honger/slaapsignalen (3/4 maanden)

Discussion in 'Baby en dreumes' started by vedagenevieve, Apr 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vedagenevieve

vedagenevieve Niet meer actief

Ons mannetje is bijna 4 maanden en de afgelopen maand was er geen ritme te bekennen! Hij had duidelijk last van een sprong, of van zijn speekselklieren of een groeispurt....en elke dag was anders.

Maar sindsdien zijn, zijn honger en slaapsignalen zo onduidelijk!
    Vanwege het kwijlen en de handjes in de mond is het heel moeilijk om te weten of hij honger heeft. Wij hadden de wakker, voeden, spelen etc ritme maar wakker betekend hier zeker niet altijd honger. Dus dan wordt het op de signalen letten en die zijn zo moeilijk te zien. Huilen kan honger zijn, maar ook verveeld of moe.

En dan de moe signalen; voorheen was gapen het hele duidelijke signaal van moe zijn. Dit doet hij niet meer alleen soms wanneer je hem in bed legt. Hij wordt wel wat stiller en mopperig en dat ook niet altijd. En huilen als je hem bed legt is ook iets van deze week! Heel boos. Ik hou nog steeds aan rond de 1 uur wakker zijn, omdat hij zo snel over zijn grenzen heen gaat. Zo moeilijk om te weten bij hem of ik te vroeg of te laat ben....:(;)

Wat zijn jullie signalen met ong 3 a 4 maanden?

Dank je :)

2. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Plukt hij wel eens aan zijn oor? Of duimt hij? Sabbelen op handjes? Dat zijn ook allemaal slaapsignalen. Als je kindje geen honger meer heeft en hij gaat op zijn handje sabbelen, dan denk ik in elk geval zeker nooit meer aan zuigbehoefte, maar aan moeheid. En bij elk van mijn kinderen klopt het... Je hebt het speentje amper nog nodig als ze goed slapen.

Honger werd hier rond die tijd gewoon mopperen, huilen of handje sabbelen. Moeheid zag ik door oortje friemelen, duimen/handje sabbelen, wegkijken, jengelen/mopperen, gapen, drukker worden of juist hangeriger worden.

Met 12 weken wordt de wakker tijd ongeveer 1,5 uur, dus wellicht verklaard dat zijn boosheid in bed? Dat hij nu iets te vroeg gaan bed gaat? Ik zou dat eens uit gaan proberen in elk geval.

3. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Hmmm dan is die van mij altijd moe denk ik. De enige momenten dat hij niet een handje in de mond heeft is wanneer hij drinkt en wanneer hij diep in slaap is:D

Maar wij hebben hier ook net een lastige fase gehad. Kon er soms geen touw meer aan vast knopen. Ik probeerde hem steeds zo goed mogelijk te interpreteren. En lette daarbij ook op waar het op dat moment tijd voor zou moeten zijn. Lastig hoor. Heb hem meermalen in bed gelegd en er weer uit gehaald of maar aan de borst gelegd waar hij dan vervolgens in slaap viel. Veeeel gewandeld ook met de wandelwagen. Dat doen we nu nog bijna elke avond wel als het tijd voor slapen is. Vind dat zelf ook wel lekker om na het avondeten effe een rondje te lopen.

Denk dat het een fase is waar je doorheen moet. Blijf goed naar hem kijken en probeer uit.

4. vedagenevieve

Even een korte reactie :)

Bedankt!

Wat betreft de 1.5 wakker.....ik zal proberen iets later te doen vandaag! Misschien is dat het wel. Alhoewel hij wel binnen 5 minuten slaapt. Nu sinds kwart voor 10 en slaapt nog steeds....Dus dan was hij toch wel moe?

En ivm het kwijlen heeft hij idd continu maar die handjes in de mond. Dus vandaar dat ik de hongersignalen zo moeilijk vind.

Fietwordtmama: ik denk dat het een fase is idd. Fijn om te lezen dat jij ook door een lastige fase heen bent gegaan. Mijn mannetje is net een week jonger dus wie weet is hij er zo meteen ook uit :D

P.s als je gaat wandelen valt hij dan niet in slaap voor de nacht? Leg je hem daarna dan in zijn bedje?

5. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

Apr 22, 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn dochter vind ik het ook zo lastig, ze gaapt vrijwel altijd en sabbelt ook heel veel op haar handjes. Ik merk de laatste tijd wel dat ze minder oogcontact maakt als ze moe is, gaat jengelen en in haar oogjes/gezichtje wrijft. Ook trekt ze aan haar haren haha (ze heeft al een hele bos sinds de geboorte). Maar haar hongersignalen zie ik bijna niet. Soms sabbelt ze dan wel heel luidruchtig op haar handjes en anders is het toch huilen, ook al is dat eigenlijk al te laat. Maar het is ook zo lastig soms.

