Snoep/koek/drinken

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Hillebil, 22 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Hier 1x per dag een snoepje. Fruit mag meerdere keren. Soms is dat bijvoorbeeld ook komkommer of tomaat. Koek hebben we vaak niet in huis.
    Qua drank willen ze vaak gewoon water. Mijn kinderen zijn 7 en 10.
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    5 en 8 hier.
    Wij doen 1 beker zoet drinken en 1 snoepmoment per dag, ze kiezen meestal een stukje chocolade, dat hebben ze liever dan koek of snoep (en ik ook:)). In het weekend wel vaak een chipje.
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  3. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.526
    113
    Vrouw
    De jongens mogen thuis 1x per dag een beker diksap en een biscuitje of rozijntjes. Verder drinken ze water en bij de lunch melk. Als we uiteten gaan of op terras zitten kiezen ze vaak voor appelsap. Andere tussendoortjes zijn fruit, cracker of rauwkost.
    Bij de BSO en kdv hebben ze volgens mij aardig dezelfde uitgangspunten. Bij opa en oma uiteraard niet, dus daar wordt 1x per week wat meer gesnoept.
    Snoep en chips lusten ze trouwens beide niet, dus dat scheelt weer.
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  4. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.354
    113
    Home
    4 en 6 jaar...
    Drinken is hier water
    En 1x per dag mogen ze een koekje/snoepje
    In het weekend doen we wel wat chips of popcorn
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.502
    113
    Hier een bijna peuter, dus bijna 2 jaar.

    Ontbijt is cracotte of boterham met hagelslag/jam/pasta. Met opvolgmelk.
    Tussendoor soms een snack (kan koekje/rijstwafel/chocola/fruit/cake zijn)
    Lunch is warm met toetje yoghurt of vla.
    Tussendoor vaak een banaan en daarna vaak weer een snack (dus koekje/rijstewafel/knijpfruit/whatever)
    Avondeten is warm met toetje.

    Tussendoor drinkt hij water, limonade of sap met water.

    Ik ben niet strikt met eten en drinken. Ik ben niet tegen suiker maar als ik het idee heb dat het een beetje uit balans raakt dan eten we die avond GVA, of ik stop er een extra stuk fruit in ipv een koekje (wat ook suiker is maar goed :p ).
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  6. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.768
    4.733
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is 3.5. Bij de maaltijden mag zie kiezen tussen melk of water. Verder drinkt ze ranja en soms een beker sap.

    Ze eet 1, soms 2 keer per dag fruit. En zo'n 2 keer per dag een snoepje en soms een koekje.

    Over beleg enzo doe ik niet moeilijk. Ze mag gewoon kiezen, maar 9 van de 10 keer is het kaas haha. Dus die ene keer pasta of hagelslag is wel te overzien.
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  7. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier drinken ze ongeveer 2 bekers water en 1 glas melk per dag, verder siroop.
    Een koekje krijgen ze vaak rond 3 uur, na schooltijd... Maar dit is dan 1 koekje (en niet elke dag want soms krijgen ze extra fruit smiddags).
    In het weekend krijgen ze soms chips of chocolade.
    Ze zijn 6 en 3 en half.
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  8. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Hier is de standaard:
    Ontbijt met melk
    Fruit met water of thee
    Lunch met water of thee
    Na het slapen koekje, soepstengel of iets anders met ranja of diksap
    Avondeten met restje ranja, of als dat op is water
    Melk voor het slapen gaan

    Mijn zoon is twee. En op verjaardagen laten we dit helemaal los, maar dan nog eet hij niet veel troep. Hij is gek op zijn boterhammen.
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  9. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Hier nooit snoep in huis. Chipjes hebben we af en toe, koekjes of taart bakken we altijd zelf. Wij eten zoveel mogelijk suikervrij, dus hier is het zeker niet de norm om elke dag iets zoets te eten.

    Wij drinken water, thee, zelfgemaakte ijsthee etc. Maar nooit limonade, fristi of dat soort zoetigheid. Ik drink dat zelf ook niet, dus zie niet in waarom ik dat aan mijn kinderen moet geven. Het heeft geen enkele voedingswaarde. In de winter drinken we wel eens zelfgemaakte warme chocolademelk: stukje chocolade gesmolten in plantaardige melk.

    Hier krijgen ze na schooltijd dus fruit, nootjes, rauwkost, een cracker, maar ook wel eens zelfgemaakte muffins of iets dergelijks. Maar dan wel een gezondere variant. Ze zijn niet anders gewend en klagen nooit. Ze weten dat ze bij anderen wel eens snoep of koek krijgen, maar vragen daar thuis nooit om. De oudste vindt het ook echt niet lekker en vraagt bij haar vriendjes altijd om fruit en water.

