Goochelen.... Wie ook zo druk met alles??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamakarlien, 8 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamakarlien

mamakarlien Actief lid

31 jul 2009
    280
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

Ik weet niet zo goed of dit topic hier thuis hoort of onder 'weer aan het werk', maar ik gok maar even hier ;).

Ik ben zo ontzettend aan het goochelen met alle verantwoordelijkheden!!!! Ik ren van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, elke minuut van de dag is gevuld met iets wat gisteren gedaan had moeten worden en ik voor mijn gevoel loop ik constant achter de feiten aan omdat ik niet eens tijd heb om ergens over na te denken vooraf. Ja, er zit weleens een week (nee, dagen) tussen dat het loopt en dat ik om half acht op de bank zit met een kop thee, maar eerlijk gezegd zijn dat grote uitzonderingen. Er zijn dagen dat ik voor mijn gevoel te weinig aandacht heb voor mijn dochter omdat oma langskomt, de planten doodgaan, de wc niet meer toonbaar is voor visite of wat dan ook. Ook merk ik dat ik steeds bezig ben met visite en op visite gaan en dat ik het mis om gewoon eens iets leuks te doen!! Naar het strand ofzo, nog steeds niet geweest en ze is al 15 maanden!

Ik werk drie dagen in de week, mijn man kan weinig meehelpen in de verzorging/huishouden omdat hij fulltime (7 dagen per week) aan het klussen is in ons huis (grote verbouwing...). Ik werk als juf op een basisschool en dat betekent veel ouderavonden, voorbereidingen, cursussen etc.

Ik heb steeds het gevoel: hoe doen anderen dit? Hoe kan het dat iedereen altijd boodschappen in huis heeft en dat bij altijd de yoghurt en het brood op zijn?? Hoe kan het dat ze tijd hebben om kaartjes te sturen/nieuwe kleren te kopen/de nieuwste vakliteratuur gelezen hebben etc?

Herkennen jullie dit? (En ik hoor natuurlijk graag van wel, maar ook van niet hoor!!) En hoe en wat en waarom dan?? Tips?

Liefs van Mamakarlien

2. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

ho ho ga jij eens gas terug nemen moeders!!
    Klinkt niet echt goed.

Je moet echt nu denken: pech het loopt zoals het loopt en daar moet ik het mee doen.

Ik ben nergens van op de hoogte. Kijk teletekst om het nieuws te zien of het rtl ochtend nieuws.
    Ik lees geen boek meer.
    Soms in bad een tijdschrift.

Ik heb t geluk een supermarkt om de hoek te hebben. Waarom doe je geen schapjes op Ah.nl?
    Ik shop veel online namelijk.
    Oja...ik heb als regel. 1 x in de week op visite te gaan.
    Ik werk maar 2 dagen.
    Ik doe 1 x per week iets met de kleine. We doen samen ouder en kind gym en momenteel ook wel zingen. Daar plak ik vaak nog wat boodschappen aan want het is vlak bij de winkels.

In je huis moet je gewoon iets minder precies zijn.
    Ondanks dat hij klust kan hij toch 1 x per week even alles goed stofzuigen? Dan houd jij de rest bij.
    Heb je misschien fam in de buurt? Soms willen ze wel een handje mee helpen. Heb je vrienden in de buurt? Kan daar je kleine als je echt nood hebt niet eens naar toe?

het voorbereiden van het eten doe ik wel eens in haar slaapjes of de avond vooraf. Zoals aardappels schillen. Of extra veel koken bij het avond eten zodat ze volgende dag gebakken aardappels zijn.

Pfff..meis denk aan jezelf!
    sterkte. Niet iedereen is een wonder mama. (hier zeker niet....)

3. Sweetlakecity

kaartjes versturen doe ik ook online. je kan ze zelf van te voren instellen. *lol*

4. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    hier ook een beetje dat gevoel.. Sinds ik twee kinderen heb, lukt niks meer. Mijn oudste vraagt continu aandacht als de kleine huilt en wordt driftig als hij dat niet krijgt. Ik word dan boos en dan escaleert de boel en zit ik met twee huilende kids.
    Mn man is arts en werkt zo'n 40 a 45 u per week. De spitsuren 's avonds doe ik dus vaak deels alleen of helemaal alleen omdat mn man 's avonds nog verplichtingen heeft met etentjes van zijn werk.
    Ik loop met de was continu achter de feiten aan en grijp dus mis bij de kinderkleren omdat ze nog niet zijn gestreken.
    Stofzuigen gebeurt te weinig; zeker met kleine kids in huis. We hebben maar 1 auto die mn man mee heeft. Op de fiets kunnen we niet omdta Elin natuurlijk nog heel klein is. Dus alles moet lopend, waardoor mn wereldje wel erg klein is en alles super lang duurt.
    Ik ben sinds deze week weer aan het werk en dacht dat ik het wel lekker zou vinden om even wat anders te doen, maar ik moet wel nog steeds dezelfde dingen allemaal doen die ik voorheen al niet eens redde... Hoe moet ik dat allemaal rond breien?
    Beide kids gaan nu twee keer per week naar het kdv en de jongste slaapt en drinkt daar voor geen meter. Opblijven tot ongeveer 00u00 breekt me op (late avondvoeding) en dan wel weer om 6u00 opstaan gaat me ook opbreken. Ik moet tegenwoordig voor mn zoon er vaker uit dan voor de jongste; decembermaand denk ik...
    Vakliteratuur heb ik geen tijd puf en zin voor/in, kaartjes verstuur ik via greetz en shoppen doe ik nauwelijks (er moet toch nog 10 kilo af) en als ik het doe: online. Ik woon ik een dorp dus als ik een keer in de stad ben en gewoon eens zonder kids in een hema kan snuffelen word ik tegenwoordig al blij ;)

Je bent dus zeker niet de enige... Dus hou me aanbevolen voor het ei van columbus... ;)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nooit last van gehad maar dat hebben we aan een paar dingen te danken:
    - we hebben beide een flexibele baan waardoor we ook gemakkelijk overdag boodschappen e.d. kunnen doen (man fulltime, ik officieel 32 uur)
    - we doen alles echt samen.
    We ruimen altijd alles gelijk op maar proberen ook een beetje relaxt te zijn met schoonmaken. We zijn heel netjes dus vervuilen doet het niet snel. We maken natuurlijk wel schoon maar misschien wat minder vaak dan voor dat de kinderen kwamen.
    Wat ook helpt is dat het huis vanaf 20:00 weer helemaal van ons is EN elke middag 2 uur lang. Dan kan je nogal wat gedaan krijgen.

Het enige wat ik echt nauwelijks voor elkaar krijg is 's avonds echt werken. Die energie kan ik gewon meestal niet opbrengen. Gelukkig is het ook niet vaak nodig.

6. Sweetlakecity

das dus mijn angst bij 2 kinderen.
    Het was eerst al tot dik 1 jaar overleven...
    en dan moet ik weer zeker 1 1/2 jaar overleven.

Ik heb dus echt respect voor moeders met 2 guppen!
    En ik maar zeuren met 1 kind en dat het zo vermoeiend is.

7. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Dat gevoel heb ik vooral in het "begin" gehad.....ik kolfde op mijn werk, maar kreeg geen compensatie (kolven in mijn pauzes = geen pauze...werk ook in het onderwijs) thuis gekomen alle flesjes en kolf onderdelen uitkoken, met mijn meisje spelen, huishouden, hond uitlaten enz.

Na de zomervakantie ging het beter omdat ik toen niet meer op mijn werk kolfde en ook leerde "dingen" los te laten. Nu dat ze 1 jaar is vind ik het steeds makkelijker worden omdat ze zich beter kan vermaken.

Mijn leerpunten voor hopelijk in de toekomst:
    - niet meer in mijn pauzes kolven
    - alleen afspraken maken die haalbaar zijn
    -het huis hoeft niet elke dag gedweild te worden

8. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Hier ook best hectisch hoor maar ik moet gewoon minder van mezelf.
    Ik werk vier dagen (ook basisonderwijs) en op die dagen heb ik echt nergens tijd voor.

Ik haal en breng de kids en kook eten (makkelijk voer maar wel gezond als het ff kan). Op mijn vrije dag kook ik vaak voor twee dagen.

Huishouden doen we in het weekend (ik doe niet moeilijk over stof op de vloer wil wel graag een schoon toilet/keuken/badkamer hebben)

Aandacht voor$ de kids zo veel mogelijk.

Waar ik echt van bijkom is als de kids op bed liggen ook echt helemaal niets meer doen!