6. Sleepless

Sleepless Bekend lid

Jun 1, 2013
    892
    173
    43
    Female
    Brabant
    Bij ons krijgt onze kleine om de 4 uur eten (fv) en dat ritme gaat prima. Ze is dan ongeveer 1 tot 1,5 uur wakker en ik leg haar dan weer in bed. Als ze eerder wakker wordt, mag ze lekker spelen en vervroegd het schema zich bijvoorbeeld een half uurtje. Ik moet dus eerlijk zeggen dat ik niet zo op hongersignalen let... Slaapsignalen wel maar dan gaapt ze gewoon dus dat is wel handig ;).

7. vedagenevieve

Bedankt meiden.

Pff, het blijft lastig. Het werd dus wakker na bijna drie uur slaap. Dus perfect om uit te testen of ik dus te vroeg ben of niet. Maar na 3 kwartier begon hij al te jengelen....Dat doet hij dus altijd rond 3 kwartier/1 uur. Dus naar boven en kijken of hij hier wil spelen. Als hij blijft jengelen denk ik dus slaap. Maar zodra ik hem neerleg begint hij nog harder te huilen. Dan word je ineens onzeker...Ik heb hem dus nu een kwartier langer opgehouden. Weer in bed; weer huilen en ligt nog ontevreden in zijn bedje......:( Ik denk dus dat het 1 uur wakker is nog steeds....Ik bedoel het lijkt me dat als ze 1.5 uur wakker kunnen blijven ze niet gaan jengelen halverwege of wel?

8. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Meestal laat ik hem dan in de wagen slapen en wordt hij rond half elf waker voor late voeding. En daarna slaapt hij verder in bed. Als we geluk hebben tot de ochtend.

9. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

Aug 7, 2013
    2,294
    0
    0
    Hier vond ik en vind ik het nog steeds lastig slaap signalen te ontdekken. Deze worden hier eigenlijk pas afgegeven als hij al heeel erg moe is en komt dan niet meer in slaap. Probeer dat moment altijd voor te zijn. En idd toen nog na een uur 1,5 uur weer op bed. Boek baby in een droomritme heeft een schema hoelang ze op welke leeftijd wakker zijn ongeveer. Hier heb ik veel aan gehad.

10. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Vedagenevieve... kan het dan wellicht verveling zijn? Wat doet je kindje na die 3 kwartier als hij begint te jengelen?

11. vedagenevieve

Sandana; dat is verschillend...als hij gaat jengelen probeer ik wat anders te doen maar niks is dan goed. Hij ziet er dan ook wel moe uit vind ik hoor. Oogjes wat kleiner en hij krijgt dan zo'n rode boog boven zijn ogen...ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen. Maar gapen doet hij niet, oogjes wrijven heeft hij nog nooit gedaan, ook niet aan zijn oortje....dus ja misschien is jengelen gewoon zijn slaapsignaal?

Sowieso zou ik het wel prettig vinden om te horen wat jullie allemaal doen qua spelen met jullie baby's. Want hier hebben we wel een beetje zo'n vaste ritme van handelingen en spelletjes.

12. vedagenevieve

Klopt. Maar hij werd heel lang na een half uur/drie kwartier weer moe. Echt een slaapkop mits ik idd te laat was en dan was inslapen een ramp. Daar waak ik nu dus ook voor. Hij heeft wel een tijdje 1 uur en een kwartier gehaald. Toen begon deze fase en ging hij weer terug naar die uur.
    Het enige wat anders is sinds een week is dat huilen wanneer ik hem neerleg :(;)

13. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Klinkt bekend. Hier ook heel lang op maximaal een uur à 5 kwartier gezeten. Hij gaapte dan ook en werd zeurderig. Ik vond het zo kort, want hij sliep daarna gerust weer 2 à 3 uur. Maakte dus met gemak zo'n 19 à 20 slaapuren op een dag.

Nu is hij bijna 5 maanden en ik merk dat de wakkertijden langer worden, anderhalf uur en in de ochtend soms wel 2 uur (!) en de slaaptijden korter. Soms wel weer lastig met het hervinden van een ritme, want wakker worden betekent nu niet meer altijd meteen eten. Dus wat dan...? (Wij hadden het ritme dat na wakker worden meteen een fles volgde, uitbuiken, boeren, spelen, verschonen en weer slapen).

Maar ook hier: hoe langer rekken, hoe minder goed hij in slaap kan vallen. Hij gaat één dag per week naar mijn ouders en ik heb gezegd dat ze desnoods op de klok in bed moeten leggen, want ze herkennen de slaapsignalen niet. Dus als ik hem kom ophalen, zie ik een oververmoeid mannetje, terwijl mijn ouders juist denken dat hij nog "lekker wakker" is...tja.

