snoepbeleid peuterspeelzaal......zeur ik?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door lolalo, 15 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Storm

Storm Niet meer actief

Ik vind niet dat je zeurt. Grote hoeveelheden vind ik niet nodig.
    Toch vind ik het persoonlijk niet erg als er op snoep getrakteerd wordt, of op chips. Gelukkig is het bij ons wel zo dat het vaak mee gaat naar huis. Ik heb juist liever dat ze op een snoepje trakteren, dan dat ze die belachelijke cadeautjes doen waar ook niemand blij van wordt.
    Als wij vroeger gingen trakteren op school, dan trakteerde je gewoon op 1 ding (van die droprolletjes of kaas en worst), en dat was het. Niet dat `èn èn èn gedoe wat tegenwoordig zo de trend is.
    Maar ik heb nu nog makkelijk praten. Mijn oudste lust eigenlijk alleen chocola en voor de rest roept hij niet zo hard om snoep. Nummer twee daarentegen, die lust er wel pap van, maar gaat nu nog niet naar school.

Of het goed is voor de tanden? Tja, fruit is ook niet goed voor het gebit. Ook daarin zitten suikers die een zuuraanval op de tanden veroorzaakt.

2. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Deze snap ik even niet :(. In melk zitten allerlei nuttige vitamines en mineralen (opvolgmelk) in snoep zit alleen maar suiker. Bovendien zit in snoep heel wat meer suiker dan in melk.

Ik vind absoluut niet dat je zeurt. Ik zou er ook zeker iets van zeggen. Het is gewoon onnodig en er zijn genoeg ouders die hun kinderen het liefst zo min mogelijk zoetigheid geven. Hier hoort een psz rekening mee te houden.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Sowieso is eten niet goed voor je tanden...
    Maar helemaal niet eten schijnt ook niet gezond te zijn.

Maar er zit in zoverre in fruit nog voedingsstoffen waar je wel wat mee kunt... En dat is met snoep duidelijk niet het geval.

@nana: nou inmiddels staat al een tijdje vast dat melk na een bepaalde leeftijd helemaal niet die witte motor is die de overheid ons wilde doen geloven ooit.
    En dat het na diezelfde bepaalde leeftijd ook weinig nuttige invloed heeft op je botten bijvoorbeeld. Soort van fabeltje...
    Om te zorgen dat de boeren niet met die vele liters melk blijven zitten.

4. lolalo

lolalo Actief lid

13 feb 2012
    404
    0
    0
    idd melk wordt erg overschat. Baby's hebben melk nodig, in eerste instantie moedermelk maar anders KV.
    Later gaan we gewoon eten en hebben we melk niet meer nodig. Bij andere zoogdieren drinken ze ook niet meer na de babytijd ;)

Voor de calcium hoeven we t niet te doen, dat schijnt je lichaam veel beter op te nemen uit groene groentes dan uit melk.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Toevallig vandaag nog over gehad met de psz-hoofdleidster.

Het beleid is: geen snoep of rozijntjes. Het staat ook in de folders die je meekrijgt en er zijn zelfs info-avonden over.

Vandaag weer een uitdeelzakje snoepjes mee: een doosje rozijntjes (top!) en een zakje harobi. Zaten 15 snoepjes in?

Na het brood samen opgegeten, weg is weg, op is op.

Nu is mijn zoon bijna 4 en vind ik het niet zo erg meer, maar toen hij 2 was liet ik het verdwijnen, dat lukt nu niet meer, haha!

Kdv is van dezelfde organisatie, daar wordt nooit op snoep getrakteerd!

6. Saskia78

Hehehe hier ging het in de snoeppot.. E tja, papa en mama lusten ook weleens een snoepje.
    Vooral mama lurkt graag aan een lolly :)
    Dochterlief mag ze inmiddels ook dus inmiddels telt ze steeds alle lollies om toekijken of mama niet gesnoept heeft.
    Om vervolgens zeer verontwaardigt te zijn als ik dat wel doe natuurlijk :)

7. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Nee ik vind niet dat je zeurt. Ik zou het zelf ook niet leuk vinden als mijn zoontje zou snoepen terwijl ik niet weet wat en hoeveel.

Op de psz bij mijn zoontje is het super geregeld: Traktaties worden altijd mee naar huis gegeven, wat het ook is, zodat de ouders zelf kunnen beslissen wat ze ervan willen geven en in welke hoeveelheden.

8. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    Ik maak me er niet te druk om. Als ze een snoepje of chipje krijgt als traktatie vind ik prima. Ik heb er thuis genoeg zicht op om te voorkomen dat ze alleen maar snoep en chips wil eten en die paar dagen of het KDV komen we wel overheen. het gebeurt daar ook niet dagelijks.

