Zelf kozijnen huis verven

Discussie in 'De lounge' gestart door 1981Mama, 20 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    hebben jullie daar ervaring mee? Kan je dat gewoon zelf doen?

We hebben wat financiële tegenslagen gehad en het zou een hoop schelen als ik het zelf kan doen.

Uiteraard moet je goede verf en materiaal nemen, daar kom ik wel uit.

Ik had wel besloten dat het dan maar dezelfde kleur als nu moest worden, ik wil eigenlijk een andere maar ik dacht makkelijk te beginnen..

Hoeveel zou het materiaal kosten? Dus verf enzo? Het is een gemiddeld rijtjeshuis, misschien 10% meer kozijn dan gemiddeld.
    Een ladder kan ik kopen of lenen, die kosten neem ik op de koop toe

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Waarom zou dat niet kunnen? Wij doen dat altijd zelf hoor. Scheelt enorm veel geld, kost alleen wat tijd. Durf niet te zeggen hoeveel verf etc je nodig hebt, hangt van zoveel dingen af, maar zelf doen is sowieso veel goedkoper. Wij gebruiken sikkens verf

puzzelstukje en DQueen vinden dit leuk.
  3. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    O ja, doen we altijd zelf! Echt niet moeilijk.
    Gewoon goed schuren, ontvetten, ramen stukje aftapen zodat je niet over de randjes verft.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  4. Rapunzel

Rapunzel Fanatiek lid

14 dec 2012
    4.172
    5.727
    113
    Ja hoor doen wij ook allemaal zelf :thumup:

5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    En grondverf of hoeft dat niet?
    En dan 1x aflakken?
    Hoe doe je dat op een ladder? Met het vasthouden van verfbakjes enzo

6. DQueen

DQueen Niet meer actief

Je zal het nooit zo strak erin krijgen als een vakschilder maar denk dat veel mensen dat zelf wel doen. Goed ontvetten, schuren, weer ontvetten, grondverf, weer ontvetten, weer schuren en aflakken (en die laatste als nodig herhalen incl. ontvetten en schuren). Ik denk dat met goed materiaal en goede verf (dus niet van de bouwmarkt) werken al een slok op een borrel scheelt qua resultaat!

7. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Tuurlijk :) is geen hele moeilijke klus. Het kost alleen tijd. Zorg dat je goede verf hebt zoals Sikkens. En ga voor hoogglans, dat is sterker. Goed schuren/ontvetten en in de grondverf.

Wij doen het gewoon zelf, eventueel met hulp van mijn vader (schilder van beroep). Maar ook zonder redden wij het prima, veel geleerd van hem door de jaren heen qua techniek.

8. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Binnen of buiten? Water of terpentine basis?

Terpentine heb ik ervaring, met water ook wel maar dat vind ik niet lekker schilderen en niet mooi.

Binnen is niet moeilijk. Goed schuren, ontvetten met st Marc en grondverf. Dan aflakken. Vergeet niet licht op te schuren na elke verfbeurt. En eventueel afplakken. Let op je roller, ik geef zelf voorkeur aan vachtrollers ipv schuim.

Buiten moet je rekening houden met oa houtrot en open tijd (vloeibaarheid van verf die in elkaar over loopt, bij te warm weer droogt het te snel en krijg je strepen). Zorg voor een heel goede grondverf en lak. Sikkens is een prima merk.

DQueen vindt dit leuk.
  9. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Je zou ook de oude verflaag er met zo'n speciale föhn af kunnen halen. Dat gaat supersnel. Hier zit er een soort olie op waar je niet zomaar overheen kunt schuren en dan grondverf er op. Dat komt er direct weer af zetten. We moeten alles er af gaan halen. Je kan goed advies krijgen bij een verf speciaalzaak. Ik zou niet afgaan op de gewone bouwmarkt.

DQueen vindt dit leuk.
  10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tuurlijk kan dat. Met 100 euro aan materiaal ben je klaar (met eventueel steiger-huur ben je wel duurder uit). Ik heb het al een paar keer gedaan. Onze nieuwe uitbouw heb ik de eerste keer laten doen en nadien dacht ik: dat had ik zelf netter gekund.
    Bezuinig niet op een goede kwast!
    Grondverf hoeft alleen als er echt slechte plekken in zitten. Afhankelijk van de staat van de huidige laag kun je 1 of 2 keer lakken.
    Zelf ga ik nooit meer met een ladder hannesen. Voor nog geen 100 euro heb je een hele week een rolsteiger. Staat veel steviger, waardoor je sneller kunt en durft te werken. Gewoon alle benodigdheden bij de hand en niet steeds weer naar beneden. Ideaal!

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Nog 1 vraag, naast dat ik nog niet weet hoe ik mn spullen vast ga houden op de ladder...

We hebben aan 1 kant een soort uitbouwtje met beetje schuin dak. Daar moet ik dus op het dak gaan staan (prima), aangezien je met een ladder niet bij het kozijn kan komen. Maar ik moet dan een stuk boven mijn macht schilderen (raam plus schotbord erboven) maar niet tegen de dakgoot stoten. Hoe dan...

12. DQueen

DQueen Niet meer actief

Over temperaturen kun je je wel laten informeren bij de verfwinkel, is voor elk merk verschillend (qua zowel max als min temperatuur). Onze schilders kunnnen bijv. volgende week gewoon de hele week niets doen omdat geen enkel merk verf werkbaar is met die temperaturen. We kunnen dan geen garantie meer geven op geleverd werk.

Waxinelichtjes vindt dit leuk.
  13. DQueen

DQueen Niet meer actief

slecht advies van de grondverf alleen op slechte plekken. De grondverf is je primer! En voor 100 euro ga je het met goede verf niet redden, dan ben je al 100 euro kwijt aan lak voor een pot waar je net 3m2 mee kunt aflakken.

LisbethSalander en Waxinelichtjes vinden dit leuk.
  14. Waxinelichtjes

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Steiger huren.

15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ieder zn mening. Maar mijn verfkunst zat er na 5 jaar nog prima op, terwijl de professioneel geschilderde kozijnen van de buren aan het bladeren waren. Er is werkelijk geen enkele reden om op een goede verflaag wederom grondverf te gaan gebruiken. Doet een professionele schilder ook niet.

16. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit idd.
    Mijn man doet alles zelf behalve de dakkapel, daar kan hij niet goed bij.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    O, en nog een tip (als je die wilt aannemen, want volgens sommigen zijn mijn adviezen waardeloos): bereid je lang van te voren voor. Ik koop bv nooit verf voor het volle pond. Wacht tot een aanbieding van 40% korting oid. Zelfs op sikkens verven (al is det merk echt niet zaligmakend, want je betaalt ook veel voor de naam) kun je dan veel geld besparen.
    De duurdere kwasten van action zijn ook goed en nog altijd goedkoper dan de kwasten bij de bouwmarkt.

sannever en miloena vinden dit leuk.
  18. DQueen

DQueen Niet meer actief

Dat zegt denk ik dan meer over die professionele schilder dan jouw adviezen. Kwasten van de action serieus?

Liselou en Ysabella vinden dit leuk.
  19. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Waarom zou dat niet kunnen?

Het draait om de kwaliteit van de verf en grondig schuren en verven. Geen hoger wiskunde. Wij hebben nooit iemand het houtwerk laten verven, binnen of buiten.

20. Waxinelichtjes

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Precies. Echt, elk GOED schilderbedrijf adviseert een goede primer en lak van een goed merk. Action kwasten zijn echt slechte kwaliteit. Haren vallen uit.

DQueen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina