Vandaag de eerste keer met dochter naar de tandarts geweest. Haar (melk)gebit is helemaal mooi en gaaf, ze tandarts zag dat we goed poetsen en bewust met eten omgaan (goh?!) Maar ze heeft sinds kort een grotemensenkies, dat was ook de reden dat het me handig leek dat ze naar de tandarts zou gaan. En die kies is dus poreus, het glazuur is (nog) erg zacht. De tandarts begon meteen met een heel traject van mondhygienist, waarbij de (nieuwe) tanden 1x per 3 maanden professioneel worden gereinigd, ze komen dan ook dieper dan met normaal poetsen en de hele bacterie-flora wordt weggehaald oid. Mogelijk rontgenfoto's, (fluoride)behandeling (en nog iets anders geloof ik). Thuis natuurlijk extra goed poetsen, extra opletten met suiker. Plaque-verklikkers gebruiken. Mogelijk later een vulling of zelfs een kroon..! Tandarts zei er wel bij dat het vaker voorkomt en dat bij tijdig ingrijpen en goed behandelen de kiezen sterker kunnen worden en er gewoon hard glazuur op kan komen. Verder is het sowieso afwachten of het puur alleen om deze eerste kies gaat of de eerste paar kiezen (vaak gaat het alleen om de eerste kiezen). Heeft iemand dit ook meegemaakt? En hoe ging/gaat dat traject?
Mijn dochter van 4 heeft twee kiezen waar duidelijk twee zwakke plekken op te zien zijn. Ze mist daar het glazuur en je ziet dus echt een gelige vlek en een deuk in de kies alsof je echt een stukje mist. Tandarts heeft dit met 2 en 3 jaar gezien en constateerde toen dat er geen gaatje zat en het enkel zwakke plekken zijn die we gewoon goed moeten blijven poetsen. Totaal geen bericht over een taject. Haar overige tanden zijn ook niet stralend wit, maar vertonen wat verkleuringen, al direct bij doorkomen, maar was geen zorg. Was ook geen zekerheid voor n zwak volwassen gebit. Dus kan zomaar zijn dat ze er dan sterke witte kiezen voor terug krijgt. Ze moet woensdag weer naar de tandarts. Zal je laten weten hoe het er dan voor staat.
alle melkkiezen van mijn zoontje zijn kaaskiezen. Het is nog even afwachten wat de grote mensen kiezen worden, maar de eerste kiezen die nu doorkomen zijn normaal (gelukkig!) Ik hoop dat al zijn nieuwe kiezen goed zijn. Omdat het bij mijn zoontje de melkkiezen zijn, is er hier geen vervolgtrajekt(zolang alle nieuwe kiezen goed zijn) Erg lastig en vervelend voor jou kindje! Hoop dat ze toch sterker worden die kiezen!