Wie liep ook een CMV infectie op tijdens de zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mie, 14 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    De titel zegt het al zo'n beetje. Ik kreeg vandaag te horen dat ik tijdens mn zwangerschap ben besmet met CMV. Wie heeft hier jammer genoeg ook ervaring mee? Waren er gevolgen voor je kindje? Hoe ging je er tijdens de zwangerschap mee om? Kreeg je extra onderzoeken? ...
    Alle informatie is welkom!

2. Jeszjuh

Jeszjuh Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.253
    13
    38
    Cmv? Wat betekend dat?

3. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    cytomegalovirus. Verder ga ik er niet teveel over uitweiden. Is vrij zeldzaam en niet nodig om je ongerust over te maken :)

4. Jeszjuh

Jeszjuh Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.253
    13
    38
    Aha oke :) was ff nieuwsgierig. Hopelijk heeft het voor jou geen gevolgen

5. Twirler

Twirler Bekend lid

19 jan 2015
    757
    3
    18
    NULL
    NULL
    Geen ervaring.. Volgens de site van het rivm houdt 9 van de 10 baby's er geen klachten op na. Sterkte!

6. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Ik ben toen in mijn zwangerschap in contact geweest met het cmv via mijn werk. (Een patiënt had het). Gelukkig bleek ik het uiteindelijk niet te hebben (na 12 lange weken wachten). Heel vervelend dat je het hebt opgelopen. Heel erg zeldzaam is het overigens niet, want het is de grootste oorzaak van aangeboren doofheid. Op de site van het rivm kan je betrouwbare info vinden hierover. 90% van de baby's komt trouwens zonder klachten ter wereld. Maar later kunnen er ook nog klachten ontstaan.
    Ik ben wel benieuwd eigenlijk Hoe je erachter bent gekomen . Want in Nederland is de preventie van cmv erg slecht en word je er helemaal niet op getest. Of kom je uit België?

7. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Wat fijn dat jij het uiteindelijk niet bleek te hebben!
    Ik kom inderdaad uit België. Hier wordt er standaard getest bij de 12-weken bloedafname. Ik wist dat ik verhoogd risico had omdat mijn dochter in een kinderdagverblijf zat waar het actief was. Nochtans zo goed opgelet...

8. Inneminne

Inneminne Bekend lid

24 jul 2012
    933
    0
    0
    Belgje :)
    Ik ken iemand die het ook heeft opgelopen tijdens haar zwangerschap en zij werd extra opgevolgd door UZ Leuven. Misschien een optie?
    Sowieso na de geboorte zal je blijven opgevolgd worden, ik denk tot een jaar of 6.

Ik heb mezelf aan het begin van deze zwangerschap ook laten testen, om te zien of ik antistoffen heb, want ik heb een peuter in huis. Blijkbaar heb ik antistoffen, oef.

Laat je extra goed opvolgen hé.

9. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Hier een vermoeden omdat de kleine een ernstige groeiachterstand had, ik had antistoffen van een recente infectie en mijn oudste had het net gehad (dachten we..). De gynaecoloog vermoedde dat de kleine zeer ernstig gehandicapt ter wereld zou komen met weinig tot geen kwaliteit van leven. Wij kwamen hier achter met 28 weken zwangerschap. Ze zag namelijk naast de groeiachterstand twee cystes in de hersenen en ze dacht echodense darmen te zien. We hebben een vruchtwaterpunctie laten verrichten of eventueel nog met imunoglobulines te starten (staat nog in de kinderschoenen) om het virus in te kunnen dammen nog in de baarmoeder om mogelijk nog meer schade te voorkomen. Goddank bleek er geen CMV te zijn en bleek het een kruisreactie met het EBV virus. Welke stappen worden er nu ondernomen aangezien je dus in het eerste trimester besmet bent geraakt. Dit schijnt de meest schadelijke periode te zijn (dit dachten ze namelijk ook bij mij)... Ik weet hoe vreselijk dit is en ik wens je dan ook heel veel sterkte!

10. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Hoe is het nu Mie?

Deel Deze Pagina