Notch? Vasculitis? ...Iemand?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Ger36, 2 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ger36

Ger36 Lid

2 mrt 2015
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen :)

Ik ben nu 21 weken zwanger met ons eerste kindje. Ben er erg blij mee, maar voel me - net als meerdere vrouwen die voor de eerste keer zwanger zijn - best onzeker af en toe.

Wat dat versterkt, is het feit dat ik geen standaard zwangerschap heb vanwege mijn ziektebeeld (vasculitis/microscopische polyangiitis). Ik word daarom goed in de gaten gehouden door het ziekenhuis. Natuurlijk ben ik heel blij met deze extra controles, maar al die verhalen brengen ook onzekerheid en verwarring met zich mee. Vragen stellen aan doktoren heeft (ben ik achter gekomen) soms weinig zin. De één spreekt moeilijke taal, de ander bagatelliseert mijn gevoelens.

Ik ben toch meer op zoek naar ervaringen van de mensen die geen spreekwoordelijke 'witte jas' dragen en hoop dat iemand ervaring heeft, in ieder geval met mijn volgende vraag..

Zijn er mensen die een zgn. 'notch' hebben gehad tijdens hun zwangerschap?

Een notch zit in één of soms beide van de baarmoederslagaders. De vaten horen te 'ontspannen'/ te verwijden tijdens de zwangerschap, zodat het bloed makkelijk naar de foetus toe kan. Een notch is een soort terugslag of vernauwing in de ader, waardoor het bloed minder goed naar de placenta kan. Zo heb ik begrepen.

Met een notch heb je verhoogde kans op zwangerschapsvergiftiging. Ook kan de baby kleiner zijn. Ook dit heb ik zo begrepen.

Bij mij is de notch op 16 weken ontdekt. Ze hebben me Labetalol (bloeddrukverlagers) voorgeschreven. Mijn bloeddruk is prima hoor, 70/110 (nu 60/110), hartslag was toen wel 97. Maar het ging er vooral om die notch weg te krijgen.

Ik vond het nogal wat. Ik heb ook astma en daarvoor moet ik ook dingetjes innemen. Ik weet dat dat veilig is en dat ze me niks engs voorschrijven, maar ik vind het zó onprettig allemaal.

Bij de 20 weken echo bleek mijn linkerader (die met de notch) nauwer te zijn geworden (van 1.48 naar 2.02). Ook de overige uitslagen van die dag legde een arts (ik kende haar nog niet) me uit. Ik had onwijs veel vragen en maakte me simpelweg zorgen.
    Ze onkende dat de notch te maken had met zwangerschapsvergitiging en eigenlijk bij alles wat ik zei, zei ze: "ja maar je bent wel zwanger he?... Ja maar je bent wel zwanger he?...". Snap ik. Maar waarom hoor ik niemand anders hierover dan?

Ze zal het best goed hebben bedoeld in de zin van dat ze zorgen probeert weg te nemen. Maar ik voel me helemaal niet zo lekker hoor. Mn hart voelt vreemd en ik zie vaak sterretjes en vlekken. Daarnaast heb ik onwijs vaak buikpijn en ben ik eigenlijk helemaal niet zo vrolijk (das lastig als je je niet zo lekker voelt). Ik heb al 3 pittige blaasontstekingskuren achter de rug en ben onwijs moe...daarentegen beweegt ons kleine mensje echt als een idioot <3 Moet ik me gewoon daarop richten en niet zeuren?

Ik ben vet bang dat ik me aaanstel of van een mug een olifant maak. Dus ik kies er voor zo'n arts te vertrouwen. Helaas is dat vertrouwen snel weg op het moment dat ik de verloskundige spreek en die tegen mij zegt: "oh, je hebt een notch of vasculitis...dan is de kans groot dat je eerder wordt ingeleid ivm hoge bloeddruk blablabla..."

M'n mond viel open! Wat is dit voor informatie?! Waarom vertelt iedereen me steeds iets anders?

Wat kan ik nou gaan verwachten met een notch? En kan ik zelf iets doen ofzo? En komt het goed? (ik weet, dat kan niemand me vertellen, maar een ervaring zou awesome zijn). Of maak ik me echt te druk?

