Snelle en gezonde gerechten voor 1 persoon

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 26 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Komende periode komen er best een aantal dagen dat ik alleen eet. Sowieso ga ik niet moeilijk doen en lang in de keuken staan voor mezelf. Want ja, ik ben dan toch alleen. Het koken en opruimen kost me dan waarschijnlijk 4x zoveel tijd dan het eten zelf. :)
    Toch kom ik vaak niet verder dan een broodje met bijv. gerookte kip, avocado en andere dingen of simpelweg een salade. Jullie tips voor snelle, gemakkelijke en gezonde gerechten voor 1 persoon?
    Ik houd enorm van groenten(!) en stiekem geef ik wel de voorkeur aan wat warms.
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wat ik gemakkelijk doe (ook als lunch) 1 courgette, 1 paprika, wat tomaatjes - klein snijden en dan in de wok - wat ketjap erbij . Eerst met de deksel erop, zodat de groentes goed garen, daarna nog even zonder deksel. Dan 2 losgeklopte eitjes erdoor en blijven roeren, tot alles wat aangebakken is... dan wat peper en zout en klaar.

    En soms ook doe ik vóór het ei nog wat ongekookte rijst erbij- dan wat water zodat de rijst en groente garen in de wok - en wanneer het vocht weg is , dan alsnog het ei. Net wat 'meer' maaltijd.
     
    baby90, Marsepein en EdN vinden dit leuk.
  3. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Oh lekker, een goed gevulde groente omelet!
    Die ga ik even onthouden voor morgen! Ik ben dol op ei en ketjap heb ik nog in huis!
     
  4. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Biefstuk in dunne lapjes gesneden en kort aanbakken in een beetje bak en braadboter met peper en zout. Daarbij een hele zak groene groente stomen en als toetje een bak yoghurt met vers rood fruit.

    Verse soep

    Ovenfriet met een salade en gegrilde kip of mager rood vlees.
     
  5. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Biefstuk bakken vind ik dan alweer veel werk hoor, want dat spat als een malle en zet je niet in een handomdraai op tafel.
    Ennehh, dan zou ik hem door en door gaar moeten bakken en dat is ook zo..
     
  6. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Gegrilde kip is dan wel weer lekker. Kan natuurlijk ook de oven het werk voor me laten doen ;)
     
    SDonya en DQueen vinden dit leuk.
  7. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Dat doe ik heel vaak als ik alleen ben. In alu folie een visje en lading groente - of een vleesje met een lading groente. Hop de oven in.
    Weinig moeite en lekker. Niet teveel poetswerk achteraf.
    Als ik veel honger heb maak ik er gewoon bulgur ofzo bij. Aka, water koken en 4 minuten laten staan en klaar.
     
    DQueen en Nina Sanders vinden dit leuk.
  8. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Maar doe je dan rauwe vis/vlees met rauwe groente erop in folie in de oven?
    Op welke stand en: marineer je het nog een beetje?

    Vooral het weinige poetswerk doet het 'em!
     
    DQueen vindt dit leuk.
  9. Seffie

    Seffie Fanatiek lid

    17 apr 2019
    2.193
    2.528
    113
    Vrouw
    Ik kook dan vaak voor twee personen de dagen ervoor, dan in de vriezer, en opwarmen als ik alleen ben. :)

    Of pizza.:|
     
    DQueen en Nina Sanders vinden dit leuk.
  10. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Kipstukjes bakken, evt vooraf marineren met kruiden/ketjap/olie. Zakje wokgroenten mee bakken. Ondertussen noodles koken (1 vierkantje noodles is genoeg voor 1 persoon). Daarna kip, groenten en noodles even wokken met wat woksaus naar smaak.
     
  11. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    #11 Poolvos, 26 jun 2019
    Laatst bewerkt: 26 jun 2019
    Sowieso rauw erin. Veel teveel werk anders ;)

    Voorbeeldjes:
    - beetje olijfolie op je alufolie
    - groente erop (mijn favoriet is gewoon een berg tomaatjes, prei, champignons, paprika, courgette).
    - witvisje bovenop
    - kruiden doe ik vaak met een beetje tapenade of pesto - of als ik rijst/bulgur maak en 5 minuten langer wil spenderen maak ik ‘m met een beetje sojasaus, geraspte gember, chilli.
    Folie dichtvouwen en de oven in. Iets van 20-30 min op 180graden. Ik doe meestal maar wat, nog nooit mislukt.

