Hoi allemaal, Ik weet sinds een paar dagen dat ik zwanger ben, maar het is nog niet echt doorgedrongen geloof ik We waren gelukkig niet zo lang aan't proberen, dus voel wel dat we erg gelukkig mogen zijn dat het zo snel is gegaan. Ik merk nu wel dat ik erg onzeker ben. Ik woon namelijk niet in Nederland, maar wil wel graag in Nederland bevallen. Voor mij begint nu dus een hele zoektocht naar hoe ik dat moet aanpakken. Ik weet al wel dat mijn verzekering het vergoed, gelukkig. Maar zoals de meeste hier, simpel naar de huisarts stappen zit er dus niet in. Zijn er hier dames te vinden met ervaring hierin? Ben erg blij met dit forum, want ik wordt er al heel wat wijzer door!
Gefeliciteerd! Het is mij ook even door het hoofd geschoten om in NL te gaan bevallen, maar dat wilde ik uiteindelijk toch niet. Wel heb ik toen veel gelezen over kraamhotels: daar kun je bevallen en tien dagen (dacht ik) blijven liggen, geheel verzorgd, met partner erbij. Lijkt me een goede optie, want anders moet je iets gaan huren en zorgen dat je daar kraamzorg krijgt o.i.d. en dat lijkt me zéér omslachtig (als het al kan). En hier in Zweden is het (i.t.t. NL) trouwens zo dat de vk die je tijdens je zwangerschap begeleidt niet de vk is die de bevalling doet. Als je je controles laat uitvoeren in het land waarin je woont en dan je medisch dossier meeneemt naar NL, hebben ze volgens mij voldoende info om je tijdens de bevalling goed te begeleiden.
Bedankt allemaal! En bedankt Kvinna, ik had dit kraamhotel ookal gevonden, maar ik ben bang dat dit niet vergoed wordt door mijn verzekering. Dat ga ik dus nog even navragen. Het voortraject wil ik ook graag in NL doen omdat ze hier (tsjechie) toch echt een heel andere kijk op alles hebben. Daarbij spreek ik de taal niet... Dus kies ik voor de 'makkelijke weg' Ik heb er gelukkig alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.