Hallo, Ik stel deze vraag hier even omdat het nog even duurt voor ik weer naar de verloskundige moet; Ik ben nu 15 weken zwanger en echt heel snel moe van met name fietsen. Als ik naar de stad fiets met mijn zoontje achterop moet ik onderweg zelfs een paar keer stoppen omdat ik gewoon uitgeput ben. Ik ken dit totaal niet van mijn 1e zwangerschap, toen heb ik tot op het allerlaatste moment gewoon alles zonder moeite nog kunnen doen. Daarom vraag ik me af of het wel normaal is?
Hoi Chenoa, het is op zich heel normaal dat je bij een tweede (of derde etc) zwangerschap eerder moe bent van inspanning. Je lijf kan meer vermoeid zijn doordat je in je dagelijks leven meer te oden hebt omdat je er al ééntje hebt rondlopen. Het kan ook zijn dat je ijzergehalte niet helemaal goed is, dat zou je volgende keer eens aan de vk kunnen navragen; wellicht wil ze extra prikken als het op blijft vallen. Het is de kunst om eerder dan je gewend bent naar je lijf te luisterne. Als je nu al klachten hebt van vermoeidheid, zou ik die zeker niet negeren. Vaak is het maar even een fase en kun je zomaar ook weer een opleving hebben, maar niet negeren. Heel goed dat je dan even afstapt. Je voelt je misschien een beetje aanstellen, maar als je dat niet doet, heb je straks wellicht alleen maar meer last. Wel heel goed dat je in beweging blijft, want dat is wel belangrijk! Groetjes Brigitte