen, maar met mate. Koffie omdat het je productie kan afremmen en omdat cafeïne niet zo fijn is voor je baby, de andere omdat ze bij overmatig gebruik krampjes kunnen veroorzaken. Veel drinken is belangrijk; naast je eigen vochtbehoefte heb je ook vocht nodig om melk te maken. Een goede stelregel is om bij iedere voeding, een groot glas water te drinken. Nu zal je lichaam het in principe zo regelen dat je vocht als eerste naar de voeding gaat, maar dan kun je dus zelf bijvoorbeeld een megadroge huid krijgen (die staat achteraan in de rij als het vocht wordt uitgedeeld). Maar als je voldoende vocht in je lijf hebt, loopt de productie wat soepeler.
@bri thnx! en zijn er nog thee soorten die ik bijv. alvast in huis kan halen wat handig/goed kan zijn ofso? en als ik iets pittig's eet kan dat wel of komt het dan ook snel in de b.v.? sorry voor al mn vragen haha maar wil gewoon zorgen dat het echt lukt deze x
Speciale theeën heb ik nooit aan gedaan. Heb wel het idee dat kruidenthee of rooibos wat beter is dan zwarte of groene thee, vooral i.v.m. cafeïne. Sommigen raden venkelthee aan, maar als je dit teveel gebruikt kan dat juist weer tot krampjes bij de baby leiden, terwijl het niet bewezen is dat het de productie echt stimuleert. Pittig eten: zou ik een beetje rustig aan mee doen, ook weer omdat het belastend voor de darmpjes kan zijn. Als je het gewend bent (en in de zwangerschap ook volop gegeten hebt) zal je kind er sneller aan gewend zijn dan wanneer je dit anders nooit eet. Een beetje peper mag echt wel, maar hele scheppen sambal of thaise currypasta zou ik even niet nemen. Of BV lukt of niet lukt, hangt m.i. nauwelijks af van de dingen die je eet of drinkt. Wel van voldoende stimulatie (váák aanleggen!) en een goede techniek. Bij twijfel of bijvoorbeeld aanhoudende pijn aan je tepels: schakel een lactatiekundige in, die kunnen je vaak net even een klein trucje leren waardoor het ineens wel goed gaat. Wordt vaak vergoed door de verzekering ook nog. Kies een kraambureau dat écht goed is in BV-begeleiding. Ontspanning en rust, dat is wat je nodig hebt. Dat is niet altijd makkelijk te organiseren, zeker als je al een peuter hebt rondlopen. Maar ik vond het zó de moeite waard om daarin te investeren.
je kunt alles eten wat je tijdens je zwangerschap ook hebt gegeten. en zodra je merkt dat je kindje er op reageert eet je dat niet of minder. mijn meisje kreeg er last van als ik veel ui had gegeten, maar met een maand of 4 had ze daar geen last meer van. gewoon een beetje uitproberen en goed op je kind letten. venkel thee van zonnatura is erg goed, voor de bv (stimuleert) ook beschuit met muisjes (met name de anijs in de muisjes) is ook goed voor de bv. en ik gebruik ook bv olie van weleda, na het douchen lekker insmeren daar zitten ook weer stimulerende kruiden in. gewone thee, koffie en cola, alcohol en medicijnen is niet goed, door de pepmiddelen die er in zitten. af en toe kan gen kwaad maar niet te veel! als ik veel cola dronk, sliep mijn baby heel onrustig waarom ben je de vorige keer snel gestopt dan?
ik ga mee met Bri. Ik heb overigens zelf borstvoedings mix gedronken van Weleda en die hielp wel bij mijn (slechte) productie! En nog lekker ook.
