Snelle Jelle en wat nu?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Bluesky, 21 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Saskia, ik denk dus ook van niet. :)

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Overigens... Zit mijn dochter nu wel in een klas met kinderen die ze in ieder geval aardig vind.
    Maar nog steeds...bijvoorbeeld bij hier thuis spelen...
    Na een uurtje worden ze narrig, gaan ruziën enzo..

En als hb vriendje of vriendinnetje komt spelen... Gaan ze naar boven en zie je ze (als je ze de kans geeft) de hele dag niet...
    Hooguit voor een snoepje of wat drinken dat ze even naar beneden komen.

Terwijl ik kinderen uit school enkel meeneem om half 4... Dan nog dik kwartier lopen.. (Vaak rek ik dat wel tot een half uur) en dan zet ik om 5 uur de tv aan.... Om het laatste half uurtje te overbruggen.
    Of einde van de middag speelt de een boven en de ander beneden... Gebeurd ook wel.

Volgens de juf kan ze het overigens met iedereen goed vinden.
    En dan toch nog zo'n groot verschil als er gespeeld wordt.

Ik geloofde nooit zo in peercontacten... Van alle problemen op school leek dat de minste.
    Maar nu 1x per 6-8 weken hb-speelmiddag en je ziet d'r dan ook echt opleven.
    Ze hoeft zich daar niet anders voor te doen.
    De eerste keer dat ze daar deed alsof ze niet wist hoeveel stapjes ze moest zetten nadat ze met 2 dobbelstenen gooide zat haar tegenstander (evenoud!) letterlijk met d'r ogen te rollen.
    Nou, daarna wist ze heeeeel precies hoeveel ze moest zetten hoor :)

En er is ook altijd wel iets leuks zo'n middag.
    Regelmatig nieuwe aanwas van ouders die vol verbazing kijken hoe ze ineens geen kind aan hun kind hebben :)

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik geloof juist wel in peercontacten en geloof juist dat dat heel belangrijk is, zeker op jonge leeftijd. Het blijven tenslotte kinderen. Peercontacten zorgen ook voor ontwikkeling, denk ik. Mede hierdoor ben ik ook een groot voorstander van stamgroepen zoals bij Jenaplan en Montessori onderwijs, waar ze met kinderen van verschillende leeftijden en dus ook met een verschillende ontwikkeling bij elkaar zitten. Zit er niemand in je eigen groep met wie het 'matcht', dan vaak wel in een andere groep en dat wordt over het algemeen ook gewoon geaccepteerd en het kan praktisch ook, je zit immers bij elkaar in de klas.

J. zit pas net op school en ik heb geen idee of ze hoogbegaafd of slimmer dan gemiddeld of 'gewoon normaal' is, maar ik ben in ieder geval blij dat ze in een combinatiegroep zit en niet in een instroomgroep is begonnen. En ik merk een groot verschil met welk kind ze speelt, beetje zoals jij beschrijft.

Ben trouwens wel benieuwd naar die hb-middagen. Waar die zijn en hoe je daar aan deel kunt nemen ed. Wie weet hebben we er nog eens wat aan (en wie weet ook niet ;)).

4. Saskia78

Gaat via ene ander forum..
    Maar verder is het over het algemeen redelijk vrijblijvend..
    Je geeft je op als je komt... En de kosten worden einde van de middag gedeeld zoals vooraf afgesproken.

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Fijn, nog meer reacties! Ik ga later op jullie reageren, op de een of andere manier doet mijn internet het thuis niet en moet ik nu via de 3g op mijn telefoon. Niet echt handig, dus.Ga zo upc maar eens bellen.

6. Saskia78

Overigens.. Niekekris: ik moest peercontacten eerst ervaren voordat ik zag wat het verschil is. Nu zijn wij ook groot fan hoor.

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ja, dat heeft Jelle dus ook. Echt van de *dat moet ik even opzoeken, schat* vragen... Wel heel leuk, ik merk dat hij over veel dingen goed nadenkt, net als ik zelf vroeger. Met dat verschil, dat het er bij mij niet uitkwam en bij Jelle gelukkig wel. Laatst vroeg hij of God bestaat... Uhm... Tja, dat is meteen wel een hele zware.. ;)

Dat van die uitleg heeft Jelle ook, ze hebben nu ook met hem afgesproken dat hij alvast begint, en eventueel vragen stelt als hij het even niet weet.

Sociaal/emotioneel is hij volgens mij als elke 6 jarige, maar dat kan ik lastig inschatten. Zoveel 6 jarigen heb ik nog niet meegemaakt... ;) De juf heeft er niks over gezegd, maar ik ben er ook vergeten naar te vragen.

@ niekecris: Stamgroepen hebben ze hier niet, maar ze werken wel veel samen met andere klassen. Ze hebben echt unit's gemaakt dit jaar toevallig 3/4 maar vorig jaar was dat 3/4/5. De units zitten in een eigen vleugel, met een eigen leerplein en in de middag doen ze ook regelmatig wat samen. Nu nog 1x per week, maar dat willen ze langzaam opvoeren naar 4 keer per week. De ochtend is dan voor het leren en de middag om het geleerde in de praktijk te brengen. Maar ook dat bijvoorbeeld kinderen uit groep 4 kindjes uit groep 3 kunnen helpen met lezen of schrijven.

Het verschil in spelen merk ik (nog) niet zo. Hij speelt gewoon met zijn vriendjes mee en ik merk niet dat hij dat vervelend vind of dat ze anders dat normaal, ruzie krijgen.

Die HB groepen klinkt wel interessant, moet ik zeggen. Misschien iets voor de toekomst, nu eerst dit maar even laten bezinken.

En een plek zoeken waar hij beter op zijn plek is: Dat word lastig. Ik woon in een klein dorp en Jelle gaat al een dorp verderop naar school, omdat de school hier niet echt een goede naam heeft. Hier in de buurt zijn het allemaal kleine dorpjes met elk hun eigen school en op 1 na zijn de scholen allemaal van de zelfde organisatie. Dan moet ik alweer minstens 20 km verderop gaan kijken, en dat is ook weer niet handig.

Kortom: Nog genoeg stof om over te piekeren... :)

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Voor nu zou ik hem ook op die school houden, omdat ik het echt een (heel) groot pluspunt vind dat ze naar het kind kijken wat hij nodig heeft en proberen dat zo goed mogelijk te bieden. Dat vind je echt niet overal! Als blijkt dat versnellen niet het gewenste effect heeft, dan kun je altijd nog verder kijken, toch? :)

9. Tamio

Tamio Niet meer actief

Dat was bij mijn dochter haar oude school ook zo. In de hogere klassen hadden ze wel Levelwerk. Daar kun je ook eens naar vragen.

Ik zou het idee van niet willen versnellen omdat hij dan straks zo jong naar de middelbare moet laten vallen. Kijk naar wat je kind nu nodig heeft, later zie je later wel weer. Hij heeft nu niks te halen in groep 3. Maar Wat dus inderdaad wel belangrijk is, is dat hij aansluiting vind in groep 4. Hij moet er ook wel sociaal- emotioneel aan toe zijn.
    Het was volgens mij al gezegd, maar daar moet je dus echt goed op letten, versnellen is nooit een oplossing op zich. Hij zal daarbij moeten verrijken, verdiepen en verbreden. Anders zit je zo tegen de volgende versnelling aan te kijken en dat is niet wenselijk.

Wat betreft switchen naar hb onderwijs. Ik zou inderdaad eerst gewoon kijken wat deze school te bieden heeft. Sommige scholen kunnen goed met kinderen met een grote voorsprong omgaan. Niet elk hoogbegaafd kind heeft specifiek hb onderwijs nodig. Het heeft ook nadelen (ga maar eens een speelafspraakje maken na school als je allebei 20 km van school woont) Zo te horen heeft jouw zoon het prima naar zijn zin op zijn school. Heeft hij het in de kleuterklas ook naar zijn zin gehad?

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Voorlopig blijft hij ook gewoon hier op school. Als hij op een gegeven moment tegen problemen aanloopt, kijken we wel weer verder.

In de kleuterklas heeft hij het prima naar zijn zin gehad, de juf daar stimuleerde hem ook goed en was dan verbaasd over zijn kennis niveau. Zo heeft hij een keer uitgelegd in de klas hoe het kwam dat je de maan soms helemaal ziet en soms maar een stukje... :D Hij had dat gevraagd de dag ervoor dus ben ik met 2 ballonnen en een zaklamp aan de gang gegaan om hem dat uit te leggen. Vervolgens gaat hij dat in de kring uitleggen aan de juf... De juf was helemaal onder de indruk...

@ Niekecris: Ik ben daar ook echt blij mee! Je hoort natuurlijk van alles op zo'n schoolplein en dan vooral de slechte dingen. Een vriendin van me heeft een kind wat hoogbegaafd is en die ook nog Asperger heet en die heeft echt problemen op deze school. Al denk ik nu dat dit komt door de Asperger en niet zozeer door de hoogbegaafdheid. Het is niet dat ze er niks voor willen doen op school, maar ze hebben natuurlijk geen oneindige zak met geld en mogelijkheden. Dat jongetje zit nu in groep 8, ik ben wel benieuwd hoe dat gaat op het VO.

Jelle wil eigenlijk liever niet naar groep 4. Na wat doorvragen blijkt dat hij zijn beste vriendje dan gaat missen. Tja, dat is idd lastig maar niet onoverkomelijk. Hij zit nog op dezelfde unit, ze hebben tegelijk pauze en afspreken kan altijd nog.

Of hij aansluiting vind bij de kindjes van groep 4 is van te voren ook moeilijk in te schatten. Daarom wil ik kijken of ik binnenkort een keer een gesprek kan plannen met de juf van groep 4. Zij heeft dan de tijd gehad om te kijken of hij zich een beetje thuis voelt.

11. Saskia78

#31 Saskia78, 26 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 aug 2013
    Mja hier geen ASS-afwijkingen maar nog steeds kunnen ze (tot nu toe dan) mijn dochter niet echt handelen.
    Hopelijk gaat het volgend jaar beter....

Maar de kindjes, zoals Jelle, die duidelijk Heel slim zijn en geen problemen hebben zijn vaak wel te doen voor school.

De heftige faalangst en aanpassingsgedrag bij onze dochter kan school tot nu toe niks mee.
    Terwijl ze best wat snappen van Hb verder.
    Maar als een kind niet meewerkt is het gewoon moeilijk.
    Asperger of niet :)

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    En zo is het! ;) Maar wat vervelend dat je dochter het zo moeilijk heeft op school. Ondanks alles wat zo'n school kan doen, moet het ook gewoon simpelweg klikken met een juf of meester. Gaat het thuis beter of gaat ze dan afreageren?

Voor zover ik weet heeft Jelle geen last van faalangst of iets dergelijks, maar wel van geenzin... Hij roept nogal makkelijk dat hij iets niet kan, terwijl ze op school (en ik thuis) goed weten dat hij het wel kan. Wat ze wel merken op school is dat hij gevoelig is voor uitleg. Als je hem uitlegt waarom iets op een bepaalde manier moet, dan snapt hij het en dan lukt het ook. Dan kan hij ineens ook andere manieren bedenken om hetzelfde doel te bereiken. Hij heeft gewoon dat eerste zetje nodig.

Jelle kreeg gisteren alweer een werkje mee uit groep 4, hij had moeten klokkijken. (de hele en de halve uren oefenen) En ze zijn met geld bezig gegaan (als je 10 cent hebt en 2 kindjes moeten elk evenveel krijgen, hoeveel krijgt ieder kind dan?) Dit zijn dingen waar hij thuis nog niet echt interesse voor toonde, dus dat heb ik bewust ook niet aangeroerd. Ik vind het al snel genoeg gaan.. ;)

Ze zijn hem nu wat aan het bijspijkeren voor groep 4, ik heb al aangegeven dat ze niet te snel moeten gaan. Als Jelle in eens het licht ziet, kan het weer heel snel gaan. Aan de andere kant ben ik bang dat hij zijn motivatie kwijt raakt als hij ineens van alles "moet", want hij is licht allergisch voor "moeten", net zoals iedere 6 jarige... ;)

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Hopelijk houdt hij de motivatie vast! En hopelijk kunnen ze hem uit blijven dagen!

Hier juist de interesses precies andersom. :D Ze kan klokkijken (hele en halve uren en kwartieren weet ze een beetje) en geld snapt ze ook wel iets.
    J. heeft ook de neiging om zelf te zeggen dat ze het niet weet of niet kan, ik vind dat soms wel lastig. Ik maak dan wel eens als grap een fout en dan weet ze het opeens wel...dat eerste zetje dus inderdaad...

