Snoep!

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaSon, 21 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wat zou je doen als je dochters het graag zouden willen? Als ze het niet leuk zouden vinden als ze met het trakteren ergens niet mee mogen doen, omdat het snoep is?

Ik vind het niet zielig voor je dochters ofzo, maar ik sta er wel anders in. Ik verwen mezelf graag af en toe met iets lekkers, en ja, dat kan iets ongezonds zijn (niet zozeer snoep, maar wel bijv. chocola). Ik zie daar echt het probleem niet van in. Mijn zoontjes mogen daarom ook, met mate, ongezonde dingen (al krijgt de oudste thuis qua ongezonde dingen alleen een koekje of een keer hagelslag op brood. Op verjaardagen mag de oudste bijv. wel hapjes taart van mij). Al zou ik me er wel aan gaan storen als ze continu snoep wordt aangeboden, zoals in het geval van TS.

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Die goodies vindt mijn zoontje niet te eten trouwens. Ik ook niet :D En ik vind ze ook vreselijk commercieel eerlijk gezegd... Maar mijn zoontje vindt een kindersurprise-ei bijv. ook niet lekker. ;)

3. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ha Yukl, we kunnen het niet overal over eens zijn he? :D
    Ik kijk nog niet in de toekomst. Ik heb nu een bepaald principe en overtuiging en daar wil ik me graag aan houden zolang dat mogelijk en houdbaar is en dat is het op dit moment zeker. Mini1 is nog zo jong en bovendien is ze eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd in eten grappig genoeg. Ik vind het gewoon niet nodig om mijn kindje van nog geen twee op alle verjaardagen en sociale gebeurtenissen (en dat zijn er nogal wat in een jaar met 3 dagen kdv en veel vrienden met kinderen die allemaal jarig zijn, enz.) met een bakje chips of met zoetigheid rond te laten lopen. Zolang ze niet weet wat het is, mist ze het niet. Tot nu toe werkt dat prima, de kinderen van onze vrienden eten taart of chips, zij eet een cracker of een appel en echt waar, het interesseert haar (nog) geen reet.
    En soms zal het nu eenmaal zo zijn dat andere kinderen dingen mogen die mijn kinderen niet mogen en andersom, tja... Dat zien we dan wel hoe we daarmee omgaan, dat wordt per situatie afgewogen stel ik me zo voor.
    (en natuurlijk kan en wil ik haar snoep niet verbieden tot haar 18de, dat lijkt me voor de hand liggen ;))

4. Roes

Roes Fanatiek lid

9 okt 2009
    1.791
    0
    0
    woonbeg voor jongeren met een verst beperking
    Gelderland
    ohhww heeeeerlijk..........eindelijk tref ik iemand die snapt wat ik bedoel!!!!!!!!!!!!!! nogmaals 100% ik

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Haha nee, inderdaad :D

Ik heb trouwens een deja vu, volgens mij heb ik deze vraag (en jouw antwoord er op) al eerder gesteld. ;) Maar wel helder in ieder geval! Ik schat je inderdaad ook niet zo stug in dat je het haar toen haar 18e zou verbieden. Ik snap het trouwens wel, ik heb dit ook vrij lang zo gedaan. Maar ergens heb ik het toch losgelaten. Weet eigenlijk niet eens wanneer en waarom. Oh jawel, omdat ik zelf ook wel eens hagelslag op mn brood eet en ik dat graag wil blijven eten. ;) En ik vond dat ik het dan mijn zoontje niet kon verbieden als hij het ook graag zou willen (en ja, alcohol geef ik hem ook niet, maar dat ligt voor mij gevoelsmatig toch anders... voor jou waarschijnlijk niet of minder ;)). Maar goed, eigenlijk begrijp ik je wel. Het verschil zit hem er denk ik in dat je zelf ook niet veel zoetigheid nuttigt (itt moi, al is het niet 'veel' vind ik).

6. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Hoi miepie, ik geef je groot gelijk, hoor! Wij steken er ook zo in. Ontbijtkoek, crackers, diksap, gedroogd of vers fruit is ook zoet en lekker. Wat moet een kind van twee met een mars??

Het probleem van ts is herkenbaar. Mijn zusje werkt op een bso, niet normaal hoeveel ongezonde troep ze die kids geven! Lekker eierkoeken versieren met slagroom, hagelslag en snoep. Vinden de ouders niet erg, die trakteren zelf met chips. De kids zijn 4.... Ik vind het echt erg!

Dus wij hebben bewust gekozen voor zo'n 'macrobiotische doos in een wijde jurk met bloem in haar haar'. Laat Fay eerst maar normaal eten, ze leert vanzelf het snoep wel kennen. Overigens, fruit en groente hoort iedere dag, niet een of twee keer in de week.

Maar ik zal wel streng zijn (en ook nog vegetarisch), mijn ouders proberen iig nu al de stoelpoten onder ons vandaan te zagen. 'maar ze mag toch wel...slagroom, taart, koekjes, snoepjes, een kroket, frikandel, ....?!? Hoe moet het dan op de markt??'

