Volgens mij loopt mijn dochter erg achter met praten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Stefanie78, 6 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ze is nu 26 maand maar praat nog met woordjes en is moeilijk verstaanbaar. de woordenschat is volgens mij wel redelijk, 2 woord zinnetjes komen sporadisch voor. Nog meer late kids en is dat zonder hulp goedgekomen..?? En zo nee vanaf welke leeftijd hebben jullie hulp gezocht gekregen?

Liever niet allemaal reacties van trotse mama's waarvan de kindjes al in volzinnen spreken want daar wordt ik denk ik juist weer onzeker van :)

Ik lees meerdere keren per dag voor, moedig haar aan dingen te benoemen, zinnen af te maken maar het gaat erg langzaam. Vroeg me af wanneer ik me zorgen moet maken

2. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    John is 28 maanden en praat helaas ook nog niet echt, woordjes die dagelijks voorkomen is papa, mama, ja, nee, die, auto, touw (staat van poes) otje (hondje, of alles op 4 poten :p ) auw en verder komen we niet, niet een 2 woord zinnen, we zijn maandag terug geweest op cb voor controle ivm z'n spraak en daarbij zijn we tot de conclusie gekomen dat hij te druk is om te praten, hij zit gewoon niet lang genoeg stil. na de zomervakantie mag hij als het goed is naar de psz met een vve dus mag hij meteen 4 dagdelen over 4 maanden hebben we weer een afspraak bij het cb en kijken of het dan is verbeterd en dan gaan we evt pas verder kijken

3. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Het is wat weinig. Maar het kan allemaal nog. Wat je zou kunnen doen is even een logopedist bellen om eens te horen.

Wij hebben met 2 jaar en 4 maanden hulp gekregen. Bij ons was het eigenwijsheid hij kon het wel maar vond het veel makkelijker het niet te doen

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja hier had ik dat met onze jongste. Rond 2 jaar nog weinig praten. Wel woordjes maar nog lang niet zo als onze dochter het deed.

De oudste was 15 maanden en ze kon al heel goed praten eigenlijk

Maar...de jongste kon ineens binnen 1 maand ( met 2 jaar en 3 maanden ongeveer) zeer goed spreken. Echt goede verstaanbare zinnen

En nu lijkt hij ( bijna 3) juist enorm voor te lopen. Met nog veel dingen maar spraak dus ook. Hij praat en denkt als een kind van 4 a 5 jaar.

Hij was eerst iets anders aan het ontwikkelen denk ik ;)

kan je dochter iets anders wel heel goed?

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

Mijn meisje praat ook nog super onduidelijk (ook 26 maanden)

Olas : Hagelslag
    Buitbuit: Buiten
    Looploop: Lopen
    mama douche in
    slalaap: Slapen

en dan nog veel onverstaanbaars... ik maak me er totaal niet druk om!

6. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    mijn dochter loopt ook flink achter met spraak.. we moeten in okt weer extra terugkomen, als er dan nog geen vooruitgang is word ze doorgestuurd naar een logopedist.

ik heb via cb een gehooronderzoek aangevraagd

7. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Mijn zoon ging vanaf zijn 2de naar de psz net voor zijn 3de verjaardag kregen we te horen dat ie achterliep met praten.
    Ze wouden dat we naar logopedie gingen enz.

Ik heb het niet gedaan want ik vond dat ie thuis wel goed en genoeg praten. Nu is ie 3,5 en me gevoel had gelijk hij praat echt goed nu hele zinnen enz.

Als je het niet vertrouwd kun je een afspraak maken bij het cb of een logopedist. Gaat je kindje al naar de PSZ? misschien een extra dagdeel erbij doen dat heeft hier wel geholpen

8. Fransa

Fransa Niet meer actief

Hier een jongetje van 2,5 dat nog niet heel erg goed praat. Wel al wel 4-woorden zinnen (of meer) maar veel woorden erg moeilijk te verstaan. Tis dat we weten wat hij zegt maar anderen hebben er best moeite mee...

In ons geval hebben wij het idee dat hij veel meer energie heeft gestoken (en nog steeds steekt) in z'n fysieke ontwikkeling. Hij liep vroeg bijv en doet fysiek gezien maar weinig onder voor z'n broer die 16 maanden ouder is. Die praatte overigens wel heel snel. Wij maken ons eigenlijk nog geen zorgen. We hebben z'n spraak in de afgelopen maanden al met sprongen vooruit zien gaan dus we denken dat het uiteindelijk wel goed komt. Hij is momenteel ook steeds vaker gefrustreerd over het feit dat hij zich niet goed kan uitdrukken richting ons dus hopelijk geeft hem dat wat meer motivatie om zich er toch beter op te concentreren...

