Wie heeft er ervaring mee? Zijn hier toevallig ouders van kinderen die bijv. een cursus van 4/5 maanden hebben gevolgd (elk weekend circa 2/2,5u zwemles) of nog sneller; de vakantiecursus, bijv. tijdens de kerstvakantie 2 weken dagelijks 2/2,5u zwemles met garantie op zwemdiploma? Ik ben benieuwd naar ervaringen. Helemaal op de wat langere termijn. Stel in de kerstvakantie diploma behaald, vervolgens niet met regelmaat gezwommen door kou of drukte of iets anders, hoe staan hun zwemkunsten er dan voor in de lente/zomer? Is er een risico dat ze het na zo'n korte cursus sneller verleren dan wanneer ze 'gewoon' 1,5/2 jaar wekelijks in het zwembad liggen en vervolgens hun diploma halen? Alvast bedankt voor reacties!
geen ervaring mee maar lijkt me best pittig voor een kind om dagelijks 2 2,5 uur te zwemmen. wij zwemmen 1x in de week 45 minuten (les) en dat is voor mijn dochter genoeg, dan is ze het ook wel zat.
Onze oudste heeft een turbocursus gedaan, 3,5 maand elke woensdagmiddag 3 uur zwemles. Het was best zwaar, hoewel hij op zich veel van zwemmen houdt. Niet zozeer lichamelijk, maar vooral omdat hij op een gegeven moment graag ook wel weer eens gewoon wilde spelen op woensdagmiddag. Hij heeft eind april zijn A-diploma gehaald. Wij hebben daarna ook nog regelmatig gezwommen, omdat we dat nu eenmaal graag doen, dus hij heeft het wel een beetje bijgehouden en is nu bezig met B in normale lessen in een ander zwembad. Hij heeft hetzelfde niveau als de kinderen die op de normale manier hun A hebben gehaald. De voordelen voor ons waren: - het plaatselijk zwembad sloot onverwacht toen hij net begonnen was, het dichtstbijzijnde zwembad had een wachtlijst van bijna een jaar. Het volgende zwembad was ca 20 km verderop en die bood de turbocursus aan, waar hij direct kon starten. Het scheelde ons dus een jaar lang elke week 20 km heen en terug rijden. - hij had eerst een paar weken 2x per week een half uur les. Elke keer waren ze toch wel een paar minuten bezig met weer even opwarmen en wennen zodat er uiteindelijk niet erg veel echte zwemlestijd was. Door langere lessen heb je dat niet elke keer nodig. - zoon wilde erg graag leren zwemmen zonder bandjes en dat had nog maanden geduurd op de normale manier. Nu kon hij deze zomer al lekker zijn gang gaan in het water. - hij was al 5 jaar, en is een redelijk sportief en gespierd jongetje, dus hij kon de belasting wel aan. Er waren ook wat jongere/kleinere kinderen die er beduidend meer moeite mee hadden. De nadelen: - de jfufen waren erg streng. Ze hadden vooraf al gezegd dat er weinig tijd zou zijn voor bijv. watervrij maken, gezien de strakke planning. Maar er waren wel diverse kinderen die bang waren en elke week de halve les aan het huilen waren (die van ons gelukkig niet). Hij was wel bang voor het geschreeuw, maar toen ik uitlegde dat ze wel moesten schreeuwen om verstaanbaar te zijn voor 30 kinderen, begreep hij het wel en was hij ook niet bang meer. - hij kon 3 maanden niet spelen op woensdagmiddag, dat vond hij na een tijdje zelf erg vervelend, maar we telden elke week af tot het diploma en dat motiveerde hem dan wel weer. En gelukkig was het afgelopen toen het mooier weer werd. - hij had moeite om zich echt drie uur lang te concentreren, omdat hij toch al snel afgeleid is. En het was een hele grote groep, met meerdere juffen, dus afleiding genoeg om hem heen. Maar ook daarbij gold dat hij wel te motiveren was met de diplomaworst voor zijn neus. Ik denk dat het erg van je kind afhangt of het een succes is. Voor onze jongste zou het bijv. nooit werken. Die is helemaal niet sportief, liever lui dan moe en zou echt geen zin hebben om zich drie uur lang in te spannen, haha. Hem ga ik dan ook binnenkort maar vast opgeven voor de normale lessen in het dichterbij gelegen zwembad.
Denk dat het er vooral van af hangt hoe oud is je kind kan die het zolang achter elkaar vol houden en heeft het extra toegevoegde waarde. Hier zoon na 14 maanden had ik zo iets van waar blijft je A. Hier hadden ze dan bijvoorbeeld tijdens de herfst vakantie een extra lessen pakket van drie dagen a 2 uur les.dat heb ik toen gedaan. Week daar op mocht hij mee afzwemmen dus daar heb ik het nu wel van ingezien. Duurde idd 14 maanden totaal zes weken ziek zes weken vakantie en daarna nog een paar keer ziek dus dan kom je al snel op 14 maanden voor dat hij zijn A had. B ging gelukkig een stuk sneller. En C heeft hij via schoolzwemmen gehaald. Dus hoe oud is je kind. Kan hij/zij het aan lang zwemmen. En heeft het toegevoegde waarde. Succes ermee.
