Methylfenidaat en weinig eetlust

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lootje, 12 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lootje

Lootje Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.498
    598
    113
    Mijn zesjarige zoon heeft ADHD en krijgt methylfenidaat. De medicatie heeft zo'n positief effect, daar zijn we heel blij mee! Wat wel lastig is: z'n eetlust is sterk verminderd en we moeten alles wat hij eet echt naar binnen praten.
    De kindpsychiater constateert dat hij is afgevallen en het is al niet zo'n zware jongen... Hij moet in gewicht gaan aankomen anders zal de dosering methylfenidaat naar beneden moeten.

Mijn vraag: hebben jullie tips hoe we calorierijke gezonde dingen kunnen toevoegen aan zijn eten?
    Hij eet nu; smorgens bak griekse yoghurt (10% vet), fruit, 2 boterhammen, koekje, avondeten, toetje.
    Avondeten niet zoveel, dus ik denk dat we daar nog wel iets kunnen verbeteren door hem maar gewoon te gaan voeren. Dan wil hij namelijk best eten, maar zelf eten heeft hij de trek en de rust niet voor.

Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben en dus tips! Ik dacht al aan misschien dubbel beleg op z'n boterham doen bijv.

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Heb je langwerkend of kortwerkend? Mijn man had als puber concerta en dat was dramatisch. Werkte super maar hij was zo mager. Dus ermee gestopt. Met ritalin at hij als het was uitgewerkt. Voordat hij nieuwe pil nam. Eten. S ochtends kon hij overigens nooit eten

Zonder medicatie kreeg hij normaal eetpatroon terug incl ontbijten. Hij leefde zo van pil naar pil en dat was voor niemand leuk meer.

Calorierijke bouwsteentjes kopen?

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Sowieso ontbijten voor dat hij de medicijnen inneemt. Als het lukt iets anders dan of extra’s bij de Griekse yoghurt.. En ‘s avonds als het is uitgewerkt (of aan het uitwerken is) ook nog wat extra’s (dus bv. een half uurtje voordat hij naar bed gaat).

Lust hij smoothies? Dan misschien smoothie met banaan en avocado oid? Alleen wel oppassen dat dat niet zo vult dat hij minder gaat eten. Noten bevatten ook veel (goede) calorieën. Qua beleg kun je voor dubbel gaan, maar misschien ook voor ander (meer calorierijk) beleg. Ik weet niet wat hij nu op zijn brood krijgt?

4. Lootje

Lootje Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.498
    598
    113
    Hij krijgt 3x daags kortwerkende methylfenidaat. Het is een hele zoektocht geweest, maar dit werkt goed!

5. Lootje

Lootje Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.498
    598
    113
    Noten lust hij niet, maar smoothie op zich wel. Hij eet nu een boterham met worst of kaas en 1 met chocopasta of pindakaas.
    In de Griekse joghurt hagelslag en honing.

Ja en inderdaad voor het slapen gaan nog maar wat geven dan.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Mijn dochters vinden noten-/mueslirepen vaak wel te eten, misschien lust hij het in die vorm wel?

Qua yoghurt: hagelslag en honing bevatten niet echt gezonde calorieën en voedingsstoffen ed, ik bedoel meer iets als muesli en/of banaan ofzo. Of in plaats daarvan Brinta (ik gruwel ervan, maar sommige mensen vinden het fantastisch) of Weetabix ofzo.

7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Eerst eten en dan medicatie. Zijn er nog problemen met structuren? Eet hij beter als hij zelf mag kiezen in de winkel?

8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier hetzelfde probleem, ontbijten gaat wel goed (voor medicatie), maar op school eet ze vrijwel niks. Vandaag had ze bv twee boterhammen mee, een sinaasappel, een muesli-reepje en een pakje chocomel. Die chocomel ben ik mee gaan geven omdat ze eerst alleen maar water dronk (en dus niks at), nu was ook alleen de chocomel op… Vervolgens eet ze thuis wel iets na school, maar avondeten valt weer tegen.

Ik ga nu het ontbijt voller maken (volle griekse yoghurt), en na school een smoothie geven. Qua avondeten ga ik toch meer cateren naar wat zij wil…

9. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Hier hetzelfde probleem. Dochter wilde niks eten. We konden wel wat volle producten geven maar dan zat ze nog langer vol. Toennze niet meer groeide zijn we gestopt.

10. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Mag ik vragen waarom 3x? (mijn dochter heeft ook de 4 uur kort werkende) en dan is je zoon met 2x om 16 uur klaar, zodat hij gewoon nog goed kan avondeten en nog een tussendoortje kan en na het eten nog een flink toetje? Is dat niet een idee?
    Overigens is alles bij ons nu 10% of volle melk.

En in het weekend neemt ze niets, dus eet ze weer een beetje bij.
    Nu moet ik zeggen dat mijn dochter 16 is en tijdens de lunch op school mensen ziet eten en denkt oh ja eten... en ze eet s avonds nu voldoende om niet af te vallen, maar het blijft een lange spriet (180cm met haar 58 kilo)

11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Smoothies met avocado, volle melk producten en eventueel een extra laag boter (dus geen margarine) op brood.
    Maar afvallen op deze leeftijd is echt niet goed! Als ik jou was zou ik niet zelf gaan lopen tobben, maar een diëtiste (geen zelfbenoemde voedings coach) inschakelen. Zij kunnen met je mee kijken en hebben vaak goede tips. Daarnaast kunnen zij zo nodig ook overleggen met zijn psychiater.

Jessi79 vindt dit leuk.
  12. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Mijn dochter eet op school ook amper door de methylfenidicaat. 's Ochtends eet ze wel iets (bak yoghurt of twee droge Lu crackers). Ze wil geen brood meer mee naar school en at daar ook niks van, echt geen hap. Soms neemt de crackers mee, of een bakje yoghurt met muesli. 's Avonds eet ze gelukkig wel prima, bij pasta zelfs twee borden. Vaak maakt ze uit school rond 15.00 uur ook een dubbele tosti of een bak noodles, dan heeft ze honger.

Ik ben ook wel verbaasd over de 3x medicatie, ik ken niemand die dat heeft. Of maakt hij lange dagen op school? Mijn dochter slikt het om 08.00 en 12.00 uur.

13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Mag ik vragen hoe jouw dochter dat doet met kortwerkende medicatie op de middelbare? Mijn dochter zit nu in groep 8, en haar psych zegt dat ze in de brugklas over moet op langwerkende. Ze heeft dan geen vaste juf die om 12.00 uur aan de medicatie denkt natuurlijk.

Shay25 vindt dit leuk.
  14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier ook 3x medicatie; om 8u, 12u en dan 16u nog een halve dosis.

15. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Hier móet het niet, maar wordt wel gezegd dat veel in de brugklas overstappen omdat ze het anders inderdaad vergeten of omdat ze niet willen dat anderen misschien zien dat ze medicatie nemen. Maar voor sommigen werkt het wel, bv met een wekkertje zodat ze het niet vergeten. Als kortdurend goed bevalt, zou ik dat in de brugklas ook proberen. Hier hoef ik voor dochter maar te bellen en dezelfde dag nog ligt langwerkend klaar als we over willen stappen.

Neuzeke vindt dit leuk.
  16. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.048
    2.553
    113
    Limburg
    Hier hetzelfde, ontbijt gaat redelijk, dat eet hij voordat hij z'n medicatie neemt. In de middag hooguit 1 boterham en avondeten is wisselend (als hij het echt lekker vindt dat eet hij wel een flink bord :roflmao:)
    Vaak krijgt hij later op de avond honger en dan pakt hij nog wat overgebleven avondeten (meestal zet ik wat apart in de koelkast)

17. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.118
    1.824
    113
    Hier gelukkig gewoon nog zoals vanouds.
    Wel 8u en dan 12 uur eten en de medicijnen.
    Dan is het vaak rond 16u uitgewerkt.
    En slaapt ze veel makkelijker in.

In het weekend is het 9 en 1300 en dat gaat dus ook goed verder.

Dus mijn advies zou zijn tijdens of snel na het eten 1.
    Hoe is het slapen vaak is dat dus een probleem.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ligt helemaal aan de persoon/situatie. Ik ken wel mensen die drie keer slikken. Maar als eten daardoor lastig wordt en gewicht een probleem wordt, dan zou ik toch overwegen de laatste dosis niet te doen of inderdaad bv. de helft.

Mijn dochter slikt langwerkende medicatie. Ze eet daardoor ook stukken minder, maar soms ook juist weer heel veel en ze is heel selectief (noodles, wraps, bapao, enz.). Ook een beetje een 'puberding', denk ik. Maar dat is met 6 jaar natuurlijk nog lang niet aan de orde. ;) Ik merk zelf ook duidelijk verschil met en zonder medicatie, maar ik ben volwassen en weet dat ik gewoon moet eten. Daarnaast ben ik niet dun, dus wat afvallen zou in mijn geval niet erg zijn (maar tot nog toe gebeurt dat niet ;)). :roflmao:

owly vindt dit leuk.
  19. Lootje

Lootje Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.498
    598
    113
    Mijn zoon krijgt om 15.30 uur een halve dosering. Het is echt nodig om de middag en avond een beetje oké door te komen, zonder al teveel negativiteit.

Bedankt voor alle tips, fijn!

Na het avondeten heeft hij een flinke bak joghurt op. En voor het slapen gaan heb ik hem gevraagd of hij nog wat wilde eten. Dat wilde hij, dus dat is mooi! We hanteren eigenlijk de regel; na het avondeten niets meer, want de kids hadden er een handje van om een half uur na het eten ineens vreselijke honger te hebben....
    Maar met zoontje is het goed om die regel los te laten en juist nog wat extra eten te stimuleren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik twijfel of hij echt afgevallen is. De weegschaal bij de kinderpsychiater is niet bepaald secuur. Ik ga hem thuis vaker wegen om het zo in de gaten te houden. En aangezien het een dun mannetje is, kan het zeker geen kwaad als hij wat aankomt. Maar m'n andere kinderen hebben ook geen vet teveel.

Nogmaals dank voor het meedenken!

Shay25 vindt dit leuk.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou die regel in dit geval los laten en hem "gezonde" snacks laten eten. Hou aub goed het gewicht in de gaten en ook of hij in de lengte nog groeit. Als het eenmaal allemaal stagneert dan is het een drama met een kind met methylfenidaat om het weer op orde te krjjgen. Hier heeft ze er een eetstoornis aan overgehouden.

Deel Deze Pagina