snoep op de peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door itsaboy1981, 11 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zijn er peuters die marsen trakteerden bv; dat vind ik geen traktatie voor een peuter. Nu bij de kleuters soms ook echt zakken vol snoep; zó over de top! En pasgeleden trakteerde een meisje fruitspiesjes met bovenop een hartje van watermeloen; 1 groot feest!
    Ik ga mijn kind ook niet in een uitzonderingspositie plaatsen, maar er zit veel tussen een zak vol snoep en een droog crackertje van volkoren speltmeel natuurlijk...

2. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Ik vind echt dat je ontzettend overdrijft. Mijn kind kreeg ook geen snoep voor hij naar de psz ging, maar je laat hem nu stapjes doen in de echte wereld en daar is dat nu eenmaal zo. Als je dat perse wilt tegenhouden moet je hem naar een psz doen waar snoep is verboden, maar je kindje in een uitzonderingspositie brengen door hem als enige rozijntjes te geven vind ik echt heel zielig. Er worden op de psz ook doorgaans geen Marsen getrakteerd of zo, een koekje, cakeje of wat gummibeertjes, in die categorie moet je denken. En ook gewoon heel vaak rozijntjes of een leuk verpakt rijstwafeltje. Maak je niet zo druk, zou ik zeggen en laat het een beetje los. Kun je dat niet, dan een andere psz zoeken.

3. vd21

vd21 Niet meer actief

Ik weet niet of iedere peuter snoep zal trakteren, waarschijnlijk niet. Maar iedereen mag dat zelf weten dus als er snoep wordt getrakteerd en jouw kind mag dat niet wordt ie inderdaad overgeslagen. Dat is dan toch wat je wil? Er zijn weinig andere opties.
    Of moet het hele beleid veranderen omdat jij je zorgen maakt over af en toe een snoepje?
    En dat anderen Fristi meegeven en jij kruidenthee.. Nou prima toch.
    Die suikerhysterie loopt een beetje uit de hand volgens mij

4. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik ben ook voor een gezonde traktatie, maar heb besloten het los te laten. Hier heb ik geen invloed op en die paar snoepjes die ze krijgt ach..

Mijn dochtertje trakteerde op de psz dus op fruit (toen ze vier werd). Meer dan de helft van de kindjes lustte het niet; mijn dochtertje helemaal verdrietig. Dit jaar heeft ze dus op mini cupcakes getrakteerd.
    Thuis eten we nog steeds gezond, maar eens per dag mag ze wat lekkers. Meestal kiest ze dan toch voor fruit :)

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben het ook niet eens met die zakken snoep op school hoor, maar eet jouw kind dat dan in 1 keer leeg? Hier weten ze dat ze er 1 ding uit mogen halen en de rest wordt bewaard. Aangezien er thuis niet elke dag snoep gegeten wordt duurt het heeeeel lang voor zo'n zak leeg is;)

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nee, gaat hier ook niet meteen leeg hoor ;) Maar ik vind het zelf behoorlijk overdreven om zoveel snoep te geven.

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als je dan gaat vergelijken dan zou ik eerder wel fristi en geen ontbijtkoek zeggen. Fristi valt in vergelijking met andere van dat soort drankjes erg mee. Ontbijtkoek is juist echt een suikerbom.

Verder vraag ik me af wat het voor jou uitmaakt dat andere ouders fristi mogen meegeven? Jij hoeft dat niet te doen natuurlijk.

8. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.106
    113
    Ik vind het wat overdreven. Ik ben ook iemand die zeker geen snoep in huis heeft maar zo af en toe een snoepje krijgen is toch geen probleem. Hoevaak zal er zo'n traktatie zijn? Dat hou je ook echt niet tegen. En dat andere ouders fristi mee geven, moeten ze zelf weten. Jij geeft weer ontbijtkoek, iets wat ik niet zou geven vanwege de vele suikers. Dus daar zou ik niet teveel over nadenken.

9. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou een ander psz zoeken. Ik ben zelf ook geen fan van die zoetigheid en ik wil niet dat mijn kinderen dit op jonge leeftijd als normaal beschouwen.

Mijn dochter zit op school waar op 10 uur fruit gegeten wordt (je legt zelf fruit in de mand en de juf snijdt dit samen met de kinderen voor een grote schaal) en met de lunch eten ze wat is meegegeven van thuis. Ze zien liever geen chocoladepasta of strooisels en snoep en koek. Ze drinken water of kabouterthee. Traktaties zijn uiteraard ook normaal. Mijn kinderen vinden een spies met blauwe bessen en aardbeien echt lekker. Laatst zag ik zelfgemaakte frietzakjes met reepjes komkommer, wortel en kaas. Zag er echt geinig uit.

Ik hen heel blij met dat beleid en dat past bij ons. Ik zou (zoals bij jou) mijn kinderen liever niet in uitzonderingsposities plaatsen. Het lijkt mij vervelend wanneer jouw kind iets anders krijgt dan de rest.

10. itsaboy1981

itsaboy1981 Actief lid

21 jun 2014
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Allen bedankt voor jullie reacties!

Ik begrijp best dat ik hem moet loslaten, maar ik vind het standpunt snoep gewoon erg belangrijk. Ik ga rozijntjes in zijn tas doen, dat vind ik niet zielig! Hij is gek op rozijntjes en op fruit gelukkig.

Een andere psz is echt niet mogelijk zoals ik al zei. Maar ik ga er nog wel met ze over praten. Ze zeiden dat hij ook geen lolly's krijgt hoor.

