Speaking over lekkers trouwens... Hier net stapeltje overrijpe bananen ingevroren... En voor mezelf appel/banaan smoothie gemaakt. 1 van de redenen dat de bananen overrijp zijn is dat ik m'n fruit vergeet 2 vliegen in 1 klap dus
Lol Toch best grappig om te constateren dat er hier zoveel moraalriddermoeders zitten en de kinderen ondertussen steeds dikker en dikker worden Vind dat er niet zo spastisch moet worden gedaan over snoep. Want alles wat niet mag is buitengewoon interessant om stiekum over te gaan doen. Mijn zoon krijgt gewoon snoepjes, patat EN chips oehhhhh wat een misdaad he bega ik.. maar hij leert wel dat het normaal is om soms gewoon een snoepje te krijgen of wat anders lekkers. Alles in proporties en met mate en hij heeft 0,0 overgewicht. Ik wil niet dat hij later stiekum gaat snoepen omdat ik dat zelf ook deed.. Mij werd ook alles ontzegd en toen haalde ik het zelf en neusde in de kasten om het op mijn kamertje op te eten. Er hing een taboe rondom het snoepen en dat wil ik voor mijn kids niet.
Overgewicht ligt niet alleen aan het snoepen, maar misschien ook grotendeels aan het gebrek aan beweging. Kijk het verschil met vroeger en nu. Wij speelde altijd buiten, nu zijn spelcomputers vermaak nummer 1.
de oorzaak van overgewicht is vaak een combinatie van factoren.... teveel snoepen, te veel zoete dranken..... grote boosdoener... mensen beseffen vaak niet hoeveel calorieen er in ranja en vruchtensappen zitten....verborgen vetten, via biscuitjes en dergelijke....te veel brood, broodbeleg..... te weinig beweging.... teveel achter de tv/pc .... onregelmatig leefpatroon.... wisselende tijd eten, kort voor ze naar bed gaan eten en dergelijke..... hele grote factor speelt ook nog de erfelijkheid daarbij..... maar bedenk je....ook al word je er niet dik van.... ook voor dunne kindjes is het ongezond.... en wat betreft krampachtigheid.... dat ervaar ik bij ons niet zo... wij hebben wel een aantal regels tav snoepen.... maar die zijn duidelijk en geeft geen discussie......het is alleen dat ik fora's wel eens de discussie in ga, wil echt niet zeggen dat ik elke dag tegen mijn kinderen loop te preken..... en dat je kind nu nog niet dik is is geen garantie voor de toekomst.
vroeger kreeg ik alleen op zaterdag chips en frisdrank..... daar keek ik de hele week naar uit.... en ik genoot er veel meer van omdat je het niet zo vaak kreeg als kinderen van tegenwoordig.....eigenlijk zijn zulke regels zo gek nog niet.....
Toen Sietse nog kleiner was en hij kreeg op het kdv een traktatie in de vorm van snoep dan bewaarden ze dat zodat wij konden beslissen of hij het mocht of niet...toen had hij er ook nog geen benul van,is nu wel anders. Vanaf een paar maanden mogen de ouder op het kdv en de peuterspeelzaal(is van 1 dezelfde eigenaar) geen traktatie meer meenemen,dit wordt verzorgd om 1 lijn te trekken. De grotere kindjes(vanaf 2 jaar) krijgen een zakje nibbits,en de kleintje een zakje met stukjes fruit erin. Verder krijgt Sietse hier ook gewoon een koekje of snoepje,als hij uit zijn middag slaap komt mag hij zelf 1 ding uit de trommel kiezen....en met warm weer eet hij ook een ijs,en met feestjes krijgt hij een hapje gebak!
Overgewicht ligt aan beide factoren: verkeerd eten en drinken, en te weinig beweging. Dagelijks zoetigheid drinken, kant-en-klaar eten, noem maar op. En inderdaad te weinig buiten spelen. Af en toe snoepen, daar vind ik niks mis mee. Ik vind het alleen een beetje triest als ik mijn kind thuis geen snoep meer zou kunnen geven omdat ze op school/kdv al alles krijgen wat ik maximaal oke voor ze vind. Maar ja, wat is dan wel een gezonde traktatie? Ik vind het raar dat op sommige scholen de suikers verketterd worden, en dat ze worst en kaas dan wel gezond vinden - terwijl dat hartstikke vet en zout is. En wat voor het ene kind gezond is, is levensgevaarlijk voor het andere (denk aan allergieën). Het is kortom zo'n vaag begrip, gezonde tractatie. Doe het in elk geval met mate. Twee snoepjes is genoeg, er hoeft echt geen volle puntzak mee naar huis. Als dat wel gebeurt, moeten de kinderen het inleveren, ik bewaar het voor ze en af en toe mogen ze er één snoepje van. En wat ik echt niet passend vind (hard snoep voor een klein kind, wie verzint dat nou) haal ik eruit.
