Wat zouden jullie doen, dreumes van 14 maanden is ziek.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pumbaa, 9 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Ons kleintje werd eind van de middag vrij plotseling ziek, ze werd hangerig en huilerig en greep naar haar hoofd. Ik heb haar getempt en ze zat tegen de 39 graden aan. Ik heb haar een paracetamol gegeven. Toen ik haar om half acht naar bed wilde brengen voelde ze nog steeds behoorlijk warm en heb ik haar toch maar nog een keer getempt en haar temperatuur was ondanks de paracetamol een halve graad opgelopen. Net toch maar even met de hap gebeld en deze zeiden me het nog even aan te kijken. Kindjes mogen tegenwoordig zonder andere symtonen drie dagen een temp van 41,7 hebben vertelde ze mij :$. Het zit me toch niet helemaal lekker, ze ligt nu ook erg onrustig te slapen. Bij welke symtomen is het verstandig om de hap weer te bellen? Moet ik haar rond tien uur nog eens tempen, ze zou dan eventueel weer een paracetamol mogen.

2. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Poeh...ik zou haar niet wakker maken, slapen werkt meestal wel goed. Hier in ieder geval. Anders kijk je morgenochtend hoe het gaat en als het naar je gevoel niet verbeterd is bel je nog eens.

3. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Volgens thuisarts.nl:

Wanneer contact met uw huisarts bij een kind met koorts?
    Bel en kom meteen langs bij uw huisarts als een kind met koorts:
    jonger is dan drie maanden;
    ouder is dan drie maanden en de koorts langer dan drie dagen aanhoudt;
    suf is of niet gemakkelijk wakker te krijgen;
    kreunt of huilt en niet te troosten is;
    tijdens de koorts huiduitslag krijgt;
    benauwd is of anders gaat ademen, bijvoorbeeld sneller ademt of korte periodes niet ademt;
    een andere huidskleur krijgt (bleek, blauw of grauw wordt);
    snel steeds zieker wordt;
    zieker wordt en gaat overgeven of diarree krijgt;
    veel minder drinkt dan normaal (minder dan de helft van wat het normaal drinkt);
    een koortsstuip krijgt;
    bekend is met verminderde weerstand of met een ziekte waarbij infectie extra risico geeft;.
    na een aantal koortsvrije dagen opnieuw hoge koorts krijgt;
    als er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt.

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik zou wel bij haar gaan kijken maar niet wakker maken. Wat slaapt dat lijd niet.. Maar is en blijft ze onrustig/ of wordt ze vanacht wakker dan zou ik haar zeker tempen en wat water te drinken geven.

Belangrijk is dat ze alert blijft,goed blijft drinken. Maar vertrouw jij het niet en maak je je zorgen dan trek je gewoon bij de hp of morgen bij de ha aan de bel!

5. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Verder zou ik haar vooral laten slapen, dan ziekt ze beter uit. Als ze last heeft van haar koorts, zal ze vanzelf wakker worden vannacht en kun je haar dan tempen.

6. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Ze is uit zichzelf wakker geworden, temp is weer hoger geworden. Ze is nu ook echt aan het kreunen. Denk dat ik ze maar weer ga bellen.

7. Sam4Hope

Sam4Hope Fanatiek lid

25 feb 2011
    3.142
    0
    36
    Verzorgende Niv3 IG
    Zou ze ook lekker laten slapen!

Pas bij verminderd alert zijn wil een (huis)arts een kindje zien die nog geen 3 dagen koorts heeft.

MAAR! Als je het niet vertrouwd, gewoon je gevoel volgen en bellen!

8. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Kreunen is vaak niet goed nee.. Ik zou bellen inderdaad en vragen of je even langs mag komen.. Ze pakt ook naar haar hoofd las ik? Wellicht oorontsteking oid..
    Nooit fijn als je kindje zo ziekjes is!

9. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ik zou haar lekker bij jullie in bed nemen. Dan weet ze dat jij dichtbij bent. Let erop dat je haar niet te warm toedekt. Kreunen vlak voor een zetpil uitwerkt vind ik niet zo gek.

10. oxbow

oxbow Niet meer actief

Als je het niet vertrouwd zo en zo de ha post bellen.

Maar kinderen kunnen ineens hoge koorts krijgen en dat kan een dag later ineens weer weg zijn.
    Zou haar niet wakker maken voor een paracetamol, maar als ze wakker wordt kan je er altijd nog een geven.

is ze verkouden? misschien dat ze een oorontsteking heeft, dat is heel pijnlijk en dan kunnen ze ook flink hoge koorst krijgen.

Sterkte ermee

11. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    En heb je nog gebeld?

12. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Kan ze geen kiesjes krijgen ?

Hier 39,5 koorts met tandjes vaak. Laatste keer 39,7 maar weet nog niet of het door haar tandje was. Ze had verder nergens last van. Ze sliep de hele dag en huilde tussendoor wel veel. Maar verder niks.

13. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

De huisarts wilde haar zien, ben net geweest haar oortje is wat rood maar dat vond de arts geen rede voor de hoge koorts. Dat had ik ook niet verwacht aangezien ze al behoorlijk wat oorontstekingen heeft gehad en nu buisjes heeft. De arts kon geen aanduidende rede vinden voor het zo ziek zijn. Ze wil dat ik haar straks nog eens temp. Is de koorts niet gezakt wil ze haar terug zien. Ze vond het grijpen naar haar hoofdje wel raar. Ze zei dat ik haar bewegelijkheid moest controleren en moest kijken naar eventuele puntjes/vlekjes. Ze zegt bij die dingen zet je haar in de auto en rij je meteen naar de eerste hulp. Daar was geen twijfel over mogelijk dat ik dat dan inderdaad doe. Ze is echt huilerig, suf en behoorlijk ziek, dat vond de arts ook. Ondanks dat werd ze wel ontzettend boos op de arts tijdens de onderzoeken. Ze wilde absoluut niet aangeraakt worden. Nu nog niet, pakte haar net op om haar naar bed te brengen en ze begon meteen te huilen. Benieuwd wat de nacht gaat brengen zo, denk dat ik niet rustig slaap!

14. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Hmmm... Goed dat je gegaan bent en gelukkig klinkt de ha ook wel adequaat. Hopelijk is het niets ernstigs. Beterschap!

15. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

29 mrt 2011
    1.304
    0
    36
    Brabant
    Jeetje, vervelend dat je meisje zo ziek is. Toevallig werk ik op een HAP. In principe is koorts niet direct alarmerend. De mate van ziek zijn wel en jij bent de enige die dat kan bepalen. Soms zijn er bv kinderen die met 40gr leuk zitten te spelen en anderen zijn met 38 al dood en dood ziek. Hou dat dus in de gaten. Kinderen mogen is principe 3 dagen koorts hebben. Koorts duidt erop dat er ergens in het lichaam een infectie zit waar het lichaam tegen vecht (=goed) en daarom gaat de temp omhoog. Hoe oud is je dochtertje? Alarmsymptomen bij een kind met koorts zijn sufheid/sloom, minder dan de helft als normaal drinken, niet wegdrukbare kleine rode vlekjes, benauwdheid of rare bijgeluiden bij de ademhaling. Ook als ze hard gaan huilen bij het verschonen van de luier (dus me het omhoog doen vd beentjes) bellen. Dit heet luierpijn en kan een symptoom van een ernstige infectie ( vaak icm rode niet wegdrukbare vlekjes) . Bij twijfel natuurlijk altijd bellen. Hopelijk heb je er wat aan! Beterschap!!

16. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

De nacht is redelijk gegaan, ze heeft nog flink gehuild maar is daarna gaan slapen tot zes uur. Ze is nog steeds behoorlijk ziek. Temp is in 38.2 dus dat valt mee. Ze is voor haar doen wel extreem rustig. Heeft wel wat onrust met verschonen maar ze huilt dan niet extreem. Verder zie ik niks op haar lichaam. mamasmeisje ze is 14 maanden en ongeveer twee weekjes oud. Ik wer zelf in de zorg maar kan het bij haar zo slecht inschatten. Met haar oorontstekingen deed ze ook alles door en dan ineens had ze koorts en daarop een loopoortje de arts zei dan altijd het ziet er naar uit dat ze er al even mee loopt hab je niks gemerkt? Daarom vind ik het extreem ziek zijn van haar ook zo raar, dat heeft ze nooit.

17. asmama

asmama Bekend lid

22 mrt 2011
    525
    0
    16
    NULL
    NULL
    hoi pumba, wat vervelend dat je meisje zo ziek is.. heb even een vraagje.. heb je mischien al eens aan haar luier geroken..? of dit anders (heel sterk ) ruikt.. ik heb helaas met mijn zoontje veel ervaring met urineweginfecties.. en het kom niet zo vaak voor en het zijn 1 van de dingen waar door artsen het meest overheen word gekeken.. mijn zoontje was 8 weken oud toen hij zijn eerste infectie kreeg heeft er daarna nog 4 gehad waardoor zijn rechterniertje is aangetast en nu zit hij nog steeds op een onderhoudsantibiotica in de hoop dat het niet terugkeerd.. ik zeg dit niet om je bang te maken.. maar aangezien er bij mij zoon ook HEEL VAAK overheen is gekeken dat ik zelf zij goh moet er niet een beetje urine nagekeken worden ( ik had de symptomen opgezocht opinternet) dus.. ik weet niet hoe het nu gaat met je meisje maar mijn zoon had toen ook hoge koorts en kreunde (mij is altijd verteld dat kreunen ook een alarmsymptoom is) en bij mijn zoon klopte dat ook wel.. dus mischien even handig om dat ook even in de gaten te houden..aangezien er geen duidelijke aanwijzing voor de koorts/het ziek zijn te vinden is.. o en pijn met verschonen zou kunnen duiden om hersenvliesontsteking.. dus ik zou je meisje zeker goed in de gaten houden en op tijd aan de bel trekken hoor! ga op je gevoel af en als jij denkt bellen moet je bellen beter 10 x te veel dan 1x te laat zeg ik altijd maar! ik hoop dat ze snel weer beter is! heel veel beterschap!

18. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Dat is schrikken. Hopelijk is ze snel weer opgeknapt!

19. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Ik heb inderdaad al aan haar luier geroken, die rook wel vies maar het leek of dat die lucht door de pamper veroorzaakt werd. Ze geeft ook wel echt aan dat ze de pamper verschonen niet fijn vind. Of dat door de spieren komt of door pijn in de buik weet ik dus niet. Ik heb nog ergens opvangzakjes, zal eens kijken of het lukt om wat op te vangen.

Hersenvliesontsteking heb ik ook zeker aan gedacht, ook omdat ze de hele tijd naar haar hoofd trekt. Ze is de hele ochtend al huilerig en totaal niet haar zelf, heb haar net een paracetamol 240 gegeven en ze lijkt nu even een opwelling te hebben want ze begint ineens met haar broertjes te spelen. Ze heeft haar papfles (140) wel op, de halve boterham vervolgens niet.

20. asmama

asmama Bekend lid

22 mrt 2011
    525
    0
    16
    NULL
    NULL
    oke dat zou helemaal mooi zijn als je beetje op zou kunnen vangen.. kan dat gelijk nagekeken worden! zou goed kunnen dat het iets anders is maar even een plasje nakijken bij onverklaarbare koorts/pijn is nooit weg denk ik maar zo,, ik herkende in je verhaal wel veel wat ook met mn zoontje zo was de onverklaarbare koorts het kreunen de pijn/niet fijn voelen tijdens verschonen.. vandaar dat ik dacht plaats het toch even hier.. al zou het goed kunnen zijn dat het niet zo is maar het is goed dat je even een plasje probeert op te vangen! ja precies het grijpen naar het hoofd is in dat opzicht wel verontrustend.,, ze stonden op het punt een ruggenmergpunctie te uitvoeren omdat ze dus dachten aan hersenvliesontsteking toen de uitslag van het plas binnenkwam dus toch een fikse ontsteking! (test bij de ha was helemaal schoon :s )hoop dat t meevalt en je kleintje snel opknapt

Deel Deze Pagina