O en dat fristi, dat moet iedereen gewoon lekker zelf weten ik geef het gewoon niet en hij mist het ook niet. Het was absoluut niet mijn bedoeling om mensen aan te vallen die wel "voorstanders" zijn van snoep. Dat moet iedereen ook zelf weten maar ik vind het gewoon raar dat mijn kind op zo jonge leeftijd moet snoepen! Een paaseitje of een pepernootje vind ik iets heel anders. Snoep heeft bij mij gewoon een hele negatieve lading, maar goed, dat is maar mijn mening ;)

Ik doe gewoon wat goed voelt, als een ander dat ook doet zitten we weer op één lijn toch?

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    In een pakje fristi zitten geloof ik 4/5 suikerklontjes. Best wel veel toch?

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Fristi bevalt minder suiker dan appelsap las ik laatst tot mijn verbazing op de verpakkingen.

Ik vind ook: je kunt misschien beter een psz en straks school zoeken die beter aansluit bij jouw levensvisie.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk niet dat iemand hier echt pleit om een peuter vol snoep te stoppen. Er werd gewoon aangegeven dat af en toe geen ramp is. En ook dat jouw stelling dat fristi slecht is en ontbijtkoek ok, enigzins bizar :D gezien de vele suikers in de laatste.

Maar uiteraard moet je doen wat het beste bij jou past. En uiteraard is fruit geven nog steeds vele malen beter dan snoep.

14. itsaboy1981

itsaboy1981 Actief lid

21 jun 2014
    129
    0
    0
    NULL
    NULL

Nee zo bedoel ik het ook helemaal niet!

15. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik zou een psz die bij je past en er zeker niet voor kiezen om je zoontje elke keer zn eigen rozijntjes te laten eten als er getrakteerd wordt. Eg zielig voor je zoontje! Natuurlijj vind ie ze lekker, maar zal die ze ook nog zo lekker en aantrekkelijk vinden als er 12 kinderen om hem heen van heerlijke cupcakjes zitten te smikkelen?

16. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    dit..
    ik denk dat je je even moet verplaatsen in je kind.
    je bent zelf ook zo klein geweest.
    hoe zou jij je gevoeld hebben als iedereen aan het smikkelen is van het cakeje snoepje en jij zit daar met je rozijntjes want mama vind het onzin dat jij ook mee mag doen.
    misschien dat je zoontje het de eerste traktaties niet meteen zo erg zal vinden maar hij zal het wel door gaan krijgen.
    en andere kindjes gaan het ook zien.
    zelfs op peuterleeftijd kunnen kinderen ook al erg hard zijn.
    en hoe ga je dat doen als hij speelafspraakjes krijgt?
    geef je dan ook een doosje rozijntjes mee terwijl het vriendje een zakje gummibeertjes krijgt?
    of mag hij dan wel mee snoepen met wat de ander krijgt?
    ik denk dat je je strenge snoepbeleid beter moet overdenken, ook naar de toekomst toe.
    grote kans dat hij zich later helemaal te buiten gaat aan snoep bij anderen omdat het thuis niet mag

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben het met loesje86 en cactusje eens.
    Begrijp mij niet verkeerd, ik denk over snoep net als jij. Ik vind het ook allemaal niet nodig.
    Maar je moet je ook proberen in je kind te verplaatsen. Echt mijn 7 jarige is dol op rozijntjes en eet uit school met heel veel smaak een soepstengel, wordt daar oprecht blij van. Maar haar of haar broertje van 3 rozijntjes of soepstengels mee naar school geven terwijl de rest van een snoepje of cupcake smikkelt is gewoon een heel ander verhaal.

Ik zou dat verschil nog even proberen te bekijken als ik jou was.

18. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ik vind het eerlijk gezegd ook wat overdreven en snap eigenlijk ook niet dat een pepernoot en een paaseitje dan geen probleem is?!
    Ik zou zeggen kies een andere psz of laat het los, zou je zoontje niet in die uitzonderingspositie zetten door bij elk feestje met rozijntjes aan te komen zetten. Hier ging het meeste mee naar huis en daar keek zoontje er niet meer naar om, overigens nog geen extreme snoeptraktaties gehad met twixen of marsen of iets van dien aard....meestal iets als een cupcakeje of zo'n klein zakje haribo of iets van fruit.

19. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    #39 fee90, 11 sep 2016
    Laatst bewerkt: 11 sep 2016
    Dat je zelf liever geen snoep geeft en daar bewust mee bezig bent top, maar is het dan niet juist goed om je kind te leren dat met verjaardagen en speciale gelegenheden een koekje of snoepje mag, juist omdat het een speciale gelegenheid is?

20. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik vind dat je wat overdreven reageert en ik vind jouw oplossing oneerlijk tegenover je zoontje. Om dezelfde reden die mijn voorgangers genoemd hebben. Als je zo zit met deze snoep kwestie, laat hem dan naar een andere psz gaan. En anders vind ik dat je hem gewoon mee moet laten doen met de rest.

Als jij in een restaurant zit en iedereen eet een heerlijk stuk vlees met alles erop en eraan en jij krijg alleen een simpele salade, niet omdat je het zelf gekozen hebt maar omdat het moet om een voor jou onduidelijke reden, dat is toch ook niet leuk? Nou stel je nu even voor hoe dat voor een peuter voelt.

Deel Deze Pagina