Snelle bevalling, VK is traag?

Discussion in 'De bevalling' started by Gentle, May 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb zo'n voorgevoel (tsja, je weet natuurlijk nooit) dat ons kindje niet zo lang nodig gaat hebben om er uit te komen. Ik weet niet precies waarom, maar dat zit in m'n hoofd...

Nu is mijn VK (Hebamme hier, die zeg maar bij de bevalling is) heel cynisch over snel bevallen. "Oh je eerste kindje, nou dan doe ik rustig aan, haha! Vooral niet denken dat ik er te laat ben, want het duurt nog uuuuuuuren!"

En daar word ik dus een beetje kriebelig van. Wat als ze echt te laat is? Ik ben ook niet zo'n snelle beller, dus ik verwacht ook niet dat ik bij het eerste pijntje aan de telefoon hang... Moet ik hier iets aan doen? Moet ik zelf dan maar sneller bellen?

Ik moet trouwens sowieso naar het ziekenhuis. Kan ik dan beter gewoon zelf niet te lang wachten als ik denk dat het wel sneller komt? Poeh... lastig hoor, zo'n bevalling in je hoofd!

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Kun je je zorgen niet delen? En inderdaad gewoon eerder bellen. Dat scheelt vast.

Bij mij ging het met de eerste ook vlotter dan gemiddeld. In het ziekenhuis lieten ze me ook liggen. Heb uiteindelijk vriendlief de gang op gestuurd. En bleek ik 4 cm in een uur erbij gekregen te hebben. Iets meer dan het gemiddeld van 1 per uur ;)

3. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Zou gewoon zelf je gevoel een beetje nagaan , als jij denkt dat je moet bellen dan gewoon bellen en anders gewoon naar het ziekenhuis gaan op eigen houtje .. Maar nou hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen dat een bevalling in je hoofd anders kan zijn dan de werkelijkheid , maar ik zou gewoon vragen aan de vk om de hoeveel minuten de weeen moeten zijn als je kan bellen ..

Ik deed over de eerste drie centimeter heeeel erg lang , en daar bleef ik ook een tijdje op hangen en toen ineens van drie centimeter in een uurtje naar 9 centimeter dus ik ook zeggen tegen de vk in het ziekenhuis dat ik persweeen kreeg , en zij zei ook dat kan niet , dat kan gewoon niet ik werd ook boos en zei wat ik voelde en toen ze toch maar ging kijken bleek ik ook al bijna 10 centimeter te hebben , dus gewoon je gevoel nagaan ..

groetjes nicole .

4. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ik heb bijna 20 uur over 4 cm ontsluiting gedaan. Toen heeft de vk mijn vliezen gebroken. Ze is daarna meteen weg gegaan (ze had nog een bevalling), omdat ze dacht dat het nog wel even zou duren. Ze zou na een uurtje terugkomen. Toen de vk de deur uit was kreeg ik gelijk persweeen. Na een paar persweeen heeft mij vriend de vk toch maar gebeld, en die merkte aan de telefoon dat de situatie idd toch wel nijpend was. Voor mijn gevoel was ze er ook weer binnen 2 minuten.
    Wat ik probeer te vertellen is dat een vk, naar mijn mening, vrij goed kan inschatten wat de situatie is (uitzonderingen daargelaten) en of ze snel moet handelen. Maar als je in het ziekenhuis wil (moet) bevallen, dan krijg je instructies mee van je vk wanneer je naar het ziekenhuis moet gaan.
    Maar heb het er zeker met je vk over. Je moet wel enigszins ontspannen (voor zover mogelijk) de bevalling ingaan!

5. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Bedankt voor jullie positieve verhalen. Ik denk dat ik toch maar meer op mijn eigen gevoel ook moet vertrouwen dat ik goed zal kunnen aanvoelen wanneer het serieus is. Het is ook zo nieuw en ik heb helemaal niet zoveel vertrouwen in mezelf dat ik op dat moment precies weet wanneer en wat er gebeurd in mijn lichaam. Nou ja, gelukkig zijn er al miljoenen mij voor gegaan.

Bedankt in ieder geval!! Zo ga ik een stuk geruster de komende weken door :)

6. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Waarom denk je dat het snel zal gaan? Bij een eerste duurt het gemiddeld toch wel 10-12 uur, dacht ik. Het kan natuurlijk wel, mijn eerste was er ook binnen 3 uurtjes, maar dan nog ben je meestal wel op tijd om naar het ziekenhuis te gaan.
    In Duitsland word je ook niet zo snel naar huis gestuurd, begreep ik van een Duitse vriendin, dus dan kun je eventueel gewoon al vrij snel naar het ziekenhuis vertrekken om daar de rest uit te zitten.

7. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    als je in het ziekenhuis gaat bevallen, kan je toch gewoon zelf het ziekenhuis bellen en daarna je vk. als je je zorgen maakt, praat dan met je vk.

8. Peentje

Peentje Actief lid

Jan 29, 2009
    302
    0
    0
    Brabant
    Wij belden de vk toen mijn vliezen waren gebroken en de weeen wel heel snel kwamen. Zij was op dat moment een bevalling aan het doen maar vroeg of er een andere vk moest komen.Wij vonden dat toen niet nodig en zij beloofde dat ze er binnen 3 kwartier anders zelf zou zijn. Bevalling heeft uiteindelijk van begin tot eind 2 uur en drie kwartier geduurd. Ze horen aan je stem echt wel of je het nog redt

9. Mily

Mily Fanatiek lid

Oct 2, 2008
    1,088
    0
    0
    Het is in Duitsland zo dat je zodra je denkt weeen te hebben dat je zonder te bellen naar het ziekenhuis mag gaan. Daar word je dan gelijk aan de CTG gelegt, en krijgt een infuus.
    En ze laten je inderdaad niet zo snel gaan in Duitsland, afgelopen weekend opgenomen geweest in het ziekenhuis omdat ik dacht vruchtwater te verliezen. Ben nog nooit zoveel gecontroleerd, eerst een CTG dan een bloedafname, dan nog een inwendige onderzoek, de volgende dag weer 2 CTG's gehad en bloedafname en mocht niet naar huis. Daarna nog een nachtje in het ziekenhuis geweest, volgende morgen weer een CTG en bloedafname en nog eens een inwendige onderzoek en daarna mocht ik uiteindelijk naar huis.
    Zou me geen zorgen maken als ik jou was, ze zorgen zeer goed voor je hier in Duitsland.

10. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Fijn om te horen, Mutti1985. Mijn Hebamme op de cursus zegt steeds: ohh, we sturen je zo weer naar huis, je hoeft echt geen uren in het ziekenhuis te wachten, dat doe je maar lekker in je eigen bed.

Ze gaat er ook sowieso standaard vanuit dat je bevalling toch minstens 12 uur gaat duren, dus je hoeft vooral niet op te schieten en vooral niet te haasten. Mijn schoonzus is vorig jaar ook in 3 uurtjes bevallen en ik hoor het wel vaker, ook bij de eerste. Hoe kan het dan dat zij daar zo vanuit gaat dat dit nooit kan gebeuren? Maakt me een beetje onzeker.

Wel goed om te horen dat ze in DE dus helemaal niet zo gemakkelijk je naar huis sturen. Je krijgt idd wel onwijs vaak een CTG (beginnen ze nu al mee...) en ook na je 40e week krijg je om de 2 dagen een CTG in het ziekenhuis. Poeh, controle! Ik hoop dus dat mijn stress voor niets is en alles lekker op tijd komt.

Bedankt!

11. Mily

Mily Fanatiek lid

Oct 2, 2008
    1,088
    0
    0
    Jammer dat je Hebamme zo luchtig erover doet en ervanuit gaat dat alle bevallingen minstens 12 uur duren, ben bij mijn zoontje binnen 9 uur bevallen had sneller kunnen zijn als ik niet 4 over de laatste cm gedaan had. Maar dat was in Nederland en kan je zeggen dat ik liever in DE beval dan in NL.
    Ik vind persoonlijk dat ze moeder en kind beter in de gaten houden dan in Nederland, heb met mijn zoontje toen maar 2 keer een echo gehad en nooit geen CTG. En bij de gynacoloog krijg je hier elke keer een echo, word ook telkens gekeken of de placenta zijn werk nog goed doet.
    Kun je in het ziekenhuis waar je gaat bevallen ook kiezen uit verschillende verloskamers? hier mag ik kiezen uit 3 verschillende.
    Ik ben alleen onder controle van de gynacoloog, ik beval dan onder een Hebamme van het ziekenhuis, en voor de wochenbett krijg ik ook een Hebamme van het ziekenhuis.

Moet toegeven dat ik mij in het begin ook erg druk heb gemaakt om allerlei dingen, je gaat wel in het buitenland bevallen en het is niet je eigen moedertaal. Maar moet zeggen dat het mij afgelopen weekend 100% meegevallen is, erg aardige zusters en Hebammes. En ik vond het een hele opluchting om te horen dat ik zodra de weeen zich aankondigen direct naar het ziekenhuis kan.

12. 123miesje

123miesje Bekend lid

Dec 5, 2008
    872
    0
    0
    Bij de eerste bevalling mocht ik bellen als ik om de 5 minuten weeen had. Per telefoon had de verloskundige in het ziekenhuis een goede inschatting gemaakt en kon ik dus direct komen. Ze hebben daar mijn vliezen doorgeprikt en na 1 1/2 uur was mijn dochter er al.
    Bij de tweede heb ik per telefoon meegedeeld dat na het breken van de vliezen ik direct wilde komen omdat het na het breken van de vliezen bij de eerste ook supersnel ging. Dat was maar goed ook want na aankomst in het ziekenhuis kreeg ik direct weeen en na 2 uur en 45 minuten was het kindje er al. Het kan dus heel snel gaan.

13. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik weet eigenlijk niet of ik kan kiezen tussen de verschillende kamers. Ze hebben er geloof ik 3 met een groot bed er in, en dan nog verschillende kamers met een ontspanningsbad, bevallingsbad en nog iets anders geloof ik. Ik heb ook (toevallig) een hebamme van het ziekenhuis die in mijn wochenbett komt, maar niet dezelfde als die bij mijn bevalling is. Dat koste me te veel geld.

Het is vooral dat ik de Duitse taal en cultuur niet heel erg ken. Volgens mij is ze ook een beetje luchtiger omdat de meeste Duitsers juist zo onwijs controlerend zijn (zowel artsen als moeders). Ik heb inmiddels al 4 echo's gehad omdat ze niet goed konden zien hoe oud het kindje was, en straks met 30 weken krijg ik er dan nog eentje. Ik ben inmiddels begonnen met een papier met allerlei Duitse woorden er op die ik dan misschien nodig heb (medische woorden enzo).

Weet jij trouwens hoe het zit met babyspulletjes meenemen naar het ziekenhuis? Hier zei de hebamme dat je geen babykleertjes hoeft mee te nemen, want dat hebben ze allemaal daar wel... Dat wil ik eigenlijk niet! Mag je dan wel zeggen dat je wilt dat je kindje z'n eigen kleertjes aan krijgt? Ik vind het eigenlijk een beetje vreemd!

Share This Page