die spekjes zijn zeker wel gevaarlijk hoor, mijn jongste is er bijna eens in gestikt omdat het bleef plakken in haar keel.... vieze rotzooi! die koop ik nooit weer, en ze willen ze zelf ook niet meer dus gelukkig maar.... wat gezonde traktaties betreft, ja er zijn leuke varianten maar toch vind ik lekker snoepen er wel een beetje bijhoren... het hoeft niet enorm veel te zijn maar een lekker snoepje kan geen kwaad lijkt me... ik heb toen mijn dochter 3 werd zelf cakejes gebakken en versierd, en nog een grote snoeptaart getrakteerd, 2 cakejes hebben we de namen van de juffen opgeplakt.... alles verpakt in een grote versierde rieten mand met lintjes eromheen... zag er zeer feestelijk uit en mijn dochter deelde trots alles rond en daarna zaten ze lekker te smikkelen... tja daar doe je het voor toch! als je ze helemaal het snoepen verbied dan denk ik dat ze er later niet goed mee om kunnen gaan....
Ah, mijn favoriete onderwerp! Ik ben namelijk volgens een heleboel mensen overdreven streng als het op snoep en suiker en chips enzo aankomt. Mijn dochters mogen het niet, punt. Op het kdv heb ik dat aangegeven en dat werkt prima, ze weet nog niet wat het is dus ze mist het ook niet. Ze is net zo blij met een doosje rozijnen of een lekkere appel of een cracker oid. En zolang dat zo is, zal ik het zo houden. Het hoeft van mij echt niet allemaal macrobiotische supervolkoren eetwaar te zijn maar ik ben persoonlijk geen voorstander van het gemak waarbij iedereen maar vindt dat snoep en suiker "erbij hoort", ik zie dat echt anders. En ik vind ook dat ik het prima "kan maken" tegenover mijn kinderen om tegen kdv of school of bso te zeggen dat ik ze liever een alternatief aanbied voor snoep, voel me daar niet schuldig over hoor. Als je een stuk fruit als een traktatie aanbied, IS het ook een traktatie. Het gaat dan niet om wat het is maar om hoe je het aanbiedt.
Als ik voor mezelf mag spreken: mijn moeder was net zo streng met snoep als ik nu ben, zeker toen we nog heel klein waren. (Het komt ergens vandaan, nietwaar? ) Ik heb niet het gevoel dat ik er niet mee om kan gaan. Zoetigheid doet me niet zoveel en volgens mij ben ik de enige vrouw ter wereld die niet van chocolade houdt , wel kan ik erg genieten van hartige hapjes die ook niet altijd goed zijn voor me. Dus dat is het voorbeeld wat ik heb. Aan de andere kant heb ik het voorbeeld van mijn man die nu nog steeds (hij is 35 jaar oud) van zijn ouders snoep krijgt als ze langs komen, echt heel bizar vind ik dat. Als kind was hij altijd te dik en hij heeft een slecht gebit omdat hij zich van zijn ouders helemaal vol mocht vreten aan snoep en troep. Hij is nu degene die er nog steeds niet mee om kan gaan. Hij zou nooit een open zak half op kunnen eten, alles moet altijd helemaal op. Ik snap wat je zegt hoor, en ik wil er uiteraard op een goede manier mee omgaan, maar ik heb echt moeite met de hoeveelheden snoep en de vanzelfsprekendheid dat snoep=feest dat ik het zo lang en zo veel mogelijk binnen de perken wens te houden.
Qua motoriek horen ze dit al te kunnen of je ze het nu wilt geven ja of nee. met 2 jaar hebben ze hier echt wel eens een spekje gehad, ik ben niet zo spastisch met eten, nee ze krijgen geeneen elke dag maar soms een of 2 spekjes bij opa en oma. Trouwens spek zijn trouwens een van de weinige dingen die kindjes met veel allergieen mogen hebben bv hoepman is koemelk / lactose vrij , die van de AH ook, daarnaast zijn vaak chips ook allergie vrij daarom worden deze snoepjes vaak gegeven omdat bv fruit (rozijntjes) e.d. allergische reacties vaak kan veroorzaken bij jonge kinderen.
Dit is een logica die mij helemaal ontgaat.... Als je kindje niet allergisch is voor rozijnen/fruit, is dat toch altijd een gezondere keuze in een koemelk- en lactosevrij dieet dan een spekkie, lijkt mij.
Tja, en zoals jij het nu schrijft heeft het niks met mijn bericht te maken. Mijn dochter vond het spekje zacht en dacht dat ze het door kon slikken. Het was onbekend voor haar. Dat heeft er toch totaal niks mee te maken of ze qua motoratiek goed kan kouwen? Tja, mijn zoontje heeft ernstige KMA en die zal ook geen spekjes krijgen zo vroeg. Dan maar wat beperkter hoor. Worden ze echt niet slechter van.
motorisch zou je kindje al normaal een spekje moeten kunnen eten, dat ze dat niet kan komt dan of dat ze hier een achterstand in heeft of dat (zoals je ook aangeeft) jij dit niet geeft en dus onbekend voor haar is en dus niet geleerd heeft hoe ze het op de goede manier (zonder te stikken dus) kan eten. Juist met een KMA allergie is dat een van de weinige dingen die ze als lekker iets mogen, maar goed dat is aan jou natuurlijk maar duidelijk is bewezen dat ze het dan ook niet leren en dus als iemand anders ze het dan geeft *omdat ze ervan uitgaan dat een gemiddeld kind dat wel kan eten* dan kom je in de problemen inderdaad. het gaat erom als je trakteert dat je probeert rekening te houden met allergieen en aangezien vaker slecht word gereageerd op fruit, koek e.d. is vaak spek of chips een optie omdat hier in het algemeen geen allergische reacties op zijn bij jonge kinderen (en dus iets ongezonder qua keuze maar voor een kindje met KMA toch een betere keuze dan iets met koemelk erin lijkt me)
als je trakteert houd je rekening met evt allergieën bij kinderen, kids reageren eigenlijk niet tot heel weinig bij spek en of chips als bij bij fruit of koemelkproducten wel het geval is, zelfs het KDV zelf houd hier rekening mee als ze trakteren en daarom word er bv vaak voor een zakje chips gekozen omdat iedereen daar in principe tegen kan. Maar goed jullie kinderen krijgen niets van snoep dus jullie kinderen hebben geen last hiervan.
