Bluesky, ja ik snap het. Maar ik snap niet dat ze hem dan 'bijspijkeren' met sommen als 10:2 als hij al tot 20 kan rekenen. Hele en halve uren op de klok lijken mij voor hem ook al wel gepasseerd. Maar misschien dat het met de strategieën te maken heeft en dat ze daar snel met hem doorheen gaan? Of dat ze een beetje zoeken naar het juiste niveau?
Interessant topic. Hier is het nog vakantie, maar mijn dochter begint maandag in groep 3. In november wordt ze 6 en ze heeft 1.5 jaar gekleuterd (januari vorig jaar begonnen). Een half jaar geleden werd er al gesproken over 'versnellen' maar daar stonden we op dat moment nog niet achter, met name door het feit dat ze nu al de jongste van de klas is en echt nog wel jong is. De groep2 cito's had ze op beide onderdelen AI, volgens de groep2 juf ligt ze cognitief minstens een jaar voor, qua lezen meerdere jaren. Zodra school begint zal ik meteen proberen een afspraak te maken met haar nieuwe juf om te kijken wat ze voor plan van aanpak hebben. Hoe ze haar genoeg stof kunnen blijven bieden enzo. Ik lees jullie verhalen graag, al kan ik nog weinig zelf delen omdat mijn kindje dus net ietsjes jonger is en we nog geen eigen ervaringen hebben.
Ik lees ook al even mee. We zitten met een soortgelijk iets met onze zoon van eind jan '07. Wij hadden voor hij naar school ging al geopperd dat 2,5 jaar kleuteren wellicht wat teveel zou zijn, maar na dat halve eerste jaartje groep 1 waren er geen bewijzen dat ie toe zou zijn aan groep 2. Na bijna anderhalf jaar kleuteren (groep 1) was hij het echt spuugzat. Met als resultaat klieren en niets meer doen..Ook veel stotteren en bedplassen. HIj zat echt niet lekker in zijn vel. Toen is ie alsnog versneld naar groep 2 gegaan (de laatste 3 weken voor de zomervakantie) en daarna mee naar groep 3. Qua resultaten ging het prima (allemaal A scores) maar een van de leerkrachten stoorde zich erg aan zijn drukke gedrag. Wou hem al echt een ADHD stempel opplakken, terwijl wij juist vonden dat dat gedrag voortkwam uit behoefte aan meer uitdaging enzo. Die hebben ze hem niet echt geboden. Alleen voor lezen mocht hij in een plusboekje werken. Hij gaat nu naar groep 4 en ik hoop dat deze juf wat meer voor hem kan betekenen.
De hele, halve uren en kwartieren zijn bij mijn oudste in groep drie aangeboden, weeliswaar niet meteen bij aanvang maar wel in groep drie. Dus wellicht zijn ze nu al meer met verder op in groep drie werk bezig en beginnen ze halfweg het jaar met groep vier stof....anders is het anders ingedeeld dan bij ons op school
@Wijfie75, voor jou ook spannend hoe groep 3 gaat verlopen dus. Had ze het naar haar zin in de kleuterklas? Ze is toch niet veel jonger dan de kinderen van de anderen die reageerden hier? Dochter van Saskia moet ook nog 6 worden en mijn dochter wordt dat in maart pas. Ze komen allemaal uit de kleuterklas vorig jaar dus wat dat betreft hebben we evenveel ervaring Liesbeth wat sneu voor je zoon dat hij zo weinig uitdaging krijgt. Ik zou snel met de juf in gesprek gaan en zorgen dat er een plan voor hem komt. Voor mijn dochter was de kleuterklas ook een ramp. Vanaf het begin al helaas. Nu lijkt ze eindelijk goed op haar plek te zitten
Ik heb het nagevraagd over het rekenen. Ze moet even als een speer door de makkelijkere opdrachten heen omdat ze bang zijn voor hiaten. Maar dat tempo ligt erg hoog. Zo moet ze nu verhaaltjessommen doen. Daar heeft ze natuurlijk geen ervaring mee dus moet ze er wel eerst even kennis mee maken.