Snoepen moet ook zeker kunnen maar een flinke zak snoep als tractatie voor een peuter/kleuter is wel erg overdreven. Hier krijgen de kinderen ook gewoon snoep. Mama is verslaafd aan suiker en snoep dus heb het ook altijd in huis. Wel staat daar tegen over dat ze ook veel bewegen en geen een dag ook niet met slecht weer heel de dag voor de tv zitten. Elke dag een snoepje en daarnaast veel beweging kan echt geen kwaad. Gezond eten en heel de dag voor de tv is bijv slechter. Er zijn steeds meer dikke kinderen maar ik denk dat dit meer ligt aan de ds, tv, pc etc dan aan dat handje chips en of snoepje. Er is gewoon te weinig beweging. Mijn kinderen eten netjes hun fruit, groente en brood etc dus dus een snoepje kan prima. Een spekje aan een kind geven zonder tanden vind ik dan wel weer heel erg. Heb der genoeg gezien in mijn omgeving waarvan een kind van nog geen jaar een een lekkere zoete spek loopt te zabbelen. Geef ze dan een lekkere droge koek
Net een zeg ik nee, misschien een frietje voor het idee van meedoen aan tafel.bijna 2 zeg ik vooruit, Paar frietjes en een kipje. Speciaal een menu voor een kind van 1 zeg ik waarom????
Saja87: wil je dat serieus weten? Ik vind een happy meal voor een 1-jarige een belachelijk idee. Mijn peuter van 2,5 en kleuter van 4,5 vinden een happy meal nog veel te veel.... (terugreis van vakantie zijn we bij McDo gestopt voor 'lunch'. Ze hebben een halve kinderportie frietjes gegeten, allebei 2 kipnuggets en de snoeptomaatjes gingen mee naar huis. Ik had ook één meal kunnen kopen, met een los cadeautje en een los pakje melk, dan waren ze ook happy geweest. Dus 1. ik vind een happy meal véél te veel voor zo'n klein kind en 2. ik vind het véél te zout voor zo'n klein kind.
Oh niet voor mezelf btw hoor. Ik vind het ook ronduit belachelijk. Maar een vriend van me whatsappt net dat ze met hun dochter van 1 ( vandaag 1!!) bij de mac gaan eten voor haar eerste happy meal..
Tja, misschien is het voor hem iets heel belangrijks en dan wel eenmalig, als een soort mijlpaal.... Een hele slagroomtaart voor een 1-jarige is ook belachelijk, maar toch heeft m'n dochter die wel gekregen voor haar verjaardag. Ik had 'm bedacht als zgn. meptaartje, maar ik ben bang dat ze toen toch meer dan de helft heeft opgegeten.... No way dat ze daarna nog eens zo'n berg taart voor d'r neusje heeft gehad!
Mijn kinderen mogen (in mijn ogen) gewoon snoepen. Ze eten goed, groeien goed, bewegen goed en tja, snoepen goed Ik vind het alleen wel erg overdreven met de traktaties. Ze krijgt steeds van die kant en klare enorme dingen. Of cadeautjes. Tja, zij mag best iets 'ongezonds' trakteren, maar wel met mate. Een happy meal? Tja, mijn jongste zou het best op kunnen, maar deelt er 1 met grote zus.
jeetje het lijkt een pittige discussie te worden waarbij er behoorlijk wat steken worden uitgedeeld, beetje jammer. tja alles draait om gewicht de laatste tijd, mijn jongste was een bolletje echt heel vol je zag dr nek niet eens, nu is ze een sprietje ondanks dat ze snoept, het gaat om evenwicht in voeding in combinatie met bewegen. teveel van iets is nooit goed, maar daar ben je zelf bij..
Zonde van het geld ze eten hooguit 5 patatjes en 1 kipnugget (tenminste die van mij zo rond die leeftijd). Nee hoor wij frituurden lekker zelf, gooide er geen zout op en kan de portie's aanpassen aan mijn kind en mijn wensen
Mijn zoontje kreeg voor het eerst frietjes toen hij 14 maanden was. Hij eet graag frietjes. Niks mis mee. Zitten nog gezonde bouwstoffen in, snoep heeft geen meerwaarde.
Mja bij ons was gewicht we echt een issue en aten we altijd gezond en met mate. Je kunt weleens pech hebben Toevallig vandeweek Zo'n kinderbmi-meter er weer op los gelaten omdat ze wel onwijs gegroeid is maar eigenlijk al een jaar niks aangekomen en nu stond ze voor het eerst ruim in het groen Overigens... Wat betreft traktaties... Kindertas was amper te tillen toen ik dr net ging ophalen. Blijkbaar 2 kindjes in de klas en eentje op de bso jarig. Bij elkaar: 2 zakjes chips 2 lollies 1 pakje drinken En een hele volle hand (de mijne, niet die van dochterlief) met allerhande los snoep en zuurtjes. En een cakeje (die laatste van de jarige op de bso) Oh vergeet ik bijna nog het zakje namaak oreos die later nog uit dr tas kwamen. Dat vind ik toch echt wat overdreven.... Gister kwam er ook al een zakje uit dr tas. Met chips, milkyway, 2 verschillende maoams en een lolly... Dat is meer chips en snoep dan ze normaal van ons krijgt in een maand dus