Nog geen ervaring met eigen dochter maar mijn neefje en nichtje hebben beiden een turbocursus gedaan. Neefje kan nog steeds niet supergoed zwemmen en nichtje wel, verschilt per kind dus..
Ik vind het zelf behoorlijk zwaar voor een kind. De zwemschool waar die van mij heen zijn gegaan biedt de 1e tijd gewoon lessen aan van een half uur. Als je kind de been,- en armslag tegelijk beheerst kan je een 12 weken cursus gaan volgen. De lessen duren dan anderhalf uur, 1 keer per week. Ik vond dat voor alle 3 mijn kids al zwaar genoeg! Bij zo'n stoomcursus gaat het er vaak best streng aan toe, ik ben meer voor de speelsere manier, zodat de kinderen eerst plezier in 'zwemmen' krijgen en dan ongemerkt de basisdingen aan leren. Mijn oudste drie hebben alle 3 binnen een jaar a en b gehaald.
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik heb het zwembad zelf ook nog even gebeld. Het is hier trouwens in het zwembad v/d sauna waar de cursussen gegeven worden, niet in een regulier zwembad. Ik ben nog steeds positief, vooral toen ik begreep dat er een maximum is van maar 8 kindjes per groep en dus per instructeur, van de speelse wijze waarop de lessen gegeven worden. Geen streng gedoe en geschreeuw voor een groep met 30 kids dus. Aan de andere kant...... mijn oudste zit nu in een bekend groepje, weet hoe alles gaat en zit daar prima. Ik denk dat ik hem dus nog lekker een jaar door laat lessen, dan heeft hij hopelijk binnen de 2 jaar zijn diploma A en ga ik mij wagen aan een sneller leren zwemmen cursus wanneer mijn middelste zoon hier aan toe is, dat is sowieso nog even wachten, hij wordt bijna 4 en voordat hij 5 wordt ga ik daar sowieso niet aan beginnen. Nogmaals bedankt voor de reacties!
Hier een vijfjarige in de snelcursus. Vn januari tot april een half uur per week, daarna snelcursus tot heden. 30 september afzwemmen voor a. Hij zwemt nu donderdag van vier tot zes met een korte eet en drinkpauze 5-10 minuten. Sinds de snelcursus is het echt heel snel vooruit gegaan met. Zwemmen. Ik ben dus positief en heb jongste zoon nu op de wachtlijst gezet zodat die met vijf ook kan starten...
Dirk heeft een zomercursus gedaan, zes weken elke weekdag half uur. Voordeel was dat op die manier er goed aan conditie gewerkt werd. Wij waren erg tevreden. Hij was toen zeven.
Oh dat is wel een goed systeem.. Vaak is versneld zwemmen langer (1,5 uur per keer) en dat is wel lang. Je ziet dat kinderen het snel koud krijgen en erg moe worden. Ook kun je natuurlijk met 7 veel meer hebben dan met 4,5
Mijn dochter van 5,5 jaar heeft afgelopen zomer een vakantiezwemcursus gedaan op een Franse camping. Wij kozen hiervoor omdat we zelf in Frankrijk wonen en de zwemles hier minder goed georganiseerd is, en onze dochter weinig Frans spreekt (wel Engels). Het was ideaal, ze heeft in 2 weken haar A gehaald! Daarvoor was ze wel al goed watervrij, kon drijven en zwemmen 'op z'n hondjes'. De lessen waren 6 dagen per week, 2x3 en 4x4 uur per dag. Wel met 2x pauze. Er werd flink gewerkt, maar het was ook heel leuk en speels, met veel individuele aandacht (max een kind of 5 per meester/juf). Onze dochter trok het prima, zowel fysiek als qua concentratie. Ze hadden trouwens wel kleine wetsuitjes, anders werd het wel koud. Dit was met 123jump. Grote voordeel is natuurlijk dat je niet anderhalf jaar elke zaterdag naar het zwembad moet Voordeel is ook dat ze in de lessen echt even kunnen doorpakken. Als ze iets niet kunnen of niet durven is er tijd en ruimte om daar echt even aandacht aan te besteden en zo snel vorderingen te maken. Nadeel is misschien wel dat de zwemslagen wellicht toch iets minder 'inslijpen'. Ik vind dat onze dochter nog niet zo heeel erg goed zwemt, nog erg gehaast bijvoorbeeld, en de armen en benen fladderen soms nog wat, maar dat zie ik bij meer kinderen. We gaan dus wel nog door voor B.