Dat kan ook, hoor. Ik weet ook niet precies wat ze hier verstaan onder groep 3 werk en wat onder groep 4 werk. Hij had het in elk geval gedaan met een paar kindjes uit groep 4. Hij mag vandaag weer gaan rekenen in groep 4, ik hoorde de juf zeggen dat ze zelfs al een rekenboek voor hem hadden liggen. Hij stond helemaal te glunderen... Gisteren begon hij er weer over dat hij niet naar groep 4 wilde omdat hij dan zijn niet meer bij zijn beste vriendje zou zitten. Best sneu eigenlijk. En ik snap hem ook heel goed, maar dat kan natuurlijk niet de reden zijn om hem niet door te laten gaan. Ik weet nu al dat hij zich anders stierlijk gaat vervelen op school en dat is niet de bedoeling. Gelukkig kent hij in groep 4 ook al wat kindjes, ons buurmeisje en dochter van een vriendin, dus dat scheelt wel wat voor hem.
Je hebt gelijk Tamio, ik had verkeerd gekeken qua leeftijden enzo. Intussen is school hier begonnen en gisteren al gelijk eerste gesprekje met de juf gehad. In verband met iets heel anders, maar dit kwam ook meteen ter sprake. Het was hun meteen opgevallen dat haar taalgebruik nogal anders is dan de klasgenootjes (woordenschat en termen als 'namelijk' 'op een gegeven moment', 'überhaupt' etc )en dan ze met name qua lezen erg ver voor ligt. Ze werken met maantjes en zonnetjes, zij zit bij de zonnetjes maar dat ligt nog ver onder haar niveau. Ze gaan het dus meteen in de gaten houden. Fijn dat de kleuterjuf zo goed overgedragen heeft, ze waren goed op de hoogte.
Gister is mijn zoon getest op taal: lezen spelling enz en zit op groep 5 niveau, wauw 2 jaar verschil. Rekenen doen ze volgende week en dat is zijn favoriete vak. Ik ben erg benieuwd maar ook geschrokken (is dat raar?) en bezorgd...wat zijn de opties straks?
Volhens mij is dat heel normaal.... Je hebt tenslotte al jaren een normaal kind... En "ineens" loopt ie 2 jaar voor
Onze dochter is ook een snelle met lezen, met 3 kon ze al woordjes lezen. Ze hoeft het maar 1 keer te zien en ze onthoudt het. Ze zit net 2 weken op school dus we gaan zien hoe ze het vind, maar ze had het in groep 0 al niet meer naar haar zin... je kon merken dat ze meer wou. Kijken hoe het in groep 1 gaat
Kinderen met een cognitieve voorsprong hebben vaak ruimte om andere dingen te leren. Pas wanneer kinderen een totaal andere manier van leren hebben, interesses etc wordt het echt spannend.
Jitte begint nu ook interesse te krijgen in taal en schrijven... Sinds gisteren kan ze haar naam schrijven, weliswaar met de J in spiegelbeeld, maar toch! Gelukkig pakken ze ook dat op school goed op en mag ze mee letters oefenen. Vanmiddag hebben we weer een gesprek op school over Jelle, dus dan horen we meer. Ik heb wel de indruk dat hij het leuk vind, hij zegt wel dat hij het saai vind, maar ik merk wel verschil in positieve zin. Hij is rustiger en hij is ook echt moe als hij uit school komt. Voorheen was hij wat baldadig en onrustig, wist met zichzelf geen raad, zeg maar. Niet extreem, maar het valt wel op. Ik denk dat we een goede keus hebben gemaakt, door hem voor nu gedeeltelijk met groep 4 mee te laten doen. Vanmorgen nog even de juf van groep 4 aangesproken en zij gaf ook aan dat hij het goed deed. Hij loopt nog wel wat achter met sommige dingen, zoals tussen de lijntjes schrijven, maar ook daar zien ze verbetering in. Hij is dat thuis ook volop aan het oefenen, trouwens. @ mamadeluxe: Ik schrok ook dat Jelle zo ver voor ligt. Ik wist natuurlijk wel dat hij sneller dan gemiddeld was (welk kind van 6 leest Dolfje Weerwolfje?) maar dat hij zo ver voor lag, was voor ons ook een verrassing. Als ze er op school maar wat mee doen, dan komt het wel goed.
