Ik ben gezwicht...na alle goede berichten, tegenstrijdige artikelen en slechte artikelen dacht ik: tja..het moet gezond zijn. Alleen al vanwege de groentes en fruit. Ik gebruik het niet als maaltijd maar als tussendoortje (mijn snaai momenten). Ik heb het boek 70 groene smoothies besteld - en enthousiast begonnen! De eerste die ik maakte was HEERLIJK! Zo zou ik het wel elke dag kunnen! Beetje dure hobby dan alleen..... Vandaag ging ik vol goede moed aan de 2e beginnen. Appel, peer, paksoi en water. Gat-ver-damme!! Wat smerig! Een banaan ebij...ietsjes beter. Meer water...langer in de blender. Tanden op elkaar, neus dicht en doorbijten! Dacht ik... Ik krijg het niet naar binnen. Na een half glas ben ik echt misselijk...nu al aanhoudend een uur. Ik heb een liter staan Baaaaahhhhhhh daar gaat mijn goede moed. Door de gootsteen.
Dus gelijk de tip, begin met kleine beetjes! Ik vind vooral spinazie, boerenkool en rucola lekker erdoor. En eigenlijk altijd wel gecombineerd met banaan ( Tip; ik vries banaan in, in plakjes snijden en dan in een zakje ) maar heel soms tref je een 'kokhals' smoothie. Zo had ik mn eerste werkdag een 800ml ongeveer, grote drinkbeker vol maar te kort geblend. In de auto wou ik 'm opdrinken, nou ik sputterde de boerenkool bijna tegen de voorruit en heb heel de dag honger gehad.
haha ik zie dat zo voor me!! Een groene voorruit... De eerste die ik maakte was lekker zoet. Mango, peer en appel. Maar deze: ik moet hem echt kauwen (dus al extra lang in de blender gedaan) en ligt echt als een blok op mijn maag. Ik krijg er rillingen van, en als ik er nu weer aan denk staat het kippenvel op mijn armen. Ik ga er vanavond letterlijk soep van koken (want weggooien is ook zonde). Een lekkere groene soep, zodra mijn moeder mijn whatsappjes heeft gelezen over hoe zij dat altijd zo lekker maakt. Ik maak ook aantekeningen in het boek, bij deze staat een grote NO-NO! Is rauwe boerenkoop ook niet heel heftig dan?
Smoothie is af en toe lekker... Maar vergeet niet om ook gewoon je groente en fruit te eten...in de blender gaan wel vezels verloren. Misschien kun je ook gewoon lekker fruit en groente snijden en op een bord leggen...dan daar van snaaien
Boerenkool en spinazie zijn heerlijk, als maaltijd lust ik dit niet maar in de groene smoothie heerlijk! Als je er banaan bij in doet en bijv sinaasappel proef je het niet eens. Aardbei, bosbessen spinazie en banaan ook lekker. Gele meloen en aardbei! Avocado, sinaasappel en aardbei. Kiwi banaan en sinaasappel. Peer en appel perzik! Vaak gebruik ik ook als basis bijvoorbeeld magere franse kwark. Als de smoothie fik is drink ik hem met een rietje, blijft er niets in je glas achter Ik gooi eigenlijk overal wel spinazie of boerenkool door. Als ik bijvoorbeeld aardbeien goedkoop op de markt haal, vries ik ze in grote plastic emmers in. Makkelijk voor het najaar/winter. Spinazieblaadjes was in af en verdeel ik over boterhamzakjes, en dan de vriezer in. Boerenkool idem. Ik gooi er ook wel eens lijnzaad in.
weet je, het lijkt me allemaal best gezond enzo maar als ik de ingrediënten zie, dan wil ik niet weten welk bedrag er onderaan mijn bonnetje op de weekboodschappen komt te staan. Of hoe doen jullie de inkopen hiervoor? *edit, zie hierboven al wat suggesties
ik wil de smoothie echt makkelijk kunnen pakken, voor de snaai momenten. Mijn groente en fruit wat ik normaal al eet blijft er gewoon bij. Het is echt puur iets extra's. In de blender gaan geen vezels verloren toch? Dat is dacht ik alleen bij een juicer. Fruit en groente snijden en 'zo' opeten deden we ook al veel. Maar tussendoor pak ik gewoon teveel rotzooi en daar wil ik vanaf. Een lekker gezonde smoothie leek me zo'n onwijs goed idee. Met de nadruk op lekker
Ik doe groene smoothies soms, maar meestal juicen. Als aanvulling, dus eet ook nog gewoon groenten. Ja de smaak is soms een beetje wennen. Komkommer is ook erg lekker erdoor, lekker fris. Blaadje mint idem, maar alleen de blaadjes! Sommige dingen zijn geoonweg vies en wennen niet. Van die winter heb ik geprobeerd kool te juicen, savooienkool, paksoi etc. Echt te vies voor woorden, daar was ik ook misselijk van. Broccoli is trouwens ook lekker, maar zou ik juicen, niet in de blender.
Ow en om aan vezels te komen eet ik muesli, brood met veel vezels, inca bessen, goji bessen, haver zemelen en fruit/groenten, salds met linzen en andere bonen.