Hoi allemaal, Mijn zoontje van 8 weken is een heel tevreden baby. Hij huilt zeer weinig en lacht veel. Toch zijn er wat dingen waardoor ik soms twijfel aan verborgen reflux. Er zijn wat symptomen die me doen denken aan verborgen reflux, echter is het zo dat hij er geen last van lijkt te hebben.. Mijn zoontje huilt bijvoorbeeld zeker niet dagelijks.. Hier de symptomen bij mijn zoontje die me doen twijfelen: - hij heeft veel speeksel, waarin hij zich verslikt - hij schraapt zijn keel regelmatig - hij heeft soms een piepende, hijgende ademhaling - sommige voedingen gaan onrustig, hij verslikt zich of ik hoor tijdens het slikken een hoog geluid, ook draait hij dan zijn gezicht weg - de hoeveelheden die hij drinkt varieren van 40 cc tot 135 cc per voeding - hij lijkt te herkauwen en kijkt dan vies - bij het boeren hoor je geen 'boergeluid', maar meer lucht dat ontsnapt - hij vindt het niet lekker om wanneer hij tegen je aan ligt te slapen, weg te worden gelegd, verslikt zich dan Echter: - huilt hij dus nauwelijks - lacht hij veel - kan hij zich goed vermaken in de box - houdt hij van knuffelen - maakt hij goede nachten (heeft nog nooit gehuild 's nachts!) - groeit goed - heeft geen zure adem Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.. Misschien hebben jullie tips voor me? Het verslikken en de piepende ademhaling heb ik op het CB besproken (met 4 weken), maar volgens hen was het normaal. Maandag as. moet ik weer naar het CB. Mijn zoontje krijgt overigens Nutrilon Hypo-Allergeen. Hoor graag hoe jullie erover denken!
Quasi alle baby's hebben reflux. Maar lang niet alle kinderen hebben er last van. Gelukkig maar. Je kan de leefregels opvolgen om de gevolgen van de reflux te minimaliseren. Dus lang rechtop houden na een voeding, alles een beetje schuin zetten, zorgen dat hij lang over een fles doet... En dan hopen dat hij zo vrolijk blijft
Bedankt voor je reactie, dat wist ik niet Lang over de fles doet hij sowieso (20-30 minuten) en op de rest kunnen we nog wel wat nauwer letten misschien.
Wat Shakes zegt en je kunt de flesjes evt nog wat kleiner maken, zodat er minder druk op de maag staat na een voeding. Dan ga je dus weer wat vaker per dag voeden wel, maar scheelt bij reflux-klachten heel veel. Het klinkt wel als reflux, maar daar hebben idd heel veel baby's last van, omdat de maagspier nooit volledig afsluit bij jonge baby's en deze nog moet volgroeien. Enkel wat aanpassingen in de leefregels zou dus echt wel voldoende moeten zijn om datgene waar hij nu mogelijk wat last van heeft, aan ta pakken.
Ik herken mijn zoontje volledig in jou verhaal. Hij is 9 weken en ook super tevreden. Ik denk alleen ook dat hij last heeft van verborgen reflux. Ik merk het aan het vaak verslikken, kokhalzen uit het niets. Soms een oprisping en dan konen de tranen in z'n ogen. Verder kreunt en perst als hij in de nacht in bed gaat na de voeding. En hij hoe gek het ook is, je zou denken dat hij het liefst rechtop in boer houding tegen je aan, dat vind hij verschrikkelijk wat betreft het slechte drinken. Dat bleek hier spruw in de keel te zijn. Gaat nu gelukkig al beter. Je zag het makkelijk over het hoofd omdat het niet in z'n mond zat
En ga je nog iets doen met je vermoeden van verborgen reflux? Mijn zoontje vindt de boerhouding ook niet altijd lekker. Soms begint hij te kreunen en wil hij anders liggen.
Klopt inderdaad dat het bij vrijwel alle baby's voorkomt. Bij mijn dochter werd ook aangeraden om wat minder grote voedingen te geven, na het drinken een poosje rechtop houden, etc. Medicatie schreven ze niet voor omdat ze er geen last van leek te hebben. Daarnaast maakt dat alleen het maagzuur minder zuur, maar doet het niets voor de reflux, dat komt nog steeds boven. (Als ik het goed begrepen en onthouden heb, is al bijna 2 jaar geleden). Dus houd gewoon goed in de gaten of je zoontje er last van krijgt, maar ik denk dat jullie ook al een eind komen met leefregels.
Hij lijkt er geen echte last van te hebben. Ik pas de de leefregels toe en hou het gewoon goed in de gaten. Ga wel het bedje nog iets verhogen, hopelijk helpt dat tegen het nachtelijke gekreun en gepers
Klopt, medicatie kan het maagzuur minder zuur maken en de aanmaak van maagzuur wat remmen, maar het omhoog komen van de maaginhoud kun je niets aan doen: de maagspier moet volgroeien gedurende het eerste jaar en er is geen manier om dat te versnellen. Maar medicatie geeft ook altijd kans op complicaties en dus wordt dat alleen gegeven als leefregels niet helpen.