En als mn vriend ze naar bed moet brengen ben ik lekker nog een half uurtje eerder vrij ;)

Mijn tip is dus eigenlijk. Probeer het los te laten!
    Niet alles kan meer zoals je het gewend was maar dat hoeft helemaal niet erg te zijn.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Prioriteit 1: de kinderen. En daarna de boodschappen en de was. En daarna komt de rest :D. Ik probeer het hier redelijk schoon te houden, het liefst overdag, anders maar 's avonds en anders maar een keertje niet ;). Eva slaapt al een tijdje niet meer overdag en Lisa heeft er ook niet altijd evenveel zin in, dus soms ben ik allang blij als ik de wc en de vaatwasser heb gedaan.
    Boodschappen haalt mijn vriend in principe. Hij is op vrijdag een uur eerder vrij en doet vanuit zijn werk boodschappen (en als hij of ik thuis is met de kinderen doen we weleens een boodschapje). Als hij dan nog tijd heeft gaat hij ook stofzuigen, anders wordt het zaterdag of ik pak de bezem even (ik heb een hekel aan stofzuigen en raak dat ding dus niet aan! Alleen de kruimeldief gebruik ik ;))

10. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Oef, nog even en je raakt overspannen als je niet even gas terugneemt.. Tijd om jezelf even te managen (da's ook werken) :)

Bepaal voor jezelf wat de prioriteiten zijn, quality time met je kind/met je man/met je kind en je man/met jezelf, huishouden, familie/vrienden/kennissen zien, werk.

Zijn er klusjes in het huishouden die je niet elke dag hoeft te doen, zoals stofzuigen? Maak desnoods een weekrooster waarop je de huishoudelijke taken op vaste dagen inroostert. Bijvoorbeeld 2x per week stofzuigen, 1x per week sanitair schoonmaken, 1x per maand alles dweilen/afstoffen, elke dag afwassen, 1x per week beddengoed verversen, 3x per week de was doen, etc.

Verzin alvast het avondeten voor de hele week. Koop in het weekend zoveel mogelijk de boodschappen voor de hele week. Dat scheelt doordeweekse wandelingen naar de supermarkt. Je boodschappen laten thuisbezorgen, zoals bij Albert Heijn, is perfect als de bezorgkosten geen bezwaar zijn voor je.

Als ik je post lees, dan ga je best vaak op bezoek of ontvang je bezoek. Limiteer het tot 1 of 2x bezoek per week, in ieder geval totdat je wat meer rust en regelmaat hebt in je eigen hoofd en huis. Doordeweeks heb je het al druk genoeg, plan alle bezoekjes in het weekend, een uitzondering kan je maken voor verjaardagen. Een weekendje eens geen bezoek kan ook fijn zijn, dan zou je bijvoorbeeld eens met je gezin kunnen uitwaaien op het strand.

11. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Word al moe als ik je verhaal lees!!!

Ik herken het niet echt, tuurlijk zijn hier wel eens drukke dagen. Ik werk 3 dagen en mijn man 6 en we hebben een tweeling van net 2 jaar. Huishouden doe ik als mijn mannen op bed liggen en dan heb ik nog tijd over om wat voor mezelf te doen. Wasjes draaien doe ik gewoon tussen door. s' morgens, s'middags na het slapen tot ze weer naar bed gaan is alle tijd voor mijn jongens.

We doen geregelt leuke dingen, na het speelbos, lekker wandelen, bij dieren etc kijken.

Ene week ga ik wel op visite, de andere week niet.
    Half 8 gaan ze hier op bed, en dan is de avond ook gewoon voor ons zelf.

Ik zou als ik jou was toch een stapje terug doen, straks loop je jezelf voorbij.

Misschien een soort van week schema maken ofzo

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik werk ook 3 dagen per week.

Twee dingen die onwijs veel tijd opslokken zijn boodschappen doen en op visite gaan. Daar zou ik echt het mes in zetten als ik jou was!
    Ik doe mijn boodschappen direct na het werk (ik werk naast een supermarkt), en ga dan vaak 10 minuutjes eerder weg. Of ik doe ze in mijn pauze, of tussendoor als ik van de ene naar de andere locatie rijd. Niemand die mij dan mist. Ja, het zal moreel niet helemaal juist zijn. Maar dikke pech dan, ik doe mijn werk perfect en er zijn nooit klachten :D

Op visite gaan doe ik bijna niet. Ik zie mijn schoonouders elke vrijdag, omdat mijn zoontje daar dan is. De rest van mijn schoonfamilie zie ik 1x per maand, en mijn eigen familie ook 1x per maand. Vriendinnen zie ik zo'n 1x per 2 maanden. Je kan nou eenmaal niet alles hebben als je kinderen hebt, en mijn sociaal leven staat nu gewoon op een laag pitje. Vind ik niet erg, hoort erbij.

Het huishouden doe ik op dinsdagochtend als mijn zoon wakker is, zodat ik weer lekker kan uitrusten als hij zijn middagslaap doet. Ik weet het wel zo te organiseren dat ik tussen de klussen door met hem kan spelen, en hij vindt het leuk om mij te 'helpen'. Met een eigen doekje, of een pannetje met een garde, etc.
    Op zaterdagochtend doe ik ook klussen in huis, als mijn vriend thuis is. De rest van de week doe ik 's avonds een klein klusje als mijn zoon net op bed ligt. Maar no way dat ik bijv. om 22.30 nog sta te strijken.
    Wat hier ook heel goed werkt, is om alles direct op te ruimen. Vaak sta ik tijdens het koken al dingen af te wassen die ik daarna niet meer nodig heb.
    Ook handig: ik kan pijlsnel de badkamer poetsen of de bovenverdieping stofzuigen als mijn zoon 's ochtends in bad zit. Multitasken en snel werken is de key!

