Snoepzakken ophalen met O&N?

Discussie in 'De lounge' gestart door Makamba, 2 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Makamba

Makamba Actief lid

26 apr 2010
    233
    0
    0
    Gelderland
    Daar waar ik oorspronkelijk vandaan kom mogen alle kinderen een snoepzak ophalen bij familieden, buren en kennissen. Uiteraard nadat zij iedereen een gelukkig nieuwjaar hebben gewenst.
    De wat kleinere kinderen krijgen veelal een cadeautje met wat fruit.

Wij zaten zelf vroeger altijd met een enorme grote soeppan vol snoep en zelfs daar paste niet altijd alles in.

Mijn vriend komt oorspronkelijk uit een plaats zo'n 15 km van mijn oorspronkelijke woonplaats. Echter kennen ze daar deze traditie helemaal niet, zo ook niet in onze huidige woonplaats.

Is deze traditie ook nog elders in het land?

2. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Makamba, woon in Z-Holland en nog nooit over deze traditie gehoord.
    Ook niet door/bij anderen....

3. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Hier niet, ook nog nooit van gehoord met oud & nieuw...

4. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Eerlijk gezegt nog nooit van gehoord maar ik kom dan ook de randstad haha.

Tuurlijk wel gehoord dat kinderen in het zuide met carnaval langs de deuren mochten en met helloween. Maar verder.
    ???

5. linde90

linde90 Niet meer actief

nee gelukkig niet zeg.
    Waar kom je vandaan dan?

Moet er eigenlijk niet aan denken, eerst sint maarten en dan oud en nieuw, alsof er nog niet genoeg gesnoept wordt hihihi

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Nooit van gehoord (ben geboren en getogen in Drenthe, Assen).

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb er ook nog nooit van gehoord - kom uit w-brabant en woon nu in zuid-holland.

Mogelijk is het een traditie van het dorp ? Ooit klein begonnen vanuit een vereniging ofzo en tegenwoordig in het hele dorp/stad ?

8. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik heb ook nog nooit van deze traditie gehoord. Is het niet iets van je eigen familie?
    Wij kregen altijd van opa en oma extra geld met nieuwjaar wensen, maar dat deden zij zelf en is niet echt traditie.

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik ben een groningse maar ik ken het ook niet

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ach, de restje van sinterklaas en kerst moeten ook op :p de volwassenen starten weer met lijnen en de kinderen krijgen de restje die je zelf niet meer op 'mag' eten :p

11. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Mij ook niet bekend! Lijkt me dat er al genoeg snoep doorheen is gegaan in de maand december :D

12. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Nooit van gehoord. Kom uit noord brabant, vlakbij Eindhoven

13. Makamba

Makamba Actief lid

26 apr 2010
    233
    0
    0
    Gelderland
    Toevallig vertelde mijn moeder van de week dat het heel vroeger is begonnen met het bedelen is begonnen door de arme mensen op nieuwjaarsdag ?!?!?!:( en dat daaruit deze traditie is ontstaan.

Het is niet iets uit de familie want het hele dorp doet er aan mee, de winkels slaan ook extra snoep in en er liggen ook al kant en klare zakken klaar.

De filiaalleider van één van deze winkels komt oorspronkelijk ook niet uit het dorp en begreep al niet waarom hij zoveel in moest slaan en dacht echt dat hij met de lading snoep zou blijven zitten. Nou mooi niet dus, alles was weg! ;)

Het betreft trouwens een dorpje in het oosten van Gelderland, richting de duitse Grens.

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik woon op de grens bij elten maar hier niet hoor ;)

15. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.636
    379
    83
    ..
    Volgens mij doen ze dit ook in Goor (Twente) en heeft
    dat foekepotten (ofzoiets).. komt me wel heel bekend voor,
    maar doe er zelf niet aan.. hier in een andere plaats in Twente ook niet..

16. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Zowel in Den Bosch als Nijmegen hier niet mee bekend. Overigens ook niet met Sint Maarten (natuurlijk wel van gehoord inmiddels)..
    Wij mochtend langs de deur met 3 koningen (wat overigens vandaag op veel plaatsen al gevierd wordt, maar is pas 6 januari), en de kerstboom mocht ook pas daarna weg vroeguh hihihi (mijn moeder wacht daar nog steeds op).

En tegenwoordig gaan ze hier (wijk in nijmegen) ook langs de deur met Halloween.

17. Makamba

Makamba Actief lid

26 apr 2010
    233
    0
    0
    Gelderland
    In het plaatsje waar ik oorspronkelijk vandaan kom doen ze dan weer niet aan Sint Maarten, Halloween, Carnaval e.d. haha! ;)

Ik kan me inderdaad ook iets van de datum m.b.t. de kerstboom heugen dat zei mijn moeder ook altijd.

18. Fransa

Fransa Niet meer actief

Kom zelf oorspronkelijk uit een dorp op de grens Salland/Twente en daar was het in mijn jeugd een ware traditie om op Nieuwjaarsdag de deuren langs te gaan en bij het wensen van een gelukkig nieuwjaar snoep in ontvangst te nemen.

Overigens gebeurde dit dan niet bij St. Maarten e.d.

Volgens mij is het echte een traditie daar uit de buurt, want iedereen uit een andere regio die ik er over vertel heeft er nog nooit van gehoord....

19. Makamba

Makamba Actief lid

26 apr 2010
    233
    0
    0
    Gelderland
    Wat leuk om te horen dat dit bij jullie ook zo ging! Wij gingen ook altijd heel gezellig met een hele groep langs de deuren om iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen.

Heb net even gegoogled en ik vermoed dat het inderdaad van oudsher is: Nieuwjaar - Wikipedia

20. Anne35

Anne35 Lid

24 jun 2007
    38
    0
    0
    Bij ons kreeg je als kind altijd geld.. Bij de een meer dan de ander.. maar eigenlijk was het spelletje.. dat degene die als eerste 'gelukkig nieuwjaar' zei bij binnenkomst, geld kreeg... maar de volwassenen lieten natuurlijk de kinderen altijd winnen.

Deel Deze Pagina