Hier ook zo'n snelle Jelle. Hij zit net in groep 3 sinds vorige week en mag gelukkig veel dingen meedoen met groep 4. Aan het eind van groep 2 kwamen ze er pas achter dat hij wat voorliep op de rest. Wij hadden het al vaker aangegeven, maar op school liet hij er zelf niets van merken dat hij bijv. al kon lezen, rekenen en klokkijken enzo. Uiteindelijk is hij toen toch een beetje getest, buiten de Citotoetsen om en toen bleek dat hij al las op niveau eind groep 4. Hij mocht dit jaar dus gelijk al beginnen met lezen op een hoger niveau en na een paar dagen vond de juf hem al zodanig voorlopen dat hij nu vrijwel alles meedoet met groep 4, behalve schrijven. Dat kan hij nog niet zo goed. Hij is motorisch niet zo heel best, en hij kan alleen nog maar met van die grote hanepoten schrijven en moet net als de rest van zijn klas de schrijfletters nog helemaal leren. Maar nu hoorde ik dat hij daar extra lessen in krijgt en dat ze hem ook nog weer verder aan het toetsen zijn om zijn niveau te bepalen. Ik heb dus het idee dat ze hem na dit jaar willen laten meestromen naar groep 5 als het zo doorgaat, want anders heeft hij in groep 4 weer niets te doen. Mijn man en ik zijn daar niet zulke voorstanders van, maar we gaan binnenkort wel eens praten met de juf en IB-er. Het stomme is, dat we een paar jaar geleden een discussie met school hebben gehad, toen hij groep 1 over moest doen (novemberkind). De juf vond dat hij beter door kon naar groep 2, wij vonden dat ook wel een goed plan, maar de directie hield het tegen: schoolbeleid... Hadden ze het toen maar gewoon gedaan, dan had hij nu al in de juiste groep gezeten.
@Preciouskids, ik kan zo niet uit je bericht opmaken hoeveel contact je onderhoud met school, maar ik zou niet zomaar 'kijken' hoe ze het gaat vinden in groep 1. Als ze het nu al niet naar haar zin heeft gehad in groep 0 is het belangrijk dat ze veel verrijking krijgt en je regelmatig met de leerkrachten evalueert en kijkt of je op een lijn zit.
Afgelopen vrijdag weer gesprek gehad. De juf krabbelde ietwat terug met haar verhaal. Ze denkt dat na de herfstvakantie naar groep 4 nog niet zo'n goed idee is. Ze heeft een gesprekje gehad met Jelle en daar kwam uit dat hij zich nog niet helemaal veilig voelt in groep 4. Cognitief kan hij het echt wel aan, dat is het probleem niet, dat hadden ze gelukkig goed ingeschat. Jelle geeft aan dat de kindjes uit groep 4 hem plagen omdat hij nog zo klein is. Dat gebeurt als ze buiten gaan spelen. Groep 3 en 4 spelen samen buiten, groep 4 gaat eerst naar binnen en groep 3 mag dan nog even verder spelen. Jelle blijft dan in groep 3 en gaat na de pauze naar groep 4. Jelle is van zichzelf al niet groot, (past net aan in maat 116) en in groep 4 zitten ook een paar zittenblijvers, dus dan word het verschil idd wel heel groot. Dan praat je dus over een kind van 6 ten opzichte van een kind van 9. En daar kan Jelle dus nog niks mee. Hij heeft nog niet de skills om daar mee om te gaan. Ik vind dat ook lastig en eerlijk gezegd ben ik vergeten te vragen wat ze er op school zelf mee doen. Iemand tips om zijn weerbaarheid wat te vergroten? We hebben er al over gepraat en ik heb hem ook uitgelegd dat hij dan idd de kleinste van de klas is maar dat dat niet erg is omdat er altijd iemand de kleinste is en iemand de grootste. Dat