waar kan je heen voor info over uitbouw buren?

Discussie in 'De lounge' gestart door lovewinnie, 25 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    onze buren hebben op een bestaande schutting (waarschijnlijk gedeelde schutting of de zijne? want ons huis is tegen de bestaande bouw geplaatst) een uitbouwgezet. dit was niet zo goed voor de bestaande schutting en er onstonden scheuren. een paar jaar later (afgelopen zomer) heeft hij er weer een stuk op gezet en nog meer uitgebouwd en de manier is zowiezo slecht maar goed het is zijn huis. volgens mijn is de uitbouw zwaar illegaal, in slechte staat en zeer slecht voor de bestaande schutting. scheuren worden steeds groter en ook breder waardoor ik bang ben dat het elke moment kan instorten. ook heeft hij het niet goed afgewerkt waardoor het gewoon totaal geen gezicht is en dat is nog maar zachtjes uitgesproken. de schutting is associaal hoog en in zeer slechte staat. heb de buuman aangesproken hierop en gevragen of hij er naar wil kijken en eventueel even mooi wil afwerken. hij zij dat te doen maar nu 1 jaar later nog steeds niks gehoort of gezien en de scheuren worden maar groter en groter. Kan ik iemand van de gemeente laten komen om hier over te oordelen of wat kan ik doen. op de kadaster staat dat de muur gedeelde erfpacht is ofzoiets. betekend dit dat de muur van ons bijde is? wij willen er een houten schutting tegen aan gaan zetten maar door de slechte staat van de muur zijn we bang dat dat alleen voorkomen is van een instorting.

verder verhuurt hij momenteel de bovenverdieping en heeft heel leuk een deur gemaakt naar het dak van zijn uitbouw. handig misschien maar zwaar irritant dat daar de bovenburen op bivakeren en ik dus mijn niet op me gemak voel in mijn eigen tuin. wat kan ik hier aan doen?? gemeente inschakkelen of het allemaal wel legaal is en of er wat aan gedaan kan worden?of een andere instantie. ben het nu wel beu want het gaat wel om onze veiligheid. uitbouw oke maar dit is niet netjes en levensgevaarlijk. ga zo wat fotos plaatsen van de muur

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    foto

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    foto2

4. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik zou hierover de gemeente benaderen. Die kunnen nakijken of er een vergunning is afgegeven en eventueel naar de staat komen kijken.
    Anders via je rechtsbijstand het een en ander laten regelen.

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    foto 3

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    het zijn geen kleine speeltjes hoor. kan er zo me vingers tussen stoppen. cement valt er tussen uit en kan er zo een steen uit pakken.

7. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ziet er niet echt netjes uit nee. Ik weet wel dat iemand 3 meter vergunningsvrij mag uitbouwen. Mocht hij op jouw erf staan had hij hier toestemming voor moeten vragen. Ik zou gewoon even de gemeente bellen en vragen of je hier wat mee kan.
    Wij hebben zelf 2 jaar terug uitgebouwd en wij mocdhten toen nog 2,5 meter vergunningsvrij uitbouwen. Wel moesten we aan onze buren vragen of we over hun erfgrens heen mochten.

8. mixedbeeb

mixedbeeb Actief lid

25 mrt 2009
    356
    0
    0
    Wat een lastige situatie. Heb je verder wel contact met de buren? Dan zou ik toch nog een keer aankaarten waar jullie last van hebben en hem uitnodigen het zelf te komen bekijken. Weet hij dat het in zo'n slechte staat is? Dit omdat je aangeeft dit een jaar geleden wel hebt aangegeven, maar dat het nu slechter wordt bedoel ik.
    Als je geen gehoor krijgt dan zou ik de gemeente inschakelen, mocht je hier niet wijzer van worden idd rechtsbijstand.
    Ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden.

9. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou de gemeente bellen.
    Bijvoorbeeld de afdeling ruimtelijke ordening of toezicht en handhaving.

10. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ja echt even naar de gemeente.. Een schutting mag sowieso vergunningsvrij niet hoger dan 1m80 zijn. (hier tenminste)
    Dit ziet er ook niet echt veilig uit nee.

Even peilen bij de gemeente, die komen zo kijken!
    Ik zou voor de zekerheid wat foto's meenemen, en vantevoren telefonisch een afspraak maken met iemand van ruimtelijke ordening of de bouwbalie zodat ze zeker weten de tijd voor je nemen.

11. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    wat een ....... dat hij zijn uitbouw bouwt op muurtje dat dient als een ergafscheiding.

de reden dat die muur gaat scheuren en doen lijkt mij doordat wat hij erop gebouwd heeft te zwaar is voor het muurtje en dat er onder dat stuk muur ook geen fundering zit en dat muurtje gewoon steeds verder de grond in zakt van onder.

dit is niet veilig meer voor hetzelfde geld stort die muur over een tijdje in en ligt jou tuin vol met puin van de ingestorte muur.

zal er achter aan gaan bij de gemeente. ook voor je eigen veiligheid. zal misschien niet zo snel gaan maar het word wel steeds erger uiteindelijk

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Er mag vergunningsvrij een aanbouw geplaatst worden als (www.rijksoverheid.nl)

Als uw bijbehorende bouwwerk aan de volgende voorwaarden
    voldoet mag u het zonder omgevingsvergunning bouwen:
    1. Binnen de 2,5 meter zone is de hoogte:
    a. maximaal 4 meter
    1,
    b. maximaal 0,3 meter boven de vloer van de eerste verdieping
    van uw woning en
    c. niet hoger dan het hoofdgebouw waar u tegenaan bouwt.
    2. Buiten de 2,5 meter zone gelden de volgende voorwaarden:
    a. de hoogte is maximaal 3 meter
    1,
    b. de totale aan vergunningvrij toegestane oppervlakte van
    (nieuwe en bestaande) bijbehorende bouwwerken buiten de
    2,5 meter zone bedraagt niet meer dan 30 m
    2,
    c. de strook binnen 1 meter van een naburig erf mag voor
    maximaal 10 m2 bebouwd worden,
    d. het bijbehorende bouwwerk mag alleen bedoeld zijn voor
    ondergeschikt gebruik. Dit wil zeggen dat u de bijbehorende
    bouwwerken niet mag gebruiken als slaap- of woonkamer,
    keuken en dergelijke. Een bijbehorend bouwwerk buiten de 2,5
    meter zone mag alleen gebruikt worden als bijvoorbeeld
    garage, bijkeuken, atelier, tuinhuisje, (fietsen)berging of
    hobbyruimte.
    3. De afstand tussen het bijbehorende bouwwerk en het openbaar
    toegankelijk gebied is minimaal 1 meter. Deze eis is alleen van
    toepassing als er welstandseisen gelden voor uw locatie. Uw
    gemeente kan u hier meer over vertellen;
    4. Het bijbehorende bouwwerk mag niet voorzien zijn van een
    dakterras, balkon of andere niet op de begane grond gelegen
    buitenruimte;
    5. Het bouwen van het bijbehorende bouwwerk mag niet tot gevolg
    hebben dat het achtererfgebied (het zij- en achtererf ) waarop u
    bouwt, voor meer dan de helft is volgebouwd;

Volgens mij is hij dus i overtreding voor punt 4, alhoewel het niet echt een dakterras is. Ik zou er echt eens de gemeente over bellen.

13. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik zou met de afdeling bouw- en woningtoezicht bellen van de Gemeente. Die sturen dan een inspecteur langs om de situatie te bekijken. Wanneer het gebouwde illegaal is of ondeugdelijk gebouwd krijgt de eigenaar de kans om het binnen 2 maanden te herstellen. Doet hij dat niet dan kan hij een boete tegemoet zien.

Overigens ziet het er niet uit of het snel zal instorten, het is gewoon slecht gevoegd. Scheuren ontstaan doordat het bijv niet gefundeerd is en er verzakkingen zijn.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Inderdaad... Kijk ook even op de website van de gemeente. Veel gemeentes hebben een onderdeel op de website waar precies staat wat mag en wat niet en ook wat je moet doen als je overlast hebt, of waar je dingen kunt melden die niet door de beugel kunnen.

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wacht, ik zie dat het bij ons in de buurt is... Ik kijk meteen even mee op de website...

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Kijk eens bij
    Wonen > Bouwen en wonen > Bouwtoezicht
    Wonen > Bouwen en wonen > Welstandscommissie
    voor informatie.

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Thanks ga even kijken. De eerste uitbouw is ongeveer 2,5 meter. Daarnaast heeft hij er nog z,n 4 meter aangebouwd en dient als slaapkamer. Dit hebben ze zo gedaan omdat ze dus boven verhuren en zo zelf beneden kunnen wonen. Totaal uitbouw is z,n 7 meter schat ik. Hij doet alles zelf alleen hij is niet zo goed blijkbaar :). Als je over de schutting wrijft trek je zo het voegwerk eruit. Dat kAn niet goed zijn. Ik ga maar is melding maken en dan kijken wat ze er mee doen. Het lijkt wel of de muur naar buiten aan steken gaat en vooral die onderste scheur lijkt groter en groter te worden

18. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Pfff... ik vind dit niet normaal hoor! Ik hoop dat de gemeente er iets aan gaat doen want zo'n gigantisch gebouw naast je tuin lijkt me niet fijn...

19. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    je zou nog eens met je buren kunnen gaan praten voordat je naar de gemeente stapt als je goed met elkaar kunt opschieten.
    ik denk dat de onderlinge relatie er anders ook niet gezelliger op wordt.

wel zou ik dan zeggen dat hij er echt wat aan moet doen want dat anders je er werk van gaat maken.

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Laat je ons even weten hoe het verder gaat? Ik vind dit wel interessant om te volgen.

Deel Deze Pagina