Sorry voor het lange verhaal en voor degene die dit gelezen heeft..bedankt. Het staat nu wel op 'papier' en dat voelt best okay. :)

Liefs,
    Ger

2. foekje

foekje Bekend lid

12 jul 2010
    591
    0
    16
    allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap &#128516;...Wat vervelend dat je je zo voelt. ben geen ervaringsdeskundige, maar mijn tip aan jou is...Luister naar je gevoel! Zorg ervoor dat ze je horen en je de uitleg geven waar je iets mee kunt. geef aan waar je last van hebt en dat je je zorgen maakt. je bent geen zeur, je maakt je zorgen om het welzijn van jou en de baby, niets mis mee...sterkte met alles.

3. Ger36

Ger36 Lid

2 mrt 2015
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Foekje,
    Bedankt voor je reactie. En dank voor de felicitatie :)
    Ik probeer m'n vragen te noteren als ik naar de arts ga en ik moet zeggen dat de meeste artsen geduld hebben voor de vragen die ik heb.

Maar als het om iets specifieks gaat als diee notch krijg ik vage antwoorden. Dat overweldigende van het nieuws zorgt ervoor dat ik mn draad kwijt raak op zo'n moment. Ik wil gewoon weten wat het betekent voor ons.. maar daar krijg ik geen duidelijkheid over.

Toch fijn te horen dat je begrijpt dat het zorgen zijn op basis van goede zorgen en niet op basis van aanstellerij.. thanks :)

4. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Tja, ik zou zelf toch wel precies willen weten hoe of wat in jouw geval. Zou zelfs overwegen een second opinion aan te vragen als er gewoon geen antwoord op vragen komt en er verschillende dingen worden gezegd.

Wat betreft je astma: daar zou ik me geen zorgen over maken. Mijn longarts zei dat ze intussen zoveel ervaring met zwangerschap en medicatie hebben dat het wat dat betreft niet meer spannend is. Ze zitten over het algemeen ook aan de veilige kant, er zou waarschijnlijk qua medicatie meer mogen, maar omdat nog niet alles is onderzocht, geven ze bepaalde medicijnen uit voorzorg liever niet.

5. Ger36

Ger36 Lid

2 mrt 2015
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanks voor je reactie Gitta
    FIjn te horen dat je me info kan geven wat betreft de astma. Het is ook niet dat ik de dokters helemaal niet vertrouw - ik denk alleen steeds: geen medicijn is beter als wel. Maar goed, soms is dat niet anders. Gelukkig wonen we ook in Nederland en komt wat mijn dokters zeggen overeen met jouw dokters, dus das best geruststellend.

Wat betreft de 2nd opnion..daar heb ik nooit over na gedacht. Ik heb volgende week weer een afspraak bij de gyn. Ik heb nu aangegeven dat ik dezelfde wil blijven zien, zodat er tenminste iets van stabiliteit is in de dokters die ik spreek. Wellicht weet zij mij meer uit te leggen. Zo niet, dan ga ik eens kijken hoe je zo'n 2nd opinion 'aanvraagt'.

Nogmaals dank voor je advies.:)

6. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Nog even iets over de astma: benauwd worden is écht veel slechter voor de foetus dan het minuscule beetje medicijn dat in je bloed komt. Inhalatiecorticosteroïden zijn dan ook nog weer minder schadelijk dan die in tabletvorm.

Ik was tijdens de zwangerschap een paar weken benauwd en dacht dat ik toch niets anders zou mogen, dus ik had geen contact opgenomen met mijn longarts. Bij een reguliere controle kreeg ik toen op mijn donder, want er zijn nog allerlei andere middelen die je mag. Te weinig zuurstof naar de foetus is erger.

Ik hoop dat je volgende week meer duidelijkheid krijgt, één arts is natuurlijk veel fijner.

7. Ger36

Ger36 Lid

2 mrt 2015
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hoop ook dat ik meer duidelijkheid krijg... in ieder geval dank voor je reactie :)

8. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Ik heb ook een notch in 1 van mijn slagaders naar mijn baarmoeder. Ik heb beide meegemaakt: gewoon uitgedragen zonder problemen (toen wisten we ook niet van die notch) en een zwangerschap met pre eclampsie/HELLP, groeiachterstand en premature bevalling. Maar je kan dus ook gewoon normaal uitdragen zonder problemen..

9. Ger36

Ger36 Lid

2 mrt 2015
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Baukje

Dat is fijn om te horen. Na na te hebben gevraagd in het ziekenhuis ben ik erachter gekomen dat het inderdaad wel of niet kan gebeuren, PE. Kans dat het wel gebeurt is kleiner zeggen ze. Afwachten dus.. Maar dit was wel het antwoord dat ik zocht.

Dank voor je reactie :)

Deel Deze Pagina