14. Prinsesje14

Prinsesje14 Niet meer actief

DL is nu bijna 4 maandjes oud. En na de laatste sprong is het ook verandert. het ''Huiltje'' voor het slapen en het ''huiltje'' voor het eten zijn nu zo goed als hetzelfde. Ons ritme ziet er nu zo uit:
    0700 wakker & Fles
    0800 slapen
    1100 wakker / spelen
    1200 Fles
    1400 fruithapje
    1500 slapen
    1600 wakker / spelen
    1700 Fles
    1800 slapen
    2100 wakker/ douchen
    2200 Fles
    2300 slapen
    Hoop dat je er wat aan heb :)

15. Citroen80

Citroen80 Niet meer actief

Hier ook geen peil op te trekken. Zoontje is 14 weken oud. Soms is hij wel 3 uur lang wakker, hij is actief en kijkt veel rond. Eerst gaapte hij ook altijd dat is nu minder. En inderdaad handjes sabbelen heel herkenbaar. Meestal zie ik het wel aan zijn oogjes dat hij moe is. Hij wordt meestal jengelig. Maar hier is na 1,5u te snel.
    Als ik hem te vroeg in bed leg is het ook brullen. Er zit weinig ritme in.
    Soms slaapt hij is de ochtend 2 uurtjes en soms juist in de middag. Maandag sliep hij bijv. 3 uur lang in de wandelwagen.
    In de ochtend wordt hij rond 6 uur wakker en leg ik hem om 8 uur weer terug in bed. Maar vanmorgen sliep hij van 7.30 tot 9u. Geen peil op te trekken.
    Ik denk sowieso dat hij een wakker kindje is. Elke dag is anders kwa slapen. Laatst sliep hij ook van half drie tot half 6 dus sliep hij Savonds pas weer om half negen. Lastig. Maar hij slaapt dan wel door (wel nog fles rond 23u).

16. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

Jun 12, 2012
    3,201
    509
    113
    Hier wisselt het ook nogal. Meestal is ze 2 uurtjes wakker, maar soms ook 5.. zonder wat voor signalen dan ook haha. Maar i k probeer gewoon met haar mee te gaan. Ze krijgt om de 4 uur een flesje en iedere avond voor het slapen een badje, dan tukt ze van 20 tot 6. Dat is gelukkig vanaf het begin al in orde. Tja.. gewoon van alles proberen, ze geven idd wel aan wat ze nodig hebben.

17. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

Jun 12, 2012
    3,201
    509
    113
    O ja, qua spelen vindt ze vliegen, rollen en verhaaltjes vertellen erg leuk.. maar savonds kijkt ze liever even tv met papa :p we hebben ook een schommelstoel van fisher price, dat vindt ze ook prachtig.

18. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

Apr 8, 2013
    3,456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    De slaap signalen zijn hier erg duidelijk en zijn eigenlijk alleen maar duidelijker geworden. Zodra ze in de oogjes begint te wrijven, gaat gapen, stiller word en gaat jengelen, is het tijd om naar bed te gaan. Regelmatig is ze het er dan niet mee eens en is het een minuut tot max 5 minuten mopperen in d'r bed (dus niet huilen ;)) maar dan slaapt ze toch echt wel.

Honger vind ik hier ook lastig. Dat heeft ze geloof ik elke dag. Houd er meestal 4 uur tussen en als ze rond die tijd onrustig en huilerig word weet ik dat het tijd is voor d'r fles.

19. Siertje2981

Siertje2981 Fanatiek lid

Apr 8, 2013
    3,456
    3
    0
    Werkzaam in een kledingwinkel als assistentbedrijf
    Leidschendam
    Afleiden:
    Hier werkt vliegen super goed, vooral bij papa :D.
    Zodra ze op d'r kop hangt vind ze alles geweldig.
    Box en dan gekke bekken trekken of old mc Donald had a farm zingen.
    In de wagen gaan wandelen.
    Ook dames paard, heren paard, boerenknol ect werkt goed hier.
    Soms voor de iPad met Bumba. Dat houd ze twee afleveringen vol.

20. vedagenevieve

Nou ik weet nu wel heel zeker dat hij maar een uur wakker kan blijven pff...ik heb er hoofdpijn van!

Ten eerste slaapt hij nu net 1 minuut geleden....hij was 3 uur huilend wakker geworden. Ik denk nog echt moe. Ik ben met hem gaan wandelen een haf uur maar hij viel niet meer in slaap en heb hem 1 uur en 15 min daarna in bed gelegd terwijl hij al eerder jengelde; gevolg compleet over de zeik!

Nu is het wel zo dat naarmate de dag vordert de huiltjes in bed echt intenser worden. Echt krijsen vind ik het. Misschien een beetje verlatingsangst want zodra ik hem oppak klampt hij zich aan me vast en is het even goed. Maar toch begint hij weer te huilen en is dan echt super moe.

Zucht....hij heeft nooit gehuld. Was altijd meteen te troosten als hij sporadisch wel moest huilen maar dit vind ik toch wel moeilijk hoor.

Zodra ik hem neer wil leggen begint hij al. Moe is dus jengelen hier dat staat nu vast. Honger vind ik nog steeds moeilijk....maar dat gehuil wanneer hij moet gaan slapen. Wat kan ik doen?

Share This Page