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dit lijkt aardig op dat exemplaar van ons. Ook met 2 jr amper praten en heel veel driftbuien omdat ik hem vaak echt niet begreep. Met 2 jr keuring op het cb nog over gehad, als ik wilde mocht ik met 2,5 komen voor een extra consult. Ze gingen er ook vanuit dat het wel goed zou komen voor zijn 2,5.

Binnen een maand sprak meneer ineens in zinnen en nu kletst hij de oren van mijn hoofd (en iedereen die het maar wil horen). Wil alles weten (de waarom fase en de wat is dat fase) en weet heel veel te vertellen over allerlei dingen.

Hij is ook erg populair bij oudere kinderen/vriendjes van dochter.

10. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Nou ja, mijn gevoel klopt dus wel dat ze best achterloopt. We moeten eind van de maand naar het CB dus zal het aankaarten. We zijn net afgelopen week wezen kijken op de PSZ en daar ze vanaf medio augustus 2 ochtenden in de week heen.

Ze lijkt geen frustraties te hebben over het niet goed verstaanbaar zijn, ze is kennelijk duidelijk genoeg zonder woorden ;)

Het is ook niet zo dat iets anders er uit springt, volgens mij qua motoriek gemiddeld. Begon heel laat met rollen (7 maand) maar liep met 14. Ze is nu wel druk met fantasiespel. Ze is gek op dora en we lezen vaak de boekjes en kijken het ook wel eens. Ze is nu druk met haar dora duplo en houdt hele verhalen, niemand verstaat het maar dat deert haar niet :)

11. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Onze dochter spreekt ook voornamelijk thais. Toch is ze vlak na haar 2e verjaardag steeds meer gaan zeggen en toen ze naar de psz ging, werd het nog steeds beter. Het kan ineens snel gaan, ieder kind doet het op zijn eigen tempo.

12. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Bij twijfel zou ik een logopediste bellen, maar daar kun je nu ook nog even mee wachten.
    Wat je wel kunt doen is het in de gaten houden of er vooruitgang in zit. Als ze over een paasmaandag eigenlijk nog geen woordjes erbij heeft, of bepaalde klanken nog niet ander is gaan doen, dan zou ik er wel wat mee doen.

Ik had al vrij snel het gevoel bij mijn dochter, nu bijna 3,5, dat ze bepaalde letters niet goed kon uitspreken.
    Huisarts gaf te kennen, geen zorgen te maken, komt wel. Kno arts bij wie we liepen zei dat er geen zorg is tot zes jaar oud... Zes! Bizar!
    Toen tipte de kinderarts te bellen met het cb, dit gedaan,werd gebeld, verhaal gedaan, volgende dag lag er een brief bij de huisarts en die maakte de verwijzing, drie dagen later zaten we bij de logopediste, waar we morgen voor de vijfde keer heen gaan.
    Mijn gevoel was dus goed, want ze heeft overduidelijk logopedie nodig, ivm een fonologische stoornis.
    Kortom, volg als mama je gevoel en houd de ontwikkeling bij.

13. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Hier liep de oudste met twee jaar ook achter qua taalontwikkeling. Een half jaar later ging ze wel praten, ze had gewoon wat meer tijd nodig.
    Ik maakte me er niet zoveel zorgen over omdat ik het idee had dat het wel goed zou komen. Vraag inderdaad op het cb hoe ze ervoor staat en of het nu nodig is te verwijzen of dat je het nog even aankijkt. En of ze zich verder prima ontwikkelt of dat er meer dingen spelen.

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Dochter zit sinds 2,5 jaar bij Logepedie. Sprak veel maar onduidelijk. Door slecht gehoor ivm continu vocht inde oortjes zit ze nu nog onder Logepedie. Wel goed verstaanbaar gelukkig en met taal ligt ze gemiddeld ( c) maar wel achter op rest van ontwikkeling ( bijv rekenen À, motoriek super)
    De 18e krijgt ze buisjes. Hopelijk gaat ze dan in sprongen vooruit.

