Snelle Jelle en wat nu?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Bluesky, 21 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #121 Arevinol, 9 okt 2013
    Laatst bewerkt: 9 okt 2013
    Maar vond ze het wel leuk bij de kleuters? Mijn dochter namelijk wel. Ze vindt het wel (erg) makkelijk. Ze krijgt nu wel extra uitdaging en imo is dat ook prima voor haar niveau. Maar kennelijk zit daar wel een grens aan.
    Daarbij gaan wij hopelijk binnen 1-2jaar verhuizen. Dan moet ze ook weer opnieuw wennen aan de kinderen en de omgeving. Dat zal ook weer extra energie kosten. Bovendien heeft de school waar we haar dan naartoe willen laten gaan een speciale klas voor plusleerlingen (deze school niet).

Maar goed, eerst maar afwachten. De juf gaat nu eerst met de IB-er overleggen.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Arevinol... van wanneer is jouw dochter?

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ze is van februari. Daarbij is ze ook nog eens de langste van de klas en ze kan goed kletsen, bijdehand.
    Maar ze kan nog wel snel gaan huilen en ook motorisch vind ik haar niet zo sterk.

4. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb niet alles gelezen maar ik denk (met mijn achtergrond als leerkracht) dat zijn motoriek en het tekenen en schrijven wel eens met elkaar te maken zou kunnen hebben.
    Wat betreft het lezen...het is sociaal gezien nog maar een ventje van 6 die dan boekjes van groep 5 gaat lezen. Hij heeft natuurlijk nog helemaal niet de belevingswereld van een kind uit groep 5. Vraag daar eens naar op school. Want er zijn wel andere leermiddelen voor handen voor leerlingen met een hoog IQ.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zo het dan niet logischer te zijn om haar nu mee te nemen in groep 2 dan te spreken over een overgang van 1 naar 3?

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ze zit in een groep 1, die dus niet gecombineerd is (vorig jaar begonnen als 0-groep). Dan zou ze nu naar een andere klas moeten. En dan eind van het jaar weer.
    Eigenlijk hebben we daar vorig jaar bewust niet voor gekozen (ook ivm verhuizing, waarbij ze ook al van klas moet wisselen. En natuurlijk het sociaal emotionele component).
    De juf zei toen dat ze haar in deze klas net zo goed uit zou kunnen dagen als in een combiklas..

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Arevinol... de overgang van kleuter naar schoolkind is veel groter en de voorbereiding in groep 2 is wel vrij essentieel... ik zou persoonlijk eerder de voorkeur geven aan na de herfst naar groep twee en daarna naar groep 3 (ipv groep 2 overslaan)

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja dat lijkt mij persoonlijk ook..
    Ik weet niet wat ze precies van plan zijn en hoop daar dus ook snel meer over te horen! Mag hopen dat ze wel een goed plan hebben dan.

Ben erg benieuwd wat de juffen op het forum hier van vinden?

Maar ik vind t sowieso allemaal wel heftig hoor. Ik wil niet dat ze zich gaat vervelen of dingen laat versloffen ofzo. Maar ik vind t ergens ook sneu dat ze dan niet nog 'lekker mag kleuteren'.. Ik vind t moeilijk om te bepalen of ze er echt al aan toe is en of dat wel het beste is voor haar. Zeker als ik haar daarvoor binnen 2 weken naar een andere klas moet laten gaan. Weg van haar vriendinnen.. :(

9. Tamio

Tamio Niet meer actief

Arevinol, als ze sociaal en emotioneel nog wel gewoon in de kleuterklas past zou ik ook nog niet voor een versnelling kiezen. Een kind moet er op meerder vlakken aan toe zijn. Op het cognitieve vlak kunnen ze veel extra's in de kleuterklas bieden. Ze kan dan altijd later nog versnellen, bijvoorbeeld groep 3 overslaan. Dit kan voor kinderen die zichzelf hebben leren lezen een lastig jaar zijn.
    Voorwaarde is dan wel dat ze een plan maken om haar goed uit te dagen in de kleuterklas.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #130 Arevinol, 9 okt 2013
    Laatst bewerkt: 9 okt 2013
    Ok, goed om dit soort dingen te horen.
    De juf zei dus vandaag dat er wel grenzen zitten aan hoeveel ze haar nog kunnen uitdagen in de kleuterklas. Ik ging er vanuit dat ze daarmee bedoelde dat ze voorziet dat dat lastig gaat worden, maar misschien valt het mee.

Ja en volgens mij past ze sociaal en emotioneel zeker nog gewoon in de kleuterklas. En wij vinden dat veel belangrijker dan het cognitieve. Ze vertoond qua gedrag helemaal geen problemen, als verveling, lastig zijn, uitdagen etc. Het gaat gewoon heel goed eigenlijk.
    Ook op de bso. Ook daar zien ze heel duidelijk dat ze flink voorloopt (had toevallig pas een evaluatie), maar geen problemen daarbij.

