Hond trekt aan lijn.

Discussie in 'De lounge' gestart door Panda1, 5 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Hallo

Onze hond weegt 55 -60 kilo en trekt enorm aan de lijn als hij een andere hond tegenkomt of bij dingen die hij boeiend vind. Ik ben op cursus geweest, maar dit gedrag krijg ik er niet uit. Hij is nu 8. Wat voor riem halsketting zouden jullievadviseren? Een halti hebben wij, maar dit maakt het uitlaten voor de hond tot een vreselijk iets. Helpt een tuigje b.v. ook om hem beter te houden?

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Bij ons hielp toen inderdaad een tuigje heel goed.

3. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Wij hebben een tuigje ivm gezondheidsproblemen hond, maar onze labrador is meer gaan trekken en minder goed te corrigeren. Bij ons werkte de half slipband icm leren riem (geen "uitloopriem") eigenlijk het beste, maar ja die mogen we niet meer gebruiken. Nu geven we vaak een harde "ruk" met de riem aan zijn tuig (zonder hem te raken!) waardoor hij schrikt en dan loopt hij wel weer in het gareel.

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Met een tuigje gaan ze vaak meer trekken ( ze kunnen zich dan beter afzetten, hebben meer kracht ).
    Een halti ben ik ook geen voorstander van.
    Ik zou met hem op cursus gaan, om het trekken goed af te leren.
    Onze Amerikaanse Stafford trekt niet, nooit gedaan ook. Als hij een andere hond ziet en hij wil zich daar op focussen dan haal ik hem daar direct uit. Klein rukje aan zijn riem, of even zijn naam zeggen. Dan is het weer over.

5. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
  6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik hoorde hier laatst ook iemand over. De trainer die hondencursus had gegeven had haar een halsband aangeraden van Cesar Milan.
    Die zit hoger om de nek ofzo en daardoor is trekken voor de hond niet fijn. Anders ff googelen:)

7. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Onze hond is 45 kilo en wil ook nog wel eens trekken aan de riem. Met veel positiviteit, geduld en consequent zijn is het al wel een stuk minder geworden. Ik vind een halsband als correctiemiddel echt 'not done' om bij mijn hond te gebruiken ('gentle' leader, halti, (halve) slipketting, spikes etc), want een wandeling is VOOR mijn hond en hij moet er ook plezier aanhebben. En met een correctiemiddel dat hem pijn doet wordt dat plezier er niet meer op. Sommige dingen heb ik dan ook geaccepteerd (trekken naar andere grote honden bijvoorbeeld, dan trek ik hem weer de andere kant op en negeer hem verder) en met een bal in mijn hand/een snoepje en een gek hoog stemmetje krijg ik nog aardig wat gedaan bij hem ;)

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Daar heb je geen speciale band van Cesar Milan voor nodig. Ik doe dat zelf met onze hond.
    Vaak in een situatie waarin hij is afgeleid. Als hij bijvoorbeeld een andere hond tegen komt. Er is hier 1 mini keffer die vreselijk tekeer gaat tegen onze hond ( en hij heeft onze hond zelfs eens aangevallen!! ). Onze hond wordt daar tegenwoordig niet meer zo vrolijk van, maar ik wil dat hij normaal blijft lopen, niet gaat fixeren en niet gespannen wordt. Ik verleg de halsband dan naar net achter zijn oren, kan mooi met die lange speknek, en dan heb ik direct meer 'controle'.

9. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Doe een normale halsband om en ga oefenen op aandacht.
    Je hond moet aandacht voor jou hebben niet voor zijn omgeving....
    Dus begin in een prikkelarme omgeving en train op een commando waarop jij aandacht vraagt. Bij ons is dat "kijk".

Neem een bak met lekkere snoepjes iets waar hij echt iets voor wil doen...
    Zet je hond neer en telkens als hij even wegkijkt en je zegt "kijk" en hij zoekt oogcontact direct belonen.
    Doe dit vaak op een dag een aantal keer en vooral niet te lang. Sluit het af met een leuk spelletje zoals even snel een balletje weggooien ofzo.

