Mijn dochter is sinds gister ziek. Ze klaagde over hoofdpijn (gister) maar vandaag niet meer. Ze zegt geen pijn te hebben maar heeft 40,6 koorts. Ze drinkt goed en eet een beetje en kijkt wat tv. Ik twijfel of ik paracetamol zal geven. Beide kinderen zijn eigenlijk nooit ziek dus heb weinig ervaring met koorts. Ik ben wel terughoudend met paracetamol dus wil even horen wanneer jullie iets geven. Heerst er iets trouwens?
Ik persoonlijk zou met zulke hoge koorts wel preventief paracetamol geven. Opzich ben ik niet bang voor de koorts want dat is alleen maar goed. Maar het lijkt me stug dat ze geen last heeft van het ziek zijn, misschien het ene moment minder dan het andere, maar ze zal er toch hinder van ondervinden, en een paracetamol kan haar er dan beter doorheen helpen. Maar als je af en toe een paracetamol gaat geven tegen (zichtbare) pijn dan kun je koortspieken en dalen krijgen en dat kan dan weer koortsstuipen veroorzaken. Dus boven de 40 graden koorts ga ik preventief paracetamol geven, 3 keer per dag.
Ik geef alleen pcm als hij zich heel beroerd voelt en dat kan zowel bij verhoging als hoge koorts. Ik vind koorts ook een functie hebben en wil dat niet zomaar verlagen. In geval van jouw dochter zou k het even aankijken.
Ze heeft geen erge last. Ze ligt op de bank en eet nu appel. Het gaat wel ok, alleen die hoge koorts vind ik apart. Ik kijk het even aan, koorts heeft inderdaad een functie.
Ze zegt geen echte last te hebben. Ze lijkt ook wel ok, beetje rode wangen en lui. Ze eet en drinkt wel redelijk (beetje pap, bessen en nu een appel).
Het kan geen kwaad om het niet te geven. Als ze echt geen last heeft, en jouw gevoel zegt om het niet te doen, dan zou ik het gewoon even aan kijken. Krijgt ze wel last, dan preventief gaan geven anders krijg je wel schommelingen en kans op koortsstuip.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Ze zegt nergens pijn te hebben maar die koorts is 40,7 en haar hart gaat zo snel (kan me voorstellen dat het lijf hard werkt maar toch). Ik lees dat je pas na 3 dagen koorts de arts hoeft te raadplegen. Plassen gaat ook zonder klachten. Ik ben echt een leek op dit gebied. Ben zelf nooit ziek en de kinderen ook niet. Wil niet ineens een domme inschattingsfout maken.
Hier zijn ze regelmatig ziek, ook vaak hoge koorts. Het zal waarschijnlijk een virus zijn. De koorts gaat meestal na een paar dagen zakken. Als ze verder geen klachten heeft behalve hoge koorts dan is haar lichaam waarschijnlijk hard aan het werk om het virus te bestrijden, een dokter onderneemt dan ook vaak geen actie. Belangrijkste is dat ze met hoge koorts veel blijft drinken, zeker in combinatie met het warme weer anders heeft ze kans op uitdroging. Kleed haar niet te warm aan, ook al geeft ze aan het koud te hebben. Flink veel water geven! De koortspieken zijn meestal in de ochtend en avond, over een dag of 2 zou de koorts overdag toch al wel wat lager moeten zijn.
Ik geef paracetamol als ze pijn hebben of zich zo naar voelen dat ze er niet van kunnen slapen. Volgens mij is slaap nog altijd het beste medicijn, dus als dat niet lukt krijgen ze paracetamol. Dat kan bij 40 graden koorts zijn, maar ook bij 38,5. Beterschap in ieder geval, nooit leuk een ziek kind!
Het zouden haar oren kunnen zijn, dat was hier altijd de enige reden voor hoge koorts. Maar de meiden van mijn zus hebben weleens een dagje koorts dat dan de volgende dag zo weer weg is... Beterschap!