Knap dat jij rekening houdt met alle allergieen (wat mij vrij onmogelijk lijkt) maar wat dacht je van kleurstoffen? Zakje wokkels zit het al in. Kunnen ook best veel kinderen niet tegen. Kinderen die speciale behoeftes hebben hebben vaak eigen lekkers achter de hand voor zulke situaties. Als bij de ouders bekend is dat 1 kind 1 allergie heeft kan je daar rekening mee houden. Anders toch echt niet. Kinderen kunnen bijna overal op reageren. En wil je er wel rekening mee houden zal je eerst aan de leidster/juf ofzo moeten vragen wat je kan geven ivm allergieen. En hier gaan mensen er niet vanuit dat een kind van 2 spekjes kan eten. Vind het zowiezo erg onlogisch om maar ergens vanuit te gaan als het niet je eigen kind is. Het wordt netjes gevraagd of ze iets mag hebben, of het nou rozijntjes zijn of nootjes.. Alles wordt gevraagd en dingen als nootjes en spekjes mogen ze gewoon niet klaar. Dit spekje was gegeven door een kind.
bij ons op het kdv zitten veel moslim kindjes en die mogen al geen spekjes zit toch iets van varken in. En ik vind spekjes zuurtjes lollies enz ook niet echt voor een tractatie maar meer voor thuis .
Dat is nou een superleuke traktatie. Het is jammer dat niet elke moeder (of vader) er zo haar best voor wil doen. Ik ben ook een hele avond bezig geweest, maar vond het hartstikke leuk. Ondanks dat mn zoontje het besef er nog niet van heeft hoor (werd 1). En idd, het klopt wat je zegt: als ze helemaal niet mogen snoepen dan kunnen ze daar op latere leeftijd moeite mee krijgen. Dat heeft mijn dietiste me ook zo uitgelegd. Er is een kans dat kinderen die nooit een snoepje of iets anders lekkers mogen een beetje doorslaan als ze zelfstandig gaan wonen.
biologische chips (gemaakt van bv wortels) of gedroogde abrikoos wordt hier door onze knul weggesmuld alsof het slagroom is!! puur en eerlijk product dat ik niet te eten vind maar zoonlief zn vingers aflikt...wie ben ik om hem dit af te pakken en hem iets terug geeft dat veel ongezonder is???? Wij (lees volwassenen) leren kinderen snoepen dat is al jaaaaaren oud..en ik wil uit die cirkel stappen en ons kind meer verstandig "snoep"geven.
Gezond eten houd in (volgens diëtisten!) dat je je kindje alles met mate moet leren eten en dat vermijden van bepaalde artikelgroepen juist gevoeligheden kan veroorzaken en ook een slechter eetgedrag op latere leeftijd, natuurlijk ben ik het met mensen eens dat sommige hierin doorslaan (zoals TS ook aangeeft) want het magische woord is "MATE" en geen overvloed natuurlijk. Hier krijgen de kinderen geen bakken vol, ik zag hier iemand die zei dat ze geen noten mogen dat is juist heel erg gezond, goede vetten zeker aangezien kinderen vaak nog niet al te veel vlees eten kan het een goede aanvulling zijn, deze vetten hebben ze nodig en er zitten veel goede voedingsstoffen in. Pinda's zijn trouwens geen noten officieel vaak word dit door elkaar gehaald, ze raden af om pinda's vroeg te geven ivm verstikkingsgevaar maar dat vind ik ook een kwestie van even rustig zitten en niet gehaast eten eigenlijk, hier eten ze allerlei soorten noten en soms ook een pindaatje maar meestal walnoten, cashews, hazelnoten e.d.
@IsaDemi, ik bedoelde pinda's.. Het soort nootjes wat ze je op een verjaardag voorschotelen. Als je echt zo wijs was als je je hier voordoet had je dat begrepen uit de manier waarop ik het schreef. Jeetjemina... En ik ben het er nog altijd totaal mee oneens dat je kinderen moet leren om spekjes te eten. Kant en klare B*LLSH*T als je het mij vraagt. Ik hoef mijn kind niet ALLES met mate te geven om haar gezond te laten eten. Natuurlijk krijgt ze lekkere dingen, maar ik bepaal wel wat en wat niet. Jeetje, alsof je kind zich later vol gaat proppen als die als kind niet alle snoepjes met mate heeft gehad... Sorry hoor, als jij zo bijdehand blijft doen dan kan ik het ook.
Ja dat zijn die chippies van goodies he? Daar geef ik mijn zoontje ook wel eens wat van. Vind het ook heerlijk. Net als die kaaschippies van hun. Voor mij smaakt het naar karton De fruitreepjes/koekjes en fruitsticks vind ie ook heerlijk.
Goodies is mijn dochter ook mega gek op, terwijl het nergens naar smaakt hahaha. Maar ik vind het zooooo duur! In verhouding met gewone chips ofzo.