    Bij vis kun je ook prima een hele zak verse spinazie eronder gooien. Dus variëren is makkelijk met andere soorten vis en groente.
    Kip & wortel/aardappel/zoete aardappel/pastinaak/knolselderij maak ik vaak swinters.
     
    DQueen, Ysabella, Brinsa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Het bakken van biefstuk in dunne lapjes duurt max 1 minuut. Ik bak hem ook altijd gaar:) het is nog sneller klaar dan het goedgevulde ei wat je wel een goed idee vond :p
     
    DQueen vindt dit leuk.
  13. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Hm ja in hele dunne reepjes wel ja..
    Krijg er nu al honger van (maar strakjes gaan man, zoontje en ik pannenkoeken eten).
    Heb in elk geval wel een idee voor morgen nu! :thumup:
     
    SDonya en Poolvos vinden dit leuk.
  14. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik heb nu ook honger :roflmao: maar wij bbq’en vandaag met collega’s en dat zal niet eerder dan een uurtje of 19 zijn. :cry:
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  15. Yviev

    Yviev Fanatiek lid

    23 dec 2017
    3.015
    2.709
    113
    Vrouw
    2 eitjes kloppen en omelet van maken, zakje thaise wokgroente met wat knoflook wokken. Volkoren boterham in broodrooster of in even in de pan met wat olie en knoflook. En als je er van houdt: afmaken met verse koriander ♡♡

    Soort omeletwrap!
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  16. Yviev

    Yviev Fanatiek lid

    23 dec 2017
    3.015
    2.709
    113
    Vrouw
    Offfff dikke volkoren boterham afsnijden. Even krokanter en warm maken in pan.
    Opmaken met geprakte avocado, geitenkaas, notenmelanange (zonnebloempit) en wat honing erover.
    Evt voor de warm kopje soep ernaast.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Als ik alleen eet en het snel moet maak ik vaak gehakte spinazie uit de diepvries en smoor deze met knoflook, peper, zout, beetje room en een ei.
    Soms een gekookt aardappeltje erbij, maar een dikke laag op een kracker is ook heerlijk.
     
  18. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    2 eitjes met wat zout en peper klutsen en bakken. Even af laten koelen tot lauw. Insmeren met paturain oid. Gemengde sla en lekker wat gerookte zalm erop. Paar pijnboompitjes eroverheen, oprollen et voila:) Echt zooooo lekker!!

    Handje volkoren fusilli in gezouten water koken. Ondertussen 250 gram diepvries spinazie laten ontdooien in een pannetje (echt zo gebeurt). Wanneer ontdooid naar smaak schep boursin cuisine knoflook erdoorheen, pijnboompitjes en ca. 100 tot 150 gram gerookte zalm erdoorheen. Wanneer goed gemengd de fusilli erdoorheen scheppen. Mjammm:thumup:
     
    esther87 en Nina Sanders vinden dit leuk.
  19. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Handige tips, ik lees graag mee
     
  20. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.292
    2.218
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Als ik alleen eet, eet ik graag pasta tomaat.
    Pasta koken, ondertussen tomaten in blokjes snijden en knoflook. Knoflook aanfruiten in wat olie, tomaten erbij, scheutje wijn erbij en in laten koken. Op smaak brengen met zout en peper. Pasta bij de saus, parmezaan en basilicum erover en voila. Kook twee porties en de volgende dag kun je het aanvullen met bijv mozzarella, olijfjes, tonijn,gekookt ei en je hebt een pastasalade.

    Omelet bakken met lekker veel groente erdoor. Kun je ook genoeg mee variëren.

    Kip roerbakken met groente en woknoodles. Op smaak brengen met bijvoorbeeld teriyaki saus of hoisin saus.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina