Snoep/koek/drinken

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Hillebil, 22 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Wij zijn er niet heel streng in. Ik maak ook vaak een schaal met verschillende hapjes; zowel fruit als groente, als hartig en iets zoets. Ik vind variatie vooral belangrijk. Op verjaardagen mag hij (met mate) gewoon mee eten met wat er staat en als we eens iets lekkers hebben, mag hij daar ook gewoon van.
    Het komt nooit voor dat hij alleen maar koek en snoep eet, de basis is toch wel groente, fruit, water, zuivel, cracker/brood.

    Bij ontbijt en lunch hebben we alleen melk of thee als keuze, bij het avondeten een glas water.

    Wij vinden het vooral belangrijk dat hij leert om zichzelf in de hand te houden en gevarieerd te eten.
     
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    In de vakantie gaat het hier ook wel een beetje anders dan op een normale school/werkdag maar dat geldt helaas ook voor mezelf.
    Op een schooldag krijgt de oudste ranja en melk mee, de jongste ranja en water. Verder fruit en brood (volkoren, elk 3 boterhammen met 3 verschillende soorten beleg).
    Na school mogen ze wel een koekje of snoepje en soms nog een stuk fruit. Daarna avondeten en op bed.
    Op vrije dagen krijgen ze 's morgens rond koffietijd ook een koekje of snoepje, dat is eigenlijk ook wat ze dan extra krijgen. Dus op zich valt het ook wel mee. Ze zijn 4 en bijna 7 trouwens.

    ohja wat drinken betreft, bij het eten is het water, melk of thee. Tussendoor mogen ze ook ranja. Maar als ze erg dorst hebben drinken ze maar water. De oudste mag in het weekend ook wel eens een glaasje ice tea of appelsap. De jongste heeft gewoon het liefst water of ranja.
     
  3. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Ik ben makkelijk dus mijn kinderen mogen elke dag snoep/chocola of chips als ze gewoon hun brood en fruit eten. En ook met drinken gaan er wel pakjes drinken doorheen naast het water. Ik maak er totaal geen probleem van eigenlijk.
     
    Solstice vindt dit leuk.
  4. Solstice

    Solstice Actief lid

    8 jan 2019
    187
    90
    28
    Vrouw
    Ik ben er niet zo streng in eigenlijk. Ik vind persoonlijk dat we aan het doorslaan zijn qua voeding tegenwoordig. Zo lang mijn kinderen voldoende bewegen (ze rennen de hele dag) en elke dag wat groente en fruit eten mogen ze ook elke dag koek en/snoep. Ze drinken best wel water maar als ze appelsap willen vind ik dat best. Moet er zelf ook niet aan denken om alleen maar water te drinken of komkommer te eten.
    Ik heb vroeger ook elke dag wel gesnoept. Vooralsnog niks aan over gehouden :)
     
  5. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Hier drinken ze beide slecht water. De oudste doet dat nu, onder protest of onderweg, wel. Ook krijgt ze een flesjes water mee naar school. Maar verder krijgen ze diksap of melk.
    De oudste mag max 1 pakje drinken per dag maar niet iedere dag.
    Wat betreft snoep, van mij hoeft ze niet iedere dag snoep. Gelukkig zijn ze dol op druifjes, komkommer, paprika en tomaten.
     
  6. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Ik heb eigenlijk nauwelijks regels hiervoor. Eigenlijk probeer ik mijn kinderen het verschil te leren tussen wat gezond en ongezond is, maar ook dat variatie en het ‘met mate’ principe’ daar belangrijk bij zijn.
    Dus als ze hier vragen om een tussendoortje, dan vind ik dat meestal gewoon goed, of dat nou een koek is of een bak rauwkost of een cracker met wat beleg of fruit of een combi, etc. Het grappige is dat ze zelf eigenlijk wel genoeg variëren.

    Verder staat alleen ontbijt/lunch/diner vast qua eetmomenten. Wanneer of hoeveel tussendoortjes ligt niet vast. Mijn peuter heeft dagen dat hij nauwelijks behoefte heeft aan eten tussendoor en dagen dat het niet aan te slepen is en hij blijkbaar een groeispurt maakt. Zelfde met mijn pubers, die duidelijk vaker honger hebben.

    Snoep heb ik eigenlijk nauwelijks in huis, want ik eet dat niet en heb daarom de verantwoordelijkheid om dat te kopen bij de kinderen gelegd. Oftewel zij moeten het zelf op mijn boodschappenlijstje zetten, anders koop ik het niet. En dat doen ze dus zelden.
     

Deel Deze Pagina