@bri thnx voor alle tips ik denk ook niet dat het afhangt van wat je eet of drinkt om de b.v. te doen slagen, maar wil er gewoon alles aan doen om te zorgen dat het nu helemaal lukt dus zal zeker ook veel aanleggen en huid op huid contact en al die dingen doen @lalalamanon ook jij thnx voor je tips, ik ben vorrige x snel gestopt omdat mn zoontje slechte start had gehad, dysmatuur was, zondevoeding heeft gehad, hij gelijk bijgevoerd moest worden, en ik mijn productie vollebak met kolven moest opstarten, toen die eenmaal op gang was had ik mega overproductie, mn tepels deden mega zeer tijdens drinken, en toen gaf k met tepelhoedje, maar dan liep dat tepelhoedje weer vol, en zoontje zat totaal niet lekker in zn vel (nu eindelijk pas een tijdje dat het goed gaat door allerlei dingen) en werd dus heel wild bij het aanhappen en dan vloog die volle tepelhoed weer af en zat alles onder ook omdat ik niet wist hoeveel hij binnenkreeg en dit wel belangrijk was (natuurlijk bij ieder kind maar omdat ie al zo klein was) en omdat ik verder geen tips of wat dan ook kreeg om iets aan dat wilde aanhappen, pijnlijke tepels, en mega spuiten tieten kreeg van kraamzorg en het zelf ook ff niet wist ben ik toen overgegaan op fulltime kolven hier werd ik op dn duur ook kriegelig van want koste zo veel tijd dus toen gestopt, maar al snel veel spijt van gekregen want werd dr alleen maar erger van. daarom dat ik nu vollebak voor de b.v. wil gaan @duchess oke thnx dus borstvoedings mix van weleda voor als ik slechte productie zou hebben/krijgen. Groetjes!
Wat bij mij vooral veel uitmaakt is veel drinken en rust/ontspanning! Mijn productie kwam slecht op gang in de kraamweek, heb mijn dochter ook een dag of 2 moeten bijvoeden omdat ze veel afviel, maar met behulp van mijn geweldige kraamzorg die zorgde voor rust en ontspanning en mij goed leerde kolven en mijn dochter leerde aanhappen kwam mijn productie toch op gang (na 2 dagen werd ik ineens wakker met een drijfnat t-shirt...) en nu geef ik nog steeds borstvoeding! Ik merk nu nog steeds, als ik niet genoeg drink of stress heb, dan komt mijn dochter ineens vaker... Heeft ze dus niet genoeg... (hahaha, nu ik dit typ bedenk ik mij dat ik in een ander topic om advies vraag omdat ik bang ben dat mijn dochter te weinig voeding krijgt nu zo nog maar 4 keer per 24u komt terwijl ik best wel weet dat als ze honger heeft ze wel gewoon komt...) Maar goed, mijn tip: rust/ontspanning en veel drinken! Succes en ik hoop voor je dat het nu wel lukt! Het is zo geweldig!
als je melkproductie goed is, zou ik geen mix of venkel thee drinken. wel handig als je een dipje hebt of het loopt even terug of het komt niet goed op gang. anders heb je straks weer overvolle spuitende borsten, en ja dat is lastig wegdrinken voor zo'n kleintje.
Als er écht veel druk op staat, kun je die ook vantevoren even wegkolven of wegmasseren, voordat je je baby laat drinken. Want ze kunnen daar wel moeite mee hebben ja, als het er ineens zo hard uitspuit... Wat hier ook handig werkte: baby de TSR laten opwekken. Als die te sterk was, loskoppelen en de melk laten wegstromen in een hydrofiel. Als dat ophield, baby opnieuw aanleggen.
@bri oke, ja kijk dat wist ik dus de vorrige x niet hoe je dat moest doen ofso en mn kraamverzorgster zei er ook niets over, als ik dat had geweten of zelf natuurlijk had opgezocht had ik dat zeker wel geprobeerd.. maar dan weet ik het nu dus alvast wel @lalalamanon nee oke ik ga natuurlijk niets nemen als het niet nodig is, maar alleen als het nodig zou zijn. bij mn zoontje had ik dus wel snel veel productie dus ik hoop maar dat dat deze x ook zo mag zijn, maar misschien kwam dat door het vele, en harde kolven..(deed de zuster in het ziekenhuis, gewoon dat ding op vollebak zetten want anders zou het niet werken zei ze!) @woezel ik hoop ook echt dat het gaat lukken, en die rust enzo hoop ik ook dat dat lukt want khep nog wel een peuter hier ook rond lopen, maar hopelijk is dan mn mannetje ook vrij dus dan kan ie wat meer tijd aan hem besteden en hij gaat ook gewoon naar het kdv dan thnx lady's