Verplaats deze oefening naar een steeds prikkelrijkere omgeving. En blijf ook onder het lopen oefenen. Maar zorg dat je het doet als je ook verwacht dat hij het commando kan opvolgen dus niet als hij net lekker druk aan het snuffelen is en hij toch geen oog voor je heeft.
    Hij moet het commando "kijk" eerst goed leren voordat hij het in voor hem.moeilijke situaties op kan volgen.
    Voer dit telkens in moeilijkheid op als het goed gaat. Op die manier krijgt je hond steeds meer aandacht voor jou.
    Op den duur kun je als je een andere hond aan ziet komen alvast zijn aandacht vragen voordat hij gaat trekken.
    Naarmate de tijd verstrijkt kun je ook de beloning die hij krijgt uitstellen dus in het begin direct een snoepje en als hij het beter snapt kan je langer zijn aandacht vasthouden door bijvoorbeeld pas na 30sec een beloning.
    Het kost wat tijd maar als je consequent bezig bent en niet te snel wilt en rekening houd met dat je af en toe even geen contact hebt waardoor je ook wel weer eens oonieuw moet beginnen is dit wel de beste manier ipv met halti's lopen, slipkettingen, half checks etc.
    Die kunnen je helpen je hond onder controle te krijgen maar dan moet je de basis ook doen dus aandacht hebben van je hond.
    Anders helpen de hulpmiddelen ook niet.

Begin alsjeblieft niet aan slipkettingen en antitrektuigjes etc alsje niet weet wat je doet. Je kan namelijk meer schade aanrichten dan dat je goed doet.

10. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Tja, als je er verder geen energie in wil steken is een harde ruk waarschijnlijk de beste oplossing.
    De hond snapt er helemaal niets van maar uit schrik gaat hij dan weer netjes lopen...zou het idee niet fijn vinden dat mijn hond luistert omdat hij bang is.

11. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Dit werkte bij Floor (mini pincher) met ADHD (gaan gaan gaan gaan!) en met Kara (bouvier van 45 Kg en enorm enthousiast van katten...niet om te "eten" want ze is er mee opgegroeid en eenden....wel om te "eten" XD) enorm goed in samenwerking met dat zodra ze harder of voor mij gingen lopen gewoon simpel weg stoppen met lopen. Zodra ik stil sta moeten zij zitten en dat weten ze. En is bijzonder vervelend als ze moeten plassen ;)
    Af en toe moesten ze even een straatje oefenen als het weer even fout ging en daarna ging het weer perfect.
    Een uitloop riem helpt trouwens dit foute gedrag in de hand dus als je hond hier gevoelig voor is dan zou ik die als eerste vervangen voor een gewone leren riem.

12. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

+1

Een privé les waarbij je gericht gaat werken aan dit probleem is wellicht ook nog een optie?

Mijn hond(je) wilde ook nogal eens trekken aan de riem en met de gedachte dat ik straks een kindje (kinderwagen) heb en een trekkende hond vond ik niet ideaal.
    Ik heb een gedragsdeskundige laten komen waarbij ik ook mijn hondencursussen heb gehad. Deze heeft mij een aantal tips gegeven, waaronder dus de "kijk" "let op" oefening.

Binnen een week merkte ik al zo duidelijk het verschil :).

"Samen" werken en belonen vind ik een prettiger idee dan de hond laten doen wat ik wil omdat hij een onprettig gevoel heeft.

13. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    Een gentle leader is helemaal niet bedoeld om correcties mee te geven. Het hoort geen pijn te doen en is juist een hele zachte manier om een hond netjes te laten lopen. Tijdens het aanleren willen honden nog weleens proberen hem eraf te krijgen, maar met wat worst is dat binnen een paar dagen over. Het is bij goed gebruik nog het meest te vergelijken met het halster van een paard. Daar ga je ook niet aan lopen rukken en dat vind ook niemand zielig.

Een hond is er niet bij gebaat als er nooit eens iets gewoon "moet". Daar worden honden helemaal niet gelukkig van. eerder angstig en onzeker, omdat ze geen leiding krijgen. Ze hebben het niveau van een driejarig kind en die geef je ook regeltjes en die krijgen ook weleens "straf" als ze niet luisteren. (en natuurlijk een beloning af en toe als iets goed gaat)

@ts: ik zou op zoek gaan naar iemand die je kan helpen met het aanleren van een gentle leader. Dat is een prima diervriendelijk hulpmiddel, maar het moet wel op de juiste manier aangeleerd worden, zowel aan de baas als aan de hond. Niet op eigen houtje gaan proberen, want dan kan het zijn dat de hond er toch een hekel aan gaat krijgen.

Tuigjes zijn gemaakt om mee te trekken. Sledehonden hebben tuigjes..

14. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Sorry? :( Wat weet jij hoeveel energie wij in hem steken? :( Mijn lab heeft alle gehoorzaamheidscursussen gehad die er waren en geslaagd met de hoogste cijfers in klas elke keer. Hij kent al zijn commando's en volgt ze ook gewoon netjes op. Hij is absoluut niet bang voor ons hoor, maar hij wil wel eens eigenwijs zijn als hij iets ruikt ofzo, het liefst vrouwelijks. ;) In de regel hoeven we altijd alleen maar de commando's "naast" en "blijf naast" te geven en hij volgt ze netjes op. Die ruk aan de riem is puur als hij echt niet wil luisteren en ineens een kant op schiet, terwijl ik met een kind loop of in de wagen of aan de hand.

Dus misschien niet bijvoorbaat zo je conclusies trekken alsjeblieft. :) Mishandel mijn hond nl niet, hij is echt mijn maatje, altijd geweest.

15. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Nou soms is een ruk aan de riem ook wel een gepast hoor.
    Ik heb drie honden en ze worden allemaal positief benaderd maar als ze weigeren krijgen ze ook wel eens een correctie op de riem of een kontenwipper.

Ik kan het me gewoon weg niet permiteren dat mijn stafford een andere hond grijpt en daar dan bijgevallen word door mijn golden en opgejut wordt door de teckel.
    Dus ja soms is een correctie op de lijn ook op zijn plaats als je te laat bent met het tijdig afleiden...

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik Ben nu met een pup begonnen dat ik gewoon stil blijf staan als ze trekt. pas als ze gaat zitten of rustig staan gaan we verder lopen. Nu dag 3 gaat het al super goed. Ze trekt niet meer aan de riem. Nu trekt ze enkel nog als ze mensen of andere dieren ziet. Weer blijf ik gewoon staan en vraag vreemde mensen die willen aaien heel even te wachten. Zodra ze stopt met trekken loop ik met haar naar die persoon toe en wordt ze beloond met wat ze wilde. gevolg dat ze met trekken niks bereikt en dit hopelijk ook daardoor niet doet.

Bij een grote hond zou het zelfde wel helpen alleen is 30+ kg moeilijk in de Hand te houden. Honden zijn gewoonte dieren en dit
    gedrag heb je hem zelf aangeleerd. Meelopen als hij trekt of aandacht geven als hij dit doet is een teken voor de hond dat het zo hoort. Stil blijven staan als hij trekt en pas gaan lopen als hij hier nee stopt. Begint hij te trekken als hij mensen of honden ziet ook stil staan, geen aandacht en wachten tot hij stopt met trekken en weer lopen.

17. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik heb ook niet gezegd dat een hond nooit iets 'moet'. Maar mijn hond wordt niet opgevoed met pijn als correctie.
    En wat betreft die gentle leader, voor de meeste mensen moet het hulpmiddel voldoende zijn om de hond te laten luisteren, ze denken er vaak niet aan dat je als baas ook er energie in moet steken. En dan zie ik honden die zich er écht niet prettig bij voelen. En dan ga je je doel voorbij.

18. Zonzon

Zonzon Bekend lid

5 aug 2012
    727
    0
    16
    Ons Staffordje heeft een gentle leader, alleen dan niet over de snuit maar om haar nek en middel. Werkt perfect. Daarbij hebben wij ook alle cursussen gevolgd die er bestaan en dan luistert ze als een mak lammetje, maar in de praktijk dus niet :( blijven staan, belonen en alles werkt, tenzij er een andere hond loopt, dan is ze gewoon niet te houden.. Dus ben blij met die gentle leader hoor! Dan kan ik haar tenminste houden en gaat ze wel netjes zitten zoals ik wil!

19. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Labrador eigen :D
    Af en toe die vreselijke bananen in de oren he.

20. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Het commando kijk kent hij wel. Hij kent alle commandos. Behalve dus als er een andere hond aankomt oid. Geen koekje snoepje of afleiding helpt op zo'n moment. T enige wat hij dan doet is trekken. En ik zoek iets zodat ik hem weer makkelijker meekrijg en hem er wegkrijg. Slipketting, halve slipketting etc breekt hij zo doorheen en die knappen alsof het dunne touwtjes zijn. Dan blijft toch de halti nog het meest voor de hand liggen. De hond heeft geen pijnvan de hali maar het is meet iritant dat dinf om de snuit. Bovendien zijn de meeste mensen al bang van hem (ras) en door een halti denken ze dat hij een muilkorf draagt.

Deel Deze Pagina