mijn 2 jarige krijgt snoep maar alleen als ze goed eet (heeft een tijd gehad dat ze al 6 maand geen groente meer had gegeten), bij ons kdv doen ze de traktaties in haar tas zodat ik zelf kan beslissen wanneer ze het krijgt. dat doen ze hier bij alle kindjes. dat ze bij opa en oma snoep krijgt of als een ander kindje met haar wil delen dan vind ik dat alleen maar lief het is dan wel zo dat ze thuis niet meer krijgt die dag. ik ben niet streng of zo hoor maar het moet wel in balans blijven zeg maar
zo te lezen zitten bij de meeste van jullie de kindjes nog niet op school/bso. Ik had tot school/bso ook nergens problemen mee, mijn jongste krijgt op het kdv ook alles mee naar huis zodat wij zelf kunnen beslissen hoeveel/wat ze mag snoepen. Heel fijn, kun je het een beetje verdelen. Maar vanaf school leeftijd wordt het heel anders vind ik. Maar goed, ik leg mij er bij neer dat het zo werkt. Ieder zijn mening. Maar ik sta wel versteld van het bericht van Isademi. Dat kinderen hun verjaardag niet meer willen vieren, dat er niks meer aan is, omdat er geen snoep getrakteerd wordt. En het als ouder dan nog begrijpen ook! Daar kan ik dus niet bij. Snoep is dus gekoppeld aan leuk. Dus zonder snoep is het niet leuk. Nee, dat zijn eetpatronen die er hier niet ingaan.
mijn kids zitten niet op het kdv/psz en dus ook nog niet op school, dus mis een hoop van de "ellende". De mijne mogen gewoon lekker snoepen, op verjaardagen of bij anderen thuis. En thuis krijgt de oudste ook heus wel eens iets lekkers. Maar ik zou het erg fijn vinden als de school dadelijk zou afspreken dat er alleen "verantwoorde" traktaties mogen. Dus geen chips, koek, snoep. Maar kaas, fruit, weet ik het allemaal. Zeker in een grote klas waarin sommige ouders gewoon geen grens kennen en je kind dus wekelijks met een mega snoepzak thuis komen. Is toch helemaal niet nodig? Ik verwacht van mezelf nu nog dat ik helemaal los ga met verantwoorde komkommerbootjes enzo, maar als mijn dochter daarin de enige is en daarmee buiten de (komkommer)boot valt houd ik er waarschijnlijk wel mee op....
Ik vind het gewoon jammer dat sommige zo doorslaan met snoep enzo. En dan denk ik doe lekker thuis wat je zelf wilt, maar met trakteren heb je te maken met andermans kinderen. Er zijn vast op internet fantastische dingen te vinden van gezonde traktaties.. Of desnoods een mix, snoepje met wat gezonds en maak er wat leuks van. Maar het moet tegenwoordig alleen zo ongezond mogelijk en dan natuurlijk ook zo veel mogelijk. Dat is zooo jammer!
Nou, volgens mij gaat het er meer om dat het kind teleurgesteld is omdat het niet mag trakteren. Ieder kind vind het toch bijzonder dat hij/zij op zijn verjaardag met iets lekkers de klas in mag komen om te trakteren. Als kind kun je daar enorm naar uitkijken. En tja, als je dan jarig bent en je mag helemaal niets trakteren dan kan dat voor een kind een enorme teleurstelling zijn. Het gaat dus niet om snoep = gekoppeld aan leuk, maar traktatie = gekoppeld aan leuk. Kind daarom ziek melden zou me te ver gaan als er sprake is van leerplicht. Maar als het om kdv/peuterspeelzaal zou gaan, dan zou ik hem ook lekker thuis houden om er thuis een speciale dag van te maken. Overigens wordt hier helemaal niet gesnoept. Mijn zoon is daar echt nog te jong voor. Hij krijgt wel eens een klein fruitstaafje van Goodies, maar dat is verantwoord om te geven. Het 'echte' snoep zoals dat in de supermarkt allemaal bij elkaar in de schappen ligt wordt hier niet gegeven. Op een verjaardag eet hij wel eens chippies of krijgt een stukje gebak mee te eten, maar dat is maar zelden.