Ik moet wel zeggen dat ik de 'luxe' heb van een kind dat tussen de middag 3 uur slaapt, waardoor ik 's middags best veel tijd voor mezelf heb. Ik denk dat dat ook nogal scheelt.

Maar wat heel belangrijk is: probeer je dagen zo te plannen en in te richten, dat je bewust ook tijd voor jezelf in kan plannen. Ik doe dat bijv. door het huishouden te doen als mijn zoon wakker is, zodat ik kan relaxen als hij slaapt. Die uurtjes zijn voor mij onmisbaar en enorm belangrijk om weer op te laden voor de rest van de dag.
    Op een dag zal hij natuurlijk geen middagslaap meer doen, en dan zal ik op een andere manier mijn ontspanning moeten inplannen. Maar ik blijf dat wel proberen.

13. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Rustig aan doen meid!!!!!! Ik werk 4 dagen en mijn vriend 6 dus ik ken het wel maar wij hebben wel de regel om 8 uur op de bank te zitten met koffie. Daarna doe ik dan ook niks meer aan het huishouden..
    Ik ben op maandag en donderdag vrij en dan doe ik het huishouden en de boodschappies, ook ga ik dan naar vriendinnen of ga lekker winkelen samen met de kleine.
    En als er iets niet lukt op die dag? Doe ik het gewoon een andere dag.
    Laat het los, maak je niet druk en geniet ervan. Het komt allemaal wel weer (ik ben altijd een controlfreak geweest, maar nu sinds een half jaar kan ik het eindelijk los laten allemaal)

Succes!!

14. Sweetlakecity

mikki> ik maak ook de badkamer schoon als ze in bad zit. Hahahaaa

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik maak ook de badkamer schoon als zoonlief in bad zit maar mag ik je alsjeblieft op het hart drukken om je kindje NOOOOOOOIT (!!!!) alleen te laten als zij in bad zitten. De kans op een dodelijk ongeluk is zeer groot en het komt relatief vaak voor!

En waarom? Een kind maakt tot ongeveer 4 jaar geen geluid tijdens verdrinking....

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar Eva maakt zoveel geluid als ze in bad zit dat het niet te missen is dat ze in ieder geval niet aan het verdrinken is ;). Ik laat haar ook gerust heel even alleen, ik hoor haar toch wel. Ik kijk wel om de paar minuten uiteraard. Als ze even stil is vraag ik meteen of het nog goed gaat en dan roept ze heel hard 'ja!'

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

het duurt ongeveer 60 sec voordat een kind zijn bewustzijn verliest... kijk je binnen elke minuut? Kijk je na 1,5 minuut dan is er al mogelijk onherstelbare schade opgetreden! Tel maar eens tot 60... zo snel gaat dat!

het is de meest voorkomende doodsoorzaak onder jongetjes tussen 2 en 5 jaar...

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik hoor haar elke seconde.... zolang ik haar hoor praten lijkt het me niet dat ze aan het verdrinken is...

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat lijkt me ook niet (of ze is een soort Snorkeltje!). Het is gewoon verstandig om je kindje altijd in het zicht te houden... Een verdrinkingsongeluk gebeurt veel sneller dan je denkt. Het is een algemene tip!

20. mamakarlien

mamakarlien Actief lid

31 jul 2009
    280
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat fijn om alle berichtjes te lezen! Veel dingen weet ik wel, zelfs een schema heb ik, ik merk alleen dat ik me 'er van af laat praten' door iemand die wil afspreken. Ik vind het zo lastig om dat niet te doen! Ik heb zeker drie/vier afspraken per week, dat hakt erin, zeker als ik lees dat jullie dat dus veel minder doen. Ik vind het moeilijk om nee te zeggen tegen sociale contacten (ook omdat ik het zelf leuk vind, maar vooral omdat ik het niet durf omdat het al zo lang geleden is/er iets belangrijks is/etc). Misschien kan ik ook eens opperen of mijn man weer de boodschappen wil doen ;). En sneller (makkelijker) iets doen kan natuurlijk ook in plaats van niet doen, das ook een goede tip.

Goed, ik ga ermee aan de slag :D. Bedankt voor alle tips!!!

Deel Deze Pagina