Behalve dan dat ik zelf vind dat ze cognitief wat stilstaat, maar imo doordat ze sociaal erg aan het ontwikkelen is. Ook dat vonden ze op de bso, dat het mooi rechttrekt en dat is alleen maar goed.
    Zelf hadden we daarom zoiets van 'nou prima, lekker zo doorgaan'..

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Met die grenzen bedoelt de juf eigenlijk dat ze niet veel meer aan kunnen bieden zonder dat je eigenlijk gaat versnellen. Zo legde ze dat mij uit in groep 3. Daar heb je ook niet zoveel mogelijkheden om te verbreden, simpelweg omdat de stof er niet naar is. Als je alle 26 letters kent, valt daar weinig meer mee te doen, dan lezen. Met rekenen idem. Aan het einde van groep 3 moeten ze sommen (plus en min) tot 20 kunnen maken. Ze kunnen dan wel verder gaan dan 20, maar dan ben je al met groep 4 stof bezig.

Zo ongeveer zal dat bij kleuters ook wel zijn. Je kunt een kind wel een steeds ingewikkelder tekening latenkleuren, maar de handeling blijft hetzelfde. En qua knutselen is het op een gegeven moment ook wel klaar, al is het maar omdat je kind helemaal geen knutselkind is (ik noem geen namen, maar het begint met een j en het is een jongen)
    )
    Wij hebben voor nu besloten vooral van het sociaal emotionele uit te gaan. Onze mening is dat het je kennis altijd nog op kunt doen maar dat je het sociaal/emotionele deel niet over kunt doen. Daar leg je nu de basis voor en hoe sterker je kind in zijn schoenen staat, hoe beter hij later in staat is om zijn eigen keuzes te maken. Of dat nou putjesschepper of arts is, dat maakt niks uit.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Maar ze kunnen toch ander dingen aanbieden?
    Dingen die buiten de standaard lesstof vallen...
    Bijv het maken van doolhoven of smartgames.. Logisch inzicht.
    Laten spelen met Lego of Kapla en dan niet gewoon random bouwen maar bijv bouwen naar een voorbeeld of volgens een handleiding
    Technisch Lego kan zelfs....

Er is echt genoeg.
    En voor scholen zijn er standaardpakketen voor verbreding en verdieping van de lesstof.

Ik zou er zelf eens op googlen en dan evt de juf de linkjes doorsturen.
    Er is echt best wel wat mogelijk.. Je moet alleen even uit je eigen kader stappen. En dat geldt waarschijnlijk meer voor de juf dan voor jou.

Wellicht heeft allistair nog leuke tips hoe ze dat daar op school doen.

13. Tamio

Tamio Niet meer actief

Inderdaad. Juist de kleuterklas leent zich hier goed voor. In groep 3 is dit allemaal veel lastiger, daar is iedereen druk bezig met leren lezen en rekenen en in die structuur is weinig ruimte voor dit soort extra dingen. De juf heeft daar geen tijd voor.

En er is geen wet die zegt dat je niet in de stof mag versnellen natuurlijk. Zeker als het een optie is om groep 3 over te slaan kan je vast schrijfoefeningen laten doen e.d.

Als de kinderen plaatjes uit moeten knippen met woorden die met een letter beginnen kan zij de woordjes erbij schrijven. Als ze een restaurant maken kan zij een menukaart schrijven. Mijn dochter mocht infoboekjes bij groep 5 halen en daar een werkstukje bij maken en presenteren. Er valt zoveel te verzinnen.

Het was dat mijn dochter weinig aansluiting vond en niet tegen de chaos van de kleuterklas kon. Zij doet het nu juist super in de gestructureerdheid van de middenbouw.

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hi, bedankt.
    Ja, zelf vind ik verbreden ook helemaal geen probleem. Dat is ook meer waar ze zelf naar zoekt en mee bezig is, denk ik.
    Ze komt vrijwel dagelijks wel thuis met een weetje die ze van 'de computer van school' heeft geleerd. De dingen van de engelse les zuigt ze ook allemaal op, wat andere kindjes misschien meer langs zich heen laten gaan.
    Verder vind ik haar helemaal niet zo'n enorme bolleboos, dat ze echt supermoeilijke dingen wil doen. Momenteel heeft ze net leren vlechten bijvoorbeeld.
    Het belangrijkste vind ik, ze heeft het gewoon naar haar zin, sociaal gaat het heel goed. Dus waarom zouden we dat verstoren..
    Maar bedankt voor jullie tips!

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@arivenol: was ook meer als reactie op bluesky die zei dat het lastig was.

Zolang je kind happy en blij is... Zijn de ouders ook blij toch?
    En er is inderdaad meer te leren dan puur het cognitieve.

Deel Deze Pagina