Ja mam, laten ze op de markt nou ook mandarijntjes enzo verkopen...Maar ik weet al waar ze straks haar eerste vlees en snoep krijgt. Mijn ouders eten zelf namelijk ook veel te veel en ongezond.

7. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    #87 Isademi, 24 jun 2011
    Laatst bewerkt: 24 jun 2011
    wat geef je nu je kindje ipv van vlees (of eet ze wel gewoon dierlijke producten zoals zuivel, kaas eieren e.d.) ze moet toch bepaalde bouwstoffen hebben die alleen daar in zitten... (ja er zijn natuurlijk ook een hoop andere producten waar wel wat inzit maar hoe los je dat dan op?)

8. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik heb niet de hele discussie gevolgd.

Maar volgens mij klopt het niet helemaal! Bij mijn zoon opschool word snoep niet gepromoot met trakteren. En daarvoor op zijn andere school ook niet en ook niet op het kdv.

Mijn persoonlijke mening is ik snoep ook wel eens en ik verbied het me kinderen niet. Als ik taart eet mogen ze ook taart!
    Als ik eens snoepje eet krijgt dochter een kaakje of nijntje koekje.

Mijn zoon eet alles van gezond tot snoepjes maar is een gezellige lekker bek.

Kortom ik ben niet moeilijk wat eten betreft en zal dat ook nooit worden.;)

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Ik wacht zo lang mogelijk met het geven van snoep . Maar rond een jaar of 3 krijgen ze het inderdaad wel vaker van andere mensen.
    Dat vind ik dan prima.

Isabella mag een koekje of snoepje als ze eerst een fruithap heeft gehad. Dat is de regel. Meestal hoeft ze na het fruit niet zoveel meer. Soms wil ze zelfs alleen fruit omdat dat ook snoep is ( zegt ze zelf)

Zelf ben ik helemaal niet van het snoep. Koekjes wel maar met mate.

10. adi

adi Niet meer actief

Bedoel je je dochter van 01-07-2009? Dus die halfbroer is ook net 2???
    Wow, dat een dreumes/peuter zichzelf te dik kan vinden en daar onzeker over kan zijn? Dat is wel erg heftig.

(misschien begrijp ik het verkeerd, maar uit je onderschrift lees ik alleen deze dochter vandaar)

11. adi

adi Niet meer actief

Onze kinderen zijn bijna 2, maar snoep zoals rolletjes snoep, puntzakken, spekjes oid (spul dat je bijv bij jamin koopt), hebben zij nog nooit gehad, en dat komt voorlopig niet. Ze hebben ook nog nooit ijs geproefd, misschien dat ze deze zomer een waterijsje krijgen.

Ik vind die snoep echt niet geschikt voor zulke kleintjes. Ze krijgen als 'snoep' rozijntjes, volkoren crackers/ koekjes, en heel af en toe een stukje chocola. 'Echte' snoep krijgen ze komende jaren niet.
    Ze hebben het laatst wel als tractatie gekregen op een kidnerverjaardag (ik vond het belachelijk!), maar die snoepzak kregen ze echt niet te eten.

12. adi

adi Niet meer actief

Ik lees dat de rest van de 'anti-snoep' brigade aangeschoven is :)

13. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Hahaha.... Uhm, ja, ik denk het wel *bloos*. Ik wil ook geen tiran zijn, hoor, maar tot een jaar of drie, vier liever geen snoep en daarna met mate. Natuurlijk krijgt ze wel taart als ze jarig is, maar niet elke dag of zomaar. Ik gruwel echt van de mensen die een kind zomaar snoep voor de neus hangen en dan pas aan je vragen of ze/hij het mag. Zeg dan nog maar eens nee. Blokje kaas bij de kaasboer, snoep bij de buurvrouw, stukje koek op de markt, snoep bij vriendinnetje.... Pffff, waarom zou ze nog avondeten?

Wij hebben bewust een antroposofisch kdv uitgezocht omdat het daar allemaal wat gezonder gaat dan bijv. wat ik van andere ouders hoor. Het is daar ook vega en bio. (oh, ik hoor een paar mensen gewoon gruwelen, hahaha.... Tja, het zal ook wel bij onze levensstijl passen.)

@isademi: we hebben het natuurlijk wel uitgezocht, want ik wil haar geen tekorten laten krijgen. We eten thuis wel eieren en zuivel, dus dat krijgt ze ook. Nu krijgt ze sowieso ook nog opvolgmelk, maar ook allerlei groenten en fruit, bonen, linzen, quinoa, tofu en later ook noten. We introduceren het langzaam, dus nu vooral groenten, bonen en soms een gekookt eitje en soms wat kaas door haar groente. Gelukkig vindt ze het allemaal lekker, dat scheelt ook wel ;) Als ze later besluit vlees en vis te eten moet ze dat zelf weten, mits ze weet wat ze eet (dus hamburger = koe, ze hoeft niet mee naar het slachthuis ofzo). Thuis is het iig vega, als zij op een partijtje knakworstjes wil mag dat.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Zilvervosje, ik gruwel helemaal niet. Ik heb juist wel respect voor jullie manier. Zoveel mensen zoveel levenstijlen

15. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    vind het wel goed eigenlijk dat mensen zo bewust met eten omgaan, en een ei kan goed als vleesvervanger om zo de nodige eiwitten binnen te krijgen... bepaalde peulvruchten zijn ook weer een goede aanvulling.... Mijn oudte dochter eet sinds maanden ineens geen vlees meer omdat ik weleens zei als ze vroeg wat we eten, aardappeltjes, bonen en een stukje kip... dan keek ze me zo vol ongeloof aan en zei, kip? Ik wil geen kipje opeten dat is zielig.... en nu is ze dus ineens antievlees.... ik compenseer dat met vegetarische groenteburgers en een eitje... meer groenten...