    Het is nooit te laat om de knop om te gooien. Wellicht dat je kinderen in het begin mopperen, omdat ze bepaalde dingen gewend iszijn Maar dat is dan maar zo. Probeer vooral consequent te blijven en ga niet zelf snoepen of snacken, terwijl je kind iets anders krijgt. Geef zelf het goede voorbeeld, dat helpt. Succes :)
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  10. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Mij kinderen zijn 2 en 3. Chocopasta en hagelslag etc mag alleen in het weekend, vooral.de jongste is echt een chocopastamonster. Ze eten doordeweeks pindakaas (zonder toevoegingen), zuivelspread, humus, kaas, kipfilet of appelstroop. Elke middag krijgen ze een biscuitje en beker limonade, in de ochtend en tijdens het eten is het melk of water. Ik ben niet heel.moeilijk met snoepen, als het zomers weer is eten we vrijwel dagelijks een waterijsje, en op verjaardagen mogen ze gewoon taart en snoep van mij.
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  11. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Mijn dochter is 2 en we proberen suiker te beperken.
    Limonade krijgt ze niet. ( evt water met een iets van fruit er in)
    Snoepjes krijgt ze niet.

    Ontbijt banaan ( wil ze standaard), brood en melk
    Tussendoor fruit en water of thee
    Lunch brood, ei, groentepannekoek oid met melk
    Tussendoor peperkoek, kinderkoekje of fruit/rauwkost met water
    Diner normaal avondeten met water en yoghurt evt met muesli.

    Wij zijn trouwens wel ijseters. Die krijgt ze met mooi weer dus wel regelmatig
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  12. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Is helemaal niet erg als je niet ontbijt. Dat is echt een fabel.
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  13. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    891
    1.121
    93
    Wij hebben niet echt regels betreft eten, behalve dat we niet de hele tijd hetzelfde eten en drinken. Vaak is het hier zo dat ze doordeweeks 1 of 2 keer per dag een snoepje/koekje eten. Drinken is water/melk/limo/sap/pakje en voor de oudste in het weekend wat fris. Chips op woensdagmiddag en in het weekend. Hagelslag en chocopasta is hier niet bijzonder en hoort gewoon bij het broodbeleg. Op warme dagen veel waterijsjes en een keer een cornetto ofzo.

    Ze bewegen allebei meer dan genoeg en eten hun gezonde voedsel goed, dus ik vind het allemaal wel prima.
     
    NiVa0230 en Hillebil vinden dit leuk.
  14. Hillebil

    Hillebil Lid

    5 aug 2018
    75
    62
    18
    Vrouw
    Dankjullie!!

    Ik ga weer naar 1 snoepmoment per dag, waar ze naast het snoepje/koekje limo/sap mogen drinken. In de weekenden en vakanties wat losser. Het zal even wennen worden maar het is uiteindelijk beter.
     
  15. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    Mijn dochters zijn bijna 5 en bijna 3. Hier drinken mijn hee lichte aanmaaklimonade en 1x per dag taksi/appelsap.
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  16. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Wel wat herkenbaar. Sommige dagen let ik niet zo op, sommige dagen ben ik heel streng.

    Zoontje is 2, krijgt in principe alleen water. Als hij slecht drinkt krijgt hij limonade. Buiten de deur drinkt hij graag fristi of groene ijsthee, thuis hebben we dit niet.

    Ik wil altijd dat hij sowieso eerst fruit eet voor we aan een koekje beginnen. Al tel ik nooit het water ijs of de koekjes... eigenlijk wil ik daar ook mee terug naar het baby schema (‘s ochtends fruit, ‘s middags een koekje) maar ik gebruik de koekjes ook vaak om hem zoet te houden als ik met de flessen bezig ben en dus even geen hand vrij.
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Dat klopt in theorie wel, alleen wat veel niet-ontbijters helaas doen is later op de ochtend onverantwoord snacken in plaats van normaal ontbijten. Dan zou ik toch liever gaan voor een gezond ontbijt ;). Maar inderdaad, ontbijt is heus niet dé belangrijkste maaltijd van de dag. (Ja, alleen de belangrijkste maaltijd v/d dag voor bepaalde bedrijven in de voedingsindustrie natuurlijk :roflmao: net zoals tussendoortjes...)
     
    Hillebil vindt dit leuk.
  18. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Paar afspraken hebben we hier:
    Met zeuren krijg je niks
    In ochtend fruit, middag koek of snoep
    Ochtend de 1 drinkt melk, andere water. In avond melk of water/thee. Overdag veelal ranja. Dan wel de suikervrije variant.
    Op woensdag middag uit school pakje fristi en in het weekend mag dat ook. Net zoals in het weekend een zakje chips en we eten lekkere broodjes.
    We wisselen zoet beleg af met hartig. Om en om.
    Fruit doen we nog weleens extra, als toetje. Biivoorbeeld mango of aardbeien.

    Deze afspraken gelden ook voor mij :roflmao::rolleyes:
     
    NiVa0230 en Hillebil vinden dit leuk.
  19. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja inderdaad...als je dan toch trek krijgt moet je wel iets eten wat " gezond" is of voedingswaarde heeft.
     
  20. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Wel herkenbaar, Ik ben nu ook weer bezig om wat meer ritme terug te vinden.
    Ik merk dat onze oudste nu ook weer beter eet 's avonds :p

    Ze krijgen 's morgens rond 10 uur fruit, en s' middags rond 15.00/15.30 een koekje/snoepje/fruit.
    Drinken mogen ze de hele dag, ze hebben beide een fles die altijd gevuld is met limonade of water.
    Na het eten krijgt de oudste een ijsje, ze houd niet van toetjes en we hebben dat eigenlijk ook nooit in huis omdat wij daar zelf ook niet van houden.

    Als het mooi weer is krijgt de oudste wel wat vaker een ijsje of lekkers.
     

Deel Deze Pagina