Op het doosje van de verse frambozen staat dat je ze niet moet wassen. Maar dat zit me niet lekker.. moet ik ze toch wassen? En zou dat wel voldoende zijn? Of moet ik ze anders maar opbakken tot een sausje (dus goed verhitten) om er zeker van te zijn? Ik heb ook braamstruikjes in mijn tuin. Duurt nog wel even tot die bessen hebben, maar kan je die zo van de struik eten, of moet ik die ook wassen/verwarmen om er zeker van te zijn dat eventuele wurmpjes etc dood zijn? Wat zijn jullie ideeen/ervaringen?
Ik was nooit iets, maar ik eet dan ook biologisch. Zijn het biologische frambozen? Anders zou ik ze wassen.
Waar ben je bang voor dan als je ze niet afwast? En verhitten lijkt me niet nodig. Eet zelf elke dag wel (een doosje) frambozen sinds ik zwanger ben. Heerlijk en boordevol foliumzuur. Ik eet ze gewoon zo uit het doosje zonder af te wassen.
@nizzie, er staat niet specifiek biologisch opgenoemd (bakje van de AH). Wassen dan maar. @kleinebeer, omdat geadviseerd wordt groente&fruit grondig te wassen als je het rauw eet vanwege mogelijke virussen en parasieten (iets van listeria en toxoplasmose wat heel schadelijk is voor ongeboren kind)
Frambozen zijn veel te delicaat om te wassen,.,.dan gaan ze kapot....zonde! Ik eet die van de ah zo uit het bakje....meerdere per week en geef ze ook zo aan mijn zoontje van 2,5.....nog nooit iemand ziek van geworden hier....
@78Sandra, ja.. normaal zou ik ze ook zo eten.. maar het gaat er nu juist om dat ik zwanger ben en geen risico wil nemen. At jij ze ook ongewassen tijdens je zwangerschap?
@Teuntje, dank je voor jouw ervaring! En iedereen bedankt voor hun ervaring/mening! Ik voel me denk ik toch geruster als ik ze was..
Gewoon doen dan, zeker als het voor jou beter voelt. Daarom doe ik het zelf ook. Je moet ze gewoon niet te hardhandig wassen
Ja, de gehele zwangerschap...ik spoel dat soort fruit nooit af....zelf appels etc niet...die eet ik ook gewoon met schil en al op....nog nooit wat aan overgehouden...
Het advies is om -zeker tijdens de zwangerschap- groente en fruit om te spoelen. Ik doe het zelf alleen al omdat ik niet weet wie er met zijn handen aan heeft gezeten. Dat jij er nog nooit iets aan hebt overgehouden is natuurlijk een drogreden... Je kan er sowieso op latere leeftijd nog last van krijgen natuurlijk.
Iedereen moet lekker doen wat hij zelf goed acht..... Ik vind het bij frambozen alleen zonde want die dingen zijn zo delicaat dat ze door ze te wassen erg beschadigen en waterig van smaak worden.....maar als jij het graag wil wassen laat je dan vooral door mij niet tegenhouden. Het lijkt mij alleen wat overdreven....kijk appels enzo daar kan ik me nog wat bij voorstellen, daar kunnen meerdere mensen aangezeten hebben als je ze niet voorverpakt koopt.....
Ik zeg toch ook niet dat het voor iedereen zo is.....ik zeg alleen dat IK er niets aan over heb gehouden......en op latere leeftijd.....denk niet dat het dan nog te herleiden is naar die ene framboos of appel die ik niet heb gewassen..... Doe vooral lekker wat je zelf denkt dat goed is en waar je je lekker bij voelt.... Er wordt gevraagt om een ervaring en dit is de mijne.....
Ik spoel ze af. Net zoals de bramen die ik uit mijn tuin haal. Overigens kun je niet echt zeggen of je er iets aan overhoudt.. Hoe wil je dat testen? Door bepaalde waardes in het lichaam van verschillende mensen die altijd of nooit hun fruit wassen, anders zie ik niet in hoe je kunt weten dat het daar aan te herleiden is.
Als je geen antistoffen hebt tegen toxoplasmose valt ongewassen, rauwe groente en fruit in dezelfde categorie als rood rauw vlees... Te vermijden dus. Heeft niks met overdreven doen te maken.
Ik was ook alles hoor Tja, dat het er onder mooi of minder lekker door wordt is dan zo. Dat doet natuurlijk onder aan de gezondheid van je kindje
Ik zou ze wassen, gewoon voor je eigen gevoel. Als je ze ongewassen eet en je kindje blijkt na de geboorte besmet te zijn geweest met toxoplasmose dan vergeef je het jezelf de rest van je leven niet (zelfs als het dan toch door iets anders was gekomen). Of stel je krijgt een miskraam, dan zal je altijd denken; komt dat door toxoplasmose Dit laatste heb ik zelf gehad toen ik een miskraam kreeg. Die keer juist zonder handschoenen in de tuin gewerkt....als een klein kind aan het janken of het daar dan misschien door was gekomen.