Mijn jongste heeft nu een ik wil geen warm eten periode dus ook voor haar ben ik oplossingen aan het bedenken....

en eigenlijk gaat vlees eten mij ook een beetje tegenstaan... vind het vlees van tegenwoordig niet erg lekker meer.... dus wie weet wat voor een ommezwaai we zullen maken....

er komen etenswaren voorbij die wij nog nooit geproefd hebben zoals linzen bijvoorbeeld.... kan ik altijd eens gaan proberen en tofu, wat is dat dan? ook een vleesvervanger van soja ofzo?

16. Tese

Tese Niet meer actief

Ik ben nog niet ver met lezen hoor mag wat krijgen veel kinderen hier snoep en chips!! Dat krijgt mijn zoontje echt niet hoor. Hier krijgt hij als tussendoortje fruit, rozijntjes, Rijstewafel dat soort dingen. Bij opa en oma krijgt hij dus alleen maar chocomelk koek en dat soort dingen. En omdat hij dat thuis niet krijgt (en er ook niet om vraagt) maakt het me niet heel veel uit als hij het daar wel krijgt.

17. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Haha Adi, de anti-snoepbrigade! :D Maar ja, ik hoor daar net als jij wel een beetje bij inderdaad, haha!

@Zilvervosje: dat lijkt me het allerergste, dat je eigen ouders je als het ware ondermijnen in jouw keuzes. Daar hoef ik me gelukkig niet druk over te maken. Zoals gezegd was mijn moeder net zo streng met ons als ik nu met mijn dochters :). Alhoewel ze bij opa en oma wel iets meer mogen van mij hoor, maar mijn ouders geven gewoon geen snoep. Mijn schoonouders daarentegen wilden de oudste laatst cola geven :$. Echt hoor, die sporen niet helemaal soms... ;) Maar daar logeren ze toch niet en wij zijn er altijd bij als zij er zijn dus dat scheelt.

Ik ben ook zo'n "gemenerd" :) trouwens die zelf wel hagelslag eet (af en toe op beschuit) maar Mini krijgt het niet op brood. Ik eet ook filet Americain op brood en dat mag ze ook niet. Ik zie het verschil dan niet zo....

18. Vica86

Vica86 Niet meer actief

nee, was dezelfde leeftijd toen als dochter van TS nu is. Jaar of 7/8.

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

#99 Yukl, 24 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2011
    Omdat jij hagelslag "hetzelfde" waardeert als filet american, en ik niet. Ik vind hagelslag voor mijn zoontje echt geen ramp, dus waarom zou ik het hem verbieden als ik het zelf eet?

Btw, "de rest van de snoepbrigade"? Ik dacht dat Miepie uberhaupt geen suikers geeft, dus ook geen koekjes (en bevat ontbijtkoek niet ook suiker?)? Of heb ik niet goed opgelet? Want echt snoep krijgt mijn zoontje ook niet hoor (spekjes, zuurtjes, mars, etc. etc.). Hij heeft een keer een paaseitje gehad, maar dan houdt het al snel op. Hij krijgt dus alleen wel eens hagelslag op brood, voor de lekker (en dan echt minimaal). En ja, hij vindt het lekkerder dan appelstroop etc. ;)

Al moet ik wel zeggen dat als mijn zoontje aan mij vraagt of hij een spekje mag als we op een verjaardag zijn, zal ik daar niet zo moeilijk over doen (maar dan wel weer over een mars). Maar ik zou het zelf niet in huis halen. En ik heb ook regelmatig snoepzakjes van het KDV zelf opgegeten of weggegooid. ;)

20. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Yukl, met broodbeleg ben ik ietsje minder streng. Ze krijgt weleens een dun laagje jam op haar broodje of een beetje appelstroop. Meestal hartig maar al dat zout is ook niet altijd even goed. En als ze wat ouder is mag ze van mij ook hagelslag. Maar je hebt gelijk dat ik hagelslag en filet ongeveer hetzelfde waardeer. Daar ligt denk ik ook de crux van dit hele verhaal: hoe waardeer je wat? En dat is voor iedereen en voor elk product weer anders blijkbaar! :)

Ik geef overigens ook geen ontbijtkoek of van die nijntje-koekjes ofzo. Vooral dat eerste zit boordevol suiker idd... En ook geen wicky of gewone (appel-) sap behalve heel soms op een verjaardag en dan heel sterk aangelengd. Mini is dan ook gek op water en thee :D

Deel Deze Pagina