Ik heb op 1 kies een kroon. Met oud en nieuw kwam deze los te zitten en kon ik gelukkig die zelfde dag nog bij de weekend tandarts terecht. Deze had hem opnieuw geplakt,maar adviseerde om zo snel mogelijk met mijn eigen tandarts een afspraak te maken omdat mijn kroon geen hou vast meer bleek te hebben. Ik moest toch nog op controle bij de tandarts komen,dus twee weken erna heb ik de bevindingen van de weekend tandarts doorgegeven aan mij eigen tandarts. Deze maakte een afspraak,en die afspraak was vandaag. De bedoeling was om de kroon eraf te halen,alles opnieuw goed op te vullen en de kroon weer opnieuw te plaatsen. Voordat de tandarts begon maakte hij eerst foto's. Toen hij straks terug kwam had hij geen goed nieuws voor mij. Mijn kroon had blijkbaar tot aan het bot geen hou vast meer. En gewoon terug plaatsen zou alleen maar voor korte duur zijn. Nu moet ik 3 maart weer terug en worden de optie's besproken en de kosten daarvan. Nu ben ik al onwijs nerveus. Ten eerste wat zijn de optie's (kan nu alleen implantaten bedenken) Wat gaat dit geintje wel niet allemaal kosten. Maar het bangste ben ik nog voor de behandeling zelf. Ben altijd al bang voor de tandarts geweest,maar kan me voor de gewone behandelingen nog een beetje kalmeren. Maar een ingreep zoals een implantaat lijkt me toch echt eng. Wie o wie heeft er een beetje ervaring mee en kan mij hier meer over vertellen.
Een paar jaar terug ben ik een kies kwijtgespeeld (brak een stuk van los, nadien voorbereidend werk om een kroon te plaatsen maar kort daarop was de hele tand verloren). De opties die ze me gaven waren 1) een soort 'brug' plaatsen over de 2 naaste kiezen waarbij de opening waar je slechte kies stond overbrugd wordt. Nadeel: je offert er 2 goede kiezen voor op. Voordeel: goedkoper dan het 2e 'beste' alternatief... 2) een implantaat... dan zouden ze eerst een schroef plaatsen tot in het kaaksbeen, dan een voorlopig implantaat erop draaien en een tijdje later het definitieve. Dat grapje zou in totaal 2000 euro kosten en het proces duurt enkele maanden. 3) tand trekken en zo laten. Ik heb voor de derde optie gekozen; je ziet het niet, heb er geen pijn of last van, en al mijn andere tanden zijn perfect. Misschien dat ik ooit wel voor een implantaat ga, maar was toen net afgestuurd en had echt geen 2000 euro opzij leggen voor een nieuwe tand. Heb altijd een hekel gehad aan de tandarts, maar van het tandartsencentrum waar ik nu ga ben ik erg tevreden. Geen angst meer Succes ermee!
er zijn een paar mogelijkheden (maar ik weet niet of die allemaal van toepassing zijn op jou) - stiftopbouw (dan doen ze een wortelkanaalbehandeling als die niet al gedaan is, plaatsen ze een stift in het kanaal voor meer houvast en bouwen ze daar met speciaal vullingsmateriaal weer een kies waarop de kroon bevestigd wordt) - brug, maar dat is afhankelijk van de evt. buurkiezen - implantaat (is niet zo eng als het klinkt ) - kies trekken zonder vervanging van de kies.
Mijn man had ook 2 of 3 opties. Een brug, maar daar offer je kennelijk de 2 goede kiezen mee op. Een implantaat, lekker duur grapje. Of laten trekken en zo laten. Hij is voor optie 3 gegaan. Niet de ideale oplossing want volgens mijn man verzakken zijn kiezen, maar wel het goedkoopst.
Bedankt allemaal voor jullie reactie's. Nu weet ik iig al iets beter wat voor keuze's ik kan verwachten. Maar pppfff wat zijn implantaten duur zeg,niet normaal. Zal zo nog een moeilijke keuze worden. - trekken (misschien) ,ben alleen bang dat je dat dan ziet als ik lach. Het is de bovenste kies langs mijn snijtand. - brug,tja vindt het geen prettig idee om goede tanden kapot te maken. - implantaat,lijkt een goede keuze maar die bedrag. Zal dan toch eerst even flink moeten sparen
Ook ik heb er weinig verstand van. Maar ik ben wel een angsthaas voor de tandarts. Ohh ik ben ook altijd zo zenuwachtig. Vooral als ik daar in de wachtkamer zit. De bibbers dan hoor. Succes en sterkte ermee.