Zoontje praten weinig, laat en enkel woordjes met 2,5 jaar. Audiologisch centrum geweest en met 3 jaar getest en hij liep heel ver achter met taal. Zowel begrip als mondeling erg slecht. Iq echter was 190 en dit is getest omdat motoriek ook achter liep. Nu na 1 jaar Fysio en Logepedie is hij weer gemiddeld :) en is hoef bijgekomen met alles. Praat hele zinnen en verteld zelfs hele verhalen nu en verstaanbaar ;)

15. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Onze zoon begon ook heel laat met praten. Tot 2 jaar sprak hij wel wat, maar nog lang niet 2 woordzinnen. Kon misschien maar 15 woorden uitspreken en dan nog was het gokken wat hij nou precies zei. Hij is nu 2.5 jaar (januari 2011) en het gaat steeds beter. Spreekt nu zelfs soms al 3 woord zinnen. Het is nog veel Chinees, maar toch. Al veel beter te verstaan dan toen hij net 2 was. Hij maakt hele sprongen. Ook nu nog. En dat zonder hulp!

Wel lezen wij veel, zingen veel liedjes, bij werkelijk alles wat we doen of gaan doen, vertellen we wat we (gaan) doen. Ik volg het traject van stevig ouderschap en zij gaf mij de tip om het Zandkasteel met onze zoon te gaan kijken. Het was niet de bedoeling hele dagen dat te kijken, maar gewoon per dag 1 aflevering (15 minuten).

16. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    onze oudste is ook erg laat met praten. Maar sinds dat de jongste is geboren is het ineens een ommekeer. hij praat nog geen volle zinnen, maar net als wat jouw dochter doet, hij is zijn woordenschat aan het uitbreiden met telkens een woord dat hem opvalt nazeggen en daar zitten ook best moeilijke woorden tussen. of soms 2 woorden (zoals Dag mama, dag papa)
    Het late praten zit in de (schoon)familie, manliefs neven waren 4 jaar dat het in 1 keer begon. Ik maak me er niet zo druk om, het zit er echt wel in bij hem, hij wil het denk ik gewoon goed doen en dat kost wat tijd :D

17. Nureen

Nureen Actief lid

12 mei 2010
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ikzelf schijn pas met ruim 3 te hebben gepraat, allemaaal goed gekomen, WO geschoold enzo.....

Ben nooit echt een grote prater geworden, maar doe het beroepshalve wel ;)

Owja en zoonlief pas sinds 2,5 jaar....maar komt goed....

18. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ik zou eens contact opnemen met een logopediste bij je in de buurt. Ik ben met mijn zoontje gestart met logopedie toen hij net 2 was. Toen hij 3 was is hij naar een vroeg behandelgroep gegaan voor kindjes met een spraak taal achterstand. Hij is heel slecht verstaanbaar. Trek op tijd aan de bel ! Kindjes leren tot hun 5e het snelste de taal. En als moeder voel je her vaak wel aan.

19. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Eens!
    Tegen mij zei de logopediste ook dat als ze jong zijn, taal sneller te leren is, evenals eventuele stoornissen sneller te verhelpen zijn.
    Mijn dochter maakt bepaalde letters verkeerd, bijv huis=huik en door logopedie leert ze nu de juiste klank te maken, al spelenderwijs.
    En ik merk dat ik mijn dochter er een plezier mee doe, ze heeft in de gaten dat ze bepaalde klanken niet kan of moeilijk vind. Ze gaat nu nog niet naar school, over 7 maanden en in die tijd kunnen wij een heleboel bereiken.
    Niets frustrerender voor een kind dan zich onbegrepen voelen of zich niet goed begrijpbaar/verstaanbaar kunnen maken...

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn oudste zei met 24 maanden nauwelijks iets. Zeker geen 2 woord zinnen. Kreeg ook regelmatig de opmerking dat hij slecht sprak in mijn omgeving.

En ineens (misschien omdat hij 'grote broer' werd, anders geen aanwijsbare reden) ging hij praten. Steeds duidelijker en meer. Ondertussen spreekt hij zinnen met 3 woordjes, hoewel het meestal maar met 2 is.
    Toen hij mee was naar het cb voor zijn broertje kreeg ik zelfs te horen dat hij het zo goed doet!

Als je echt bang bent dat het niet goed gaat/komt kan je dit het beste overleggen. Anders zou ik even afwachten en speelenderwijs oefenen.

Deel Deze Pagina