14. Saskia78

Ahja geld gaat hier thuis ook wel goed.
    Ze mag namelijk zelf betalen bij de bakker als ze zelf weet hoeveel ze terug krijgt.
    En soms als ik alleen kleingeld heb... Dat ze zelf kijkt hoeveel geld ze nodig heeft.
    Alleen hele euro's hoor... Centen is nog lastig.
    10 cent delen met zn 2en lukt wel... Maar dat je 60ct terug krijgt van een euro... Dat is nog beetje (flink) te ver.

We zien veer wel hoe het dit jaar loopt... Hopelijk beter dan voorgaande jaren anders weet ik ook niet zo goed wat we dan moeten... Echte alternatieven zijn hier namelijk niet.

15. Tamio

Tamio Niet meer actief

Is dat groep 4 werk dan? Daar schrik ik een beetje van:)

Ze was toevallig vanavond haar centjes uit haar spaarpot aan het halen en aan het tellen en ze rekent dus gewoon tot 100 en ook achter de komma.
    Ze zei dat ze op school dingen moet tellen en dan evenveel vakjes moet kleuren. Van de week dus maar even polsen bij de juf. ;)

16. Saskia78

Hier "groep 3 les" in groep 2 dus...
    (Ale oudste kleuters deden dat)
    En dat was inderdaad... Tellen, vakjes kleuren... Schrijfoefeningen.... (Niet echt schrijven dus meest van de tijd)
    Aanvullen tot een bepaald getal, sorteren...

Niet echt schokkend vond ik.
    Voornaamste was dat ze het leuker vond dan gewoon in de kleuterklas.
    Maar daar schijnen ze in groep 3 vooral mee door te gaan :)
    Naast het normale schrijven en lezen... En later in het jaar dus ook de sommen.

17. Tamio

Tamio Niet meer actief

#37 Tamio, 27 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2013
    Saskia, ik weet wel dat groep 3 rustig aan begint, maar ik dacht dat ze eind van het jaar tot 20 konden rekenen. Maakt ook eigenlijk niet uit zolang dochter maar werk op haar niveau krijgt. Dus ik ga het van de week gewoon even vragen. Omdat de juf op de tweede dag meteen haar avi niveau had bepaald dacht ik dat ze ook wel naar haar rekenniveau zou kijken. Maar als ik dan van dochter te horen krijg dat ze moet tellen en vakjes kleuren, besef ik me ineens dat ik betrokken moet blijven en niet zomaar moet aannemen dat het nu wel goed gaat.

18. Saskia78

Volgens mij... Beginnen ze eerst met schijven en later met rekenen...
    Maar zou het gewoon even vragen... Dan weet je het zeker :)

19. Tamio

Tamio Niet meer actief

Hèhè ja dat zeg ik toch :p
    Volgens mij is ze wel al begonnen met rekenen....nou ja, tellen dan :D. Maar het gaat allemaal heel anders dan een reguliere groep 3. Er zitten ook maar 2 kindjes in groep 3 ! :$
    (Even ter info voor de rest; ze gaat sinds dit jaar naar het voltijds hb onderwijs, groep 3, en is 1x versneld)

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hier beginnen ze met alles tegelijk. Gisteren toevallig info avond gehad en ze hebben echt de dag in blokken verdeeld. Elke dag zit daar taal, rekenen en schrijven in. Voor de afwisseling, maar ook zodat elk kind elke dag iets kan doen waar hij goed in is. De ene is nu eenmaal beter in rekenen en de andere in schrijven.

Wat ik merkte en ook erg leuk vond is dat de juf zo trots is op haar klas. Het is een flinke groep, 34 kinderen en ze vertelde dat ze allemaal zo graag willen leren dat je bij het zelfstandig werken een speld kunt horen vallen, zo ingespannen zijn ze dan allemaal bezig. Erg leuk om te horen, vind ik.

Idd, aan het einde van groep 3 moeten ze tot 20 kunnen rekenen. Jelle doet dat dus nu al. Weliswaar heeft hij nog al zijn vingers nodig, maar hij begrijpt dus al wel dat je 7-4=3 hetzelfde uitrekent als 17-4=13. Dat je dus de 1 alvast neer kunt zetten omdat die hetzelfde blijft en dat je dan daarna de som 7-4 over houd. Snappen jullie wat ik bedoel? ;)

Deel Deze Pagina