het erom gaat wat hij van zichzelf vind en niet wat een ander daarvan vind. Ik ben zelf altijd heel onzeker geweest en ook gepest vroeger en ik heb nooit fatsoenlijke uitleg gekregen hoe er mee om te gaan. Mijn vader zei tegen mij "dan mep je er maar op", maar ja, dat moet je durven en uiteindelijk schiet je daar ook niks mee op. Uiteindelijk ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat ik niet kan veranderen wat een ander doet of denkt en dat ik alleen maar kan zijn zoals ik ben, take it or leave it. Maar ja, leg dat maar eens uit aan een 6 jarige, ik heb er zelf 30 jaar over gedaan om zo te gaan denken... Nou ja, in elk geval: De juf wil zeker niet dat hij met een onveilig gevoel in de klas zit. Hij moet zich thuis voelen, ze willen echt niet dat school een opgave voor hem word. Jelle gaat tot nu toe nog elke ochtend met plezier naar school, dat wil ik graag zo houden. Voor nu is het hele "na de herfstvakantie" verhaal een beetje van de baan, word het na de kerstvakantie is het ook goed. We hebben over 3 weken weer een gesprek, dan kijken we hoe het ervoor staat. Hij blijft in elk geval rekenen en lezen met groep 4, het groep 3 materiaal gaan ze voor nu nog versneld doorheen. In eerste instantie wilden ze hem ook de eerste werkboekjes van groep 3 over laten slaan, maar daar was meneer het niet mee eens. Dat was nou net het leukste om te doen, dus die mag hij nu ook mee doen. Hij ook weer gelukkig... Hoe simpel kan het soms zijn... En wat ons betreft mag hij het hele jaar in groep 3 blijven, zo lang hij zich maar niet gaat vervelen. *met excuses voor de lange lap*
Sorry, ik had je reactie even gemist... Voor zover ik weet: Delen en vermenigvuldigen zijn hier op school echt groep 4 sommen. Volgens het lesplan moeten ze aan het einde van groep drie plus en min sommen tot 20 kunnen maken. Klokkijken kan hij ook nog niet. Niet omdat hij het niet zou kunnen op deze leeftijd, maar hij heeft er tot nu toe nog geen interesse in getoond. Ik heb het dus ook niet actief aangeboden, hij gata me al snel genoeg. Sowieso zijn ze met een aantal dingen aan het versnellen in groep 3. Idd het rekenen en het schrijven. Met het schrijven zijn ze nu de nadruk aan het leggen op netjes tussen de lijntjes schrijven, hij kan bijna alle letters al aan elkaar schrijven. En ook de dubbele klanken ( O.a. de oe, au ou enz) Dat zijn dingen waar hij moeite mee heeft, hij draait ze vaak om. En ook zijn ze idd nog een beetje zoekende. Ze zijn dit jaar voor het eerst echt heel intensief bezig met de snellere kinderen, nadat ze jaren hebben moeten ploeteren om de langzamere kinderen bij te kunnen krijgen. Dat was van belang voor de Citoscore van de school en die is nu al weer een jaar of 3 prima. Nu hebben ze alles goed onder controle en kan er dus weer een ander project worden opgepakt. In dit geval dus de snellere leerlingen. En Jelle is dan toevallig de snelste van allemaal, dus er word intensief met hem meegedacht.
Hier as maandag een gesprek op school aangezien ze zoon willen gaan testen. Hij is naar boven gekomen als een cognitief getalenteerde leerling en zal nu via een nieuw project getest worden op hoogbegaafdheid met evt onderpresteren (dat laatste is wss niet van toepassing, hij presteert nou juist onwijs goed). Iemand ervaringen? Hij zit in groep 2.