Ik ben daar heel practisch in. Ik heb er nou eenmaal niet altijd zicht op en dat zal altijd zo blijven. Wil ik die 100% controle? dan moet ik haar altijd thuis houden en geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik kan nog steeds heel goed toveren... gelukkig geeft (vooral zoon) weinig om snoep.

Dochter wordt drie en zij wil graag op mini muffins trakteren... dat mag maar geen snoep.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Op de psz kregen ze idd geregeld iets te snoepen, gelukkig wel alleen als traktatie of bij feesten, niet zomaar. Ze hebben wel eens pepernoten gebakken. Mochten ze er 3 opeten en een paar mee naar huis. Dat vond ik netjes.
    Zeker toen ze net 2 was vond ik al dat snoep maar niets. Mijn dochter was ook zo'n propper.
    Nu krijgt ze sowieso wel wat meer snoep. Maar een paar keer per week extra snoep vind ik nog steeds niet nodig. Liever niet.

Op de kleuterschool hebben we momenteel 'geluk'. Ze zit alleen bij 4 jarigen in de klas, dus die zijn allemaal pas volgend schooljaar weer jarig.

11. Saskia78

Ja.. Maar wel allemaal tegelijk.... :cool:

Onze klas heeft veel mei/juni kindjes.... Maar dat is vaak ijsjes-tijd dus dat trakteert lekker makkelijk en dat is een stuk fijner dan emmertjes snoep :)

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Nou ja, we hopen van de zomer te gaan verhuizen. Dus dan hebben we daar volgend jaar geen last van, haha.
    Maar daarom zei ik ook dat we momenteel geluk hebben ;)

13. zogelukkig

Peuters gaat het om.

Tussen 2 en 4 of > 4 jaar is een groot verschil.

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Sorry hoor ;).

15. Saskia78

Toen dacht ik er niet makkelijker over hoor...

16. zogelukkig

Zeg ik: groot verschil.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik ben er nu wel makkelijker in. Maar nog heb ik liever niet dat ze tussendoor te vaak eet (ook al is het gezond(er)).

18. StarMoon

StarMoon Bekend lid

11 nov 2009
    894
    0
    0
    Een snoepje (dus geen zakken vol) een koekje of cake-je... prima!
    Maar de afgelopen 8x dat ik zoon ging ophalen van de psz trof ik hem 4x aan met een zakje Lays chips. Ten eerste vind ik dat veel te zout en ik kon de boterhammen die thuis aan het ontdooien waren wel weer terug gooien in de vriezer ;)

19. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Bij mijn kinderen op t kdv mag gern snoep getrakteerd worden. Ok 1 snoepje bij een gezonde traktatie mag maar geen zak vol. Psz zijn ze nooit geweest dus ik weet niet hoe fat zit maar ik zou er zeker niet blij mee zijn

20. lolalo

lolalo Actief lid

13 feb 2012
    404
    0
    0
    Hier vandaag maar liefst 1 hap van zijn boterham gegeten want weer een jarig: cake met snoepjes erop. Dus hij had geen honger!
    teminste dat is wat mijn peuter vertelt want ik heb t niet gezien. zijn wangen zaten iig onder de suiker en plak van zoetigheid.

vind t bijna nog rotter dat ik dus geen idee heb wat hij krijgt. Natuurlijk moet je loslaten en heb je geen 100% controle maar bij een kind van 2 vind ik dat wel erg jong hoor.
    Voor hij naar de psz ging was iets lekkers voor hem, rozijntjes, perkoek,fruit of komkommer vond hij ook lekker tussendoor.
    Tja nu weet hij dus dat je ook snoep hebt....dat moment was zeker een keer gekomen maar ik had t graag nog ff uitgesteld...

Heb t snoepbeleid vandaag nog niet besproken omdat ik begonnen was over de Koemelk en zijn vegatarisch zijn en dat naar mijn idee dat misschien niet (meer) goed bekend was?!
    Ja...dat wisten ze maar kon idd best dat hij een keer een worstje op had.

In mijn ogen werd t dus niet zo serieus mee omgegaan. Ze kwam zelf al met t verhaal dat in t verleden er een peuter was geweest die geen vis luste of mocht.....dat wist ze niet precies ( lijkt mij nogal van belang?!!!)
    Die had ze een stukje vis gegegeven een keer en die peuter had alles onder gespuugd....

Nou als dat de manier van omgaan is?! Ik vind t kwalijk hoor. Ik heb t snoepen maar ff niet besproken, lekker bespreken zit er zo ie zo natuurlijk niet bij als iedereen zijn peuter komt brengen.
    Ik heb wel een mailtje naar de oudercommisie gestuurd om eens te informeren hoe t staat met dat beleid.

Vele vinden mij een zeur en misschien ben ik dat ook wel. Maar zo als er nu met dit soort dingen omgegaan wordt heb ik zelfs de neiging om hem er maar vanaf te halen...

Deel Deze Pagina