Ben benieuwd! Kindje van een vriendin van mij is 10 weken ouder dan mijn dochter en heeft net een behoorlijk heftige sprong gehad. Las in het 'oei ik groei' boek dat mijn dochter nu in een sprong zou moeten zitten, maar ik merk er niks van * klop af!!!* Van de 12 weken sprong heb ik ook nauwelijks iets gemerkt, op een keer een half uur krijsen na, maar toen had ze die dag ook vaccinaties gehad, dus denk dat het daarmee te maken had. Enige verschil wat ik merk is dat mijn dochter sinds een paar dagen enorm aan het bunkeren is haha,na een periode waarin ze veel lastiger dronk..
De 11 maanden en 13 maanden vond ik echt t heftigst, omdat simpelweg knuffelen niet meervoldoende is, echt driftbuien en een eigen wil, doodvermoeiend!! Nog een en dan zijn we van die ellende af op naar twee us nee periode
Hier was de 9 maanden sprong het heftigste. Hier stond de verlatingsangst op de voorgrond en ik kon geen kant op. Verder heeft onze knul niet heel veel last gehad van sprongetjes. Ook geen last van tanden enzo. Hij vliegt overal zo doorheen en dat kan dus ook.
Bij mijn oudste vond ik de 15 maanden sprong veruit het heftigst. Hij besloot toen gewoon 2 weken in hongerstaking te gaan gecombineerd met een hoop gebrul. Hij heeft 2 weken in de avond geen hap gegeten. Ik ben eigenwijs gebleven en heb hem het normale eten aangeboden. Dus maaltijd + toetje. Eet je niet, dan niet. Na 2 weken was het over. Met tandjes etc geen problemen gehad. Volgens het schema moet mijn jongste nu in de 8 weken sprong zitten maar ik merk er weinig van. Eet alleen wat slechter, maar dat kan ook door het weer komen. Ik heb nu ook geen trek...
Je moet 'oei ik groei' met een flinke korrel zout lezen. Geen kind is gelijk en de kans dat jouw kindje precies gelijk loopt aan de zogenaamde sprongen uit de springbijbel is zeer klein. (en je kan er ontzettend onzeker van worden.) Je komt allerlei fases tegen, van niet willen slapen/eten, huilen, enz. En dat heeft niet alleen te maken met het kind zelf en zijn of haar ontwikkeling, maar ook met het hele gezin erom heen. Met jou gemoedstoestand en die van je partner, eventuele broers en zussen. Dan komt jullie idee van opvoeding nog om de hoek kijken. Ik vind het klinkklare onzin wat daarin staat. De heftigste sprong mijn kinderen gemaakt hebben is die sprong die inmiddels beide jongens van de glijbaan in de speeltuin gemaakt hebben toen ze daar eigenlijk nog te klein voor waren (langs het trapje springen ipv glijden).
Hier ook nooit echt wat van die sprongetjes gemerkt, als mijn zoon al een keer onrustige periode had kwam dat nooit overeen met de sprongetjes zoals die beschreven staan. Ben daar ook niet zo mee bezig.
Ik ben niet echt van de sprongen en denk ook nooit " nu zal ze wel in een sprong zitten". Kinderen ontwikkelen zich in sprongen ja, maar dat is een continu proces en loopt bij elk kind anders. Dus ik geloof niet in DE 11 maanden sprong of DE 10 weken sprong. Ons dochtertje heeft ook wel eens een driftbui en misschien komt dat idd wel doordat ze tegen het lopen aanzit en een beetje grfrustreerd is en dan kan ze dat straks ineens, maar om dat nou een sprong te noemen... Er zijn zoveel dingetjes die ze elke dag leert of ineens kan..
Ik ben het hier helemaal mee eens!!! Hier op t moment een ventje wat echt niet lekker in zijn vel zit... Warmte, tanden die ineens allemaal doorkomen, leren kruipen, proberen te zitten en tijdens t kruipen zich optrekken aan vanalles. Snel huilen mopperen niet willen slapen. Maar of t echt een sprong is nee vind het meer gewoon ff een leer ding waar die doorheen moet.
Dat boek heeft hier voor een hoop rust gezorgd.. Ze ging door alle sprongen heftig heen, nu ze ouder word minder En het boek vermeld en benadrukt ook dat ieder kindje anders is en dat niet ieder kindje tegelijk aan die sprong begint en na afloop tzelfde kan. Elke keer lees k een sprong vooruit en dan dacht ik ja hoor dat kan ze echt niet.. En iedere keer kan ze toch weer wat dingen.
Ehm.. is het raar dat mijn dochter totaal geen sprongetjes heeft.. Ze is altijd haarzelf geen gemekker etc.. maar haar ontwikkeling gaat super maar ik heb echt het gevoel dat ze dus geen sprongen heeft. Of zeg ik nou iets doms?
Hier gingen we rond de 9 maanden door een heftige periode heen. Vlak daarna kon ze tijgeren. Niks was goed...gelukkig was het na een dag of 5/6 over.
Bewust ervoor gekozen het boek 'oei ik groei' nooit aan te schaffen en dat alleen al geeft rust! Ik maak zelf wel uit wanneer ik vind dat mijn kind een sprong heeft of niet. Hier was tot nu toe de periode van 7 tot ongeveer 9,5 maand het heftigst want toen begon de verlatingsangst. Ze wilde niet alleen gelaten worden, ook niet 's nachts. We hebben toen zo goed als dagelijks gebroken nachten gehad. Inmiddels is dit weer over. Ze krijgt nu tandjes maar daar fietst ze goed doorheen. Ik maak me nergens druk om en geniet van elk bijzonder ontwikkelingsmoment. Het hoort er allemaal bij.
8 maanden/11 maanden sprong, was het geloof ik? duurde heel lang naar mij gevoel en ze heeft toen zoveel geleerd (zoals lopen enzo) heel heftig! En ze is in die periode ook een poosje ziek achter elkaar gewest, heel vermoeiend! Nu schijnt de 15 maanden sprong het heftigst te zijn, dus ik ben benieuwd...