Hoi, Ik wil graag zelf fruit/groentehapjes gaan maken en dan invriezen. Hier heb ik al ijsblokbakjes voor, voor de eerste hapjes en potjes voor als het straks echte maaltijden gaan worden Maar wat is handig om het fijn te pureren een staafmixer of blender?? Beide heb ik niet dus ben benieuwd wat jullie het handigst vinden
Blender werkt niet zo goed bij kleine hoeveelheden. We hebben hier meestal de staafmixer gebruikt. Die kun je ook gebruiken om een portie van je eigen eten te pureren voor de kleine. Als dat eens uitkomt (aardappels/groente aten ze hier al snel met de pot mee)
Ik gebruik staafmixer, zeef t daarna. Ze lust nog geen stukjes. Wil het straks wel wat grover doen. Ijsblokjes ideaal!
hoeveel ijsblokjes gebruik je dan per keer? ik wil ook gaan invriezen zodat ik het bij de hand heb. en vriezen jullie fruit en groete? en hoe ontdooien?
Hier een simpele staafmixer gebruikt, werkte prima en zolang gebruik je het niet...en had kleine bakjes gekocht bij de Action om in te vriezen.
Die ijsblokjes werkte maar eventjes. De oudste at na 2 weken porties van 150-200 gram. Dat was makkelijker om per portie in bakjes te doen. Maar om het begin oefenden we naar behoefte. Vaak iets van 3-5 blokjes pure groente. Evt snel nog extra pakken als hij meer honger had. Dat duurde maar 2 weken.. Bij de jongste ook gedaan. Maar hij weigerde zijn bijvoeding tot 7 maand. Hij heeft die maand steeds een beetje gehad, meestal vers, of 1 blokje. Daarna ook na een weekend direct die grotere porties. Dus eigenlijk werkte het niet zo goed. Behalve dan die ene grotere vormpjes (iets van 4x2 blokjes in een vorm) Groente direct uit de vriezer in de magnetron. Leek me beter dan de beestjes laten broeien in ontdooiende groente.. Fruit wel geprobeerd, maar dat is vers echt lekkerder. Ik deed dan 2 of 3 stuks in de kom, staafmixer erop. En wat er over bleef at ik zelf lekker op
Ik heb bij de oudste wel gepureerd ingevroren en dan in ijsblokjeszakjes bewaard. Maar ik vond dat toch geknoei. En bovendien aten we vaak zat groenten die ik dan vers aan hem gaf. (deels goed gaar gekookt om mee te spelen en daarna nog wat happen gepureerd) Nu doe ik het dus anders. Ik heb gewoon wat groenten geblancheerd (kort koken en daarna snel laten afkoelen in ijskoud water) en dat vries ik in. Als je het goed droogdept voor je het invriest, kun je het vrij makkelijk weer van elkaar halen. Tijdens het koken zet ik een extra pannetje kokend water op en daar doe ik dan groenten uit de diepvries in. Soms wat ik zelf heb geblancheerd maar wij hebben vaak ook wel een zak in-geval-van-nood diepvriesgroenen uit de supermarkt. (Meestal een mic van bloemkool, broccoli en wortel). Daar pak ik ook wel eens wat uit. Sommige dingen pureer ik. Maar het meeste prak ik liever even.
Hier in het begin ook ijsblokjes vormpjes gebruikt. Om het fijn te maken gebruikte ik de "magic bullet" (niet de echte maar een goedkopere variant van de blokker) Werkt super goed voor kleine hoeveelheden. En als de porties groter worden zit er ook een grotere beker bij. Fruit vries ik nooit in, wat ze niet op kan gooi in bij elkaar in de blender en daar maak ik voor mezelf een smootie van, soms met vruchtensap, soms met yoghurt... heerlijk!
Hier gebruik ik ipv ijsblokjes een siliconen muffin vorm. Grotere hapjes en passen precies in de avent bekertjes als we ze mee moeten nemen. Ideaal!
Waarom geef je haar niet via de Rapley methode eten? Mijn beide zoons vonden het geweldig zelf vasthouden en proeven. En stopte vanzelf wanneer ze vol zaten.
Je haalt je met pureren en invriezen wel een heleboel extra onnodig werk op de hals hoor! Ik paste in het begin gewoon de pot aan (groente zonder zout klaarmaken) zodat ze vanaf het begin met de pot mee konden eten. Puree vonden ze vies, dus kregen ze gewoon stukken om zelf te pakken.
Allemaal bedankt voor de reacties Ik heb een soort hakselaar gekocht, zodat het wat grof gemalen word. Dit vries ik in voor wanneer ze niet met ons mee kan eten. We eten regelmatig surinaams en dat is nog niet echt verstandig om te geven. Verder geven we haar via rapley methode, dit doen we sinds het weekend en het bevalt prima. lekker stukken banaan, meloen en perzik heeft ze nu gehad Groente's wil ik ook via die weg aanbieden maar ik ga niet iedere dag een stuk broccoli ofzo afkoken dus daarom wat prakjes in de vriezer
Jumbo heeft van die kleine potjes groente en als mijn zoontje niet mee kan eten dan maak ik dat voor hem warm vaak heb ik nog een aardappel over van de dag daarvoor