opvragen medische gegevens

Discussie in 'De lounge' gestart door kristalhelder, 20 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Hallo dames,

Misschien weet iemand hier hoe dit in elkaar steekt. Ik belde vandaag mijn huisarts, omdat ik graag twee dingen uit mijn dossier wilde hebben. Kopieën ervan dan. De assistente begon me meteen helemaal te ondervragen waar ik dat dan voor nodig had en de uiteindelijke conclusie was dat ze het me niet ging geven. Ze zei dat ze nooit iets geven uit het dossier. Je moet toch zeker wel je eigen medische gegevens kunnen opvragen? Weet iemand toevallig hoe dit in elkaar zit en hoe ik ervoor kan zorgen dat ik het toch ga krijgen?

2. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Jahoor, je hebt er recht op. Het gaat toch immers om jezelf.
    Zou gewoon langs gaan en het daar vragen.
    Ik heb het ook vaak gedaan. En in principe mogen ze het niet eens weigeren.

3. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ja, die kun je gewoon opvragen hoor!

Toen ik een aantal jaren geleden ben overgestapt naar een andere HA kon ik gewoon m'n dossier ophalen bij de oude, om die af te geven bij de nieuwe. Heb toen de boel ook es ff doorgelezen.

Zo kun je ook in het ziekenhuis je dossier opvragen, en dus ook gewoon bij de huisarts.

4. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    O dat is goed dat je zegt dat ik dat in het ziekenhuis ook kan opvragen. Dan bel ik gewoon daar even naartoe. Hetgeen ik nodig heb is door een reumatoloog gediagnosticeerd dus daar zal het dan ook wel liggen.

5. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik heb ook medische gegevens opgevraagd van mijn kinderen,
    en ik moest een brief sturen met dit verzoek + een handtekening. Ook werd er een vergoeding gevraagd vanwege kopieer kosten. Na een tijdje kreeg ik alles netjes thuisgestuurd. Succes!

6. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    gewoon een brief sturen, of een afspraak maken met je ha en het dan vragen, de assistente mag daar niet over beslissen.

ff googelen voor voorbeeld brieven, bij consumentenbond staat er een stukje over (via google gevonden(

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als het van de reumatoloog is, zou ik het in het ziekenhuis opvragen, want je huisarts heeft dan ws alleen een brief met de belangrijkste gegevens. De uitgebreide gegevens zijn dan gewoon in het ziekenhuis.
    Meestal kun je op de website van het ziekenhuis wel een formulier vinden.

8. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Ik moet het via arbo doen...

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Als een andere arts het doet is het vaak gratis, als je het zelf doet moet je wat kopieerkosten betalen. Maar je mag altijd je eigen gegevens gratis inzien, en tegen vergoeding kopieen opvragen. Dus ook bij je huisarts!

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou, niks moet... ;) Maar op die manier zal het je zelf niks kosten en dit is ws omdat de arbo je medische gegevens ook in wil zien dan?
    Je hebt namelijk ten allen tijde recht op inzage in je eigen dossier, dat mag nooit geweigerd worden.

Deel Deze Pagina