Snel opnieuw zwanger worden?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Toetje77, 18 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toetje77

    Toetje77 Bekend lid

    29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Hallo,

    28 november 2010 ben ik 4 weken te vroeg bevallen van mijn dochtertje. Alles is verder goed gegaan, de bevalling vond ik best heftig, begon met het breken van de vliezen waarna direct een weeënstorm volgde, hij duurde in totaal slechts 1 uur en 3 kwartier vanaf het breken van de vliezen. Mijn dochtertje had een mooi geboortegewicht van 2705 gram en ook daarna kon ze haar temperatuur en glucose goed op peil houden. Tot mijn grote spijt heb ik moeten stoppen met borstvoeding (dochtertje heeft erg last van reflux en ik moet de voeding indikken, kolven lukte op een gegeven moment ook niet meer omdat mijn dochtertje erg veel huilde en ik niet meer aan kolven toekwam). Zelf had ik na de bevalling een lichte verzakking, maar dat is inmiddels weer aardig bijgetrokken.
    Voordat ik mijn vraag stel wil ik eerst vertellen waarom. Wij hebben er 3 jaar over gedaan om zwanger te raken van mijn dochtertje en het is uiteindelijk gelukt met de 8ste IUI en hormoonbehandeling. Ik word in augustus 34 en wij hebben de wens om ooit een tweede kindje te krijgen. Alleen zijn we, nu we aan den levende lijve ondervonden hebben dat een zwangerschap geen vanzelfsprekendheid is, een beetje bang dat "ooit" "nooit" wordt. De periode voorafgaand aan deze zwangerschap was erg moeilijk en we hopen dit traject niet meer te hoeven doorlopen voor een volgende zwangerschap, maar die kans zit er natuurlijk wel in. Nu hebben wij tijdens deze zwangerschap al besloten dat we om deze reden na de bevalling geen anticonceptie zouden gaan gebruiken. We beseffen dat het zwaar zal zijn mocht ik toch snel zwanger raken (wat ik echter niet verwacht), maar we zouden er enorm blij mee zijn als we voor een volgende zwangerschap niet meer door zo'n moeilijke periode hoeven. Volgens de bekkenfysiotherapeut is er geen bezwaar om snel weer zwanger te raken, maar zelf kamp ik wel nog met wat onzekerheden. We weten bijvoorbeeld niet waarom mijn dochtertje 4 weken te vroeg is gekomen. Wel heb ik best wel veel overgewicht (ik heb overigens tijdens de zwangerschap wel heel goed op mijn eten gepast en ben ook niks aangekomen tijdens de zwangerschap). Ik ben hard aan het werken aan mijn overgewicht, voor deze zwangerschap was ik al 9 kilo kwijt en ik heb nu de draad weer opgepakt. Het is nu allemaal goed gegaan met mijn dochtertje, maar dat kan bij een volgend kindje ook anders lopen als die weer te vroeg zou komen, dus ik zou alles willen proberen om dit voor een volgende keer te voorkomen, voor zover je dat zelf in de hand hebt tenminste. En hier zit dus mijn onzekerheid. Enerzijds willen we geen anticonceptie in de hoop dat het nu wel op de natuurlijke manier gaat lukken en uit angst dat als we het uitstellen er helemaal geen volgende keer meer komt, maar anderzijds ben ik heel bang dat ik bij een volgende kindje weer zo vroeg of zelfs vroeger ga bevallen met misschien wel meer complicaties. Nu is mijn vraag: wordt de kans op een vroeggeboorte groter als ik nu toch zwanger zou raken en wordt die kans kleiner als we nog even wachten of maakt dat eigenlijk niet veel uit?
    Sorry voor mijn hele lange verhaal, maar ik wilde toch wel uitleggen waarom we deze keuze maken en dat het dus ook een weloverwogen keuze zal zijn.
    Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.
     
  2. Ineke

    Ineke Verloskundige

    15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo Toetje77.

    Fijn dat je het zo uitgebreid beschrijft.

    De kans op weer een vroeggeboorte bij een eerdere vroeggeboorte is vergroot.
    Maar snel achter elkaar zwanger worden heeft daarop geen invloed.
    Het advies is wel 9 maanden zwanger en 9 maanden ontzwangeren. Zodat jou lichaam even rust krijgt.

    Groetjes Ineke.
     

Deel Deze Pagina