Ooit iemand zien stikken? Als je dan zo'n waarschuwing leest, dan haal je het niet in je hoofd om nog een spekkie uit te proberen bij je kind. Ik kan het me inderdaad wel voorstellen dat zo'n spekkie flink blijft hangen. En het blijven kinderen wat betreft schrokken....
Ik heb een een kindje meegekregen uit het ziekenhuis wat niet uitgezogen was en dus elk uur zowat stikte dat ik het spul uit haar keel moest halen en onze zoon was een propper, die kon zelfs stikken in een zogenaamd veilige liga he enige wat juist goed ging waren spekjes, daarnaast ben ik BHV-er dus heb zoiezo wel wat ervaring hiermee maar dat moet eigenlijk elke moeder gewoon normaal kunnen doen en rustig blijven, het blijven idd kinderen je helpt ze niet door het niet te geven maar door te leren dat ze hapjes moeten nemen en rustig moeten eten, mijn zoon duurde het iets langer mee voordat ie dat doorhad maar ik bleef uitleggen hoor, met ontwijken leert niemand iets natuurlijk...
jep klopt (wat ik in het rood heb gezet) ik trakteer altijd gezond en mijn kinderen helpen mij ook mee in de keuken, ik maak bv muffins met fruit erin, of een krentenbol (versierd) eierkoek of iets, niet iets wat je heel de dag door moet eten maar wel gezonder dan echt snoep zeg maar.. en idd het gaat om KDV / en PSZ dus geen leerplicht maar dan nog heb ik er schijt aan hoor, een verjaardag is een speciale dag en wij vieren die hoe wij willen dat onze kinderen zich voelen; speciaal, zeker als ze nog zo jong zijn op den duur als ze wat ouder zijnde kan je uitleggen hoe het zit op school enzo en dat het niet persoonlijk is..
hier heb ik altijd zo'n hekel aan als ze dit vroeger trakteerde, die kinderen gaan dan raar zitten doen met die sateprikkers (helemaal in hun mond nemen om erbij te kunnen enzo) totaal onveilig als je met 8 kindjes alleen zit bv...
ach gezond kan ook superleuk zijn hoor, een ouder die er veel werk van maakt heb ik altijd nog veel respect voor en zie ik erg graag. Maareh jouw dochter is toch al 3 waarom gaat deze niet naar PSZ? Das echt een goede voorbereiding op school hoor je ziet vaak dat ze erg moeten wennen aan school zonder deze voorbereiding mijn dochter zou na de grote vakantie gaan maar ineens hebben ze besloten pas in oktober (ze hebben de leeftijd veranderd) de basisschool hier adviseert dat ook want kinderen die dat niet hebben gehad komen ze wel problemen tegen (niet gewend zijn aan een bepaald ritme , kringzitten, opdrachtjes uitvoeren en de drukte van een klasje zeg maar) daarnaast is het ook gewoon heel leuk voor ze zo 2 ochtendjes per week, mijn zoon gaat 4 ochtenden maar die is 2,5 jaar doof geweest dus die heeft wat in te halen je hoeft je niet te verantwoorden natuurlijk maar vroeg me even af
Maar sorry hoor. Met 2 jaar heeft snoep echt geen meerwaarde. Waarom zou ze met 2 jaar allang moeten weten hoe je een spekje eet? Dat waren jouw woorden. Het heeft er niks mee te maken of ik haar wel of niet leer hoe ze moet eten. Ik zie de meerwaarde van spekjes echt niet op die leeftijd. Ik geef liever rozijntjes, tum-tummetjes of biscuitjes. Ik vind het nogal een domme opmerking als je zegt dat een kind met 2 jaar allang een spekje moet kunnen eten. Ik weet niet wat jij je kinderen allemaal voert op jonge leeftijd, maar daar hoeft niet iedereen voor te kiezen. Ze heeft nog genoeg tijd om te genieten van spekjes, ga ik nu gewoon niet aan beginnen. En nee, dat is niet slecht.